محمدرضا اشتری نمایشگاه خودروی توکیو، هرسال در اوایل آبان‌ماه برگزار می‌شود. این رویداد در چشم‌انداز بزرگ توکیو (Tokyo Big Sight) که محل برگزاری مهم‌ترین نمایشگاه‌های بین‌المللی پایتخت ژاپن است، میزبانی می‌شود. اتحادیه خودروسازان ژاپن که اختصارا با نام JAMA شناخته می‌شود، مسئولیت اصلی نمایشگاه خودروی توکیو را بر عهده دارد. جالب است بدانید در میان […]

محمدرضا اشتری
نمایشگاه خودروی توکیو، هرسال در اوایل آبان‌ماه برگزار می‌شود. این رویداد در چشم‌انداز بزرگ توکیو (Tokyo Big Sight) که محل برگزاری مهم‌ترین نمایشگاه‌های بین‌المللی پایتخت ژاپن است، میزبانی می‌شود. اتحادیه خودروسازان ژاپن که اختصارا با نام JAMA شناخته می‌شود، مسئولیت اصلی نمایشگاه خودروی توکیو را بر عهده دارد.
جالب است بدانید در میان خبرنگاران و کارشناسان صنعت خودرو دنیا، ۵ نمایشگاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند که به نام ۵ رویداد بزرگ این صنعت (Motorshow’s Big Five) شناخته می‌شوند. این نمایشگاه‌ها، ژنو، فرانکفورت، دیترویت، پاریس و توکیو هستند. وجه تمایز نمایشگاه خودروی توکیو با ۴ رویداد دیگر، حضور پررنگ مدل‌های مفهومی و آینده‌نگر، در کنار آخرین خودروهای واقعی و درحال تولید است. از سویی دیگر، موتورسیکلت‌ها و فناوری‌های مرتبط با آها نیز در توکیو حضور خواهند داشت.
امسال، چهل و ششمین دوره‌ی نمایشگاه خودروی توکیو برگزار می‌شود. طبق معمول، برندهای ژاپنی در صنعت خودرو و موتورسیکلت، نقش اصلی را در نمایشگاه توکیو بازی می‌کنند و تقریبا همه‌ی آن‌ها با آخرین مدل‌های خود، حاضر می‌شوند. حتی شرکت یاماها که با ساخت موتورسیکلت در دنیا شناخته می‌شود، یک خودرو مفهومی در توکیو رونمایی خواهد کرد. از سویی دیگر، برندهای آلمانی مرسدس، آئودی و بی‌ام‌و هم با مدل‌های متنوع در توکیو دیده خواهند شد.
از نظر قدمت، نمایشگاه خودروی توکیو با حدود ۶۰ سال سابقه، قابل مقایسه با نمایشگاه‌های پاریس، ژنو و دیترویت نیست، چرا که این سه مورد بیش از یک قرن سابقه دارند؛ اما اکنون به دلیل رشد خودروسازی ژاپن و بازار کشورهای آسیایی و خصوصا چین، از اهمیت خاصی برخوردار است. اولین‌ بار، نمایشگاه خودروی توکیو در سال ۱۹۵۴ با حضور ۲۶۷ خودرو برگزار شد؛ اما تنها ۱۷ مدل سواری در آن دیده شد و باقی محصولات، در کلاس حمل و نقل عمومی، باربری و موتورسیکلت بودند. استقبال ۵۴۷ هزار بازدیدکننده از این نمایشگاه، مسئولان آن را به فکر گسترش این رویداد انداخت تا از دور سوم در سال ۱۹۵۶، خودروهای سواری و مردمی، بار اصلی نمایش در این رویداد را بر عهده بگیرند. در ادامه‌ی مطلب، نگاهی کوتاه به مهم‌ترین خودروهایی که احتمالا در نمایشگاه خودروی توکیو ۲۰۱۷ معرفی می‌شوند، خواهیم داشت.
یاماها: خودروی مفهومی یاماها، هنوز نام مشخصی ندارد این شرکت، عبارت Sports Ride Concept یا همان خودروی اسپرت مفهومی را برای محصول خود به کار می‌برد. با توجه به طراحی معقول و قابل تولید این خودرو، می‌توان پیش‌بینی کرد یاماها به گروه خودروسازان در کلاس اسپرت کوچک بپیوندد و به‌زودی رقیب جدی لوتوس باشد. علاوه بر خودروی دونفره و مفهومی، ۱۸ مدل موتورسیکلت هم توسط یاماها در نمایشگاه خودروی توکیو عرضه خواهند شد.
تویوتا: طبق معمول، بزرگ‌ترین خودروساز ژاپن با انبوهی از مدل‌های تولیدی و مفهومی در توکیو حضور خواهد داشت. مدل‌های فاین کامفورت راید و TJ کروزر در گروه مدل‌های مفهومی، نمایی از خودروهای آینده‌ی تویوتا ترسیم خواهند کرد و در نمایشگاه حاضر خواهند بود. جدیدترین محصول تولیدی تویوتا، خودروی لوکس سنچوری هم برای اولین‌ بار در در توکیو دیده خواهد شد.
سوزوکی: این برند باسابقه‌ی ژاپنی با تولید موتورسیکلت و خودروهای اقتصادی در دنیا شناخته می‌شود. مدیران سوزوکی، قرار است سرمایه‌گذاری ویژه‌ای در تولید مدل‌های آفرود و کراس‌اورهای سایز کوچک با قابلیت حرکت در مسیرهای خارج از جاده داشته باشند. با این هدف، خودروی مفهومی سوروایور (نجات‌یافته: Survivor) در نمایشگاه خودروی توکیو رونمایی خواهد شد. این محصول، علاوه بر ظاهر خلاقانه و توانایی‌های جالب توجه، به دلیل استفاده از پیشرانه‌ی الکتریکی، آغازگر فصل جدید در محصولات سوزوکی خواهد بود.
سوبارو: یکی از جذاب‌ترین برندهای ژاپنی که با تولید خودروهای باکیفیت و عامه‌پسند فعالیت می‌کند، یک طرح مفهومی به توکیو می‌آورد. خودروی مفهومی ویزیو (VIZIV) الهام‌گرفته از سدان پرفروش لگاسی است؛ اما اسپرت‌تر طراحی شده و با آخرین فناوری سوبارو در سیستم دو دیفرانسیل، عرضه می‌شود. هوندا: در ادامه‌ی رونمایی هوندا از خودروهای مفهومی این شرکت که ظاهر ساده و چراغ‌های دایره‌ای به سبک مدل‌های کلاسیک هوندا دارند، طرح مفهومی اسپرت برقی (Sport EV) در نمایشگاه خودروی توکیو معرفی خواهد شد. این خودرو، یک محصول هوشمند و احتمالا با رویکرد فناوری خودران خواهد بود.
میتسوبیشی: به نظر می‌رسد که محصول جدیدی از میتسوبیشی در توکیو وجود نداشته باشد و مدل‌های مفهومی اولوشن برقی و کراس‌اور قابل تولید اکلیپس کراس که چند ماه پیش رونمایی شدند، در نمایشگاه خودروی توکیو با جزئیات فنی بیشتر، در دسترس بازدیدکنندگان باشند. نیسان: از نظر کارشناسان صنعت خودرو، برند نیسان بعد از تویوتا، مهم‌ترین و قدرتمندترین خودروساز ژاپن است که پس از ادغام با شرکت رنو فرانسه و خریداری سهم زیادی از میتسوبیشی، هر روز بر تیراژ و تنوع محصولات خود اضافه می‌کند. در نمایشگاه خودروی توکیو، نیسان در کنار محصولات تولیدی خود، از مدل مفهومی IMx رونمایی خواهد کرد که یک کراس‌اور کامپکت با پیشرانه‌ی تمام برقی است.