این مشکل دامن جهان را می‌گیرد
این مشکل دامن جهان را می‌گیرد

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، به کشور‌های منطقه و جهان هشدار داد اگر به وضعیت افغانستان توجه نشود، معضل این کشور دامنگیر آن‌ها خواهد شد. احمد مسعود می‌گوید تصویر کنونی افغانستان «تصویر سیاه و تاریک» است، اما او امیدوار است که این سیاهی زیاد دوام نمی‌آورد. به گزارش «انتخاب»؛ احمد مسعود در مصاحبه […]

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، به کشور‌های منطقه و جهان هشدار داد اگر به وضعیت افغانستان توجه نشود، معضل این کشور دامنگیر آن‌ها خواهد شد.

احمد مسعود می‌گوید تصویر کنونی افغانستان «تصویر سیاه و تاریک» است، اما او امیدوار است که این سیاهی زیاد دوام نمی‌آورد.
به گزارش «انتخاب»؛ احمد مسعود در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت که اگر در افغانستان ثبات سیاسی برقرار نشود، گروه‌های تروریستی با استفاده از وضعیت و خاک این کشور بار دیگر کشورهای جهان را هدف قرار خواهند داد.
وی با اشاره به پدر خود یادآوری کرد: حدود بیست و یک سال پیش، پدرم احمد مسعود، احمد شاه مسعود، هم همین هشدار را به جهان داده بود و ما دیدیم که این اتفاق افتاد. ما شاهد حملات یازدهم سپتامبر بودیم. مشکلاتی که بعد از آن به‌وجود آمد از جمله پیدایش داعش که همه متولد از بحران افغانستان است.
رهبر جبهه مقاومت ملی می‌گوید که افغانستان باید هر چه زودتر و با هر شیوه ممکن دارای نظامی شود که مشروعیتش را از مردم افغانستان گرفته باشد و قابل قبول برای منطقه و جهان باشد.
احمد مسعود می‌گوید که تاکید جبهه مقاومت و جهان این است که بحران افغانستان باید از طریق مذاکرات سیاسی حل شود نه جنگ، اما به گفته او طالبان هنوز به این باور نرسیده‌اند. احمد مسعود می‌گوید تا زمانی که طالبان حاضر به حل بحران افغانستان از طریق مذاکره نباشند، راه و چاره‌ای جز به گفته او دفاع از خود و مردم و ارزش‌های مردم ندارد.
گفتنی است جبهه مقاومت ملی افغانستان یازده ماه پیش و در اولین روزهای سقوط افغانستان بدست طالبان ایجاد شد. در این مدت، جبهه مقاومت توانسته که ادعای موفقیت طالبان در تامین امنیت در سراسر افغانستان را با سازماندهی حملات در برخی از نقاط این کشور از جمله در پنجشیر و اندارب به چالش بکشد.
احمد مسعود که این جبهه را از بیرون از افغانستان رهبری می‌کند می‌گوید که دستاورد جبهه مقاومت در یازده ماه گذشته، بیشتر از آنچه انتظار داشتند بوده است. آقای مسعود با اشاره به تعداد نیروهای جنگی جبهه به عنوان یک دستاورد مهم می‌گوید که شمار نیروهایش از چند نفر به بیش از سه هزار نفر افزایش یافته است.
رهبر جبهه مقاومت ملی می‌گوید که برنامه بعدی او راه اندازی عملیات‌ها برای خارج کردن بعضی مناطق از کنترل طالبان خواهد بود. به گفته احمد مسعود در این مدت تلاش ما متمرکز براین بوده که هم به دنیا و هم به مردم افغانستان نشان بدهیم که ایستادن در برابر استبداد با کمترین امکانات ممکن است. آقای مسعود می‌گوید: ما از صفر شروع کردیم و به‌جایی رسیدیم که حالا ما دارای یک تشکیلات ساختارمند و منظم هستیم و امروز جبهه مقاومت یک طرف قضیه افغانستان است.
دیده‌بان حقوق بشر و گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور افغانستان، اخیرا در گزارشی گفتند که طالبان تعداد زیادی از غیرنظامیان پنجشیر و اندراب را به اتهام عضویت در جبهه مقاومت ملی به طور غیرقانونی بازداشت و شکنجه کرده‌اند. هرچند طالبان این گزارش‌ها را رد کرده اند اما احمد مسعود می‌گوید که ۹۷ درصد کسانی که طالبان بازداشت و شنکنجه کرده‌اند هیچ‌گونه ارتباطی با جبهه مقاومت ملی نداشتند.
مسعود می‌گوید طالبان وقتی توان و زورشان به نیروهای جبهه مقاومت نرسید، مردم عادی را مورد آزار و اذیت قرار دادند تا بر جبهه مقاومت فشار روانی وارد کنند. احمد مسعود از خانواده‌های آسیب‌دیده عذرخواهی کرد که او نتوانسته به‌دلیل امکانات اندک، کمکی به آنها بکند. رهبر جبهه مقاومت ملی بار دیگر خواستار انجام تحقیقات مستقل نهادهای حقوق بشری بین‌المللی درباره رفتار طالبان با غیرنظامیان شد.
در یازده ماهی که از بازگشت طالبان به قدرت می‌گذرد، در کنار جبهه مقاومت ملی افغانستان، چند گروه دیگر از جمله جبهه ملی آزادی و جبهه ملی آزادگان هم اعلام موجودیت کردند. این گروه‌ها تا حالا مسئولیت چندین حمله در نقاط مختلف افغانستان را به عهده گرفته‌اند. تنها فرمانده شناخته شده طالبان از قوم هزاره هم بدلیل نارضایتی از طالبان جدا شد و جبهه جدیدی را علیه طالبان در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل در شمال
افغانستان گشود.
احمد مسعود می‌گوید از هر حرکتی که با احترام به آرمان‌ها و ارزش‌های مردم افغانستان و بخاطر آزادی و عدالت صورت بگیرد حمایت می‌کند. به گفته آقای مسعود جبهه مقاومت ملی تلاش می‌کند تمام نیروهایی را که بخاطر آزادای افغانستان مبارزه می‌کنند، زیر یک چتر جمع کند. او می‌گوید از شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان هم حمایت می‌کند و یک نماینده جبهه مقاومت در آن حضور دارد. این شورا ائتلافی از سیاست‌مدان و رهبران بعضی اقوام افغانستان است که اخیرا در آنکارا در ترکیه اعلام موجودیت کرد.
رهبر جبهه مقاومت می‌گوید: زمان اینکه صدای اختلاف را بلند کنیم گذشته و امروز مردم افغانستان بیشتر از هروقت دیگر به چیزی که نیاز دارند اتحاد است.

 

 

 

وزارت اطلاعات خبر داد؛
دستگیری اعضای یک شبکه تروریستی در شمال‌غرب کشور

وزارت اطلاعات از شناسایی و دستگیری اعضای یک شبکه‌ تروریستی وابسته به اشرار تجزیه طلب در شمال‌غرب کشور خبر داد.
به گزارش حوزه دفاعی امنیتی ایرنا، با هوشیاری سربازان گمنام امام زمان (عج) کلیّه‌ اعضای یک شبکه‌ تروریستی وابسته به اشرار تجزیه طلب در شمال‌غرب کشور شناسایی و دستگیر شدند.
با عنایات الهی، هوشیاری سربازان گمنام امام زمان (عج) و با حمایت و همکاری قرارگاه حمزه سید الشهداء (ع) و دادگستری استان آذربایجان غربی، کلیّه‌ اعضای یک شبکه‌ تروریستی وابسته به اشرار تجزیه طلب در شمال‌غرب کشور شناسایی و دستگیر شدند.
شبکه‌ ۱۰ نفره تروریستی مورد بحث در قالب چند هسته‌ هماهنگ و همپوشان، مأموریت‌های متنوع و چندگانه‌ی تخریب، انفجار، حمله به مراکز و تأسیسات حیاتی و اقتصادی کشور تا ایجاد راه بندان جاده‌ای و اخاذی از مردم و به‌ویژه از کارآفرینان موفق بومی را در دستور کار خود داشتند.
این شبکه که به پشتوانه‌ی استقرار مرکزیت اشرار تروریست در اقلیم کردستان عراق، از طریق مناطق مرزی آذربایجان غربی در حال ورود به کشور بودند؛ در روزهای گذشته با سلسله عملیات هوشمندانه و ضربات برق‌آسا و سهمگین سربازان گمنام امام زمان(عج) مواجه شده و ضمن بازداشت هر ده نفر، کلیه‌ی اقلام پیشرفته‌ی فنی و ارتباطی هسته‌ها و محموله‌ جنگی شامل انواع تسلیحات انفرادی، آرپی‌جی، نارنجک، تی‌ان‌تی و مهمات مربوطه‌ی همراه آن‌ها ضبط گردید.
وزارت اطلاعات ضمن تقدیر و تشکر از حمایت‌ها و همکاری قرارگاه حمزه سید الشهداء(ع) و دادگستری استان آذربایجان غربی اعلام می دارد؛ که حفظ امنیت ملّت عظیم‌الشأن ایران سرافراز را خط قرمز خود دانسته و پیش از این، بارها به مسئولان اقلیم کردستان عراق تذکر داده و اینک مجدداً هشدار می‌دهد تا نسبت به تخلیه و طرد مزدوران تروریست، اشرار و دشمنان امنیت و آرامش مردم از آن منطقه، اقدام مقتضی را بعمل آورند.

 

 

 

اعضای هیات دولت در حیاط پاستور به رسانه‌ها چه گفتند؟

تکذیب بازگشت ارز ۴۲۰۰ تومانی و اختصاص منابع برای رتبه بندی معلمان، تصویب بسته پیشنهادی ساماندهی مسکن، اعمال شاخص گذاری حق الزحمه مشاوران املاک و آخرین وضعیت تیم ملی فوتبال برای حضور در جام جهانی و خروج متروپل از بحران مهمترین اظهارات پاستور نشینان به نمایندگان رسانه بود.
به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا؛ اعضای هیات دولت براساس روال هر چهارشنبه ها، امروز هم در جمع خبرنگاران حضور یافتند و به پرسش های متعدد نمایندگان رسانه‌ها پاسخ دادند. اما رئیس جمهور در نشست این هفته هیات دولت به اعضای کابینه خود در پاستور تاکید کرد که توجه دستگاه‌ها به خدمت‌رسانی شایسته به مردم و مطالبات آنها معطوف شود زیرا هیچ کاری مهم‌تر از خدمت به مردم و حفظ آرامش و امید در جامعه نیست.
آیت الله «سیدابراهیم رئیسی» از افزایش سرمایه اجتماعی و امید در دل مردم به عنوان «اَبَرپروژه دولت سیزدهم» یاد کرد و  متذکر شد که همه کارگزاران دولت باید خود را موظف به امیدآفرینی در جامعه بدانند و هر فردی نسبت به امور مردم بی‌توجه باشد و آگاهانه یا ناآگاهانه مردم را ناامید کند، خلاف راهبرد نظام و دولت حرکت می‌کند.مشروح گفت‌وگوهای احمد وحیدی وزیر کشور ، امین حسین رحیمی وزیر دادگستری، سیدحمیدسجادی وزیر ورزش و جوانان، ‌علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت و سیدمسعودمیرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه با خبرنگاران حوزه دولت را در زیر بخوانید.
تکذیب بازگشت ارز ۴۲۰۰ تومانی
رئیس سازمان برنامه و بودجه از تخصیص ۲۷ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی خبر داد و شایعه بازگشت ارز ۴۲۰۰ تومانی را رد کرد.
«سید مسعود میرکاظمی» با رد برخی اخبار مبنی بر ارائه لایحه از سوی دولت به مجلس برای بازگشت ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار داشت که بازگشت ارز ۴۲۰۰ تومانی درست نیست و چیزی به نام ارز ترجیحی نداریم. اگر دولت بخواهد حمایت کند، باید مابه‌التفاوت ریالی را پرداخت می‌کند که این فقط برای گندم و دارو است.
وی درباره تعهدات سفرهای استانی دولت گفت که پایان سال گذشته ۱۳۵ درصد تعهدات سفرهای استانی اجرایی شد که ۳۵ درصد بیشتر از تعهدات بود و امسال هم بیشتر
خواهد بود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه به اینکه عمده درآمدهای کشور از مالیات و نفت است، افزود: از آنجا که مالیات‌ها از مرداد ماه پرداخت می‌شود و از آن‌سو قرار است برای عمران استقراض نکنیم، پرداخت‌های عمرانی از مرداد ماه بیشتر می‌شود.
میرکاظمی افزود: به همین منظور ۱۲ هزار میلیارد تومان از تیر اختصاص دادیم که این مبلغ علاوه بر ۱۵ هزار میلیارد تومان اوراق است که برای پروژه‌های عمرانی اختصاص داده شده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص رتبه‌بندی معلمان هم توضیح داد: برای رتبه‌بندی معلمان ۶ هزار میلیارد اعتبار در نظر گرفته بودیم. منابع و مصارف برای هر ماه بسته می‌شود و قبل از رسیدن پایان ماه انجام می‌شود.
میرکاظمی مبلغ بودجه را ۳۸ هزار میلیارد اعلام و اضافه کرد: برای رتبه‌بندی منابعی در نظر گرفتیم که براساس سقف بودجه امسال این منابع پرداخت می‌شود.
میرکاظمی در عین حال خاطرنشان کرد: یکی از بحران‌های جدی در همه کشورهای دیگر هم افزایش قیمت غذایی و انرژی است؛ طوری که حتی کشورهای بدون تورم هم جهش تورم داشتند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تلاش دولت در حمایت از مردم با پرداخت عادلانه یارانه‌ها ادامه داد: پیش از این هر تُن روغن را ۷۰۰ دلار وارد می‌کردیم که الآن به ۲۴۰۰ دلار در تُن
رسیده است.
میرکاظمی درباره مصوبه پرداخت عیدی مناسبت‌های ملی و مذهبی و پرداخت آن به معلمان گفت: چنین مصوبه‌ای نداریم و اگر باشد همراه دیگر کارکنان دولت به معلمان هم پرداخت می‌شود.

 

 

 

 

اختلافات در کابینه اسرائیل بالا گرفت

منابع رسانه‌ای عبری زبان از تشدید اختلاف نظرها میان «نفتالی بنت» نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی و «یائیر لاپید» نخست وزیر موقت و تحریم جلسه یکشنبه شب کابینه این رژیم توسط بنت
خبر می‌دهند.
تشدید بحران سیاسی در رژیم صهیونیستی در حالی است که کابینه حاضر پس از ناکامی در حفظ ائتلاف حاکم، خود را برای برگزاری پنجمین انتخابات متوالی پارلمانی در اول نوامبر آماده می‌کند.

 

 

 

 

فرمانده نیروی زمینی ارتش:
ایجاد پنج یگان جدید پهپادی در نزاجا
فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه جهان با دیدن قدرت پهپادی ارتش انگشت به دهان مانده است، گفت: با ظرفیت‌های پیشین به دنبال ایجاد ۵ یگان جدید پهپادی در سطح نزاجا هستیم.
به گزارش خبرنگار دفاعی ایرنا، امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش صبح امروز چهارشنبه در دوازدهمین جشنواره مالک اشتر که در ستاد هوانیروز برگزار شد، با اشاره به اهمیت جهاد تبیین در سطح نیروهای مسلح اظهارداشت: ما در نزاجا ۳ اصل ولایت‌مداری، عدالت‌محوری و شایسته‌سالاری را در رأس امور خود قرار داده‌ایم و تلاش می‌کنیم تا آنچه که رهبری اراده فرموده در نیروی زمینی تحقق یابد.
وی افزود: ما در حوزه جهاد تبیین پیشقدم‌ترین سازمان بوده و هیئت جهاد تبیین را تشکیل دادیم و ۹ همایش استانی را در این راستا برگزار کردیم تا آنچه مطابق اراده و مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی است در سطح نیرو ایجاد کنیم. فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه ما تببین جایگاه ولایت در نظام جمهوری اسلامی را در سطح نیرو مورد توجه قرار دادیم، ادامه داد: امروز با افتخار اصل ولایت فقیه را صراط مستقیم می‌دانیم و در این مسیر با قدرت گام برمی داریم.
امیر حیدری تاکید کرد: اگر امروز نیروی زمینی موفقیت‌هایی داشته که با ارزیابی‌های منصفانه اشراف فرمانده معظم کل قوا توانسته به جشنواره سطح یک راه پیدا کند، رمزش معطوف شدن در تلاش برای تحقق منویات و مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی است و ما اساس کار را بر لبیک به ایشان قرار دادیم.
پیشنهاد تشکیل ۵ گروه پهپاد را به سلسله مراتب فرماندهی داده‌ایم
وی با بیان اینکه ۳۰ طرح لبیک را امروز به عنوان فروع فرماندهی ایجاد کردیم و معتقدیم همین فروعات هستند که اگر درست اجرا شوند اصول را به نتیجه می رساند، خاطرنشان کرد: ما در وهله نخست تغییر در ساختار نزاجا را در راستای چابکسازی نیروها در دستورکار خود قرار دادیم و تلاش کردیم تا نیروی زمینی از حالت گستردگی و پراکندگی خارج شده و به یگان های متحرک هجومی و واکنش سریع تبدیل شود. فرمانده نیروی زمینی ارتش ادامه داد: امروز ساختار عوض شده و در تلاش هستیم تا سلاح و تجهیزاتمان نیز مطابق با تغییر ساختاری ارتقا یابد و بر همین اساس نیز به سمت سلاح‌های دورزن و دقیق‌زن در حال حرکت هستیم. امیر حیدری با بیان اینکه امروز یکی از ارکان اصلی پیشرفت تسلیحاتی در نزاجا ورود به عرصه پهپادی است، گفت: باید گفت از چندی پیش پیشرفته ترین پهپادها در خدمت نزاجا هستند که آثار آن در پایگاه پهپادی ۳۱۳ ارتش دیده شد و پهپاد کروز و پهپاد حیدر نزاجا به رخ جهانیان کشیده شد و جهان با دیدن قدرت پهپادی ارتش انگشت به دهان ماند.
وی تصریح کرد: ما پیشنهاد تشکیل ۵ گروه پهپاد را به سلسله مراتب فرماندهی داده‌ایم و برای این مار کار درخواست نیروی جدید نکرده و با همان ظرفیت‌های پیشین به دنبال ایجاد ۵ یگان جدید پهپادی در سطح نزاجا هستیم.
۱۷ پادگان و ۲۳ هزار منزل سازمانی باید بسازیم
امیر حیدری با بیان اینکه پس از اصلاحات در حوزه ساختاری و تسلیحاتی به سمت ساخت و نوسازی اماکن سازمانی و پادگانی آمده‌ایم، گفت: ۱۷ پادگان باید بسازیم ۲۳ هزار منزل سازمانی را نیز باید تکمیل و تحویل نیروها دهیم و امروز ۱۴ هزار خانه سازمانی زیر بار رفته اند و مابقی نیز نوبت به نوبت پیش می روند. فرمانده نیروی زمینی ارتش ادامه داد: امروز در ۵۲ نقطه کشور در حال ساخت و ساز هستیم و ۴ هزار واحد سازمانی را ساخته و ۱۱ هزار واحد دیگر را تا پایان سال می سازیم؛ امسال بایک برنامه ریزی درست سراغ احداث خانه شخصی رفتیم و برعکس گذشته که یک سهم ملک به افراد می دادیم امروز برنامه ریزی کرده ایم تا در گستره ایران بزرگ، خانه شخصی را بسازیم و بعد در اختیار نیرو قرار دهیم و این در جهت ارج نهادن به منزلت و شأن نیرو است تا دیگر هم و غم خانه دار شدن را نداشته باشند.
نیروی زمینی برای دفع هر خطر و تهدیدی در هر سطح و مقیاسی آمادگی دارد
وی تصریح کرد: امروز نیروی زمینی برای دفع هر خطر و تهدید در هر سطح و مقیاسی آمادگی دارد و این توانمندی را در رزمایش فاتحان خیبر نشان دادیم. امروز بالگردهای ما از قدرت ناوبری و مقابله به مثل در شب برخوردارند و برد آتش ما تا شعاع بیست کیلومتری افزایش یافته است.فرمانده نزاجا گفت: امروز قدرت زرهی ما انباشته شده و تانک های ما اورهال شده و آماده نبرد هستند و توپخانه ما نیز آماده است. قدرت توپخانه ما امروز بالاترین قدرت را در سطح خاورمیانه دارد و البته باید برای هوشمند کردن حوزه توپخانه تلاش کنیم.

واکنش آمریکا به سفر پوتین به تهران
تهدیدی جدی برای جهان است
مشاور امنیت ملی آمریکا پیش از سفر به همراه رییس جمهور این کشور به خاورمیانه، به بیان اظهاراتی درباره روابط ایران و روسیه در آستانه سفر پوتین به تهران پرداخت.
صفحه توییتر شبکه الجزیره به نقل از جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا که قرار است همراه جو بایدن، رییس جمهور این کشور به خاورمیانه سفر کند، نوشت: بایدن (در رایزنی‌هایش) با اسراییل درباره تلاش‌های آمریکا برای انعقاد توافقی هسته‌ای با ایران صریح خواهد بود.سالیوان درباره سفر آتی رییس جمهور روسیه به تهران هم نوشت: زمان سفر پوتین به تهران حائز اهمیت است.مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ادامه ادعاهای خود علیه ایران گفت: تعمیق روابط روسیه با ایران برای کشتار اوکراینی‌ها تهدیدی جدی برای جهان است.ادعاهای سالیوان علیه روابط روسیه و ایران در جمع خبرنگاران در پی این مطرح می‌شود که او پیش‌تر در یک کنفرانس خبری مدعی شده بود، ایران در حال آماده‌سازی برای تحویل صدها پهپاد دارای قابلیت حمل سلاح به روسیه است.
مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد، که ایران برنامه حمایت نظامی از روسیه را در جنگ اوکراین دارد. اطلاعاتی در دست داریم که نشان می‌دهد ایران در حال آماده شدن برای آموزش نیروهای روس در این زمینه است.
این در حالی است که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اظهارات مشاور امنیت ملی امریکا درباره فروش فناوری های نوین ایرانی به روسیه، تصریح کرد: سابقه همکاری های میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه برخی فناوری های نوین به پیش از آغاز جنگ در اوکراین بر می گردد و در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است.سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال جنگ اوکراین کاملا روشن است و بارها بصورت رسمی اعلام شده است.
کنعانی در ادامه افزود: ادعای مقام آمریکایی در حالی است که امریکا و اروپایی ها سال ها است کشورهای اشغالگر و متجاوز از جمله در منطقه غرب آسیا را به انباری از سلاح های کشنده متنوع خود تبدیل کرده اند که قطعاً بدون این تسلیحات، تداوم بیش از هفت دهه تجاوز، جنایت و اشغالگری صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی ممکن نبود.

 

 

بایدن و سفر در موقعیت ضعف

سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به عربستان و اسرائیل در حالی انجام می شود که بایدن در موقعیت ضعف قرار دارد و با فاصله گرفتن از شعارهای حقوق بشری حزب دموکرات و در میان مخالفت های داخلی و نیاز به تغییر رویکرد در سیاست خارجی، تصمیم به انجام این سفر گرفته است.جو بایدن پس از اینکه هجده ماه قبل در انتخابات ریاست جمهوری به قدرت رسید، به دلیل حمایت‌های اسرائیل و نتانیاهو از ترامپ و روابط مثبت حزب جمهوریخواه با عربستان و بن سلمان، رویکردی سرد نسبت به رژیم صهیونیستی و عربستان داشت و روابط آمریکا با این رژیم و عربستان در هجده ماه گذشته به گرمی روابط در دوران ترامپ نبود. این رویکرد باعث شد که اسرائیل و عربستان نیز ارتباطات نه چندان گرمی را با دولت جدید آمریکا تجربه کنند.
اینک دولت بایدن با توجه به جنگ روسیه و اوکراین و مواجه شدن غرب با بحران اقتصادی، به دنبال این است که روابط با رژیم صهیونیستی و عربستان را ترمیم کند. در رابطه با سفر به عربستان، با توجه به نیاز آمریکا به مدیریت قیمت نفت و گاز و همچنین جذب سرمایه گذاری‌های عربستان در آمریکا، فروش سلاح به ریاض و دوشیدن مجدد آل سعود، به دنبال بهبودی روابط خود با حکام سعودی است. به همین دلیل موضوع ترور خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد ریاض، توسط عوامل بن سلمان در ترکیه و همچنین تجاوز عربستان به یمن دیگر برای آمریکا حائز اولویت نیست. این در حالی است که بایدن مجوز رسانه‌ای شدن یافته‌های دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در مورد نقش بن سلمان در کشتن جمال خاشقچی را صادر کرده بود.
جو بایدن یک ماه مانده به نخستین سفر خود به عربستان سعودی در مواجهه با انتقادها در مورد ملاقات با محمد بن سلمان، در موقعیت ضعف قرار گرفت و گفت: «قرار نیست با محمد بن سلمان ملاقات کنم. من به یک اجلاس بین‌المللی می‌روم.» پیشتر رئیس جمهوری آمریکا هدف از سفر ماه آتی به عربستان سعودی را تقویت منافع ملی آمریکا عنوان کرده بود.
رئیس جمهور آمریکا از مواضع عربستان نسبت به روسیه در جنگ با اوکراین نیز خرسند نیست و رای ممتنع ریاض به قطعنامه آمریکا برای اخراج روسیه از کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد را نمی پسندد. از این رو نیازمند به تقویت تمایل ریاض به حمایت از مواضع غرب علیه روسیه است.در ارتباط با سفر بایدن به تل آویو، حزب دموکرات به کسب آرای یهودی‌ها در انتخابات کنگره نیازمند است و به همین دلیل بر ضرورت تأمین امنیت اسرائیل تاکید کرده و آن را از اولویت های سیاست خارجی آمریکا می خواند. البته بایدن پس از مدت کوتاهی که از استعفای «نفتالی بنت» نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی می گذرد به تل آویو می رود در حالی که نخست وزیر جدید یعنی «یائیر لاپید» نیز بطور موقت به قدرت رسیده و در مورد توانایی وی برای خارج کردن اسرائیل از بحران، تردید جدی وجود دارد.بایدن، عادی‌سازی روابط عربستان به عنوان قطب جهان عرب با رژیم صهیونیستی را نیز مدنظر دارد و به همین دلیل از تل آویو به جده خواهد رفت تا نشان دهد متمایل به تقویت مناسبات رژیم اشغالگر قدس با ریاض است.بایدن در سفر به ریاض، سعی خواهد کرد که رویکرد ضد ایرانی عربستان را تقویت کند و در عین حال حکام سعودی را متقاعد سازد که تمایل آمریکا برای بازگشت به برجام، یک اقدام علیه منافع عربستان تلقی نمی شود. این در حالی است که گفت‌وگوهای تهران و ریاض با عبور از سطح امنیتی در مسیر تبدیل به گفت‌وگوهای سیاسی و احتمالا بازگشایی سفارتخانه های دوکشوراست.
اگر در این سفر عربستان و اسرائیل بتوانند بایدن را متقاعد کنند که از لغو تحریم‌های ضد ایرانی کند، باید در انتظار تداوم لجاجت و بهانه جویی آمریکا در مذاکرات برجامی باشیم. در مجموع سیاست عاقلانه این است که ایران نباید روی تمایل آمریکا برای لغو تحریم‌ها حساب باز کند و رویکرد خنثی‌سازی تحریم‌ها را تقویت نماید. در عین حال تداوم مذاکرات در زمان مناسب با اعضای ۴+۱ برای تکرار مطالبات خود در جهت لغو تحریم ها نیز می تواند در دستورکار دستگاه دیپلماسی باشد.رئیس جمهور آمریکا در حالی به دنبال تغییر ریل در حوزه سیاست خارجی و ترمیم روابط با عربستان سعودی است که در موقعیت ضعف قرار دارد و نیاز او به تحقق اهداف آمریکا در این سفر، عربستان را در موقعیت برتری قرار داده است. پیش بینی می شود سفر بایدن به ریاض با بزرگنمایی های تبلیغاتی و نمایش یک چشم انداز مثبت برای آینده ارتباطات ریاض و واشنگتن همراه باشد اما گذشت زمان میزان واقعی موفقیت این سفر را نشان خواهد داد.