سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: پروژه ساخت یک ترمینال ۴۱۰ هزار متری با شرکتهای چینی در حال مذاکره است و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم این ترمینال را از طریق سرمایهگذاری بخش خصوصی کلید بزنیم. سعید چلندری در نشست خبری شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) که ۳۰ آبان ماه و به مناسبت سالروز […]
سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: پروژه ساخت یک ترمینال ۴۱۰ هزار متری با شرکتهای چینی در حال مذاکره است و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم این ترمینال را از طریق سرمایهگذاری بخش خصوصی
کلید بزنیم.
سعید چلندری در نشست خبری شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) که ۳۰ آبان ماه و به مناسبت سالروز تاسیس شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در یکم آذر برگزار شد، اظهار کرد: فرودگاه امام خمینی (ره) تمام مطالعاتش را از سال ۱۳۴۷ شروع کرد و با وجود همه فراز و نشیبهای آن روزها، مطالعاتش در سال ۱۳۸۴ به اتمام رسید و راهاندازی شد، تا سال ۱۳۹۳ که مطالعات خود را در حوزه هوانوردی آغاز کرد و اقداماتی از جمله ساخت ساختمانهای جانبی که لازمه فرودگاه بین المللی است
انجام شد.
وی ادامه داد: به لحاظ محرومیتهای فرودگاه امام خمینی، تصمیم گرفته شد که این فرودگاه به اولین شهر فرودگاهی تبدیل شود و از اسفند ۱۳۹۳ این اتفاق افتاد و شهر فرودگاهی فعالیت خود را از اواخر آذر ماه ۱۳۹۴ با انتصاب اعضای هیات مدیره آغاز کرد؛ اقدامات خوبی هم در سالهای قبل انجام شد اما به دلایلی پیشرفت آنچنانی نداشت. همچنین شهر فرودگاهی آمدم خمینی (ره) از ۱۳۹۸ بهعنوان منطقه آزاد تصویب شد و یک سری فعالیتهای دیگر تحت این عنوان را در شهر فرودگاهی آغاز کردیم.
سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: عمده فعالیتهای انجامشده در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در دولت سیزدهم شروع شده، البته مطالعات آن در دولتهای قبلی صورت گرفته بود اما در دولت سیزدهم کلید خورد؛ از جمله موضوع هسته پیشران منطقه آزاد که در این دولت در حال پیگیری است.
چلندری گفت: حدود ۱۵ پروژه به ۲۹۹۵میلیارد تومان توسط شهر فرودگاهی امام خمینی در حال انجام است که ۲۱۲۰ میلیارد تومان توسط خود منابع داخلی شهر فرودگاهی ۸۷۵میلیارد تومان توسط بخش خصوصی سرمایهگذاری میشود؛ ۱۸پروژه دیگر هم آماده سرمایهگذاری توسط بخش خصوصی داریم که ارزشی بالغ بر سه میلیارد یورو دارند و از این میان، ۱۳ پروژه در محدوده منطقه آزاد و پنج تا در محدوده شهر فروگاهی است.
سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اظهار کرد: ترمینال ۳، یک ترمینال ترکیبی است؛ یکی از مشکلات شهر فرودگاهی الان این است که ایرلاینهای داخلی وقتی به خارج از کشور پرواز دارند، باید یک بار بدون مسافر به مهرآباد پرواز کنند و برگردند که این برای ایرلاینها مقرون بهصرفه نیست. بنا داریم همزمان پروازهای داخلی و هم پروازهای خارجی را از این ترمینال انجام دهیم. این موضوع در اکثر فرودگاههای خارجی مرسوم است و اگر اتفاق بیفتد بخش قابل ملاحظهای از مشکلات ایرلاینهای داخلی حل خواهد شود.
چلندری با بیان اینکه مطالعات این موضوع انجام شده، اظهار کرد: قرار بود شهر فرودگاهی امام خمینی به عنوان هاب اول بار منطقه و هاب دوم مسافری منطقه تبدیل شود، اما تا کنون رخ نداده و امیدواریم با راهاندازی منطقه آزاد و شهر فرودگاهی این اتفاق رخ دهد، زیرا شهر فرودگاهی مقدمه توسعه صنعت حملونقل هوایی کشور است و سیاستهای شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاکید به تبدیل قطب دوم هوایی منطقه است، قانون برنامه ششم هم به تمرکز و توسعه فرودگاه امام خمینی و توسعه به عنوان هاب ترانزیت منطقه توصیه داشته است.