پُز روشنفکری ناشران در حمایت از کتابفروشان
پُز روشنفکری ناشران در حمایت از کتابفروشان

علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب، به تشریح اهداف و کارکرد سامانه خرید کتاب از کتابفروشی‌ پرداخت و پاسخ بسیاری از انتقادات وارده به این طرح را داد. به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب، در نشستی با حضور جمعی از خبرنگاران به تشریح فعالیت‌های سامانه خرید از کتابفروشی‌ها پرداخت. رمضانی با اشاره […]

علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب، به تشریح اهداف و کارکرد سامانه خرید کتاب از کتابفروشی‌ پرداخت و پاسخ بسیاری از انتقادات وارده به این طرح را داد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب، در نشستی با حضور جمعی از خبرنگاران به تشریح فعالیت‌های سامانه خرید از کتابفروشی‌ها پرداخت.
رمضانی با اشاره به ضرورت راه‌اندازی سامانه مجازی خرید از کتابفروشی‌ها گفت:‌ یکی از دغدغه‌های ما برای یارانه‌های حوزه نشر این بود که این یارانه‌ها در مسیر درست خود استفاده شود،‌ در سال‌های گذشته نقد شدن یارانه‌ها در نمایشگاه بعینه مشاهده شده بود،‌ در برخی غرفه‌ها با فضای ۹ متر گردش مالی یک میلیارد تومانی را داشتیم که مشخص می‌کرد این گردش مالی متعلق به فروش کتاب در یک غرفه ۹متری نیست و قطعاً تخلفی در زمینه نقد شدن یارانه‌ها انجام شده است.
مدیرعامل خانه کتاب به نظریه برخی از منتقدان طرح مبنی بر اینکه ناشرکتابفروش‌ها برنده طرح هستند‌، اشاره کرد و گفت:‌ اول، این ناشران به هر حال برای تأسیس کتابفروشی سرمایه‌گذاری کردند و طبیعی است بتوانند از یارانه موجود نیز بهره ببرند،‌ دوم، برخی می‌گویند که ناشرکتابفروش‌ها آثار خود را انحصاری پخش می‌کنند‌، اما آیا این اتفاق محصول سامانه است؟ و سامانه خرید از کتابفروشی‌ها موجب این موضوع شده است؟
وی ادامه داد:‌ منتقدان باید توجه داشته باشند که در سال‌های اخیر انتقادات بسیاری به عرضه کتاب در فضای مجازی به‌ویژه از طریق پلت‌فرم‌ها مطرح است، دولت باید یک سازوکاری ایجاد کند تا بتواند در مقابل اقدام پلت‌فرم‌ها در عرضه کتاب‌های غیرمجاز و کتاب‌سازی‌شده بایستد، سامانه خرید از کتاب‌فروشی‌ها با این هدف ایجاد شده است و به‌دنبال این است که یارانه را از طریق سامانه خرید از کتابفروشی‌ها هدفمند کند، چرا که در سامانه در ادامه فعالیت،‌ می‌توان مشخص کرد کدام کتاب‌ها از یارانه بیشتری برخوردار باشند، به‌عبارت دیگر یارانه به محتوا داده می‌شود، قبلاً یارانه در ظرف بود و کتابفروشی‌های بزرگتر می‌توانستند بیشتر از آن بهره‌مند شوند و اکنون به مظروف اختصاص
پیدا کرده است.
وی تاکید کرد:‌ ما در سامانه خرید از کتابفروشی‌ها افزایش تقاضا را هدف قرار دادیم،‌ یک کتابفروشی می‌تواند مشتریانی به وسعت ایران داشته باشد؟، ما تقاضا را افزایش دادیم اینگونه نیست که بخواهیم پای مشتریان را از کتابفروشی‌ها ببریم.
مدیرعامل خانه کتاب افزود:‌ پس باید گفت،‌ این معنا ندارد که یارانه به جیب کتابفروش برود، بلکه یارانه باید از مسیر فروش کتاب برای همه مردم به کتابفروشی‌ها تزریق شود.
وی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه چرا فروش فیزیکی را نیز در کنار فروش مجازی فعال نمی‌کنید؟ گفت: چگونه مطمئن شویم که فسادی در آن وجود نخواهد داشت و یارانه نقدی نمی‌شود؟
مدیرعامل خانه کتاب در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم مبنی بر نگرانی برخی کتابفروشان از عیان شدن فروششان و گرفتاری‌های مالیاتی گفت:‌  فروش کتاب در سامانه‌ را یک مرجع رسمی تایید می‌کند و از آنجایی که فروش کتاب مشمول معافیت است من فکر نمی‌کنم مسئله برای معافیت مالیاتی کتابفروشی‌ها ایجاد شود.
رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود برخی اظهارنظرها در خصوص حمایت از کتابفروشی‌ها را پزروشنفکری عنوان کرد و افزود:‌ وقتی ناشرانی علم حمایت از کتابفروشی‌ها را با عدم حضور در نمایشگاه کتاب تهران بلند می‌کنند،‌ چرا کسی از آن‌ها نمی‌پرسد که پس چرا در بخش مجازی که بیشترین فروش را دارد و اتفاقا از سراسر کشور می‌توان از آن بهره برد،‌ شرکت می‌کنید؟ و از یارانه بهره‌مند می‌شوید؟ اگر قرار باشد برگزاری نمایشگاه به ضرر و زیان کتابفروشی‌ها باشد، بخش مجازی که بیشتر قابلیت این موضوع را دارد. به نظرم اینگونه انتقادات بیشتر پز روشنفکری هستند تا این که به واقع به نفع صنعت نشر باشد.
وی افزود:‌ در عین حال برخی از کتابفروشان در طرح‌های فصلی همواره مطرح می‌کردند که این طرح‌ها عایدی برای آن‌ها ندارد و تنها برای همراهی و پاسخ به مطالبه مشتریانشان در آن شرکت می‌کنند،‌ پس چگونه است که اکنون داعیه‌دار اختصاص یارانه به فروش
فیزیکی شده‌اند؟