تاکید اسناد بالادستی بر اولویت حمل و نقل ریلی
تاکید اسناد بالادستی بر اولویت حمل و نقل ریلی

کارشناس حمل و نقل گفت: در خصوص حمل بار ریلی و بارهای ترانزیت، برنامه‌ای شدن کامل قطارها ضرورت است، پایداری در زمان اعلامی به صاحب بار بین‌المللی اهمیت ویژه‌ای دارد و در این راستا ساده‌ترین راهکار، ایجاد قطارهای باری برنامه‌ای است. در بند دوم سیاست‌های کلی بخش حمل و نقل ابلاغی مقام معظم رهبری در […]

کارشناس حمل و نقل گفت: در خصوص حمل بار ریلی و بارهای ترانزیت، برنامه‌ای شدن کامل قطارها ضرورت است، پایداری در زمان اعلامی به صاحب بار بین‌المللی اهمیت ویژه‌ای دارد و در این راستا ساده‌ترین راهکار، ایجاد قطارهای باری برنامه‌ای است.

در بند دوم سیاست‌های کلی بخش حمل و نقل ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۹، افزایش بهره‌وری تا رسیدن‌ به‌ سطح‌ عالی‌ از طریق‌ پیشرفت‌ و بهبود روش‌های‌ حمل‌ و نقل‌ و مدیریت‌ و منابع‌ انسانی‌ و اطلاعات‌ مورد تاکید قرار گرفته است، همچنین در بخش دیگری از این سیاست ها، تنظیم‌ سهم‌ هر یک‌ از زیربخش‌های‌ حوزه حمل و نقل با اولویت‌ دادن‌ به‌ حمل‌ و نقل‌ ریلی‌ مورد توجه قرار گرفته است.

é تاکید اسناد بالادستی بر اولویت حمل و نقل ریلی
از سوی دیگر، در مجموعه ای از قوانین و اسناد بالادستی، بر اولویت حمل و نقل ریلی در توسعه و افزایش سهم نسبت به سایر روش‌ها تاکید شده است، به طوری که در قانون ششم توسعه کشور، تکلیف شده است تا شبکه ریلی کشور بتواند در پایان بازه زمانی مد نظر به سهم ۳۰ درصدی از حمل بار و ۲۰ درصدی از حمل مسافر داخلی کشور دست یابد.
با این حال و با وجود این تاکیدات، در سال‌های اخیر وضعیت شبکه ریلی کشور مناسب نیازهای حمل و نقلی موجود در کشور نبود‌ و این صنعت مهم و زیربنایی، نتوانست‌ به وجهی درخور، جایگاه خود را در حوزه حمل و نقل و لجستیک کشور تثبیت کند.

é جهش در بهره‌وری ریلی با برنامه‌ای شدن سیر قطارهای باری
در همین رابطه محمدجواد شاهجویی، کارشناس حمل و نقل، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس می‌گوید: در شبکه ریلی کشور ما روال به این صورت است که وقتی صاحب بار، بار خود را به شرکت حمل و نقلی تحویل می‌دهد و شرکت حمل و نقلی واگن حامل بار را به راه آهن به عنوان متولی سیر و حرکت در شبکه تحویل می‌دهد، هیچ یک نمی دانند بار تحویل داده شده دقیقا در چه زمانی از مبدا حرکت خواهد کرد و چه زمانی به مقصد خواهد رسید، همین نکته ساده یکی از مسائلی است که جذابیت حمل بار با شبکه ریلی را برای صاحبان بار کم کرده است.
وی افزود: این در حالی است که برنامه‌ای کردن سیر قطارهای باری نه تنها می‌تواند موجب اقبال بیشتر صاحبان بار شود، بلکه به واسطه افزایش پیش‌بینی‌پذیری می‌تواند مدل‌های بهره‌برداری از شبکه را برای خود راه آهن نیز تسهیل کند.
شاهجویی بیان کرد: وضعیت امروز شبکه ریلی به گونه‌ای است که تصمیمات مربوط به حمل بار در شرایط مختلف با اقتضائات مختلف اتخاذ می‌شود در حالی که برنامه‌ای شدن سیر قطارهای باری می‌تواند این مساله را مرتفع کرده و تا حد زیادی از فرد‌محور بودن تصمیمات که در برخی شرایط به افزایش پیچیدگی شبکه می افزاید، جلوگیری به عمل آورد. شاهجویی ادامه داد: شبکه ریلی یک سیستم پیچیده است که هر تغییری در هر رکنی از آن می‌تواند بر ارکان دیگر این سیستم اثر جدی بگذارد، برای مثال تاخیر در مانور یک رام قطار در ایستگاه بندرعباس امکان دارد بر سیر به موقع یک رام قطار دیگر در ناحیه اراک اثرگذار وی گفت: برای اینکه این چالش مرتفع شود ضرورت دارد به سمت حل سیستمی ماتریس حمل در شبکه ریلی کشور پیش برویم. اما پیش از آن، انجام اقداماتی ساده نظیر برنامه‌ای کردن قطارهای باری و یا ایجاد قطار‌های کامل می‌تواند تا حد زیادی از تصمیم‌گیری‌های فردی مدیران نواحی جلوگیری ‌کند.
‌کارشناس حمل و نقل تاکید کرد: در خصوص حمل بار ترانزیت، ضرورت ایجاد قطارهای باری برنامه‌ای بیشتر است، زیرا در حمل بارهای ترانزیتی مقوله زمان از اهمیت بالاتری برخوردار است. زمان هم فقط به معنای سریع رسیدن بار نیست، اساسا پایداری و دقت در زمان اعلامی به صاحب بار بین المللی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که برای حل این مشکل نیز ساده ترین و سهل الوصول ترین راهکار، ایجاد قطارهای باری برنامه‌ای است.
وی تصریح کرد: ضرورت دارد شرکت‌ راه‌آهن هر چه سریع‌تر این مهم را عملیاتی و در شبکه ریلی کشور فراگیر کند، همانگونه که در خصوص قطارهای مسافری این اتفاق افتاد و در سیر قطارهای مسافری‌ با چنین مواردی مواجه نیستیم.

 

 

 

معاون راه و توسعه راه‌آهن اعلام کرد؛
۵۵۰ میلیون یورو اعتبار تکمیل خط آهن چابهار-زاهدان

معاون راه و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: علاوه بر ۳۰۰ میلیون یوروی صندوق توسعه ملی، ۲۵۰ میلیون یوروی دیگر برای تکمیل خط آهن چابهار– زاهدان نیاز است.
عباس خطیبی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت راه آهن چابهار-زاهدان اظهار داشت: این راه آهن از طرح‌های بزرگ ریلی کشور است که تکمیل کننده قسمت شرقی کریدور ریلی شمال به جنوب محسوب می‌شود. ظرفیت فعلی بندر چابهار را که بخشی از آن بلااستفاده مانده به طور کامل پوشش خواهد داد.
وی با بیان اینکه قدم‌های خوبی در خصوص تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان برداشته شده است، گفت: ۱۵۵ کیلومتر از این مسیر شامل قطعه زاهدان به خاش تقریباً به اتمام رسیده و تا دو ماه آینده این محدوده به بهره برداری می‌رسد.
معاون راه و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: در پروژه‌های زیرساختی ریلی ابتدا بخش زیرسازی تکمیل می‌شود و سپس سراغ روسازی سایر قطعات می‌رویم. اما به دلیل اهمیت این مسیر ریلی، تلاش می‌شود ابتدا قطعه خاش-زاهدان هم از نظر زیرسازی و روسازی تکمیل شده و به بهره برداری برسد. البته در سایر قطعات همزمان فرآیند زیرسازی و روسازی در حال انجام است.
به گفته خطیبی ۷۴ درصد پروژه پیشرفت زیرسازی داشته و این طرح به طور کلی ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار به سرعت در حال اجرای این پروژه است.
معاون شرکت ساخت و توسعه به تخصیص صد میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی با موافقت رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۸ اشاره و تصریح کرد: سال گذشته ۲۰۰ میلیون یورو از این ۳۰۰ میلیون یورو را دریافت کردیم. امسال قرار بود صد میلیون یوروی باقیمانده را به این پروژه تخصیص بدهند.
خطیبی تأکید کرد: با پیگیری‌هایی که وزارت راه و شهرسازی انجام داد، نهایتاً قرار شد ۵۰ میلیون یورو صندوق توسعه ملی به بانک مرکزی برای تبدیل ارز ریال واگذار کند که پرداخت آن با کمی تأخیر مواجه شد اما به تدریج در حال واریز به حساب وزارت رفاه است و ما هم آن را تدریجی دریافت می‌کنیم.
وی خاطرنشان کرد: موارد ریالی به صورت اعتبارات ۳۰ تا ۵۰ میلیارد تومانی واریز می‌شود که در برابر حجم کاری که در دست اجراست و همچنین زمان بندی برنامه ریزی شده که قرار بود پایان ۱۴۰۲، رقم کمی است اما به هر حال پروژه زنده و در دست اجراست.
معاون راه و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه ۳۰۰ میلیون یوروی تخصیص داده شده به کل پروژه نمی‌رسد، خاطرنشان کرد: علاوه بر آن ۲۵۰ میلیون یوروی دیگر نیاز است تا راه آهن چابهار- زاهدان تکمیل شود. البته برای مبلغ باقیمانده فکرهایی شده و مکاتباتی صورت گرفته است؛ دنبال اخذ مجوز هستیم تا تأمین مالی انجام شود.
به گفته خطیبی بیشتر اتکای این پروژه به منابع داخلی خواهد بود و منابع سرمایه گذاری و یا فاینانس خارجی کمتر در نظر گرفته شده است. چون اگر قرار بود معطل فاینانس خارجی می‌ماندیم، پروژه طولانی می‌شد و از سوی دیگر با افزایش نرخ ارز، قیمت تمام شده روز به روز افزایش می‌یافت.

é راه‌آهن رشت-کاسپین
معاون راه و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره آخرین وضعیت خط آهن رشت- بندر کاسپین در استان گیلان، اظهار داشت: زیرسازی این مسیر ریلی به طول ۳۵ کیلومتر به اتمام رسیده و پروژه به طور کلی ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی اعم از روسازی و زیرسازی دارد ضمن اینکه ۱۴ کیلومتر ریل گذاری و ۷ کیلومتر بالاست گذاری شده است.
وی با بیان اینکه این پروژه به شدت کمبود منابع دارد، تصریح کرد: در مصوبه سفر استانی سال گذشته رئیس جمهور به گیلان منابعی برای این طرح در نظر گرفته شد که بخشی از آن سال گذشته به پروژه تزریق شد اما امسال بودجه‌ای از این منبع به راه آهن رشت- کاسپین داده نشده است. امیدواریم امسال راه آهن رشت- کاسپین تکمیل شده و قرار است گشایشی از نظر تخصیص اعتبارات صورت گیرد.
خطیبی افزود: سازمان منطقه آزاد انزلی ۴۵ میلیارد تومان در این پروژه سهمیه داشت که ۴۰ میلیارد تومان آن داده شد اما تکمیل این طرح ارقام بسیار بالایی را می‌طلبد.

 

 

 

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خبر داد؛
سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در تدارک میزبانی از زائران اربعین حسینی

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از افزوده شدن مرز خسروی به پایانه‌های عبوری در مراسم پرشکوه اربعین شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، حمیدرضا شهرکی ثانوی معاون حمل و نقل این سازمان با اعلام این خبر افزود: هرساله تردد زائران اربعین از طریق مرزهای مهران، شلمچه و چذابه انجام می‌شد که امسال بر اساس پیگیری و مذاکرات مقامات ذیربط کشورمان و اعلام ستاد مرکزی اربعین کشور در نظر است مرز خسروی نیز به پایانه‌های عبوری اربعین اضافه شود.
وی در خصوص اقدامات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به مناسبت ایام اربعین حسینی گفت: ساماندهی پایانه‌های مرزی از لحاظ امکانات و تجهیزات مورد نیاز، افزایش گیت‌های کنترلی گذرنامه، زیرساخت‌های بهداشتی پایانه‌ها، تأمین آب شرب خنک و سیستم‌های سرمایشی با توجه به فصل گرما، تجهیز نقاط عبوری به سایه‌بان و دستگاه مه پاش و به طور کلی تأمین تمام امکانات کمک کننده حین ازدحام از جمله اقدامات کشورمان برای آسایش و تردد راحت زائران اربعین حسینی است.
شهرکی افزود: به منظور ساماندهی سیل انبوه زائرانی که پیش بینی می‌شود امسال از کشور پاکستان به کشور ایران عزیمت کنند، پایانه‌های مرزی میرجاوه و ریمدان در مرز پاکستان در نظر گرفته شده است.
وی بیان داشت : برنامه‌ریزی برای ایمن سازی و ارتقای سطح ایمنی محورهای منتهی به پایانه‌های مرزی برای آمادگی جهت سرویس دهی به مترددین به مقصد مرزهای خروجی به قصد زیارت حرم اباعبدالله الحسین (ع) در نظر گرفته شده است.
شهرکی گفت: همچنین پیگیری تأمین ناوگان حمل و نقل عمومی برای بخشی از زائرانی که می‌خواهند بدون وسیله نقلیه شخصی چه در مسیر رفت و چه در مسیر بازگشت در این ایام تردد داشته باشند، بخشی از فعالیت‌های انجام شده توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای ایام اربعین حسینی است.
وی افزود : حرکت راهپیمایان دو هفته قبل از اربعین حسینی آغاز می‌شود و در روزهای آخر به اوج خود می‌رسد که پیش بینی می‌شود در ایام بازگشت زائران، یک هفته بسیار پر ازدحام داشته باشیم.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در خصوص ثبت نام اینترنتی برای رفت و آمد زائران اربعین حسینی بیان کرد: برای رفت و آمد راحت‌تر زوار بحث ثبت نام اینترنتی توسط سازمان حج و زیارت از طریق سامانه سماح درحال انجام است که به منظور برنامه‌ریزی دقیق‌تر سفر زائران حسینی از اطلاعات این سازمان استفاده خواهیم کرد.
شهرکی با اشاره به آمار و اطلاعات سال ۱۳۹۸ همزمان با اوج سفرهای اربعین حسینی گفت: قبل از محدودیت‌های کرونایی، بالغ بر سه میلیون جابجایی در مسیر رفت و سه میلیون در مسیر برگشت داشتیم و در سال ۱۳۹۸ یک‌میلیون و ۸۳۰ هزار زائر به صورت رفت و برگشت از حمل و نقل عمومی جاده‌ای استفاده کردند.
وی حداکثر ظرفیت جابجایی در مسیر جاده‌ای را ۸۰ هزار صندلی در هر ۲۴ساعت اعلام کرد.
شهرکی درباره علت ورود در مقطع زمانی کوتاه به ویژه از طریق مرز مهران در مسیر بازگشت از مرزهای عراق به ایران نیز گفت: همه ساله برای مسیر رفت، برنامه‌ریزی داخلی دقیقی وجود دارد و از دو هفته قبل از مراسم زائران با آرامش و برنامه‌ریزی از مرزها خارج می‌شوند و خروج زائران از مرزها بر اساس برنامه‌ریزی و تقسیم بندی استانی، اتفاق می افتد به طوری‌که مشخص شده است زائران هر استان باید از کدام مرز تردد کنند اما هنگام بازگشت همه متقاضی عبور از نزدیک‌ترین مرز هستند و به همین دلیل مرز مهران ازدحام بیشتری دارد، بنابراین توصیه می‌کنیم مردم از تمامی مرزهای اعلام شده برای بازگشت به خاک ایران استفاده کنند.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به این‌که مردم ترجیح می دهند از مرز مهران برای ورود به کشور استفاده کنند و ازدحام سنگینی در مرز مهران ایجاد خواهد شد، بیان کرد: ۱۴هزار دستگاه اتوبوس فعال در سطح کشور وجود دارد و از این تعداد در سال ۱۳۹۸، هشت هزار دستگاه اتوبوس یکتا در مرزها، خدمتگزار زائران اربعین بود اما این تعداد جوابگوی جمعیت حاضر نیست به همین خاطر برای اربعین امسال در کمیته حمل و نقل و سوخت ستاد اربعین و ستاد اصلی اربعین در تلاشیم تا ناوگان مناسبی که در اختیار نیروهای نظامی و سرویس‌های ایاب و ذهاب کارکنان کارخانجات و دستگاه‌های دولتی در اختیار گرفته و ساماندهی کنیم، همچنین از ناوگان مینی بوسی که عمر مناسبی دارند و می توانند تردد ایمن داشته باشند ساماندهی شده تا ظرفیت حمل و نقل زمینی برای خدمت به زائران افزایش یابد.

 

 

معاون امور دریایی سازمان بنادر اعلام کرد؛
اتمام لایروبی کانال آشوراده تا سال آینده
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی آخرین وضعیت احیای خلیج گرگان را تشریح کرد و گفت: تا یکسال آینده لایروبی کانال آشوراده به اتمام می‌رسد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، مجید علی‌نازی درباره آخرین وضعیت خلیج گرگان، اظهار داشت: بر اساس سفر رئیس جمهور به استان گلستان و ابلاغ ایشان مبنی بر احیای خلیج گرگان، سازمان بنادر و دریانوردی بنابر مطالعات ۸ ساله در خصوص احیای این خلیج وارد عمل شد و بلافاصله قرارگاه خاتم الانبیا (ص) به عنوان پیمانکار، فعالیت را آغاز کرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر۴۰ دستگاه ماشین آلات در منطقه برای پاکسازی و لایروبی خلیج گرگان حضور دارد و پس از انجام عملیات، مناطقی برای تخلیه رسوبات، ایجاد می شود بعد از آن وارد فاز دریایی خلیج می‌شویم؛ به زودی ۳ دستگاه لایروب به منطقه وارد می شود و چند ماه دیگر یک لایروب بزرگ از جنوب کشور به خلیج گرگان منتقل خواهد شد.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه احیای خلیج گرگان یک پروژه ملی است که با هماهنگی دستگاه های ذی ربط در حال پیشبرد است، خاطرنشان کرد: ۲ هفته یکبار سازمان بنادر گزارشی را به ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب های کشور ارائه می کند و همچنین ماهانه مسئولان سازمان بنادر از این پروژه بازدید می کنند تا فعالیت ها طبق برنامه انجام شود.
علی نازی افزود: بر اساس دستور رییس جمهور به سازمان برنامه و بودجه کشور، ۵۰۰ میلیارد تومان از سوی این سازمان در نظر گرفته شده که در فاز اول حدود ۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده و طی یکسال آینده فاز اول پروژه، تحت عنوان لایروبی کانال آشوراده به اتمام می رسد تا در سال ۱۴۰۲ لایروبی کانال پایان پیدا کند.
وی با بیان اینکه طی ۳ سال آینده باقی مانده اعتبارات در نظر گرفته شده به سازمان بنادر تزریق می شود تا پروژه احیای خلیج گرگان با قدرت کار خود را پیش ببرد، گفت: بر اساس برنامه ریزی و تلاش های صورت گرفته تا سال آینده این پروژه ملی، تحویل ملت شریف ایران خواهد شد.

از سوی سازمان هواپیمایی کشوری؛
ادعای ایجاد مشکل برای پرواز هواپیمای پاکستانی تکذیب شد
مدیرکل دفتر بررسی سوانح وحوادث سازمان هواپیمایی کشوری ادعای سخنگوی شرکت هواپیمایی پاکستان درباره رویداد همجواری دو پرواز در آسمان ایران را رد کرد.
حسن رضایی فر گفت: رویدادهای فضای کشوری به طور معمول به سازمان هواپیمایی کشوری گزارش شده و دریک کارگروه تخصصی خود بررسی می‌شود.
وی افزود: گزارش‌ها یا از طریق شرکت‌های هواپیمایی و یا مرکز کنترل هوایی کشور اعلام می‌شود و خبری که دیروز درباره رویداد هواپیمای پاکستانی منتشر شد صحت ندارد و این خبر از سوی سخنگوی هواپیمایی پاکستان به صورت غیر عادی و غیر تخصصی اطلاع رسانی شده است.
رضایی فر گفت: مسئولیت بررسی این رویداد با سازمان هواپیمایی کشوری ایران است که باید به سازمان هواپیمایی کشوری پاکستان اعلام شود.
مدیرکل دفتر بررسی سوانح وحوادث سازمان هواپیمایی کشوری افزود: در پی دریافت این خبر، اقدامات مقتضی برای دریافت اسناد مرکز کنترل فضای کشور صورت پذیرفت و موضوع در کارگروه حوادث ترافیک هوایی دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری بررسی می‌شود و هرگونه نتیجه گیری قبل از نظریه این کمیته، معتبر نیست.
رضاییفر افزود: بررسی اولیه مدارک فضای کشور نشان می‌دهد ادعای سخنگوی شرکت هواپیمایی پاکستانی صحیح نبوده و به همین دلیل باید گزارش خلبان پرواز شماره ۲۱۱ پاکستانی بررسی شود که علت برداشت ناصحیح از مجوز واحد کنترل پرواز ایران و خطای ایشان چه بوده است.
به گفته این مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری، بر اساس مقررات بین‌المللی مسئولیت بررسی رویدادها؛ نهاد بررسی سوانح و حوادث ایران بوده که نتیجه گیری را با مستندات اعلام نماید و سایر نظریه‌ها بدون اشراف به مدارک معتبر نیست.
وی تاکید کرد: هماهنگی و رابطه خوبی مابین دو سازمان هواپیمایی کشوری ایران و پاکستان وجود دارد و تنها ادعای سخنگوی یک شرکت هواپیمایی ملاک نظریه تخصصی مابین دو مرجع نخواهد بود.

مدیرکل حمل ونقل مسافری سازمان راهداری خبر داد؛
جا به‌جایی ۸۰ هزار مسافر اربعین از طریق اتوبوس
مدیرکل حمل ونقل مسافری سازمان راهداری گفت: در ایام اربعین برنامهریزی شده حدود ۸۰ هزار نفر از طریق اتوبوس در مرزهای زمینی جا به جا شوند.
داریوش باقر جوان گفت: جلسات نهایی برای برگزاری سفر در ایام محرم و اربعین برگزار و تصمیماتی در این زمینه اخذ شده به طوری که سعی شده تمامی زیرساخت های لازم در مرزها در این ایام فراهم شود و تمامی ناوگان هم علاوه بر ارائه خدمات عادی در روز، اقدام به جابه جایی زائران به مرزها در ایام اربعین هم کند.
به گفته مدیرکل حمل ونقل مسافری سازمان راهداری طبق تمامی پایانه‌های مرزی از جمله پایانه مرزی شهید سلیمانی ( پایانه مهران) زیرساخت‌های لازم در آن در نظر گرفته شده است.
پیش ثبت نام برای اربعین در سایت سماح از چند روز قبل آماده شده و طبق اعلام مسئولان برای تردد زائران اربعین از طریق مرزهای زمینی هم نیازی به رواید وجود ندارد.