هاشم داداش پور در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، افزود: انتظار این است دانشجویی که از ایران به کشورهای دیگر می رود حتما در دانشگاه های برتر جهان ادامه تحصیل دهد یا اگر دانشگاه در سطح پایین تر است، استاد برجسته ای او را هدایت کند و در کنار آن اولویت های تحقیقاتی کشور در حوزه دانشجویی و مطالعاتی رعایت شود.
وی ادامه اداد: بنابراین با برداشته شدن سهمیه، هر دانشجویی که علاقه مند است می تواند در یکی از دانشگاههای برتر حضور پیدا کند یا با یک استاد برتر در خارج از کشور مطالعات خود را به ویژه در حوزه دکتری انجام دهد و درواقع از این فرصت برخوردار باشد و از طرف دیگر آوردهای نیز برای ایران داشته باشد.
مهارتمحور شدن آموزشها رویکرد اصلی وزارت علوم
معاون وزیر علوم درباره برنامه این سازمان برای مهارت محور کردن دانشجویان نیز توضیح داد: در دو دهه گذشته دانشگاه ها از نسل اول آموزشمحور به سمت مهارتمحور حرکت کردند؛ بنابراین مهارت موضوع مهمی برای دانشگاه های کشور باید تلقی شود؛ چرا که با نسلی مواجه هستیم که مهارت موضوع اساسی آن است. اگر دانشجویی وارد این حوزهها می شود حتما باید بتواند در چارچوب رشته تحصیلی خود بعد از فارغ التحصیلی به یک مهارت اساسی دست پیدا کند تا پس از ورود به جامعه از نظر فرصت های شغلی دچار چالش نشود؛ بنابراین مهارتمحوری در دستورکار دولت سیزدهم قرار گرفته است.
وی افزود: یکی از بحث های اساسی وزارت علوم این است که به موضوع مهارتآموزی توجه جدی داشته باشد و در دروس و رشته های مورد نظر و سرفصل های مربوطه تغییراتی ایجاد کند تا موضوع مهارت؛ محور اساسی مراکز آموزشی کشور قرار گیرد.
طرح فرصتهای مطالعاتی بیندانشگاهی
داداش پور یکی از برنامه های مهم این سازمان را ایجاد فرصت های مطالعاتی بین دانشگاهی برای دانشجویان عنوان کرد و گفت: بعضی از دانشگاه های کشور به دلیل امکانات تحقیقاتی و آزمایشگاهی خوبی که دارند دانشگاههای توسعه یافته تلقی میشوند؛ بنابراین سعی کردیم برنامه ای تدوین کرده و منابعی را در نظر بگیریم تا دانشجویان بتوانند در دانشگاههای توسعه یافته حضور یابند و از بین اساتید آن دانشگاه ها استادمشاور خود را انتخاب کنند؛ اگر این گونه شود یک همکاری بین دانشگاهی شکل می گیرد.
وی ادامه داد: بنابراین فرصتهای مطالعاتی بین دانشگاهی موضوع مهمی است که در حال اجرای آن هستیم که یک طرف ماجرا دانشجو و یک طرف دیگر هم استادان دانشگاه های بزرگ و یک طرف هم تامین منابع مالی است. سعی ما این است که با فراهم کردن رابطه استاد و دانشگاه و فرصت های مطالعاتی شکاف بین دانشگاههای بزرگ و کوچک را به حداقل ممکن برسانیم.
تغذیه دانشجویان، چالش دانشگاهها
رییس سازمان امور دانشجویان درباره تامین هزینه تغذیه دانشجویان گفت: تغذیه موضوع مهمی است که دانشگاه های کشور با آن درگیر هستند؛ چرا که با تفاوت نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارزی که اکنون وجود دارد، شاهد افزایش سه برابری قیمت اقلام خوراکی هستیم. بنابراین اگر دولت ورود نکند و این هزینه را تقبل نکند، دانشگاه ها با چالش و مشکلات دانشجویی روبهرو می شوند.
معاون وزیر علوم گفت: سازمان برنامه و بودجه سال گذشته متوسط تغذیه را ۲۰ هزارتومان در نظر گرفت؛ در حالی که اکنون حدود ۶۰ هزار تومان متوسط قیمت یک پرس غذا است. این مبلغ را نمی توان از دانشجو گرفت؛ به دلیل این که اقتصاد خانوار هم تحت تاثیر قرار گرفته است و دانشجو هم در اقتصاد خانوار معنا پیدا می کند.
داداش پور افزود: دولت باید موضوع های چالش برانگیز دانشگاه و اقتصاد خانوار را مورد توجه جدی قرار دهد و به کمک دانشگاه های کشور بیاید تا از چالش مربوط به تغذیه در ماه های آینده عبور و شرایط جدیدی را تجربه کنیم که متناسب با رشد اقتصادی کشور و اثر آن بر افزایش اقتصاد خانوار بتوانیم توازنی ایجاد کنیم و به مرور زمان سهم دانشجو از تغذیه افزایش یابد. اکنون نمی شود به دانشجو به خاطر شرایطی که با آن مواجه هستیم، فشار آورد.
ستاد ملی کرونا فاصله گذاری اجتماعی را برداشته است
وی درباره حضور دانشجویان در خوابگاهها با توجه به این که هنوز کرونا هست، گفت: ستاد ملی کرونا در اردیبهشت ماه موضوع مربوط به فاصله گذاری اجتماعی را عملا حذف کرد و به دانشگاههای کشور اجازه داد دانشجویان با شرایط عادی در خوابگاه های کشور مستقر شوند. لذا پیرو تصمیمات ستاد ملی هستیم. بنابراین اگر همان شرایط باقی باشد و ستاد ملی کرونا اجازه دهد، هیچ مشکل خاصی برای پذیرش دانشجو در خوابگاهها نخواهیم داشت.
قبل از کرونا ۲۷۰ هزار واحد خوابگاهی داشتیم
رییس سازمان امور دانشجویان در ادامه کمبود خوابگاه ها را یکی از چالش های پیش روی دانشگاه ها عنوان کرد و گفت: قبل از کرونا ۲۷۰ هزار واحد خوابگاهی داشتیم که تقریبا همه نیازهای دانشجویان به خوابگاه را پوشش می داد، اما بعد از کرونا به دلیل تغییر کاربری، تعداد واحدهای خوابگاهی به ۲۰۲ هزار واحد تقلیل پیدا کرد.
داداش پور افزود: در مدت یک سال تعداد ۲۰۲ هزار خوابگاه به ۲۱۷ هزار خوابگاه افزایش یافت که نشان دهنده این است دولت تمام توجه خود را به افزایش مالکیت خوابگاه های دانشگاهی چه از طریق خیرین یا از طریق صندوق رفاه دانشجویان معطوف کرده است، از طرف دیگر سیاست وزارت علوم این است که به سمت افزایش خوابگاه ها حرکت کنیم.
وی ادامه داد: خوابگاه های استیجاری و خودگردان در دوران کرونا تغییر کاربردی دادند؛ بنابراین برای جبران کمبود خوابگاه ها با توجه به بازگشایی دوباره دانشگاه ها، باید آن خوابگاه ها به شرایط قبل خود بازگردند که البته زمانبر است و چالش پیش روی بعضی از دانشگاه ها به ویژه دانشگاههای کوچک کشور است؛ بنابراین اگر این اتفاق بیفتد با مشکل کمتری روبرو خواهیم شد.
افزایش خوابگاه های متاهلی به ۱۵۰۰ واحد در دولت سیزدهم
داداش پور تاکید کرد: در حوزه خوابگاه های متاهلی، قانون جوانی جمعیت دانشگاه ها را مکلف کرد که به سمت تهیه خوابگاههای متاهلی بروند. در حال حاضر میزان تقاضای موثر در دانشگاههای کشور ۸۷ هزار نفر است؛ در حالی که ۱۵۰۰ واحد خوابگاهی داریم. البته در اول دولت سیزدهم ۱۲۰۰ واحد خوابگاهی بود بنابراین این افزایش نشان دهنده توجه دولت در این حوزه است.
رییس سازمان امور دانشجویان افزود: برای اجرای قانون جوانی جمعیت دانشگاه ها نیاز است میزان خوابگاه های متاهلی به اندازه ای گسترش یابد که نیاز درون دانشگاهی در حوزه خوابگاه های متاهلی حل شود. البته این کار مستلزم حضور خیرین خوابگاه ساز و از طرف دیگر حضور دولت، استفاده از درآمدهای اختصاصی و تملک دارایی ها و وام های اعطایی به دانشگاه ها است، تا از طریق آن به جریان نهضت خوابگاه سازی متاهلی کشور کمک کند.
طراحی وام ودیعه مسکن گروهی
داداش پور افزود: البته یکی برنامه های سازمان امور دانشجویان در حوزه خوابگاهی این است که وامی را به عنوان وام ودیعه مسکن گروهی اختصاص داده است که براساس آن اگر دانشگاهی خوابگاهی را برای مجموعه دانشگاهی در نظر بگیرد، یک وام ودیعه مسکن گروهی به آنها داده می شود تا فشار کمتری به دانشجویان و دانشگاه وارد شود.
طبق تصمیم ستاد ملی کرونا عمل می کنیم
وی در ادامه درباره حوزه سلامت دانشگاه ها گفت: طبقه ابلاغ ستاد ملی کرونا، اگر کسانی که از زمان تزریق دز دوم آنها ۶ ماه گذشته باشد دز یادآور باید تزریق کنند که این کار تا الان انجام شده است. البته اگر نیاز باشد به دز چهارم هم فکر می کنیم، اما با توجه به فروکش کردن کرونا منتظر تصمیم جدید ستاد ملی کرونا هستیم. بنابراین هر تصمیمی را ستاد کرونا در آستانه بازگشایی دانشگاه ها اتخاذ کند، براساس آن عمل خواهیم کرد.
معاون وزیر علوم درباره دانشجویان بین الملل و چالش های پیش روی آنها عنوان کرد: دانشجویان زیادی از دانشگاه های جهان در کشور مشغول تحصیل هستند، زمانی که آنها می آیند با چالش هایی روبرو می شوند که یکی از چالش ها برای دانشجویان نوورود غربت است. دومین چالش شناخت کم از کشور و سومین چالش ناسازگاری اولیه فرهنگی است که با یک محیط جدید دست به گریبان هستند.
دادش پور افزود: اگر دانشگاه های کشور دانشجوی خارجی را در اختیار می گیرند، باید تمام تلاششان این باشد که به دانشجو تا جایی که ممکن است کمک کنند که با چالش های کمتری مواجه شوند؛ چرا که آنها میهمانان ما هستند. این انتظار وجود دارد که دانشگاه ها میهمان نوازی را به عنوان یک استراتژی پیاده کنند تا دانشجویان کمتر با مشکلات مواجه شوند.
وی ادامه داد: هر چقدر این میهمان نوازی بهتر باشد آن دانشگاه فرصتی را برای خود ایجاد کرده است که دانشجویان بیشتری آن دانشگاه را انتخاب کنند. در شرایطی که قرار است دانشگاه ها به سمتی حرکت کنند که جمهوری اسلامی مرکز ثقل دانشجو شود، باید مولفه های حیاتی را انجام دهند و به سمت افزایش بیشتر سوق پیدا کند.