آذری جهرمی و دلسوزی برای اینترنت؟
آذری جهرمی و دلسوزی برای اینترنت؟

اختصاصی جمله: شرایط اینترنت این روزهای کشور به قدری اسفبار است که لازم نیست کارشناسی در این حوزه برایمان شرح دهد که در چه منجلابی فرو رفته ایم. دو چشم بینا برای تشخیص اینکه شرایط ارتباطی کشور در حد فاجعه و بحران است، کافی است. هرچقدر هم که دولت سیزدهم توپ را بیندازد در زمان […]

اختصاصی جمله: شرایط اینترنت این روزهای کشور به قدری اسفبار است که لازم نیست کارشناسی در این حوزه برایمان شرح دهد که در چه منجلابی فرو رفته ایم. دو چشم بینا برای تشخیص اینکه شرایط ارتباطی کشور در حد فاجعه و بحران است، کافی است. هرچقدر هم که دولت سیزدهم توپ را بیندازد در زمان دولت قبلی و عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات وقت، مدام بگوید به من ربطی ندارد و اصلا شرایط اینترنت خیلی هم خوب است، برای همه ما واضح و مبرهن است که تمام این کمبودها اول تقصیر مجموعه دولت سیزدهم و دوم شخص عیسی زارع پور است.
درست ترین حرف را در این زمینه شاید جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت . به گزارش عصر ایران او نوشت: «وقتی اینترنت سرعتش حداقل هست و اکثر شبکه های اجتماعی فیلتر است و شرکت مخابرات و مشکلات کارگزاران مخابرات هم ‌به بخش خصوصی واگذار شده و تصمیم قطع و وصل اینترنت و فیلترینگ هم با وزارت ارتباطات نیست!؛ برادرمان عیسی زارع پور دقیقا الان وزیر چیست؟! وزیر فیلترنت و قطع ارتباطات!!!؟»
یکی از کسانی که این روزها علم دفاع از مردم در زمینه اینترنت را برداشته، وزیر ارتباطات سابق، محمد جواد آذری جهرمی است. او نوشت: اگر آمار [کاهش ۷۰۰ میلیارد تومانی درآمد همراه اول در زمان قطعی و اختلال اینترنت] صحت داشته باشد، می‌توان محاسبه کرد که پهنای باند بین الملل ایران حداقل به میزان ۴۰۰۰ گیگابیت کاهش داده شده است، در حالیکه سایت tehran-ix.ir رشد متوسط کمتر از ۴۰۰ گیگابیتی پهنای باند داخلی را گزارش می‌کند. این یعنی با وجود اعمال محدودیتهای شدید، حداکثر صرفا ده درصد تبادل اطلاعات کاربران ایرانی به سوی پلتفرمهای داخلی سرازیر شده است.
پیش بینی کاهش درآمد ده هزار میلیارد تومانی اپراتورها تا پایان سال جاری، افت شدید ارزش سهام بخش تلکام در بورس و مشکلات جدی نقدینگی این شرکتها که بعضا ممکن است در عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران یا تاخیر زیاد در پرداخت حقوق کارکنان نمایان شود، دور از ذهن نیست.
انقدر دولت سیزدهم در این زمینه کم گذاشته و ناکارآمدی اش آشکار است که در درست بودن صحبت های آذری جهرمی هیچ تردیدی نیست و او کاملا حق دارد. فقط از عجایب خلقت، پلتفرمی است که آذری جهرمی داخلش اعتراض
می کند: تلگرام!!!
دولت ابراهیم رئیسی که نگذاشت هیچ برنامه ای از زیر دستش در برود و همه را حداقل برای چند روز فیلتر کرد و ثابت شد اتهاماتی که در حوزه ارتباطی به رئیسی زده می شد، واقعی بودند. اما دولت دوازدهم، تنها برنامه ای که مسدود کرد، تلگرام بود و حالا خیلی برایمان عجیب و سنگین است درک این که چطور می شود وزیری در زمان وزارتش، اپلیکیشنی را از دسترس کاربران خارج کند، بعد در زمان برکناری، داخل همان اپلیکیشن به وزیر ارتباطات وقت اعتراض کند که چرا اینترنت و برنامه ها را مسدود می کنی!
مشابه همین اتفاق دارد در جدال عبدالناصر همتی، علی لاریجانی، محمود احمدی نژاد، اسحاق جهانگیری و حتی خود رئیس الروسای دولت یازدهم و دوازدهم، حسن روحانی، با دولت سیزدهم رخ می دهد و شک نکنید رویه ای است که بعدا توسط همین مسئولین وقت پی گرفته خواهد شد. نتیه ای که می توان گرفت این است که ما نمی دانیم دل چه کسی واقعا برای
مردم می سوزد؟
چه کسی واقعا پیگیر مطالبات مردم است و حرف مردم برایش مهم است؟ در این زنجیره که مسئول در زمان مسئولیت، اشتباه می کند و بعد در زمان برکناری، به مسئول وقت خرده می گیرد، چه زمانی واقعا به صحبت مردم گوش داده خواهد شد؟ شرایط اینترنت کلافه و عصبی و متضررمان کرده و در جایگاه دوم کشورهای با بالاترین محدودیت اینترنت قرار گرفته ایم و بالای سر ما، افغانستان قرار داد.
طبق گزارشی که دنیای اقتصاد از یافته‌های اخیر سایت سرف‌شارک منتشر کرده «اعتراضات» و «آشفتگی‌ها و مجادلات سیاسی» در کشورها اصلی‌ترین دلایل ایجاد محدودیت برای اینترنت در سال ۲۰۲۲ میلادی بوده است.
از نظر محدودیت‌های ایجادشده در میان تمام قاره‌ها، آسیا رکورددار بیشترین تعداد کشورهایی است که در سال گذشته میلادی محدودیت اینترنت را تجربه کرده‌اند.
افغانستان، ایران، قزاقستان، سریلانکا و ازبکستان در آسیا؛ کشورهای بورکینافاسو، سیرالئون، سودان و زیمبابوه در آفریقا و کوبا در آمریکای جنوبی بیشترین و شدیدترین محدودیت‌های اینترنتی را در سال ۲۰۲۲ اعمال کرده‌اند.
از نظر تعداد محدودیت‌های اعمال‌شده در اینترنت نیز ۱۰ کشور بیشترین تعداد را داشته‌اند: جامو و کشمیر، ایران، هند، سودان، بورکینافاسو، زیمبابوه، پاکستان، روسیه، کوبا و سیرالئون. سرف‌شارک اعتراضات چهار ماه اخیر در ایران را نیز علت اصلی اعمال ۱۱ مورد محدودیت‌ اینترنتی در ایران عنوان کرده است.
ایران در زمینه بیشترین تعداد «محدودیت‌های طولانی» هم رکورددار است؛ سرف‌شارک در توضیح اهمیت پرداختن به موضوع سانسور اینترنت نوشته است: «همه ما می‌دانیم که سانسور اینترنت پیامدهای مخرب و خطرناک فراوانی دارد؛ از دست رفتن فرصت‌های مردم برای رشد، دانش، آزادی و دموکراسی از جمله این پیامدها است که دسترسی به اینترنت را به یک موضوع حیاتی تبدیل کرده که ارزش صحبت کردن و پرداختن را دارد.»
کسی به غیر از توئیت زدن، نمی خواهد کاری انجام دهد؟!
در پایان نگاهی به یکی از جملات قصار آذری جهرمی در کانال تلگرامی اش می اندازیم: «بیماری و بیکاری دو عارضه حاکم بر برخی افراد است. با ایراد تهمت بر دیگران، به دنبال تسکین بیماری و رفع بیکاری خود هستند. خداوند همه بیماران را شفا دهد و ان‌شالله در شغل مناسب هم مشغول به کار شوند.»راست می گوید ایشان. الهی آمین!