۱۱ ایستگاه پروازی بدون تاخیر درعملیات رفت حج امسال داشتیم سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» با اعلام زمان بازگشت حجاج از روز پنچشنبه ۲۳ تیرماه به کشور گفت: عملیات حج ۱۴۰۱ یکی از بهترین ماموریتها بود. شمس الدین فرزادیپور، سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه […]
۱۱ ایستگاه پروازی بدون تاخیر درعملیات رفت حج امسال داشتیم
سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» با اعلام زمان بازگشت حجاج از روز پنچشنبه ۲۳ تیرماه به کشور گفت: عملیات حج ۱۴۰۱ یکی از بهترین ماموریتها بود.
شمس الدین فرزادیپور، سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ با آرزوی صحت و سلامتی برای حجاج گرامی بیان کرد : برای بازگشت حجاج از سرزمین وحی مبادی ورودی تفاوتی با پروازهای رفت ندارد و همان تعداد فرودگاه و کاروان و تعداد پرواز برقرار خواهد بود .
وی افزود: با این حال شاید مجبور شویم تعداد پروازها را به دلیل حمل بار مازاد حجاج افزایش دهیم اما فعلا برنامهای برای آن پیش بینی نشده است . به گفته فرزادیپور پروازهای برگشت حجاج از روز ۲۳ تیرماه آغاز و در روز اول ۶ پرواز از جده به کشور داشتیم که سه پرواز برای فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) دو پرواز برای فرودگاه تبریز و یک پرواز برای فرودگاه کرمان است. وی با اشاره به مراجعت حجاج به ۱۸ فرودگاه کشور گفت: ورود حجاج بیت الله الحرام نیز به همان فرودگاهها انجام خواهد گرفت و با توجه به هماهنگیهای انجام شده مانند پروازهای رفت، عملیات بازگشت حجاج انجام شود.
فرزادیپور با اشاره به اینکه پروازهای برگشت در زمان کوتاهتری نسبت به پروازهای رفت اما با شرایط سختتر انجام میشود، افزود: در روز پنجم بازگشت حجاج بین ۱۲ تا ۱۴ پرواز خواهیم داشت که این تعداد پرواز حجم بالایی است و امیدواریم بدون مشکل پروازهای برگشت را انجام دهیم.
وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با اینکه پروازهای حج در پروازهای داخلی خللی ایجاد کرد، گفت: هواپیماهایی که برای حج در نظر گرفته شده است عمدتا در مسیرهای داخلی استفاده نمیشود و هواپیماهای دور برد با ظرفیت بالا هستند و طبیعتا در پروازهای داخلی ما مشکل خاصی ایجاد نشد. وی در مورد تعداد هواپیماهای اختصاص یافته به عملیات بارگشت حج گفت: باتوجه به تعداد پرواز در روز، هواپیما اختصاص داده میشود که با توجه به نیاز در این عملیات ۵ الی ۶ فروند هستند و علاوه بر اینها هواپیمای پشتیبان هم پیش بینی شده است که اگر مشکل خاصی از نظر فنی پیش بیاید بتوانیم از هواپیماهای پشتیبان استفاده کنیم.
فرزادیپور با اشاره به اینکه در عملیات پروازهای رفت حج، هواپیمایی معراج با انجام چند پرواز درکنار هواپیمایی جمهوری اسلامی بود و به عملیات اعزام کمک کرد، گفت: در عملیات برگشت نیز همین شرکت بخشی از ظرفیت خود را در اختیار ایران ایر قرار داده است که از همکاری شرکت معراج تشکر می کنیم.
سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» در ادامه گفت: با توجه به بررسیهای انجام شده در پروازهای رفت با کشور عربستان درگیر موضوع خاصی نبودیم و همچنین با پیگیریهای انجام شده انشالله مشکل خاصی وجود ندارد و همین روند در عملیات برگشت حجاج نیز ادامه خواهد داشت.
é ۱۱ ایستگاه پروازی بدون تاخیر
فرزادیپور در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان تاخیر پروازها در عملیات رفت تصریح کرد: در عملیات رفت ۲ الی ۳ مورد تاخیر داشتیم که تاخیرات ناخواسته بود. یکی از مواردی که موجب تاخیر شد نقص فنی هواپیما بود که در کوتاهترین مدت نقص فنی برطرف شد. مشکلی که حداقل ۲۴ ساعت زمان نیاز داشت اما در کمتر از ۱۰ ساعت هواپیما آماده پرواز شد .
وی میانگین تاخیر در پروازهای رفت حجاج را کمتر از یکساعت عنوان کرد و گفت: در مجموعه ۱۸ فرودگاه کشور که عملیات حج انجام شده است در عملیات رفت در ۱۱ ایستگاه پروازی اصلا تاخیر نداشتیم و میانگین تاخیر در پروازها کمتر از یک ساعت بود.
é عملیات حج ۱۴۰۱ یکی از بهترین ماموریتها بود
فرزادیپور با اعلام اینکه عملیات حج ۱۴۰۱ یکی از بهترین ماموریتها در عملیات پروازها بود، افزود: با توجه به شرایط حاکم و مشکلات و تحریمها که بعضا موجب تحمیل برخی سختیها از جمله تاخیرها میشود. این تاخیرها برای هیچکدام از مجموعههای هوایی خوشایند و مطلوب نیست خصوصا ایران ایر ولی عملا تاخیرها در عملیات حج تاخیرهای آزار دهندهای نبود. مضاف بر اینکه با همه دستگاهها هماهنگ بودیم و مجموعه صنعت کنار هم بودند و اجازه ندادند این تاخیرها، تاخیرات آزار دهندهای باشد. وی افزود: اعزام زائران از ترمینالها به خوبی و بدون معطلی انجام میگرفت که ترمینال سلام یکی از این موارد بود که فضای مناسب برای زائرین فراهم بود و از زوار پذیرایی به عمل می آمد.
فرزادیپور با اشاره به خواسته وزیر راه و شهرسازی پیش از اعزام حجاج برای خدمات رسانی مطلوب به حجاج گفت: به نظرمن بخشی از این خواسته با توجه به ظرفیت موجود محقق شد و بدرقه مناسب زائران بیتاللهالحرام در ایستگاههای مختلف با حضور مسئولان و عوامل استانی در فرودگاههای مختلف کشور انجام شد.
وی ابراز امیدواری کرد: انشاءالله این مسیر را در آینده هم بتوانیم ادامه دهیم. با این حال ما تا تحقق صددرصدی این خواسته فاصله داریم و باید تلاش کنیم تا در آینده به آن نقطه مطلوب و خدمت بی منت برسیم. سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» در ارتباط با سوالی در مورد اینکه امکان دارد با توجه به گرمای هوا در عربستان و ایجاد مشکل برای هواپیما هنگام پرواز بار همراه مسافر به دلیل شرایط آب وهوایی به کشور بازنگردد، گفت: اینکه بعضا بار همراه مسافر به مقصد نمی رسد در مناطق سردسیرهم اتفاق می افتد و گاهی اوقات باید بین مسافر و بار یکی را انتخاب کرد و این اتفاق در صنعت هوانوردی کاملا عادی است. طبیعتا در شرایطی که موضوع گرد و غبار و گرما و شرایط کارایی هواپیما تحت تاثیر قرار می گیرد احتمال وقوع این مسائل بیشتر است و طبیعتا در این موارد بین جامه دان و مسافر اولویت با مسافر است و در این موارد باید مدیریت و اطلاع رسانی به موقع انجام شود . فرزادیپور در ادامه گفت: این شرایط در عملیات بازگشت حج پیش بینی شده است که به هر دلیلی جامه دان و بار همراه با مسافر به مقصد باز نگشت، بار به مجموعهای منتقل و از آن جا بار مسافران از طریق خودرو به منزل آنان ارسال میشود .
é ارسال پیامک عذرخواهی و دلجویی از مسافران
فرزادیپور راههای ارتباطی مردمی با هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» را ۴ خط با شماره تلفن۴۶۶۲۵۱۵۱ که به صورت ۲۴ ساعته برای پاسخگویی به هموطنان در ایام حج و آینده آماده است اعلام کرد و افزود: سایت haj.iranair.com در ایام حج برای آگاهی از زمان پروازهای حجاج در نظر گرفته شده است که هموطنان می توانند با ورود به این سایت اطلاعات لازم را کسب کنند. همچنین از طریق ارسال ایمیل به Pr@iranair.com می توانند نظرات و پشنهادات خود را برای روابط عمومی«هما» ارسال کنند.
وی با اعلام فعال شدن سامانه پیامکی نیز خاطر نشان کرد: در پروازهای عتبات عالیات که همراه با تاخیر بودند پیامک عذرخواهی برای تمامی مسافران عزیز ارسال شد و ضمن تماس با تعدادی از آنان دلجویی نیز به عمل آمد .
é راهاندازی سامانه نظرات مسافران در پرواز
وی در پایان با اعلام راهاندازی سامانه دریافت نظرات مسافران در پرواز همزمان با روز عید غدیر گفت: با راهاندازی این سامانه بعد از پایان سفر مسافران، پیامکی برای همه ارسال میشود تا وارد این سامانه شده و در نظرسنجی شرکت کنند. این نظرسنجی به صورت آنلاین در خصوص سرویسها و خدمات ویژه اعم از تهیه بلیت تا سرویس درون پرواز و سایر موضوعات است که قابلیت کامنت گذاری هم به علاوه سوالات پیش فرض وجود دارد.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد؛
ایران؛ کوتاهترین، ایمنترین و ارزانترین مسیر برای انتقال کالا از روسیه
عضو هیات عامل و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه امکان افزایش ترانزیت کالا بین روسیه و ایران تا ۳۰ میلیون تن وجود دارد، گفت: بنادر یکی از بخشهای بسیار مهم در حوزه تجارت و ترانزیت کالا هستند و باید از ظرفیت ۲۷۰ میلیون تنی بنادر کشور به بهترین شکل در این راستا، استفاده کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، جلیل اسلامی در برنامه میز اقتصاد بخش خبری شبک یک در مورد افزایش تعاملات تجاری ایران و روسیه و ظرفیت سازی سازمان بنادر در راستای تحقق ترانزیت ۱۰ میلیون تنی کالا از مسیر روسیه از ایران به کشورهای مختلف، اظهار داشت: اردیبهشت ماه سال جاری سند جامع حمل ونقل بین ایران و روسیه به امضا رسید و در راستای اجرایی سازی سند، سیزدهمین کارگروه حمل و نقل تخصصی در دی روسیه برگزار شد و در این کارگروه در کنار مدیران ارشد بخش دولتی، بخش خصوصی در ابعاد مختلف حمل و نقل اعم از لجستیک، کشتیرانی، هوایی، دریایی، ریلی و جاده ای حضور داشتند و اسنادی نیز در راستای اجرایی سازی این سند به امضا رسید. وی ادامه داد: باید بتوانیم ظرفیت های حمل و نقل کشور را متناسب با توسعه ظرفیت های تجاری ایجاد کنیم و پتانسیل خوبی در حال حاضر در حوزه حمل و نقل برای انجام تجارت و ترانزیت وجود دارد و خوشبختانه ظرفیتسازی مناسبی در کریدور شمال جنوب صورت گرفته است.
ظرفیت ۲۷۰ میلیون تنی بنادر کشور
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در حوزه بنادر شمال کشور، ۵ بندر جمعا دارای ۳۵ میلیون تن ظرفیت حمل و نقل و تخلیه و بارگیری هستند، عنوان کرد: ظرفیت بنادر کشور در حوزه حمل و نقل بالغ بر ۲۷۰ میلیون تن است و این مسئله نشان میدهد اگر ظرفیت های ترانزیتی بر اساس همکاریهای شکل گرفته افزایش یابد، بخش دریایی به راحتی میتواند این تقاضا را پاسخ دهد.
اسلامی افزود: تجربه نزدیک به ۱۴ میلیون تن ترانزیت در گذشته نشان میدهد میتوانیم این ظرفیت را تا ۳۰ میلیون تن افزایش دهیم و مذاکرات بسیاری را با طرف روسی در حوزه کشتیرانی، سرمایهگذاری، ترانزیت و خدمات دریایی و بندری داشتهایم.
é سرمایهگذاری ایران در بندر آستاراخان روسیه
وی در پاسخ به اینکه ایران سهم زیادی از یک بندر را در روسیه خریداری کرده است و این اتفاق چه کمکی به افزایش تبادلات تجاری دو کشور خواهد کرد؟ گفت: توسعه تجارت، نیازمند زیرساخت است و زیرساختها شامل شقوق مختلفی اعم از بخش ریلی، جادهای، دریایی، بندری، قوانین و مقررات و…است.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه یکی از حوزههای بسیار مهم در بخش تجارت و ترانزیت کالا، بنادر هستند و از طریق یکی از بخش های دریایی کشور، سرمایه گذاری خوبی در بندر آستاراخان انجام شده است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه از این طریق زیرساختی ایجاد شده است که می تواند به عنوان هاب و نقطه مرکزی در راستای توسعه ترانزیت بار عمل کند.
اسلامی با اشاره به سرمایهگذاریهای صورت گرفته در بنادر شمالی، اظهار داشت: همچنین طی نشستهای برگزار شده در ماه های اخیر با کشورهای جنوبی حوزه خلیج فارس اعم از قطر، عمان و هند، شرایط فراهم شده تا سرمایه گذاریهای مشترک در بنادر طرفین توسط شرکتهای مشترک انجام شود و شاهد توسعه ترانزیت و حمل و نقل باشیم.
é ایران؛ کوتاهترین، ایمنترین و ارزانترین مسیر برای انتقال کالا از روسیه
وی با اشاره به اینکه روسیه دارای حجم عظیم تجاری با کشورهای منطقه است، گفت: ایران یکی از کوتاهترین، ایمنترین و ارزانترین مسیرها برای انتقال کالا برای روسیه است.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص استفاده هرچه بهتر از ظرفیت کریدور شمال جنوب، بیان کرد: ظرفیت عملیاتی بندر امام خمینی (ره) بیش از ۶۰ و بندر شهیدرجایی بیش از ۱۰۰ میلیون تن است و اگر قصد داریم شاهد رونق کریدور شمال جنوب باشیم باید به یک بسته خدماتی در تمامی شقوق حمل و نقل فکر کنیم. اسلامی افزود: ترانزیت کالا یک مدل کسب و کار تمام عیار و نیازمند ایفای نقش تمامی بازیگران است و تجربه ۱۵ میلیون تن جابجایی کالا در گذشته که شاهد چنین زیرساختهایی نیز نبودیم نشان میدهد میتوانیم به هدف ۳۰ میلیون تنی ترانزیت کالا دست یابیم. وی با اشاره به اینکه در حوزه دریا از ظرفیت بسیار مناسبی برخوردار هستیم، عنوان کرد: در بخش شناورهای رو-رو سازمان بنادر و دریانوردی از محل وجوه اداره شده حمایت و تسهیلات لازم را در اختیار علاقمندان به منظور ساخت و خرید قرار میدهد.
é امکان ایجاد پایانههای تخصصی صادرات میوه و ترهبار در بنادر شمالی و جنوبی
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در بخش صادرات میوه و ترهبار باید پایانههای تخصصی ایجاد شود، اظهار داشت: بخش خصوصی با حمایت سازمان بنادر میتواند در راستای ایجاد پایانههای تخصصی صادرات میوه و ترهبار در بنادر شمالی و جنوبی اقدام کند.
اسلامی در مورد قرارداد هندیها در بندر چابهار نیز اعلام کرد: قرارداد ادامه فعالیت شرکت هندی در بندر چابهار طی هفته جاری تمدید میشود و این امکان وجود دارد تا به بهترین شکل از ظرفیت شرکتهای علاقمند در حوزه تجاری استفاده کنیم
برگزاری جشن تحکیم خانواده و تقدیر از کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی
در ایام خجسته ماه ذیالحجه و در آستانه عید سعید غدیر خم، مراسم جشن تحکیم خانواده و تقدیر از همکاران مزدوج سازمان بنادر و دریانوردی با حضور حسن بیک محمدلو؛ عضو هیات عامل و معاون برنامهریزی، توسعه مدیریت و منابع این سازمان برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، این مراسم در راستای اجرای سیاستهای کلی جمعیت و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برگزار شد و از کارکنانی که طی ۲ ساله گذشته ازدواج کرده یا دارای فرزند شدهاند با اهدای هدیه و لوح سپاس تقدیر شد.
معاون برنامهریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی در این مراسم، ازدواج را سنت حسنه پیامبر اسلام (ص) و آغاز تحولی جدید در زندگی فردی و اجتماعی دانست و همکاران را به پیروی از شیوه زندگی ائمه اطهار توصیه کرد.
بیک محمدلو با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری نسبت به امر به ازدواج و فرزندآوری، فرزندان را نعمت الهی نزد والدین توصیف کرد و از زوجهای جوان حاضر در این مراسم خواست قدر این نعمتهای الهی را بدانند و در زندگی مشترک نیز با هم تفاهم، همدلی و همکاری داشته باشند.
وی افزود: کارکنانی که تشکیل خانواده میدهند بی شک کارایی بیشتری برای انجام خدمت دارند و با مسئولیتپذیری، تعهد و تعادل در زندگی شخصی و کاری بهتر میتوانند اهداف سازمان را تحقق بخشند.
همچنین در این مراسم خانم اسماعیلپور؛ مدیرکل توسعه منابع انسانی و پشتیبانی سازمان بنادر و دریانوردی، نیز گزارشی از روند اجرای قانون جمعیت و حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در این سازمان ارائه کرد.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر اعلام کرد؛
گسترش دایره فعالیت کشتیرانی دریای خزر به دریای سیاه و شبه قاره
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر تاکید کرد: دایره فعالیت کشتیرانی دریای خزر از این دریا فراتر رفته و به دریاهای آزوف، سیاه و کشورهای هند و پاکستان رسیده است.
کاپیتان داوود آبدار تفتی که طی گزارش عملکرد سال ۱۴۰۰ کشتیرانی دریای خزر در مجمع عمومی عادی سالیانه این کشتیرانی، با بیان اینکه دایره فعالیت کشتیرانی دریای خزر از این دریا فراتر رفته و به دریاهای آزوف، سیاه و کشورهای هند و پاکستان نیز رسیده است، گفت: در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن، ۱۶۲ درصد رشد را در بخش ترانزیت کالا به ثبت رساندیم که در تاریخ این کشتیرانی بی سابقه است.
وی با تأکید بر اینکه حمایت گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دست یافتن به این توفیق بسیار مؤثر بوده است، اظهار داشت: گروه کشتیرانی علیرغم برخی مضیقهها برای تأمین کانتینر با مدیریت بهرهور، سه هزار TEU کانتینر را برای توسعه حمل کانتینری در اختیار کشتیرانی دریای خزر گذاشت که حاصل آن ثبت رکورد در بخش ترانزیت است.
تفتی توسعه فعالیت کشتیرانی دریای خزر در کریدورهای شمال-جنوب و شرق به غرب را از جمله اهداف میان مدت این کشتیرانی اعلام و تصریح کرد: در همین راستا خط کانتینری چین-قزاقستان-ایران فعالتر از قبل شده و با استفاده از هفتهای یک فروند کشتی تمام کانتینری در این مسیر طبق برنامه هفتگی منظم رونق تازهای یافته است.
وی از جمله بازارهای تازهای که کشتیرانی دریای خزر در حوزه ترانزیت به دست آورده است به ترانزیت خودرو به کشورهای اوراسیا اشاره و خاطرنشان کرد: در این بخش با حمل ۳۲۱۳ دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۰ رشد جهشی ۳۴۶ درصدی نسبت به سال ۹۹ را تجربه کردیم. در همین راستا نیز در حال تجهیز ناوگان به کانتینرهای خودروبر هستیم که هر کدام سه دستگاه خودرو ظرفیت دارند و توان ما را برای حمل خودرو افزایش چشمگیری میدهد و در عین حال ایمنی و امنیت بار را تا حد زیادی افزایش خواهد داد.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با بیان اینکه کشتیرانی دریای خزر پیشگام حمل و نقل کانتینری در دریای خزر و بنادر شمالی است، ابراز داشت: با حمل ۹۳۸۹ TEU کانتینر در سال ۱۴۰۰ در این بخش نیز نسبت به سال قبل ۶۳ درصد رشد را در عملکرد شاهد بودیم که این رشد در بخش ترانزیت کانتینری به میزان ۱۶۲ درصد افزایش در همان مدت بوده است، همچنین در مدت یاد شده، در بخش فله و عمومی نیز با حمل یک میلیون و ۱۶۷ هزار و ۷۵۰ تن کالا ۲۱ درصد رشد داشتیم.
وی نتیجه دستیابی به این رکوردها را در سال ۱۴۰۰ افزایش سهم ۲.۳ درصدی این کشتیرانی از بازار حمل دریای خزر برشمرد و بیان کرد: هم اکنون ۳۲.۵ درصد از بازار حمل دریای خزر در اختیار کشتیرانی دریای خزر است که برابر با ۴۵ درصد از حجم حمل و نقل کالا در بنادر شمالی کشور میباشد و درآمد عملیاتی آن نیز در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ تا ۵۳ درصد افزایش داشته است.
وی با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۱ به عنوان سال تولید، دانشبنیان، اشتغالآفرین از سوی مقام معظم رهبری، عنوان کرد: کشتیرانی دریای خزر در همین راستا ساخت دو فروند شناور ۳۵۰۰ تنی جنرال کارگو با قابلیت حمل کانتینر را به تولیدکننده داخلی سفارش داده است که به فناوریهای به روز و فوق پیشرفته از جمله مصرف سوخت پایین و سرعت بالا مجهز خواهند بود که مرحله اصلی ساخت آنها از نیمه اول شهریورماه سال جاری آغاز خواهد شد.