نشست تحول در نظام اداری بر اساس سیاستهای کلی نظام اداری ظهر امروز با حضور یاسر جبرائیلی رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاستهای کلی نظام، میری رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی، رفیع زاده معاون نوسازی اداری سازمان امور استخدامی کشور، عطاردی معاون حکمرانی الکترونیک و هوشمند سازی نظام اداری، رضائیان چهره ماندگار علم […]
نشست تحول در نظام اداری بر اساس سیاستهای کلی نظام اداری ظهر امروز با حضور یاسر جبرائیلی رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاستهای کلی نظام، میری رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی، رفیع زاده معاون نوسازی اداری سازمان امور استخدامی کشور، عطاردی معاون حکمرانی الکترونیک و هوشمند سازی نظام اداری، رضائیان چهره ماندگار علم مدیریت و غمامی معاون آموزش و تحقیقات حقوق شهروندی معاونت حقوقی ریاست جمهوری در سالن اجتماعات ساختمان شهید سلیمانی مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد و دعوت شدگان این نشست به بیان دیدگاههای خود پرداختند.
در ابتدای این نشست سید یاسر جبرائیلی رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاستهای کلی نظام با بیان توضیحاتی در خصوص سیاستهای کلی گفت: رهبر معظم انقلاب مهمترین وظیفه رهبری در قانون اساسی را تعیین سیاستهای کلی نظام میدانند و تاکید دارند پس از ابلاغ سیاستها، مجلس قوانین را، و دولت برنامههای اجرای را میبایست در چهارچوب این سیاستها تنظیم کنند. یعنی دستگاهها باید در چهارچوب سیاستها عمل کنند و از آن منحرف نشوند.
وی افزود: رهبر انقلاب سیاستها را، مشخصاً سیاستهای اقتصاد مقاومتی را تشبیه به یک پازلی میکنند، که قطعاتش را میبایست، دستگاهها پر کنند، یعنی نه تنها نباید خلاف سیاست اقدامی صورت گیرد، بلکه دستگاهها خارج از تکالیف سیاستی نیز نباید اقدامی انجام دهند، بلکه فقط باید در چهارچوب این سیاستها عمل کند.
رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاستهای کلی نظام با اشاره به نگاه غلطی که نسبت به سیاستهای کلی وجود دارد که آن را بعنوان یک پروژه اجرایی میبیند، اظهار داشت: رهبر حکیم انقلاب در دیدار اخیر خود با اعضای دوره نهم مجمع تشخیص مصلحت نظام تعریف دقیقی از سیاستها ارائه فرموده و آن را یک مجموعه جهت دهنده به قوانین و برنامههای اجرایی خواندند.
در ادامه رضائیان در ابتدای سخنان خود با بیان شاخصههای اصلی سیاستهای کلی که از سوی مقام رهبری بیان شده، اظهار داشت: سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری دارای چندین شاخصه اصلی است که دارای مبناهایی از قبیل ارزشهای اسلامی، کرامت انسانی، ارج نهادن به سرمایه انسانی و اجتماعی است.
وی با توضیح ویژگیهایی از سرمایه انسانی بیان داشت: سرمایه انسانی در واقع آن استعداد فردی است که در تک تک افراد نهفته است و در واقع ویژگی فردی هر انسانی از افراد اجتماع است که در قالبهای مهارتها و انگیزش هر انسانی نهفته است. اگر این موارد با شغل افراد همسو باشد شرط اولی برای فرایند سرمایه انسانی خواهد بود. در خصوص تواناییها و مهارتها دسته بندیهای مختلفی صورت گرفته است که به توانایی جسمی و ذهنی میتوان اشاره کرد. اگر کسی در یک زمینهای دانش مربوطه و نیز تجربه را نیز داشته باشد و بعلاوه بر این موارد استعداد لازم را نیز همراه این موارد داشته باشد میتوان گفت این فرد توانایی لازم را دارد.
رضائیان در تعریف مهارت افراد در مسئولیتهای خود ابراز داشت: مهارتهای هر فردی در اثر ممارست ایجاد میشود. یک دانش برنامهریزی داریم و یک دانش مهارت برنامهریزی وجود دارد. یعنی اگر کسی در امری برنامهریزی کند به مرور زمان مهارت برنامهریزی در او پدید میآید که این مهارت حاصل تکرار و ممارست است که از شرایط اصلی موفقیت فرد است که اگر با علاقه فرد همسو شود میتوان کار مورد نظر به به نحو احسن انجام دهد.
در ادامه عطاردی معاون حکمرانی الکترونیک و هوشمند سازی نظام اداری اظهار داشت: سیاست گذار هدف از هوشمندی سازی و تحقق دولت الکترونیک را صرفاً فقط هوشمند سازی اداری بوده است. یعنی بحث هوشمند سازی فقط با نگاه عبور از پارادایم هدف گذاری کرده است. یعنی حرکتی که از گذشته بر زمین مانده است را با حرکت به سوی حکمرانی هوشمند جبران و به پیش برد.
وی در خصوص تعریف و چیستی حکمرانی ابراز داشت: در بحث حکمرانی و چیستی حکمرانی و استفاده از کلید واژه حکمرانی، منظور فقط دولت، حاکمیت و اداره کردن نیست بلکه همه اینها برای جاری و ساری کردن و پیاده سازی در جامعه است. محدوده اعمال اراده و حکمرانی طبق مطالعاتی که صورت گرفته است در پنچ طبقه مفهومی ارائه شده است. مورد اول حکمرانی به معنای قاعده گذاری، حکمرانی به معنای خود دولت، حکمرانی به معنای بازیگر در کنار دیگر بازیگران و در نهایت این که این حکمرانی به بی دولتی ختم خواهد شد و دیگران جای آن را خواهند گرفت و این اقتدار را اعمال خواهند کرد.
معاون حکمرانی الکترونیک و هوشمند سازی نظام اداری با توضیح و تفسیر حکمرانی نوین ابزار داشت: طبق نظرات موجود، آیندهای که برای حکمرانی دیده میشود، حکمرانی دو طبقه اخیر یعنی حکمرانی که از دولت عبور کرده و بازیگرانی که در عرصه حکمرانی نقش آفرینی میکنند و شاید در حال حاضر نتوان در این خصوص مطالب جدی تری بیان داشت ولی قطعاً در آینده شکل خواهد گرفت.
عطاردی با بیان فلسفه تشکیل حکومتها اظهار داشت: حکومتها بنا به تعریف ارائه شده برای تحقق خدمت به جامعه تشکیل شدهاند. این تعریف دقیقی نیست بلکه نفس تشکیل حکومتها نیز باید در تعریف گنجانده شود که در این تعریف به این نکته توجه نشده است. تشکیل حکومت اگر به معنای خدمت رسانی که موضوع این نشست و طبق بند ۲۵ نظام اداری بیان شده است که باید حکومتها در ۴ دسته خدمت را به جامعه ارائه داد. این چهار خدمت شامل: خدماتی که دولت به خودش ارائه میدهد، خدماتی که به شهروندان ارائه میدهد، خدماتی که به کسب و کارها ارائه میدهد و خدماتی که به کارمندان خود ارائه میدهد. باید به این نکته توجه کرد که از دولت الکترونیک تا حکمرانی هوشمند هر موقع که بحث ارائه خدمات میشود باید این
موارد را در نظر گرفت.
وی با بیان عملکرد ناقص دولت در خصوص خدمات الکترونیک گفت: در بحث الکترونیکی شدن دولت فقط به دنبال ارائه الکترونیکی کردن خدمات از سنتی به الکترونیکی بودهایم. این الکترونیکی کردن با این که فینفسه مطلوب است ولی باید دقت کرد که آیا الکترونیکی کردن خدمات میتواند حکمران را به اهداف مطلوب خود نزدیک میکند یا نه؟ اگر ما به سمت الکترونیکی کردن خدمات حرکت کنیم ولی فرایندهای آن را اصلاح نکنیم، این اقدام شبیه الکترونیکی کردن بانکها در دهه شصت تبدیل خواهیم شد. یعنی هر آنچه که در دفاتر دستی بانکها موجود بوده را صرفاً تبدیل به خدمات الکترونیکی کردیم و این چالش را در حال حاضر در مورد الکترونیکی کردن خدمات دولت
قابل مشاهده است.