سرویس سیاسی رسالت رسانه و مطبوعات مستقل و خارج از بدنه دولت این است که بهموازات اطلاعرسانی و انعکاس دیدگاه شهروندان و همچنین افزایش اطلاعات عمومی شهروندان در حوزههای مختلف، بر مجموعه کار دستگاههای دولتی و نهادهای عامالمنفعه نیز نظارت کنند و هرجا اشکال و ایرادی دیدند، آن را با استدلال و منطق، به دور […]
سرویس سیاسی
رسالت رسانه و مطبوعات مستقل و خارج از بدنه دولت این است که بهموازات اطلاعرسانی و انعکاس دیدگاه شهروندان و همچنین افزایش اطلاعات عمومی شهروندان در حوزههای مختلف، بر مجموعه کار دستگاههای دولتی و نهادهای عامالمنفعه نیز نظارت کنند و هرجا اشکال و ایرادی دیدند، آن را با استدلال و منطق، به دور از شانتاژ و هوچیگری تحلیل کنند و اگر امکان بود، راههای جایگزین و مسیرهای بهتر را نیز با نقد خود، پیشنهاد نمایند و بر این اساس است که گفته میشود فعالان رسانه ناظران عام در سیستمهای مردمسالار هستند.
اخیراً «علی صالحی» دادستان تهران در نشست خبری گفته بود تعداد شکایات علیه اصحاب رسانه در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است و همین امر به خوبی نشان میدهد دولت سیزدهم نگاهی سازنده و تعاملی به رسانه ندارد.
البته لازم است تأکید کنیم که شخص آیتالله رییسی به دلیل روحیه و منش خود، تلاش دارد در سطح کلام و سخن، با همه رواداری و مدارا کند و هرگاه که در برابر اصحاب رسانه قرار گرفت، در نهایت صداقت و صمیمیت با آنان صحبت کرد اما در پیوند با این رفتار کریمانه رییس دولت سیزدهم، چند نکته را لازم به طرح میدانیم:
منظور از توجه دولت به نقد رسانه تنها محدود و منحصر به این نیست که با لبخند و با روی باز سخنان آنان را بشنود حتی برای رسانه وقت بگذارد و با آنان شام بخورد اما در عمل، توجهی به نقد آنها نداشته باشد.
افکار عمومی و فعالان رسانه از رییسجمهوری توقع دارند همراهی خود با رسانه را در عمل نشان دهد و در مواردی که رسانهها رویکرد و عملکرد دولت سیزدهم را زیر تیغ نقد بردند با آنان بنشیند و برایشان توضیح دهد نه اینکه اگر با خبرنگاران نشست، همان حرفهای خود را تکرار کند و به افکار عمومی پاسخی ندهد یا با خبرنگاران صدا و سیما بنشیند و یک مصاحبه سفارشی بگیرد و در این مصاحبه نیز حرفها و سخنانی بر زبان بیاورد که هم افکار عمومی و هم رسانه، شنیدنش را خوش نمیدارند.
نکته دوم اینکه افزایش اقدام به شکایت از رسانه که در گزارش نماینده دستگاه قضا آمده بود نیز مربوط به شخص رییسجمهوری نبود بلکه برخی وزرا و مدیران دولتی به این کار اقدام کردند و اگر بررسی دقیقی از عملکرد این گروه بیاوریم متوجه خواهیم شد غالباً وزیران، مدیران وزارتی و استانداران و مدیران استانی در اقدام علیه فعالان رسانه، پیشتازند، همان مدیرانی که ناکارآمدند و سفارشی تزریق شدند اما از همه بیشتر ادعا دارند و هدف آنان نیز از این کار، تهدید و ارعاب فعالان رسانه است و هدفی جز این ندارند که دهان منتقدان را ببندند تا افکار عمومی کمتر متوجه ضعف
آنان بشود.
نکته سوم اینکه برخی مدیران دولتی به رسانه، نگاهی توام با شک و تردید دارند و تلاش میکنند هر نظر مخالف فعالان رسانه را با منفیبینی و منفیبافی پاسخ دهند در حالیکه بسیاری از این نقدها از سر دلسوزی طرح میشود و منتقدان نیز افرادی حرفهای هستند و نظری جز رفع کاستیها و نواقص ندارند.
نکته بعدی اینکه در همه دموکراسیهای دنیا، «رسانه و میدیا» را رکن چهارم دموکراسی و چشم سوم مردم میدانند و برای فعالان رسانه خواه مجازی و شبکههای اجتماعی یا کاغذی و سنتی، احترام بسیاری قائل هستند و تلاش آنان را مصداق فداکاری میدانند و مدیران دولتی نیز در برابر نقد رسانهها هم نگاه مثبت دارند و هم خود را موظّف میدانند از کنار هیچ نقد و انتقادی نگذرند و گاه با پاسخ و گاه با عذرخواهی، تکلیف خود را با نقد رسانه روشن میکنند.
نکته آخر ما و توصیه به دولتمردان سیزدهم هم در سطوح عالی و هم در سطوح استانی و شهرستانی این است که کارگروهی برای بررسی دقیق انتقادهای فعالان رسانه مشخص کنند و اجازه ندهند فعالان رسانه از اصلاح مدیران،
ناامید شوند.
فعالان رسانه و خبرنگاران، مردان و زنانی از همین آب و خاک هستند و درصورت بروز مشکل در کارآمدی دولت، مجلس، قوه قضاییه و هر بخش دیگری از حاکمیت، میدانند که ضررو زیان آن همه کشور و همه شهروندان را در خود فرو خواهد برد و دقیقاً به همین دلیل نمیتوانند آرام بنشینند و سکوت کنند چون این کار را خیانت به مردم، دولت و کشور میدانند ضمن اینکه اگر دولتمردان، مکانیسمی پیدا کنند که نظرات و ایدههای انتقادی فعالان رسانه را مورد توجه قرار دهند، آینده بهتری هم برای دولت و هم برای نظام رقم خواهند زد.
سرلشکر سلامی:
در مأموریت سازندگی سپاه یک جوشش، نهضت و حرکت جهادی در جریان است
سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آیین افتتاح مرکز فرماندهی و پایش پروژههای قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) که با حضور فرمانده و مدیران عامل مجموعه های قرارگاه برگزار شد اظهار داشت: همه افرادی که در منظومه افتخارآفرین قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) در مراحل مختلف طراحی، ساخت و اجرای پروژهها نقش دارند مفهوم جنگ اقتصادی را در شرایط حساس فعلی تاریخ کشور، به خوبی درک کردهاند و خود را با الگو و مدل یک جنگ واقعی تطبیق دادهاند.
وی افزود : در شرایط اقتصادی امروز، از کار نینداختن چرخهای اقتصادی و سازندگی کشور که عموماً قرارگاه در بخشهای مختلف آن مشغول به فعالیت و تلاش است کاری خارق العاده و منحصر بفرد جلوه می کند و نشان میدهد که نصرت خداوند متعال در این عرصه جریان دارد.
فرمانده کل سپاه در ادامه بیان داشت: آنچه در عملکرد قرارگاه نمایان و دیده میشود درخشش دانش و فناوری در کنار اراده و ایمان است و بحمدالله شادابی و طراوت در مجموعه قرارگاه، هم در ستاد و هم در پروژهها برقرار است و رعایت انضباط کاری و صرفهجویی در هزینهها و یافتن ارزانترین و سریع ترین راه برای اجرای پروژههای کشور در این مجموعه جلوه مطلوبی دارد.
سرلشکر سلامی با اشاره به گستره ماموریتی و حوزه های کارکردی قرارگاه در سراسر کشور افزود: قرارگاه با ۳۱۵ پروژه فعال، در تمام جغرافیای کشور حضور دارد و این امر ایجاب میکند که نظارت بر این پروژهها بر اساس آخرین علوم ارتباطات و اطلاعات و به صورت فناورانهای صورت پذیرد تا مدیران مجموعه به صورت برخط و مستمر از روند اجرای پروژهها مطلع باشند.
فرمانده کل سپاه با تمجید از اقدام قرارگاه در راهاندازی مرکز فرماندهی و پایش پروژههای عمرانی خود بیان داشت: نظارت بر پروژهها صرفاً یک کار کنترلی نیست بلکه یک کار هدایتی و مدیریتی است و باعث ایجاد انگیزه در کارکنان و سرعت بخشیدن به فعالیتها میشود و همدلی و همراهی در سطوح مختلف سازمان را به همراه دارد.در ابتدای این مراسم نیز سردار سرتیپ پاسدار سید حسین هوشالسادات فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) ضمن اشاره به اهداف راهاندازی مرکز فرماندهی و پایش پروژههای قرارگاه گفت: به دلیل پهنه گسترده کاری قرارگاه و ضرورت پایش لحظهای پروژهها، این مرکز راهاندازی شد و بر اساس آن، امکان ارتباط صوتی و تصویری به صورت برخط و زنده با پروژههای مهم و تأثیرگذاری که در طرح ۵۰ در ۵۰ در دستور کار قرارگاه است فراهم میباشد.
شایان ذکر است در این مراسم، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به صورت برخط با پروژههایی از قبیل کارگاه ساخت کشتی سوم افراماکس، پروژه NGL3200 غرب کارون، طرح بزرگ آبرسانی غدیر، سد نرماب، پروژه بندر پارسیان و راهآهن خاش- زاهدان ارتباط برقرار کرد و طی گزارش مدیران این پروژهها در جریان مراحل پیشرفت کار قرار گرفت.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی:
آمادگی کامل برای گفت و گو باسعودیها
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت:ما آمادگی کامل را برای گفتگو با دولت عربستان در همه موضوعات دوجانبه و منطقهای، داریم و خرسندیم که تاکنون چند دور گفتگو میان دولتهای طرفین برگزار شده است.
سید کمال خرازی در سخنرانی خود که به صورت مجازی در جلسه عمومی «نهادها و نظم منطقهای» در دهمین مجمع صلح جهانی ایراد کرد، گفت: بر اساس بند ۸ قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد، دبیرکل آن سازمان موظف شده است از طریق مشورت با کشورهای منطقه سازوکاری را برای ارتقای امنیت و ثبات در منطقه خلیج فارس پیشنهاد دهد، ولی متأسفانه این وظیفه تاکنون مورد غفلت سازمان ملل قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بهرغم برخی اختلافات جدی بین ایران و عربستان، معتقد است که این دو کشور میتوانند مکمل ظرفیتهای یکدیگر باشند، افزود: ما آمادگی کامل را برای گفتگو با دولت عربستان در همه موضوعات دوجانبه و منطقهای، داریم و خرسندیم که با مساعی دولت عراق، تاکنون چند دور گفتگو میان دولتهای طرفین برگزار شده است.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در ادامه با بیان اینکه متأسفانه برخی از دولتهای منطقه در یک اشتباه محاسباتی مهلک به دنبال باز کردن پای رژیم آپارتاید جنگافروز اسرائیل به این منطقه هستند، گفت: آنها حتی از عادیسازی روابط فراتر رفته، در جهت همپیمانی با رژیم صهیونیستی گام بر میدارند. این یک اشتباه راهبردی بزرگ است که زمینه تنش و درگیری را در منطقه با سرعتی سرسامآور بالا خواهد برد. جمهوری اسلامی ایران پیشاپیش نسبت به تبعات حضور اسرائیل در منطقه خلیج فارس هشدار میدهد و آن کشورها را مسئول هرگونه تبعات خطرناک آن میداند.
خرازی با بیان اینکه منطقه خلیج فارس نیازمند سازوکاری امنیتی است که از هژمونی هر قدرتی، چه منطقهای و چه جهانی، ممانعت کند، اظهار کرد: برای محقق شدن چنین هدفی باید اقدامات اعتماد ساز در حوزههایی همچون مدیریت آب، حفاظت از محیط زیست، ایمنی هستهای، امنیت انرژی، جهانگردی، همکاری اقتصادی، تجارت، سرمایهگذاری، ریشه کن کردن فقر و توانمندسازی مردم در دستور کار همه کشورهای منطقه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه ایران همواره بر گفتگو به عنوان روشی کارآمد برای رفع سو تفاهمات، حل منازعات و تقویت اشتراکات تأکید دارد: افزود: حرکت به سمت ایجاد یک «مجمع گفتگوی منطقهای» به حل مشکلات امنیتی منطقه کمک مینماید و گفتگوهای برادرانه، اما صریح و بی پرده میان کشورهای منطقه، بدون حضور و دخالت خارجی، کلید حل مشکلات است.خرازی همچنین در خصوص آینده و ظرفیت بالقوه همکاری ایران و چین بر مبنای سند همکاری ۲۵ ساله بین دو کشور، گفت: در این سند بر جنبههای مختلف همکاری میان دو طرف تاکید شده است و سازمانهای ذیربط مشغول بسترسازی برای عملیاتی شدن آن هستند. این سند میتواند عاملی برای تقویت رفاه مردم دو کشور باشد؛ ضمن آنکه این همکاری میان ایران و چین میتواند به نفع همه کشورهایی باشد که در حوزه ابتکار یک کمربند – یک راه قرار دارند.
معاون پارلمانی رئیسجمهور:
باید به افراد حاشیه شهر و نیازمندان کمک کنیم
معاون پارلمانی رئیسجمهور گفت: در بحث اطعام یا احسان علوی، میتوانیم به افراد حاشیه شهر و نیازمندان کمک کنیم و در کنار این بستههای غذایی هم میتوان یک حدیث از اهل بیت(ع) قرار داد.سیدمحمد حسینی در نشست هماهنگی و هماندیشی برنامههای دهه امامت و ولایت که در سازمان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد، گفت: شما دیدید که در روزهای اخیر سرود «سلام فرمانده» چه شور و شعفی را ایجاد کرد.
وی اضافه کرد: یکی از کارها این است که به نوجوانان اهمیت دهیم و باید جُنگهای شادی خیابانی داشته باشیم. دستگاههای دولتی در این زمینه میتوانند نقشآفرین باشند و برای کارکنان کارهایی را انجام دهند، سینماها را میتوان در این اعیاد رایگان کرد. برای ورزشکاران میتوان برنامههایی را ترتیب داد، شاعران را میتوانیم دعوت کنیم تا بیایند شعرهایشان را بخوانند.
معاون پارلمانی رئیسجمهور تصریح کرد: این اتفاق را شاهد بودیم که خوشنویسان جمع میشدند و همه باهم یک جلد قرآن مینوشتند. برای نهجالبلاغه میتوان این کار را کرد. برای اهل تسنن هم در این زمینه میتوان کارهایی انجام داد. بحث مرجعیت علمی اهل بیت (ع) را هم باید مدنظر قرار دهیم.
حسینی بیان کرد: در بحث اطعام یا احسان علوی، میتوانیم به افراد حاشیه شهر و نیازمندان کمک کنیم و در کنار این بستههای غذایی هم میتوان یک حدیث از اهل بیت (ع) قرار داد. در برخی از افتتاحیهها میتوان به ذکر نام و یاد امیرالمومنین (ع) پرداخت. مسئولان مربوطه، موسیقی تیتراژ سریال امام علی (ع) را میتوانند به طور مرتب پخش کنند. باید مراسمهایی را که در سراسر دنیا پخش میشود، پررنگتر نشان دهیم.
وی گفت: در خصوص حفظ کلمات قصار حضرت امیر (ع) باید توجه ویژهای را نشان داد، نمایشگاههایی را در نمازهای جمعه و مصلی میتوان برگزار کرد. در بحث خودروها هم لوگوها و برچسبهایی را میتوان نصب کرد. احادیث حضرت علی (ع) در بحث حکمرانی نیز باید کار شود. بحث اکرام سادات نیز بسیار مهم است.
در دیدار «جیحون بایراماُف» مطرح شد؛
تأکید بر افزایش سطح همکاری همهجانبه ایران و جمهوری آذربایجان
«جیحون بایراماُف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با حضور در بهارستان با محمدباقر قالیباف دیدار و گفتگو کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار با اشاره به نزدیکی فرهنگی، دینی و اقتصادی دو کشور گفت: سیاست قطعی دولت سیزدهم و مجلس یازدهم در جمهوری اسلامی ایران، توسعه روابط با کشورهای همسایه است؛ این توسعه باید همهجانبه باشد.
وی با بیان اینکه در دوران پاندمی کرونا به طور طبیعی ارتباطات و تبادلات بین ایران و جمهوری آذربایجان کاهش یافت، تأکید کرد: اکنون با کاهش بحران شیوع کرونا، باید به دنبال جبران گذشته در حوزه مسائل اقتصادی بود.
قالیباف با تأکید بر توجه به موضوعات اقتصادی و همکاریهای دو کشور ایران و آذربایجان در این راستا افزود: باید توافقات صورت گرفته هر چه زودتر عملیاتی و اجرایی شود.
رئیس قوه مقننه کشورمان با اشاره به ملاقاتهای انجام گرفته میان نمایندگان مجالس، وزرا و روسای مجلس و روسای جمهور دو کشور یادآور شد: یکی از موضوعات مهمی که در حاشیه نشست عشقآباد مطرح شد موضوع اتصال راهآهن دو کشور بود.
وی تبادلات تجاری در حوزه انرژی، برق و گاز را یکی از فرصتهای مناسب در حوزه همکاریهای دو کشور برشمرد و به توافقی که در سال گذشته در راستای دسترسی به نخجوان از مسیر ایران انجام شده، اشاره و تصریح کرد: هر چه زودتر باید این امکان برای همکاریهای عمیق هر دو کشور فراهم شود.
قالیباف با بیان اینکه با توجه به شرایط کنونی باید همه کشورهای منطقه و منطقه قفقاز به سوی صلح و ثبات حرکت کنند، تصریح کرد: با هر موضوعی که به امنیت و صلح منطقه آسیب بزند، باید مخالفت کنیم.
وی با بیان اینکه حضور رژیم صهیونیستی در هر منطقهای با خود ناامنی به دنبال دارد، گفت: ما در حوزه امنیت کشورمان به ویژه حضور رژیم صهیونیستی در منطقه حساسیت داریم.
رئیس قوه مقننه کشورمان با ابراز امیدواری از اینکه این سفر منجر به همکاریهای بیشتر دو کشور با یکدیگر شود، افزود: باید احترام متقابل و همکاری اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در اوج خود برقرار باشد.
در جلسه وزیر اطلاعات با رئیس سازمان اطلاعات سپاه تاکید شد؛
افزایش امنیت پایدار در سایه هماهنگی و همکاری دستگاههای اطلاعاتی
در جلسه وزیر اطلاعات و رئیس سازمان اطلاعات سپاه تاکید شد: امنیت پایدار در سایه هماهنگی و همکاری دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی افزایش مییابد.جلسه مشترک وزارت اطلاعات با سازمان اطلاعات سپاه پاسداران روز دوشنبه ۱۳ تیر ماه با حضور مسئولین و معاونین وزارت اطلاعات در سازمان اطلاعات سپاه برگزار شد.وزیر اطلاعات با تبریک انتصاب سردار سرتیپ کاظمی به ریاست سازمان اطلاعات سپاه، از زحمات حجت الاسلام والمسلمین طائب تشکر و بر افزایش سطح تعاملات و توافقات فیمابین دو مجموعه تاکید کرد.سردار کاظمی نیز ضمن تشکر از حضور وزیر و مسئولین وزارت اطلاعات، بر هماهنگی و همافزایی دستگاههای اطلاعاتی تاکید و اظهار امیدواری نمود که امنیت پایدار در سایه هماهنگی و همکاری دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی افزایش مییابد.
اشتباهات گذشته را در تفکیک وزارت صمت تکرار نکنیم
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اگر قرار است، طرح تفکیک وزارت بازرگانی از صمت در دستور کار قرار گیرد باید کامل و بینقص باشد و اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم.
رضا تقیپور در خصوص تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صمت، گفت: حدود ۱۰ سال از تصمیم قطعی مجلس مبنی بر ادغام وزارت بازرگانی در وزارت صنایع میگذرد، اما هنوز ساختارهای جدید به صورت کامل مستقر نشدهاند تا بتوانیم آثار و پیامدهای این تصمیم را در عمل و در خروجی اندازهگیری کنیم. سوال ما این است که آیا در مقایسه با ساختار قبلی اثربخشی و کارایی بیشتری داشته است یا خیر؟
وی با بیان اینکه تفکیک و ادغام وزارتخانهها تصمیمات کلان و ساختاری هستند، افزود: این تصمیمات کلان نیازمند بررسیهای طولانی مدت است. این بررسیها باید با مطالعات تفصیلی و مقایسهای با کشورهایی که این تجربه را دارند، انجام شود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه در طول ۴۳ سال اخیر چند بار تجربه ادغام و تفکیک وزارت صنایع و بازرگانی را داشتیم و آزمون کردیم، تاکید کرد: منطق حکم میکند تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صمت آسیبشناسی شود.
تقیپور افزود: ساختارها قراردادهایی هستند که ما تنظیم و تدوین میکنیم و مهم فرآیندهای داخلی این ساختار است که به آن روح میبخشد. اگر این اتفاق درست نیفتد، تغییر ساختار به صلاح نخواهد بود.
وی گفت: تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صمت به پژوهشهای عملیاتی و کاربردی نیازمند است و پیش از هر اقدامی باید این مطالعات صورت گیرد. با ساختار فعلی نیز میتوان شرایط را مدیریت کرد، به شرطی که فرآیندها درست باشد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به موافقت هیئت دولت با تشکیل وزارت بازرگانی تأکید کرد: تدوین لایحه از سوی دولت نیازمند کار تخصصی است.