ضرورت تزریق منابع جهت نفوذ فناوری و ارتقای تجهیزات ریلی و افزایش رفاه مردم
ضرورت تزریق منابع جهت نفوذ فناوری و ارتقای تجهیزات ریلی و افزایش رفاه مردم

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در آئین بهره‌برداری از دومین قطار مسافری یزد – مشهد، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار در نظر گرفتن اعتبارات لازم به منظور نفوذ فناوری و ارتقای تجهیزات ریلی و افزایش رفاه مردم شد. به گزارش روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، دکتر سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و […]

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در آئین بهره‌برداری از دومین قطار مسافری یزد – مشهد، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار در نظر گرفتن اعتبارات لازم به منظور نفوذ فناوری و ارتقای تجهیزات ریلی و افزایش رفاه مردم شد.

به گزارش روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، دکتر سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن در آئین بهره‌برداری از دومین قطار یزد – مشهد پنجشنبه ۱۶ تیر در ایستگاه شهر یزد حضور پیدا کرد.
در این مراسم، دکتر فاطمی، استاندار یزد، دکتر جوکار، نماینده مردم یزد، دکتر میر محمدی، نماینده مردم میبد و تفت و دکتر دشتی اردکانی، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی به همراه مدیران راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و گردشگری، استانداری و راه‌آهن استان یزد و معاونان ناوگان، مسافری و بهره‌برداری و بازرگانی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز حضور پیدا کردند.
دکتر صالحی در این مراسم، ضمن تسلیت ایام شهادت امام محمد باقر (ع)، مجددا به خانواده‌های داغدار سانحه مشهد – یزد که عزیزانشان را از دست دادند، تسلیت گفت و برای مصدومان آرزوی سلامتی نمود.
وی با گرامیداشت دهه ولایت، این ایام را به مردم شریف یزد، میبد و اردکان که با دومین قطار یزد – مشهد و پس از آیین بهره‌برداری به مشهد مقدس مشرف می‌شوند و در ایام عید سعید قربان و عید سعید غدیر خم در مشهد مقدس و در‌ جوار حرم ثامن الائمه (ع) خواهند بود تهنیت گفت.
وی با یادآوری اینکه با وجود مشکلات بسیار، این قطار به درخواست مردم عزیز شهر یزد، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان یزد، استاندار و نمایندگان مردم استان یزد در مجلس شورای اسلامی به بهره‌برداری رسیده است، تاکید کرد: امیدوارم که بتوانیم توسعه ناوگان را با توجه به عقب ماندگی‌های تاریخی که از گذشته به ما به ارث رسیده است، جبران نمائیم.
دکتر صالحی تاکید کرد ما به نفوذ فناوری برای ارتقای رفاه مردم ایران و تزریق منابع برای ارتقای تجهیزات ریلی نیاز داریم. وی نفوذ فناوری را باعث افزایش رفاه و ایمنی دانست و اظهار کرد: مطابق فرمایش مقام معظم رهبری در بند ۲۴ سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه، اولویت حمل و نقل مربوط به حمل و نقل ریلی است و لازم است این موضوع اولویت درجه یک مسئولان اجرایی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در بحث حمل و نقل باشد.
دکتر صالحی خاطرنشان کرد: همچنین امید داریم روزی شاهد نفوذ دانش و افزایش سطح فناوری حمل و نقل ریلی باشیم دانش بنیان برای رفاه مردم در حوزه حمل و نقل ریلی باشیم که هم کیفیت و سرعت سیر را افزایش میدهد و هم به ارتقای ایمنی منجر میشود.

تحقق درخواست مردم دارالعباده یزد با آغاز حرکت دومین قطار یزد – مشهد
دکتر مهران فاطمی، استاندار یزد نیز در این مراسم تاکید کرد: مردم استان یزد از دیرباز از علاقه مندان حضرت امام رضا (ع) هستند و افزایش خدمات حمل و نقل در مسیر یزد – مشهد مدت های زیادی است که مورد درخواست مردم دارالعباده قرار داشته است که این درخواست شهروندان امروز با آغاز حرکت قطار یزد – مشهد از مسیر یزد، اشکذر، میبد و اردکان به سمت مشهد مقدس عملی شد.

پیش بینی افزایش ظرفیت قطار و ناوگان ریلی مطابق برنامه ششم توسعه
دکتر محمد صالح جوکار، نماینده مردم یزد، اشکذر و ندوشن در مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم بهره برداری از دومین قطار مسافربری یزد_مشهد عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که ظرفیت قطار و ناوگان ریلی در حوزه بار و مسافر افزایش یابد و امیدواریم این اقدام عملیاتی شود.
نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در زمینه توسعه خدمات در مسیر یزد – تهران کمبودهایی در زمینه واگن و لوکوموتیو وجود دارد و حمایت از تولید داخلی در این زمینه بسیار مهم است اما در زمینه ورود بخش خصوصی به این حوزه وزارت صمت مخالفت می کند و باید وزیر صمت در این زمینه پاسخگو باشد که چرا با وجود ابراز تمایل بخش خصوصی برای مشارکت در صنعت ریلی، حمایت و همکاری در این زمینه صورت نمی گیرد. گفتنی است؛ دومین قطار یزد – مشهد دارای فضای ۱۰ سالن، هر سالن ۸ کوپه و هر کوپه ۴ تخت با امکانات ویژه است. برای بازسازی قطار فوق حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است که از روز بهره‌برداری، در روزهای زوج ساعت ۱۷:۳۵ از یزد به مشهد و روزهای فرد ساعت ۱۹ از مشهد به یزد حرکت خواهد کرد.
لازم به ذکر است؛ پس از پایان جلسه، با اعلام دکتر میرمحمدی و دستور مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و همچنین همراهی استاندار یزد و نمایندگان مردم استان یزد در مجلس شورای اسلامی، طنین سوت دومین قطار یزد – مشهد در ایستگاه راه آهن یزد طنین افکن شد و این قطار حرکت خود به سوی مشهد مقدس را آغاز نمود و صبح جمعه ۱۷ تیر وارد مشهد مقدس شد.

 

 

گزارش عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم در حوزه هوایی اعلام شد:
انجام ۲۲ پروژه در زمینه عملیات هوانوردی از آغاز به کار دولت جدید

از آغاز به کاردولت سیزدهم تا ۱۲ تیرماه سال جاری ۲۲ پروژه در زمینه عملیات هوانوردی توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران انجام گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ با آغاز به کار دولت سیزدهم در شهریورماه سال گذشته، در راستای اجرای برنامه های رئیس جمهور در حوزه راه و شهرسازی، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی جزئیات ۱۰ اقدام راهبردی وزارت راه شهرسازی را برای اجرا به معاونان خود در حوزه‌ های مختلف ابلاغ کرد.
از ۱۰ اقدام راهبردی وزارت راه و شهرسازی، دو اقدام مختص حوزه حمل و نقل بوده است و در این نامه تاکید شده بود که معاونت حمل ونقل باید با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برای اجرایی و عملیاتی شدن اقدامات مورد انتظار این بخش که شامل تکمیل طرح جامع حمل و نقل و نقشه راه عملیاتی سازی آن مبتنی بر زمان بندی مشخص، تدوین نقشه راه بهبود کیفیت ناوگان حمل و نقل در چهار بخش، تدوین نقشه اقدام کریدورهای بین‌المللی و هاب‌های لجستیکی، تدوین برنامه عملیاتی برای کاهش تلفات با افزایش ایمنی راه‌های کشور و تکمیل پروژه‌های نیمه‌ تمام راه روستایی همکاری کند.
از شروع به کار دولت سیزدهم درحوزه حمل ونقل هوایی تا ۱۲ تیرماه ۱۴۰۱ برای توسعه و نوسازی و بهسازی ناوگان هوایی گام‌های مثبتی برداشته شده است و ۲۲ پروژه در زمینه عملیات هوانوردی توسط معاونت عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران انجام شده است.
از جمله اقدامات انجام گرفته توسط معاونت هوانوردی عملیاتی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران می توان به ایجاد واحد بریفینگ مرکزی، ایجاد سکتورVFR، انتقال سرویس نظارتی از اتوماسیون ریتیون به آریا، ایجاد مسیرهای مستقیم و موازی و افزایش ضریب ایمنی فضای کشور، بهره برداری از سامانه کمک ناوبریILS/DME فرودگاه مهرآباد و ساری، نصب ۴۶ دستگاه سامانه کمک بازرسیXRAY در فرودگاه‌های کشور، نصب سامانه کمک ناوبریDVOR/DME فرودگاه های ابوموسی و بندرلنگه، خرید برج موبایل، نصب دو دستگاه سیستم سوییچینگ در فرودگاه های زنجان و همدان اشاره کرد.
ایجاد و تکمیل زیرساخت فیبرنوری در ۱۵ فرودگاه کشور، راه اندازی ۴۰۰ سرور مجازی در کل کشور، راه اندازی سامانه طرح پرواز الکترونیکیeFPL در کل کشور، طراحی و پیاده سازی سامانه عوارض فرودگاهی در کل کشور، طراحی و راه اندازی مرکز عملیات امنیت شبکه در کل کشور، طراحی و راه اندازی مرکز نظارت بر عملکرد شبکهNOC، طراحی و راه اندازی سرویس متمرکز اینترنت بصورت ایزوله بخشی دیگر از اقدامات انجام شده از سوی معاونت هوانوردی است.
از شهریورماه سال گذشته، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی بروزرسانی تجهیزات روتینگ و سوئیچینگ در ۳۱ فرودگاه کشور، راه اندازی فایروال‌های فرودگاهی در سطح ستاد و کلیه فرودگاه‌های کشور، بهره برداری از نرم افزارSMS (Safety Management System) در سطح ستاد و کلیه فرودگاه‌های کشور، بهره برداری از نرم افزار بودجه ریزی برمبنای عملکرد در سطح ستاد و تمامی فرودگاه‌های کشور، افتتاح مرکز آمار و عملکرد سامانه های هوانوردی و فرودگاهی در سطح ستاد و کلیه فرودگاه‌های کشور، سیستم پردازش اطلاعات راداری در فرودگاه مهرآباد را انجام داده است.

 

آماده‌سازی بنادر جنوبی برای جام جهانی قطر

در شرایطی که چند ماه تا آغاز جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر باقی مانده است، بنادر جنوبی ایران در حال آماده‌سازی پایانه‌های مسافری و راه‌اندازی سفرهای دریایی به مقصد این کشور هستند که طبق وعده‌ها تا نیمه تابستان این بنادر آماده خواهند شد.

به گزارش ایسنا، سی‌ام آبان ماه امسال جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر آغاز خواهد شد و حدود یک ماه بعد یعنی ۲۷ آذر ماه به پایان می‌رسد. در این میان ایران در سال‌ها و ماه‌های گذشته درگیر آماده‌سازی برای سفر به این کشور و راه‌اندازی سفرهای دریایی در این ایام است.
آبان ماه سال ۱۳۹۹ حسین عباس‌نژاد – مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی – در این باره به ایسنا گفته بود: پیش از شیوع ویروس کرونا، کشورهای مانند قطر و عمان به عنوان مقاصد جدید دریایی در دستورکار قرار داشتند و مذاکرات برای راه‌اندازی خطوط کشتیرانی از بنادر بوشهر و چابهار به این کشورها آغاز شده بود. اما شیوع این بیماری در دنیا سبب شد تا وقفه‌ای این زمینه ایجاد شود. همچنین اسفند ماه سال گذشته، رستم قاسمی – وزیر راه و شهرسازی در سفر به قطر از مذاکره با همتای خود برای راه‌اندازی خطوط منظم کشتیرانی بین بنادر دو کشور و همچنین توافق برای استفاده بیشتر خطوط هوایی تجاری قطر از آسمان ایران خبر داد. وی به موضوع تردد به قطر در جام جهانی اشاره کرد و افزود:‌ تردد در زمان جام جهانی و نحوه این تردد از موضوعاتی بود که امروز در دستور کار قرار دادیم.
البته سفر دریایی به قطر منوط به تامین سوخت برای کشتی‌های مسافری با قیمت مناسب بود که به نظر می‌رسد این مسئله هم حل شد. فروردین ماه امسال نیز عباس‌نژاد در این باره به ایسنا گفت: راه اندازی خط کشتیرانی مسافری و آماده سازی بنادر مسافری دو کشور در دستور کار قرار دارد اما اینکه چگونه بتوانیم از حداکثر ظرفیت‌های کشتیرانی ایران برای جابجایی مسافران در ایام جام جهانی استفاده کنیم بستگی به موافقت‌های دیگری دارد که با قطر امضا خواهد شد که می‌توان به مسئله ویزا، هتلینگ و … در راستای تسهیل رفت و آمد مسافران و تماشاگران جام جهانی قطر اشاره کرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۰۰۰ صندلی ظرفیت شناورهای مسافری است که می‌توانند در روز و شب جابجایی مسافر را بین بنادر ایران و قطر و کشورهای دیگر را انجام دهند و با وجود اینکه در ابتدا بوشهر را برای انجام سفرهای دریایی بین ایران و قطر انتخاب کرده بودیم، چند بندر دیگر امکان پهلوگیری این کشتی‌ها را دارد و ترمینال‌های مسافری استاندارد و مجهزی را در آنجا داریم که می‌توان به ترمینال مسافری کیش اشاره کرد که در حال آماده سازی است و همزمان با آن دو شناور بزرگ و چند شناور کوچک را تا ماه‌های آینده آماده سفرهای دریایی خواهیم کرد اما اگر نیاز باشد، تسهیلات مورد را برای افزایش ظرفیت مسافر و تعداد شناورهای مسافری به شرکت‌های متقاضی ارائه خواهیم داد.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در اواسط تابستان امسال اسکله مسافری بوشهر آماده سفرهای دریایی خواهد شد و با شرکت صاحب کشتی‌های مورد نظر نیز مذاکره کردیم تا هر چه سریعتر آماده سازی کشتی‌ها نیز انجام شود.
و نهایتا محمد شکیبی نسب -مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر- درباره آخرین اقدامات صورت گرفته برای بهسازی این بندر جهت استفاده گردشگران و مسافران جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، گفت: با توجه به اینکه اسکله قدیم بندر بوشهر با هدف آماده‌سازی جهت سرویس‌دهی مناسب به مسافران جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در دست تعمیر است، ما در این مدت یک اسکله شناوری مسافری احداث کرده‌ایم که هدف از آن جابه‌جایی مسافر از بوشهر به سمت خارگ و بالعکس است.
وی افزود: ما برای شناور «گراند فری» که برای جام جهانی پیش‌بینی شده است، باید تغییراتی در قسمت اسکله انجام می‌دادیم. در همین راستا برای بهسازی این بخش‌ها که قسمت دریایی اسکله را شامل می‌شود ۷۰ میلیارد تومان هزینه شده است. پیش‌بینی ما این است که بخش دریایی پایانه مسافربری بندر بوشهر تا اواخر مردادماه به بهره‌برداری برسد.

 

 

قطار مسافری در مسیر یزد- مشهد شرکت رجا راه‌اندازی شد
معاون اجرایی شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا گفت: یک رام قطار مسافری در مسیر یزد-مشهد از نوع ۴ تخته ویژه با نام «سبز نوین» اخیراً توسط این شرکت مورد بازسازی کامل قرار گرفته و در این مسیر راه‌اندازی شد.
به گزارش روزنامه جمله از شرکت حمل و نقل ریلی رجا، در راستای تکریم زائران بارگاه ثامن الحجج-حضرت امام رضا (ع)- و خدمت‌رسانی به مردم شریف استان یزد شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا قطار یزد_مشهد و بالعکس را راه‌اندازی کرد.
«علیرضا علی‌سلیمانی» در خصوص این قطار ۴ ستاره گفت: ظرفیت این قطار ۳۲۰ نفر بوده که شامل ۱۰ واگن ۳۲ نفره است و دارای امکانات مطلوبی همچون تهویه مطبوع، سیستم صوتی و تصویری و … است.
وی با تأکید بر اینکه این قطار در آستانه اعیاد قربان و غدیر و دهه امامت و ولایت از تاریخ ۱۶ تیرماه ۱۴۰۱ راه‌اندازی شده است، اظهار داشت: هموطنان برای خرید بلیت این قطار علاوه بر سایت رجا به نشانی www.raja.ir و سامانه ارتباط با مشتریان با تلفن ۱۵۳۹ می‌توانند از مراکز فروش و وب سرویس‌های مجاز نیز اقدام کنند.
معاون اجرایی شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا گفت: هموطنان برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بهای بلیت، ساعت حرکت و سایر اطلاعات مرتبط با سفر با قطارهای رجا می‌توانند از طریق تلفن ۱۵۳۹ به‌صورت شبانه‌روزی تماس حاصل کرده یا به سایت این شرکت مراجعه کنند.

در راستای راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب:
کشتیرانی ایران ۳۰۰ کانتینر برای حمل بار به روسیه اختصاص داد
گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با ترابری ۳۰۰ کانتینر صادراتی به مقصد روسیه پروژه احیاء کریدور شمال-جنوب را کلید زد.
به گزارش روزنامه جمله به نقل از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، نخستین فاز عملیات حمل کالا در مسیر کریدور شمال-جنوب از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با انتقال ۳۰۰ کانتینر کالای صادراتی کشور به مقصد روسیه کلید خورد.
بر اساس این گزارش کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با مدیریت یکپارچه شرکت‌های تحت مالکیت گروه کشتیرانی و در راستای نقش‌آفرینی در اجرای عملیات حمل کالا در کریدور شمال-جنوب، اقدام به حمل کالاهای صادراتی کشور به روسیه با اختصاص ۳۰۰ کانتینر در فاز اول نموده است.
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به تاکید دولت سیزدهم مبنی بر ضرورت فعال سازی کریدور شمال- جنوب و حمل بار صادراتی ایران از طریق این کریدور به کشور روسیه، اعلام کرده است: ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پس از اتمام مرحله آزمایشی حمل و نقل کالا از مسیر ترانزیتی روسیه به هند و بالعکس وارد فاز عملیاتی حمل بار صادراتی در این کریدور به سمت کشور روسیه شده است.
طبق این گزارش؛ بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، در فاز اول، ۳۰۰ کانتینر اختصاصی جهت حمل بار صادراتی به کشور روسیه در نظر گرفته شده که در صورت افزایش تقاضا، تعداد این کانتینرها به صورت مستمر افزایش خواهد یافت.
بر این اساس، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راستای ایفای نقش فعال خود در این کریدور استراتژیک، علاوه بر عقد قرارداد ساخت چندین کشتی در داخل، خرید کشتی جهت افزایش ظرفیت حمل و نقل در دریای خزر را نیز در دستورکار قرار داده که به زودی چندین شناور مطابق با برنامه‌ریزی انجام گرفته، به ناوگان موجود اضافه خواهند شد.
گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه مسیر یاد شده در گذشته با هدف ترانزیت کالاهای مورد نیاز بین هند و اروپا از طریق بنادر جنوبی ایران و دریای خزر طراحی شده بود، اعلام کرده است: علی‌رغم تأکید فراوان مبنی بر ضرورت فعال‌سازی این مسیر، طی سال‌های متمادی در مراحل اولیه طراحی باقی مانده بود؛ اما هم اکنون به همت گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و با توجه به شرایط جدید جهانی و قطع ارتباط روسیه با اروپا، این کریدور با هدف حمل بار ترانزیتی بین هند و روسیه مورد توجه ناوگان ملی قرار گرفته است. گفتنی است؛ کریدور شمال- جنوب، مسافت ۱۶ هزار کیلومتری حمل بار از طریق کانال سوئز را با یک مسیر ۷ هزار کیلومتری جایگزین کرده که کاهش ۴۰ درصدی زمان حمل بار تا رسیدن به مقصد و ۳۰ درصدی هزینه حمل را به دنبال خواهد داشت.
شایان ذکر است؛ کالاهای صادراتی روسیه عمدتاً از طریق شرکت کشتیرانی دریای خزر و به صورت کانتینر و «بیگ بگ» از طریق شهر آستراخان و بندر ایرانی سالیانکا، به بندر انزلی و نوشهر حمل شده و از آنجا از سوی شرکت حمل و نقل ترکیبی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، از طریق جاده و ریل به بندرعباس و چابهار منتقل می‌شود تا با خطوط منظم طراحی شده از سوی گروه کشتیرانی، به هند منتقل شود.
یادآور می‌شود، مسیر برگشت جهت تأمین کالاهای وارداتی مورد نیاز روسیه توسط هند نیز، به همین طریق مورد استفاده قرار گرفته و بر اساس آن، بارنامه سراسری از سوی نمایندگی‌های شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، در مبدأ صادر می‌گردد.