حرکت از «خودرومحوری»  به سمت «انسان محوری» در کلانشهر تهران
حرکت از «خودرومحوری»  به سمت «انسان محوری» در کلانشهر تهران

در سال‌های اخیر و همزمان با گسترش خطوط مترو در کلانشهر تهران، موضوع لزوم راه اندازی شهر زیرزمینی در پایتخت مورد توجه مسئولان شهری قرار گرفته و بارها این نکته مطرح شده است که می‌توان با توسعه مجتمع‌های ایستگاهی در متروی تهران، بخشی از خدمات شهری، رفاهی، تفریحی، تجاری و حتی پارکینگ عمومی مورد نیاز […]

در سال‌های اخیر و همزمان با گسترش خطوط مترو در کلانشهر تهران، موضوع لزوم راه اندازی شهر زیرزمینی در پایتخت مورد توجه مسئولان شهری قرار گرفته و بارها این نکته مطرح شده است که می‌توان با توسعه مجتمع‌های ایستگاهی در متروی تهران، بخشی از خدمات شهری، رفاهی، تفریحی، تجاری و حتی پارکینگ عمومی مورد نیاز شهروندان را به زیرزمین منتقل کرد تا به این صورت مقداری از ترافیک و آلودگی هوا در تهران کاسته شود.
این ایده روز ۳۰ آبان در مراسم معرفی مدیرعامل جدید شرکت بهره برداری مترو، بار دیگر توسط معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مطرح شد و جلال بهرامی در این باره گفت که ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای توسعه مجتمع‌های ایستگاهی در تهران وجود دارد که تا کنون به طور بایسته از آن بهره برداری نشده است و ما تا کنون ایده شکل گیری شهر زیرزمینی در تهران را محقق نکرده ایم. این در حالی است که توسعه این طرح می‌تواند برخی مشکلات روی سطح زمین از جمله ترافیک تهران را کمتر کند.
مهرداد تقی زاده، معاون پیشین حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و معاون سابق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: توسعه شهرهای زیرزمینی در سطح جهان متداول است و در برخی کشورها، بخشی از فعالیت‌های تجاری و خدماتی را به زیر زمین منتقل کرده‌اند و در مجتمع‌هایی که در زیر سطح زمین تاسیس کرده اند، فروشگاه، کافی شاپ، رستوران، فضای بازی و… ایجاد کرده و بخشی از فعالیت‌های خدماتی، رفاهی و تجاری شهر را به صورت یکپارچه در زیر زمین متمرکز کرده اند.
وی افزود: در حال حاضر در شهر تهران، مجموعه‌های یکپارچه‌ای که شامل امکانات خدماتی، رفاهی و گردشگری مختلفی باشد، مانند مجموعه بام لند، ایران مال و موارد مشابه وجود دارد که البته عمده امکانات این مجموعه‌ها روی زمین قرار دارد؛ اما ضعف مهم مجموعه‌های یکپارچه تهران، این است که اغلب آن‌ها دسترسی مناسبی به سیستم حمل و نقل عمومی یعنی مترو و اتوبوس ندارند و همین مساله باعث می‌شود که توسعه چنین مجموعه‌هایی به جای این که به کاهش ترافیک کمک کند، عملا به تشدید این معضل منجر شود.
این کارشناس حوزه حمل و نقل تاکید کرد: اگر مسئولان مدیریت شهری تهران به دنبال آن هستند که با توسعه شهرهای زیرزمینی به کاهش ترافیک کمک کنند، شرط مهمی که باید رعایت کنند، این است که مجتمع‌هایی که برای این منظور در زیر سطح زمین ایجاد می‌شوند، دسترسی مناسبی به خطوط حمل و نقل عمومی نظیر مترو و اتوبوس داشته باشند، یعنی علاوه بر این که مجتمع‌های شهر زیرزمینی باید در کنار یک ایستگاه مترو یا BRT افتتاح شوند، حتما باید به تعداد کافی اتوبوس و قطار شهری برای جابه‌جایی شهروندان به این مجتمع‌ها در نظر گرفته شود.

ایده توسعه شهر زیرزمینی مانند یک شمشیر دولبه است
تقی زاده با بیان اینکه ایده توسعه شهر زیرزمینی در تهران می‌تواند شبیه یک شمشیر دولبه عمل کند و نتایج مثبت و منفی مختلفی به همراه داشته باشد، عنوان کرد: معمولا وقتی پروژه‌ای بزرگ در کشور ما آغاز می‌شود، اگر بررسی‌های کارشناسی دقیق پیش از شروع آن صورت نگیرد، می‌تواند آثار منفی زیادی را به همراه داشته باشد و حتی شهروندان را نسبت به طرحی که می‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد، بدبین کند، بنابراین پیش از این که طرح توسعه شهر زیرزمینی تهران آغاز شود، باید این طرح از تمام جنبه‌ها بخصوص ابعاد اجتماعی آن بررسی شود.
معاون پیشین حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: پیچیدگی اصلی مساله توسعه شهر زیرزمینی تهران، جنبه فنی و مهندسی آن نیست، بلکه آنچه این مساله را پیچیده می‌کند، ابعاد اجتماعی این طرح است؛ یعنی شهرداری باید دقیق بررسی کند که در کدام محل‌های تهران ظرفیت ایجاد مجتمع‌های شهر زیرزمینی وجود دارد، این مجتمع‌ها دقیقا چه نقشی در حمل و نقل، شهرسازی و خدمات شهری پایتخت ایفا خواهند کرد و چگونه می‌توان با توسعه شهرهای زیرزمینی، از «خودرومحوری» به سمت «انسان محوری» در کلانشهر تهران حرکت کرد.

احتمال افزایش ترافیک با بی‌توجهی به اصل انسان محوری در توسعه
شهر زیرزمینی
تقی زاده درباره مهمترین عوارض منفی طرح توسعه شهر زیرزمینی در صورت اجرا نشدن صحیح این ایده در تهران توضیح داد: اگر مجتمع‌های شهر زیرزمینی ارتباط مناسبی با حمل و نقل عمومی نداشته باشند و ظرفیت کافی وسایل نقلیه عمومی نیز برای دسترسی به این مجتمع‌ها در نظر گرفته نشود، قطعا راه اندازی مجتمع‌های زیرزمینی، به افزایش خودرومحوری در سطح شهر و در نتیجه، تشدید ترافیک منجر خواهد شد. بنابراین فضاهای مربوط به شهر زیرزمینی باید از نظر جانمایی، متراژ و امکانات دسترسی به آن‌ها به گونه‌ای طراحی شوند که اصل انسان محوری در آن‌ها به صورت کامل رعایت شود. لزوم رفع فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی همزمان با توسعه شهر زیرزمینی معاون پیشین حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: شهرداری اگر می‌خواهد طرح شهر زیرزمینی تهران به موفقیت برسد، باید همزمان با انسان محور پیش بردن اصول اجرای این طرح، از سایر برنامه‌های خودرومحور مانند ایجاد تقاطع‌های غیرهمسطح که می‌تواند به افزایش ترافیک منجر شود، دست بکشد؛ زیرا نمی‌شود که ما همزمان هم بزرگراه و تقاطع غیرهمسطح ایجاد کنیم و هم شهر زیرزمینی را توسعه دهیم و قطعا اگر اقدامات خودرومحور را متوقف نکنیم، طرح شهرزیرزمینی شکست خواهد خورد. وی در پایان تصریح کرد: توسعه شهر زیرزمینی پایتخت تنها زمانی می‌تواند به کاهش آلودگی هوا و ترافیک تهران کمک کند که ابعاد اجتماعی این طرح، پیش از اجرای آن، به صورت دقیق مورد مطالعه قرار گیرد و طرح توسعه شهر زیرزمینی به شکلی کاملا انسان محور اجرایی شود و به موازات اجرای این طرح، ناوگان و خطوط حمل و نقل عمومی تهران توسعه پیدا کند.