فاصله ۴۱ میلیونی  واتس‌اپ و سروش
فاصله ۴۱ میلیونی  واتس‌اپ و سروش

جمله/ گروه فناوری: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آخرین آمار کاربران فعال ماهانه تا ۱۵ آذر سال جاری را اعلام کرد. به گزارش جمله به نقل از وزارت ارتباطات، موضوع لزوم حمایت از پلت‌فرم‌های داخلی طی سال‌های گذشته هم مطرح بود اما این موضوع زمانی شدت گرفت که چند سال پیش یکی از پیام‌رسان‌های خارجی […]

جمله/ گروه فناوری: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آخرین آمار کاربران فعال ماهانه تا ۱۵ آذر سال جاری را اعلام کرد. به گزارش جمله به نقل از وزارت ارتباطات، موضوع لزوم حمایت از پلت‌فرم‌های داخلی طی سال‌های گذشته هم مطرح بود اما این موضوع زمانی شدت گرفت که چند سال پیش یکی از پیام‌رسان‌های خارجی با محدودیت‌هایی روبه‌رو شد و همین موضوع لزوم حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی را پررنگ‌تر کرد. از سوی دیگر امنیتی شدن فضای پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی خارجی بعد از درگذشدت مهسا امینی موجب شده که با فیلتر شدن همه پیام‌رسان‌ها عملا چاره ای جز اتباط از طریق نسخه های داخلی نباشد.
یکی از دلایلی که در گذشته برای محدود کردن این پیام‌رسان خارجی اعلام شد، رفع انحصار از این پیام‌رسان بود که موجب شد موضوع حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی داغ شود. به همین دلیل، مسئولان روش‌های مختلفی را برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی در نظر گرفتند. دولت رییسی برخلاف دولت روحانی که سعی در گسترش ارتباط جهانیِ برخط ایران داشت، کاملا رویکردی تهاجمی دارد و اکثر کارشناسان حوزه فناوری معتقدند ناآرامی های اخیر فرصتی طلایی برای دولت بود تا یکبار برای همیشه فاتحه فضای مجازی آزاد را بخواند.
در همین رابطه به تازگی عیسی زارع‌پور با انتشار پستی در یک پیام‌رسان داخلی آخرین آمار کاربران فعال ماهانه تا ۱۵ آذر سال جاری خبر داد.
به گزارش جمله طبق این گزارش کاربران فعال روزانه پیام رسان روبیکا ۱۵.۲، ایتا ۹.۲ میلیون، پیام رسان بله ۳.۳ و سروش پلاس ۳.۵ میلیون کاربر اعلام شده است. همچنین طبق اعلام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کاربر فعال ماهانه پیام رسان روبیکا، ۳۵، ایتا ۱۵.۲، بله ۹.۸ و سروش پلاس ۸.۱ میلیون کاربر است.
اما در کنار این آمار باید توجهات را به سمت میزان استفاده از پیام رسان های خارجی هم جلب نمود. براساس آمارهای نوین‌هاب واتس‌اپ و تلگرام در سال ۱۳۹۹هر کدام با بیش از ۴۷ میلیون کاربر محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی ایرانیان هستند.
در این میان واتس‌اپ با داشتن ۴۷ میلیون و ۷۰۰ هزارنفر در صدر پیام‌رسان‌های مورد استفاده ایرانیان است و تلگرام با ۴۷ میلیون و ۲۵۰ هزار کاربر با اختلاف کمی در جایگاه دوم است. اینستاگرام سومین اپلیکیشن محبوب ایرانیان است. این اپلیکیشن که این روزها بحث پیرامون فیلترینگ آن به‌خصوص در میان برخی نمایندگان مجلس بسیار بالا گرفته ۴۴میلیون کاربر دارد
دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز تعداد کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی را موبایلی اعلام کرده است. ابوالحسن فیروزآبادی بر حمایت از شبکه های اجتماعی بومی تاکید می کند و می گوید: تعداد کاربران ایرانی تلگرام ۲۴ میلیون برآورد می شود، واتس اپ هم ۱۴ میلیون عضو ایرانی دارد و اینستاگرام نیز چیزی در حدود ۱۲ تا ۱۴ میلیون عضو دارد. این آمار البته بعد از فیلترینگ ماه های اخیر کحاهش یافته، اما نکته مهم اینجاست که این کاهش کیفی نیست، بلکه اجباری است. نکته مهم اما اینجاست که علی رغم تمام این رفتارها هنوز خارجی ها طرفدار به مراتب بیشتری دارند و فیلتر فیلترشکن ها هم نتوانسته از علاقه مردم به آنها بکاهد. اگرچه برای بخش بزرگی از جامعه از نظر سیاسی فرقی نمی کند که چه نرم افزار یا پیام رسانی را استفاده کنند ، اما بررسی ها نشان می دهد همان کاربران نیز وقتی پای مقایسه کیفی به میان می آید بلادرنگ نسخه های خارجی را انتخاب می کنند و معلوم است اگر در فضای آزاد انتخابی قرار داشتند احتمال نصب نسخه های ایرانی را بسیار کمتر می دانند. اما فارغ از همه ابهامات تخصصی آنچه از نظر بنیادین اهمیت دارد «قدرت انتخاب آزادانه» است، آنهم در کشوری که مدعی تمدن سازی در جهان است اما حتی مردم خودش را هم لایق انتخاب آزاد نمی داند و برای انها آنقدر شعور قائل نیست که اجازه دهد خودشان محتوای مورد نیاز را انتخاب کنند. اگر این فضا باز باشد و مردم را ذی شعور بدانیم و از حکمرانی خود هم مطمئن هستیم پس معلوم نیست نگرانی از کجا نشات می گیرد که باید همه چیز را
فیلتر کند.