مسکوت ماندن و گرفتار شدن در تله گذر زمان یکی از مهمترین دغدغههای مازندران در بخش زیرساختهای راه و شهرسازی بوده ، معضلی که حل آن در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت و طبق تازهترین گزارشهای رسمی تمامی پروژههای این بخش حتی با به کارگیری چندین پیمانکار برای یک پروژه در مسیر حل شدن […]
مسکوت ماندن و گرفتار شدن در تله گذر زمان یکی از مهمترین دغدغههای مازندران در بخش زیرساختهای راه و شهرسازی بوده ، معضلی که حل آن در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت و طبق تازهترین گزارشهای رسمی تمامی پروژههای این بخش حتی با به کارگیری چندین پیمانکار برای یک پروژه در مسیر حل شدن قرار گرفت.
به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی، استان مازندران به خاطر موقعیت اقتصادی ممتازی که از نظر همسایگی با پنج کشور آسیای میانه و شرق آسیا دارد و همچنین میزبانی از بیشترین میزان مسافران با اقامت سالانه ۵۰ میلیون نفر شب همواره نیازمند نوسازی، توسعه و بروزرسانی زیرساخت ها بخصوص در بخش حمل و نقل و راهسازی است و این ضرورت با توجه به اقلیم مرطوب منطقه که میزان ماندگاری و عملکرد زیرساخت ها را بشدت کاهش می دهد ، دوچندان می شود.
با وجود تمامی مشکلات در حوزه حمل و نقل، دولت سیزدهم و مدیریت ارشد آن در استان با اراده ای قوی و مدیرانی جهادی همراه با حمایت مالی دولت مردمی ، بدون بهانه قرار دادن کاستی ها و مشکلات کلان کشور و همچنین کمبود منابع اعتباری ناشی از تحریم های ظالمانه ، مازندران را در مسیری تازه ای از توسعه بویژه در بخش راهسازی و شهرسازی قرار داده است.
مهندس سید محمد نظری مدیرکل راه و شهرسازی مازندران یادآور شد: اکنون خوشبختانه تمامی پروژه ها چه در بخش راهسازی و چه در بخش اجرای ساختمان های دولتی و پروژه هایی که در حوزه مسکن داریم و پروژههایی که مربوط به مطالعات در حوزه شهرسازی است ، فعال هستند و هیچ پروژه متوقفی نداریم مگر این که مشکل حقوقی و قانونی برای ادامه فعالیت داشته باشند.
سیدمحمد نظری افزود: از آنجایی که در دولت سیزدهم منابع خوبی برای فعال کردن پروژه های زیرساختی تخصیص پیدا کرد ، از سال گذشته شتاب اجرای این پروژهها چند برابر شده به طوری که به عنوان مثال برای محور سیمرغ به بهنمیر سه پیمانکار مشغول کار هستند ، زیرا با توجه به مبلغ ابلاغی که قابل توجه و بیش از پیش بینی ها بود ، برای جذب تمامی اعتبارات در نظر گرفته شده و تسریع در اتمام پروژه ، با سه پیمانکار قرارداد بستیم.
وی توضیح داد: یک نمونه دیگر عملیات تعریض محور نکا به نیروگاه شهید سلیمی است که در حال حاضر با سرعت خوبی در حال اجرا است و پروژه تعریض محور بهشهر به زاغمرز به بندرامیرآباد هم با ۲ پیمانکار در حال اجرا است. علاوه بر این همزمان سه پیمانکار برای نصب نیوجرسی و جدا کننده مسیر در این پروژه مشغول کار هستند.
مدیرکل راه و شهرسازی مازندران به تخصیص منابع کافی برای توسعه محور گلوگاه به دامغان اشاره کرد و گفت : خوشبختانه در هفته دولت سال جاری توانستیم با تخصیص اعتبار کافی و همت تمامی دست اندرکاران تقاطع روگذر هزارسنگر آمل را به بهره برداری برسانیم و این مسیر که تقریبا شاهراه مرکزی استان بخصوص در حوزه گردشگری و صنعتی محسوب می شود زیر بار ترافیک قرار گرفته است.
وی افزود: برای تعریض جاده قدیم آمل – بابل نیز ۲ پیمانکار مشغول کار هستند و این پروژه هم در حال تکمیل است. بیش از سه کیلومتر از محور آمل به سرخرود هم خوشبختانه چهار خطه و آسفالت شده و ادامه عملیات را در سال جاری خواهیم داشت.
é اعتبار سه هزار میلیارد تومانی سفر رئیس جمهور
مدیرکل راه و شهرسازی مارندان همچنین به اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور در زمستان سال گذشته اشاره کرد و گفت : در مجموع سه هزار میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار در سفر آیت الله دکتر رئیسی به حوزه راه و حمل و نقل مازندران اختصاص یافت که از این میزان یکهزار میلیارد تومان برای تامین قیر در نظر گرفته شده است.
وی افزود : این اعتبار می تواند پروژه های راهسازی و رفع مشکلات بخش حمل و نقل استان را وارد فصل تازه ای کند و بخش عمده دغدغه ها بخصوص در حوزه مرمت جاده ای را برطرف سازد.
نظری اولویت اعتبارات سفر رئیس جمهور را رفع مشکل مناطق پر ترافیک استان معرفی کرد و گفت : در برنامه ریزی تلاش کردیم این اعتبارات را در مناطقی متمرکز کنیم که بیشترین مشکل از جمله ترافیک را دارند. وی افزود : به عنوان مثال محور سوادکوه – پل سفید یا محدوده پل شهید مهدوی قائمشهر از جمله این اولویت ها هستند. محور هراز در آمل، محور گلوگاه در شرق استان و همچنین محور مرزن آباد- کندوان که سالیان سال مردم از یکطرفه شدن مسیر و دپوی ترافیک در این مسیر رنج می بردند ، از دیگر اولویت های ما برای هزینه کردن اعتبارات سفر رئیس جمهور است.
مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با تشریح وضعیت اجرای طرح تعریض مسیر کلاردشت به سمت مرزن آباد ، گفت: عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده است . البته بخشی از دستگاه ها کمک کردند و تاسیسات خود را از بستر خارج کرده اند مثل فیبر نوری، لوله گاز ، لوله آب و پیمانکار هم عملیات اجرایی را آغاز کرده است که پیش بینی می کنیم تا قبل از تغییر شرایط جوی یک فعالیت و رشد چشمگیری در حوزه تعریض این مسیر داشته باشیم.
وی افزود: در حوزه شهرستان های نور و چمستان هم یکی از دغدغه های مهم و بزرگ این مسیر پل عبدلله آباد بود که تقریباً از لحاظ سازه ای به مرحله خستگی رسیده بود و نیاز داشت بسرعت تعویض شود و ما ترافیک را در پل های جدید بیندازیم. در حال حاضر یک مسیر پل جدید تمام شده و در مرحله نصب تیرهای بتونی و اجرای دکل های روشنایی هستیم که بزودی اتفاق می افتد و مسیر بالادست هم که پیمانکارش مشخص شده در مرحله مناقصه قرار دارد. مدیرکل راه و شهرسازی مازندران همچنین به مشکلات حوزه شهرسازی و ساخت ساختمان های دولتی در شهرها و بخش های مختلف استان اشاره کرد و گفت: در حوزه ساختمان های دولتی نیز می توان به مجتمع اداری ساختمان فرمانداری شهرستان سیمرغ اشاره کرد که در مرحله پیشرفت بالای ۹۰ درصد قرار دارد و تا دهه فجر به بهره برداری می رسد و دستکم ۱۲ دستگاه اجرایی در آنجا مستقر خواهند شد.
وی ساخت مجتمع اداری سوادکوه در شهر شیرگاه را از دیگر پروژه های در حال اجرا معرفی کرد و افزود : این پروژه نیز در مرحله نازک کاری قرار دارد و تمام تلاشمان این است که این مجتمع را تا دهه فجر تکمیل کنیم تا تحویل مدیریت شهرستان شود.
نظری گفت : توسعه ساختمان فرمانداری نوشهر نیز با انتخاب پیمانکار در مرحله دیوارچینی قرار دارد و جزو برنامه های سال آینده ما است تا بتوانیم این پروژه را هم تکمیل کنیم و بتوانیم مشکل فضای اداری فرمانداری نوشهر را حل کنیم. ساختمان بخشداری سلمان شهر و دابودشت هم در مرحله نهایی قرار دارد و آماده است تا دهه فجر تحویل بدهیم که بتوانند استفاده کنند.
وی افزود : ساختمان اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان جویبار و بخشداری کلباد نیز از دیگر پروژه های دارای پیشرفت فیزیکی بالا و نزدیک به بهره برداری هستند و تمامی تلاش ما این است که هرچه سریع تر این پروژه ها به مرحله بهره برداری برسد.
é جان گرفتن دوباره آزادراه قائمشهر- ساری
یکی از طرح های مهم زیرساختی مازندران آزادراه قائمشهر به ساری به طول ۴۴.۵ کیلومتر است که طی چند دهه گذشته همواره در هر دولتی در باره ساخت آن صحبت و حتی کلنگ زنی شد ولی هیچگاه به سرانجامی نرسید ولی طی یک سال گذشته که دولت سیزدهم فعالیتش را آغاز کرد خبرهای خوبی از راه و شهرسازی در باره این طرح بیرون می آید.
مدیرکل راه و شهرسازی مازندران در خصوص سرنوشت این آزادراه هم به خبرنگار ایرنا گفت : برای این پروژه که از ابتدای ورودی قائمشهر تا بعد از پلیس راه میاندرود امتداد خواهد داشت با قرارگاه خاتم الاوصیا به عنوان مجری تفاهماتی داریم و از این مسیر هم ۱۷ کیلومتر کاملا آزاد ، املاک خریداری و تملک شده است.
وی افزود : از لحاط قراردادی هم وزارتخانه قراردادش را با این شرکت نهایی کرد و منتطریم که عملیات کلنگ زنی این پروژه اتفاق بیفتد و ما بتوانیم این ۱۷ کیلومتر را با امکاناتی که پیمانکار آورده و مستقر کرده بسرعت عملیاتی کنیم چون تنها محور تریلی رو مازندران محور سوادکوه است و بقیه محورها اجازه تردد تریلی را ندارند و از طرفی این مسیر تنها راه دسترسی به بندر امیرآباد به عنوان مهم ترین ظرفیت تجاری و اقتصادی استان است.
در مجموع باید خاطر نشان ساخت: مازندران شاهد شتابی بزرگ برای رفع عقب ماندگی ها در حوزه راه و شهرسازی است که امید می رود طی مدت کوتاهی مردم استان طعم شیرین توسعه در این بخش را بچشند.