۳۳۰ هزار متقاضی مسکن در شهرهای جدید پذیرش قطعی شدند
۳۳۰ هزار متقاضی مسکن در شهرهای جدید پذیرش قطعی شدند

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از پالایش و پذیرش ۳۳۰ هزار متقاضی مسکن در شهرهای جدید خبر داد و گفت: در شهرهای جدید یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند. «علیرضا جعفری» در همایش الزامات سازوکارهای فنی، اجتماعی و اقتصادی تحقق نهضت ملی مسکن در مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار […]

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از پالایش و پذیرش ۳۳۰ هزار متقاضی مسکن در شهرهای جدید خبر داد و گفت: در شهرهای جدید یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند.

«علیرضا جعفری» در همایش الزامات سازوکارهای فنی، اجتماعی و اقتصادی تحقق نهضت ملی مسکن در مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار کرد: بزرگ‌ترین پروژه دولت امروز نه طرح نهضت ملی مسکن که پروژه امیدآفرینی در کشور است که در دولت انقلابی با توجه به همراهی دولت، مجلس و قوه قضاییه انتظار است تا نمود بیشتری یابد.

é ثبت‌نام یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر متقاضی طرح نهضت ملی در شهرهای جدید
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: در طرح نهضت ملی مسکن بالغ بر ۵ میلیون نفر نام‌نویسی کردند. از این تعداد در شهرهای جدید یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد متقاضی حدود ۷۰۰ هزار نفر حائز سه شرط اولیه (تاهل، عدم استفاده از امکانات دولتی و عدم مالکیت خصوصی) بودند. در بررسی شرط چهارم که شامل احراز هویت افراد و سابقه سکونت بود پالایش‌های متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن به حدود ۳۳۰ هزار نفر رسید.
جعفری ادامه داد: از حدود ۳۴۰ هزار متقاضی موثر طرح نهضت ملی مسکن که حائز شرایط بودند افرادی که در بانک برای طرح نهضت ملی مسکن افتتاح حساب کردند زیر ۲۰ هزار نفر است. در بسیاری از شهرها متقاضیان اعلام می‌کنند که توان تامین آورده اولیه ۴۰ میلیون تومانی را ندارند؛ بنابراین ضرورت دارد تا در خصوص آورده متقاضیان راهکارهایی اندیشیده شود.

é در مناطقی متقاضی مسکن زیاد، اما زمین کم است
وی با تاکید بر اینکه امروز ضرورت و ظرفیت کشور برای احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد از آغاز عملیات اجرایی ۱۰۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در ماه‌ گذشته خبر داد و گفت: یکی از معضلاتی که هم اکنون در اجرای طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد این مورد است که در مناطقی که متقاضیان مسکن فراوان است زمین کم است و بالعکس که باید برای رفع این مشکل اقدام شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هم اکنون در حوزه ساخت یکی از معضلات موجود سنتی سازی است؛ بنابراین ضرورت دارد تا به سمت فنّاوری‌های نوین ساخت و صنعتی‌سازی برویم.
جعفری همچنین بهره‌مندی از توان مهندسان مجرب، به‌روز و آشنا به فنّاوری و مجریان ذی‌صلاح را از الزامات تولید مسکن عنوان کرد و گفت: امروزه یکی از مشکلات ما در تامین زمین چالشی است که با مسئولان وزارت نیرو در خصوص تامین آب داریم که در این خصوص باید از راهبردهای نخبگان در بحث تامین آب بهره لازم برده شود.
جعفری سیاست امروز دولت را توسعه جمعیت عنوان و تصریح کرد: بر اساس دستور رییس جمهوری کسانی که از سیاست دولت در خصوص افزایش جمعیت تبعیت نکنند از بدنه دولت کنار گذاشته می‌شوند.
وی الگوی توسعه کشور را الگوی ایرانی-اسلامی عنوان کرد و افزود: گام نهادن در ۴۰ سالگی دوم انقلاب به‌عنوان سیاستی است که باید توسط ما مسئولان پیاده‌سازی می‌شود. همچنین رویکرد سیاست اقتصاد مقاومتی و انجام تکالیف در حوزه تامین مسکن و تسهیلگری در جهت تحقق اهداف کلان دولت از جمله رویکردهایی است که توسط ما مسئولان اجرایی و عملیاتی خواهد شد.
جعفری همچنین ایجاد صندوق ملی مسکن را به‌عنوان پشتوانه خدمات و سرانه‌ها از ضرورت‌ها برشمرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بالا بردن سطح امید به زندگی و حس تعلق ملی یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های دولت انقلابی است. اگر در این مسیر اتفاقاتی می‌افتد که سبب ناامیدی و ایجاد مشکلات و معضلات برای مردم می‌شود ما باید پاسخگو باشیم.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به اینکه در موضوع الزامات و سازوکارهای فنی، اجتماعی و اقتصادی طرح نهضت ملی مسکن ضمانت اجرا و چگونگی کیفیت و اجرای آن حائز اهمیت است کار مجلس را در تصویب قانون جهش تولید مسکن کاری بزرگ برشمرد و افزود: ضمانت اجرای قانون جهش تولید مسکن موضوعی است که باید موردتوجه قرار بگیرد. درعین حال در اجرای طرح نهضت ملی مسکن ایجاد سکونتگاه‌های مناسب و رعایت تمامی موارد شهرسازی باید مدنظر قرار بگیرد. جعفری تاکید کرد: بدین معنا در ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی طی ۴ سال دولت سیزدهم نه فقط احداث مسکن که تولید مسکن در شهرهای مناسب زندگی مدنظر است. وی با یادآوری اینکه قانون شهرهای جدید در سال ۱۳۶۷ تدوین و مصوب شد بررسی حس تعلق شهروندان را در شهرهای جدید حائز اهمیت برشمرد و توضیح داد: چندی پیش نشست هیاتی در لهستان برگزار و تجربیات کشورهای مختلف در این نشست در حوزه ایجاد مسکن مطرح شد. در آن نشست تجربه ایران در ساخت مسکن مهر و طرح نهضت ملی مسکن و احداث ۴ میلیون واحد مسکونی نیز موردبحث قرار گرفت.
جعفری ادامه داد: مسکن مهر نقاط قوت و ضعف‌هایی داشته است که در اجرای طرح نهضت ملی مسکن موردتوجه قرار گرفته است.

 

 

 

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران خبر داد؛
بهسازی و آسفالت ۱۰۰۰ کیلومتر معابر خاکی در ۵۶۵ شهر هدف بازآفرینی

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از همکاری آن شرکت و شهرداری‌ها برای بهسازی و آسفالت معابر خاکی یکهزار کیلومتر معابر خاکی در ۵۶۵ شهر کشور خبر داد و گفت: این اقدام اثری موثر در زندگی مردم و رفع چهره های بارز محرومیت‌ دارد.

محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی یکی از رویکردهای شرکت بازآفرینی شهری ایران را تکمیل زیرساخت‌ها و خدمات زیربنایی و روبنایی در محلات و بافت‌های هدف بازآفرینی عنوان کرد و گفت: شرکت بازآفرینی شهری ایران در همکاری با شهرداری‌ها یکهزار کیلومتر بهسازی و آسفالت معابر خاکی را در ۵۶۵ شهر در دست انجام دارد. آئینی ادامه داد: بخش عمده‌ای از این معابر در استان‌های خوزستان، کرمان، سیستان و بلوچستان، اصفهان و خراسان‌رضوی قرار دارد که بافت فرسوده بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند. معاون وزیر راه و شهرسازی اقداماتی از این دست را در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی کاری بزرگ و در جهت رفع نیازهای واقعی ساکنان برشمرد و افزود: شرکت بازآفرینی شهری ایران ۳۸۰ پروژه را در بخش خدمات روبنایی و زیربنایی در دست انجام دارد که چنانچه منابع آنها امسال داده شود می‌توان این پروژه‌ها را تکمیل کرد. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تصریح کرد: تکمیل این پروژه‌ها در محرومیت‌زدایی و ارتقای سطح زندگی ساکنان بافت‌های فرسوده و محلات و بافت‌های هدف بازآفرینی و همچنین امیدواری در بین مردم موثر است. گفتنی است، در حال حاضر در سطح کشور ۷۱ هزار هکتار بافت فرسوده، ۵۹ هزار هکتار سکونتگاه‌ غیررسمی و ۳۲ هزار هکتار بافت فرسوده تاریخی در کشور وجود دارد که در خصوص این بافت‌ها اقدامات توسعه‌ای در حال انجام است.

 

 

 

شهردار تهران عنوان کرد؛
زمان صدور پروانه ساخت در تهران ۲ تا ۵ ماه

شهردار تهران در حاشیه جلسه شورای شهر تهران تاکید کرد زمان صدور پروانه ساخت در شهر تهران بین ۲ تا ۵ ماه است.

علیرضا زاکانی درباره کاهش زمان صدور پروانه گفت: هیچ وقت بنده اعلام نکرده‌ام که زمان صدور پروانه ساخت به یک هفته کاهش پیدا می‌کند، الزام قانونی این است که به یک هفته این مدت زمان کاهش یابد.
زاکانی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۷۰ روز میانگین صدور پروانه ساخت در تهران است، ادامه داد: وعده شهرداری تهران این بود که با پیگیری این مساله بدون حذف ضروریاتی که باید در هنگام صدور پروانه ساخت به آن پرداخته شود، کار را به گونه‌ای پیش ببریم که زمان صدور پروانه ساخت به ۲ ماه ختم شود.
شهردار تهران افزود: روند صدور پروانه ساخت در شهرداری تهران چند گلوگاه مهم دارد که اگر این گلوگاه‌ها رفع شود، زمان صدور پروانه ساخت کاهش می‌یابد.
کاهش ۲۱۰ روزی صدور پروانه
زاکانی یادآور شد: در حال حاضر زمان صدور پروانه حدود ۲۱۰ روز کاهش پیدا کرده است و امیدواریم این زمان را کمتر از این مدت کنیم. شهردار تهران تاکید کرد: نکته قابل تاملی که وجود دارد این است که در برخی موارد نیاز به دسترسی اطلاعات بر خط داریم.
وی گفت: دیروز نیز در جلسه‌ای که با دکتر خدایان رئیس بازرسی کل کشور داشتیم این مساله مطرح شد و مقرر شد این سازمان نیز به شهرداری تهران در خصوص کاهش زمان صدور پروانه و دسترسی بر خط به اطلاعات مورد نیاز کمک کند تا بتوانیم از دستگاه‌های مربوطه اطلاعات بر خط را دریافت کنیم و فاصله زمانی را کاهش بدهیم.
شهردار تهران درباره خانه‌های استیجاری و قدر السهم شهرداری تهران توضیح داد: یک قدرالسهمی در این خانه‌ها داریم که برای شهرداری تهران است.
وی افزود: به عبارتی ما اکنون برای ۱۸۰ هزار واحد مسکونی کارسازی می‌کنیم که بتوانیم به تسریع در کار مانند ارائه زمین، پروانه ساخت کمک کنیم.
وی عنوان کرد: امکان دارد در این زمینه اقتضائاتی وجود داشته باشد که نیاز به مصوبه شورا و یا نهادهای بالاتر داشته باشد که شهرداری این پیگیری‌ها را انجام می‌دهد.
وی همچنین یادآور شد: همچنین در حال پیگیری اجاره داری حرفه‌ای در شهر تهران هستیم تا سازنده‌های مختلف از ما تسهیلات دریافت کنند و بعد ساخت خانه اجاره داری حرفه‌ای را پیش بگیرند تا بازار اجاره مسکن تبدیل به بازار مکاره‌ای نشود که هر کسی که از راه می‌رسد هرچقدر که می‌خواهد اجاره بها بگیرد.

 

 

سخنگوی دولت:
دلیل افزایش اجاره‌بها مسکن کم‌کاری دولت قبل است
سخنگوی دولت با تاکید بر اعلام گزارش ماهانه پیشرفت نهضت ملی مسکن، گفت: عوامل ایجاد افزایش اجاره‌بها مثل کاهش عرضه مسکن، افزایش قیمت زمین و … باقیمانده از دولت قبل است.
علی بهادری جهرمی در جلسه شورای‌ عالی مسکن، تعدیل عرضه و تقاضا در بازار مسکن را یک ضرورت انکار ناپذیر دانست و با تاکید بر همکاری مجموعه دولت با وزارت راه و شهرسازی، اظهار کرد: از آنجایی‌که نهضت ملی مسکن از طرح‌های ابلاغی با اولویت بالا از سوی رئیس جمهور بوده است، آمادگی برای همکاری جهت تصویب هرگونه مصوبه مورد نیاز در دولت یا طرح آن با نمایندگان آمادگی وجود دارد.
وی افزود: باید قرارگاه رسانه‌ای رصد پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن تشکیل شود و گزارش پیشرفت آن به صورت ماهانه در جلسات دولت مطرح و درباره آن‌ها تصمیم‌گیری شود.
وی با اشاره به دغدغه اصلی رئیس جمهور در بخش مسکن تصریح کرد: طرح نهضت ملی مسکن یکی از سه اولویت کلان دولت است که برای پیشبرد آن باید تمامی ارکان دولت پای کار بیایند.
وی مسکن را حوزه‌ای عدد دار و شفاف دانست که مورد پیگیری و مطالبه اصحاب رسانه است. وی درباره نقش رونق مسکن در اقتصاد کشور گفت: تاثیر خبرهای مربوط به افزایش تولید مسکن در قالب نهضت ملی دارای بعد واقعی و انتزاعی است و قطعا آثار انتظاری رونق بازار مسکن، بر شاخص مدیران تاثیر مثبت خواهد گذاشت.
سخنگوی دولت اضافه کرد: تمامی مدیران راه شهرسازی استان‌ها به صورت مستمر، به زبان‌های گوناگون و در قالب‌های متفاوت گزارش و آمارهای ساخت مسکن و جزئیات روند آن را اعلام کنند تا روایت پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن برای مردم قابل لمس باشد.
بهادری درباره موضوع اجاره‌بها نیز گفت: با وجود این‌که عوامل ایجاد افزایش اجاره‌بها مثل کاهش عرضه مسکن، افزایش قیمت زمین و … باقیمانده از دولت قبل است اما فضای رسانه‌ای برای روشنگری در این خصوص اهمیت زیادی دارد.
وی پیشنهاد داد: تا نظارت وزارت راه و شهرسازی بر اتحادیه املاک و بنگاه‌ها افزایش یابد و ایجاد قرارگاه رسانه‌ای نهضت ملی مسکن را در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران :
متقاضیان نهضت ملی مسکن آورده نیاورند حذف می‌شوند
مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران گفت: آن دسته از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن که واجد شرایط هستند و برای آنها پیامک واریز وجه ارسال شده اگر نسبت به تامین آورده اولیه اقدام نکنند نفراتی از اولویت‌های بعدی جایگزین آنها خواهند شد.
به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران مهندس سیدمحمد نظری مدیرکل راه و شهرسازی مازندران ضمن اعلام این خبر افزود: سهمیه استان مازندران در طرح نهضت ملی مسکن سالیانه ۳۸۵۰۰ واحد است که هیچ مشکلی در بخش زمین نداریم زمین برای دوسال آینده تامین شده است و تا چهار سال آینده هم تامین خواهد شد.
وی افزود: در بعضی از مناطق پیمانکاران وارد فعالیت‌های ساختمانی شده‌اند و در برخی نقاط هم زمین در اختیار پیمانکاران قرار گرفته که به زودی کارهای اجرائی شروع می‌شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران درباره آن دسته از متقاضیان نهضت ملی مسکن در استان مازندران که تکلیفشان مشخص نشده است گفت : به تمام کسانی که واجد شرایط شناخته شده‌اند پیامک داده‌ایم تا نسبت به واریز وجه اولیه اقدام کنند اگر آورده را به موقع واریز نکنند نفراتی از اولویت‌های بعدی جایگزین آنها می‌شوند.
نظری تصریح کرد: اگر کسی واجد شرایط است و برای او پیامک ارسال نشده موضوع را از طریق سایت پیگیری کند چنانچه نتیجه نگرفت به اداره راه و شهرسازی شهرستان مربوطه مراجعه نماید.
وی درخصوص آخرین وضعیت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان مازندران گفت: پروژه‌ها خوب پیش می‌رود بیش از ۷۰۰۰ واحد به مرحله اجرا رسیده که به زودی چندین پروژه دیگر به این رقم افزوده می‌شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران گفت: تاکنون بیش از ۱۱۷ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند که پالایش آنها تقریبا در حال اتمام است . ثبت نام جدید هم به زودی انجام می‌گیرد بنابراین گزارش دولت سیزدهم بر اساس قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب ۱۷ مرداد سال ۱۴۰۰ ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را در برنامه خود گنجانده است. حدود ۵/ ۴ میلیون نفر برای این طرح نام نویسی کرده اند که۳/۶ میلیون نفر تائید شده‌اند. طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی از روز ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ ثبت‌نام مجدد آغاز می‌شود. نام نویسی در سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir انجام خواهد شد.