تعامل سیاسی مسلمانان آمریکایی رو به رشد است؛ آنها نه تنها میخواهند بخشی از بافت اجتماعی آمریکا را شکل دهند، بلکه همچنین میخواهند بخشی از آیندهسازی برای آمریکا باشند. از همین رو، مسلمانان در انتخابات هشتم نوامبر حداقل ۸۳ کرسی را در سراسر ایالات متحده به دست آوردند که نسبت به ۷۱ کرسی ۲۰۲۰ افزایش […]
تعامل سیاسی مسلمانان آمریکایی رو به رشد است؛ آنها نه تنها میخواهند بخشی از بافت اجتماعی آمریکا را شکل دهند، بلکه همچنین میخواهند بخشی از آیندهسازی برای آمریکا باشند. از همین رو، مسلمانان در انتخابات هشتم نوامبر حداقل ۸۳ کرسی را در سراسر ایالات متحده به دست آوردند که نسبت به ۷۱ کرسی ۲۰۲۰ افزایش
نشان میدهد.
به گزارش ایسنا، به نقل از وبسایت گاردین، خانم «نبیله اسلام» به عنوان یک زن از نسل هزاره جدید، مترقی و یک مسلمان در تلاش برای تصدی یک کرسی از ایالت جورجیا با مشکلات زیادی روبرو بود. دو سال پیش، او برای کنگره نامزد شد، اما در انتخابات مقدماتی دموکراتها با وجود حمایت قوی از سمت «الکساندریا اوکاسیو-کورتز» شکست خورد. امسال، او برای نمایندگی بخشهایی از منطقه کلانشهر آتلانتا برای مجلس سنا نامزد شد و برد.
او گفت: مردم تصور نمیکردند که در جنوب (ایالت جورجیا)، کسی به زنی با نام خانوادگی «اسلام» رای دهد. ولی آنها رای دادند. پنجاه و سه درصد از این منطقه این کار را کردند.
اسلام ۳۲ ساله در میان تعداد کثیری از مسلمانانی است که در ماه نوامبر در مناصب محلی، ایالتی و ملی آمریکا انتخاب شدهاند. تحلیل جدید «شورای روابط آمریکایی-اسلامی” (CAIR) که یک گروه حقوق مدنی و مدافع است و سازمان غیرانتفاعی «جتپک” (Jetpac) که بر افزایش نمایندگی سیاسی مسلمانان در ایالات متحده متمرکز است، نشان داد که مسلمانان حداقل ۸۳ کرسی در سراسر این کشور به دست آوردند که از ۷۱ مورد در سال ۲۰۲۰ افزایش نشان میدهد.
این سیاستمدار که یک آمریکایی بنگلادشی و اولین زن مسلمان و اولین زن از جنوب آسیاست که به مجلس سنای ایالت جورجیا راه یافته، میگوید: من کاندیدا شدم زیرا میخواستم مطمئن شوم که ما در مراکز قدرت نمایندگی داریم. خیلی مهم است که ما از خودمان فرار نکنیم و به آنچه هستیم، تکیه کنیم. فکر میکنم این همان چیزی است که مردم را ترغیب میکند که بیرون بروند و رای بدهند، زیرا به آنها ا
عتماد میکنند.
مسلمانان همچنین در تگزاس، ایلینوی، کالیفرنیا، مینهسوتا، مین، اوهایو و پنسیلوانیا کرسیهایی را به دست آوردند. این مقامات تازه منتخب جوان و دموکرات، از پیشینههای قومی مختلفی از جمله سومالیایی، پاکستانی، افغانستانی، هندی و فلسطینی هستند.
تا حدی مسیر دستیابی به این پیروزیها به دست سیاستمداران برجسته مسلمانی، از جمله «کیت الیسون» اولین مسلمانی که وارد کنگره آمریکا شد و اکنون دادستان کل مینهسوتا است، هموار شد. همچنین میتوان به «آندره کارسون» نماینده کنگره از ایندیانا و «ایلهان عمر» از مینهسوتا و «رشیده طلیب» از میشیگان اشاره کرد که اولین زنان مسلمانی هستند که در کنگره خدمت کردند.
اما «محمد گولا» مدیر سازماندهی ملی در یک سازمان غیرانتفاعی مشارکت مدنی مسلمان موسوم به “Emgage” میگوید که این پدیده همچنین با تمایل جامعه «برای ایجاد تغییرات اجتماعی، ایجاد یک تغییر فرهنگی و سیستمهایی که قرار است نماینده ما باشند» تقویت شده است.
«عایشه وهاب» اولین مسلمان و اولین آمریکایی افغانتبار که به مجلس سنای ایالت کالیفرنیا راه یافته، میگوید که حضور سیاسی او برای هموار کردن مسیر نسل بعدی است. او تاکید کرد: ما باید ببینیم چه کارهای دیگری میتوانیم برای جامعه یا کشوری که در آن زندگی میکنیم،
انجام دهیم.
وهاب که برای اولین بار در شورای شهر «هیوارد» در منطقه «خلیج سانفرانسیسکو» خدمت کرده، نماینده اکثریت منطقه آسیاییهای آمریکایی و لاتینتبار است که یکی از بزرگترین جمعیت مردمان افغانستانی در ایالات متحده را در خود جای داده است. وهاب به عنوان تنها عضو مستاجر در قوه مقننه ایالتی کالیفرنیا، که در سیستم فرزندخواندگی رشد کرده، بر روی یک پلتفرم مسکن مقرون به صرفه، حمایت از کسب و کارهای کوچک برای اطمینان از ایجاد شغل محلی و گسترش پوشش درمانی مانور داده است.
در همین حال، دموکراتهایی چون «سلمان بوجانی» و «سلیمان لالانی» در رقابتهای مجلس نمایندگان آمریکا در تگزاس پیروز شده و اولین قانونگذاران مسلمان این ایالت شدند.
بوجانی که عضو شورای شهر هم هست، به عنوان اولین مسلمانی که در حومه «اولس» از «دالاس-فورت ورث» تگزاس روی کار آمده، میگوید که دو حزب بودن یکی از دلایل موفقیت اوست؛ با وجود اینکه او تنها دموکرات و رنگینپوست در شورای شهر بود، همکارانش او را به عنوان شهردار حرفهای شهر در سال ۲۰۲۰ انتخاب کردند. در این مدت او روی برنامههایی برای آموزش جوانان در حوزه دولت محلی و تشویق توسعه در مقیاس بزرگ کار کرد.
آقای بوجانی که آمریکایی پاکستانیتبار است، علاوه بر پیروزی بر جمهوریخواهان، با رایدهندگانی که اغلب از سوی سیاستمداران دیگر نادیده گرفته میشوند، ارتباط گرفت. او با جوامع بزرگ تونگانی و نپالی در حوزه خود ارتباط برقرار کرد و اغلب آنها را در مناطق خودشان ملاقات میکرد.
نبیله اسلام هم در طول مبارزات انتخاباتی خود با حوزههای مختلف ارتباط گرفت و از پیشینه خودش که از یک خانواده کارگری و مهاجر است، استفاده کرد تا با اعضای منطقه خود که ۶۵ درصد سیاهپوست و دیگر رنگینپوستان هستند، ارتباط برقرار کند.
رشد مشارکت سیاسی مسلمانان همچنین پای صندوقهای رای اتفاق میافتد. مطالعهای در سال ۲۰۲۰ از سوی EmgageUSA نشان داد که تعداد رایدهندگان مسلمان ثبتنامی در چندین ایالت در مقایسه با سال ۲۰۱۶ افزایش قابل توجهی داشته است: ۳۹ درصد در جورجیا، ۳۵ درصد در تگزاس و ۴۶ درصد در ویسکانسین.
با وجود اینکه مسلمانان تنها ۱.۳ درصد از جمعیت ایالات متحده را تشکیل میدهند، جوامع بزرگ در ایالتهای چرخشی مانند میشیگان، پنسیلوانیا، اوهایو، فلوریدا، ویسکانسین و مینهسوتا به این معناست که آنها میتوانند در تعیین رقابتهای کلیدی نقش داشته باشند. به عنوان مثال، محمد گولا میگوید که در پنسیلوانیا جمعیت زیادی از مسلمانان آفریقایی آمریکایی به «جان فترمن» دموکرات کمک کردند تا «محمت آز» جمهوریخواه را شکست دهد. آز که ترکتبار است، خود را مسلمانی سکولار معرفی میکند.
محمد گولا در ادامه گفت که مسلمانان همچنین در مناصب غیرانتخابی و همچنین در کمپینها و سازماندهندگان انجمنی در دولت خدمت میکنند که همین به مشارکت سیاسی در جامعه
کمک کرده است.
او گفت که بیش از ۷۰ مسلمان در دولت بایدن خدمت میکنند، از جمله «لینا خان» رئیس کمیسیون تجارت فدرال، «سمیرا فاضلی» معاون شورای اقتصاد ملی، «ریما دودین» معاون دفتر امور قانونگذاری کاخ سفید و «رشاد حسین» سفیر غیر مقیم آزادی مذهبی بینالمللی.
«شفینا خابانی» یکی از این سازماندهندگان اجتماعی است که اکنون مدیر اجرایی «پروژه رایدهندگان مسلمان جورجیا” (GAMVP) است که در اوایل سال ۲۰۱۶ در پاسخ به لفاظیهای اسلامهراسانه در طول مبارزات انتخاباتی دونالد ترامپ و سطح پایین مشارکت مدنی جامعه مسلمانان محلی تأسیس شد.
او میگوید: یکی از مسائلی که ما در جامعه خود با آن دست و پنجه نرم میکنیم، عدم اعتماد است. به ویژه زمانی که افراد خارجی وارد جامعه میشوند و اینکه سابقه اسلامهراسی و نظارت علیه ما وجود دارد.
این فعال آمریکایی با رایزنیها متوجه شد که بسیاری از مسلمانان برای رای دادن ثبتنام نکردهاند. او گفت: این به این دلیل نبود که جوامع ما اهمیتی نمیدادند، بلکه به این دلیل بود که سیاستمداران توجه نکرده و با جوامع ما ارتباط نگرفتند. به این دلیل است که سازمانهای میدانی در حوزه مشارکت رأیدهندگان و ثبتنام رأیدهندگان، به روشهای شایسته فرهنگی با جوامع ما ارتباط
برقرار نمیکنند.
“پروژه رایدهندگان مسلمان جورجیا» با حضور در مکانهای عبادت، رستورانهای حلال، خوار و بارفروشیها، جشنوارههای فرهنگی و مذهبی، در میان مسلمانان ایالت جورجیا جا گرفت و اعضای این جامعه میدیدند که این سازمانی است که برای مسلمانان و توسط مسلمانان اداره میشود.
محمد گولا میگوید: تعامل سیاسی مسلمانان همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد. آنها میخواهند بخشی از بافت اجتماعی آمریکا باشند، اما همچنین میخواهند به طور کلی بخشی از آیندهسازی برای آمریکا باشند.