دولت زیر ضربِ دلار!
دولت زیر ضربِ دلار!

برعکس تصور عامه مردم و همچنین برخلاف تصور برخی مدیران تیم اقتصادی دولت سیزدهم، وقتی ما حرف از گرانی دلار می‌زنیم، درحقیقت آنچه که اتفاق افتاده اُفتِ ارزش ریال پول ملی ماست و استمرار این روند از دولت قبل و شیب تند کاهش ارزش ریال موجب شد بسیاری به تب خرید خودرو افتادند و به‌رغم […]

برعکس تصور عامه مردم و همچنین برخلاف تصور برخی مدیران تیم اقتصادی دولت سیزدهم، وقتی ما حرف از گرانی دلار می‌زنیم، درحقیقت آنچه که اتفاق افتاده اُفتِ ارزش ریال پول ملی ماست و استمرار این روند از دولت قبل و شیب تند کاهش ارزش ریال موجب شد بسیاری به تب خرید خودرو افتادند و به‌رغم افزایش لجام گسیخته و غیرقابل توجیه، سراغ نام‌نویسی و خرید خودروی داخلی رفتند تا با تبدیل پول خود به کالای سرمایه‌ای چون خودرو، از اُفت ارزش سرمایه خود جلوگیری کنند، برخی نیز تصمیم گرفتند سراغ خرید ملک در داخل کشور یا کشور همسایه بروند و همه این اقدامات، تنش و روند صعودی قیمت‌ها را بیشتر می‌کند هرچند به نوعی باید به این افراد حق داد.
باور ما این است که دولت سیزدهم و رییس‌کل بانک مرکزی در این ماجرا، تقریباً آچمز هستند و کار زیادی از آنان ساخته نیست همان‌گونه که عزل «صالح‌آبادی» و انتصاب «فرزین» با بسته ویژه و برنامه تثبیت نرخ ارز، افاقه نکرد و شاهد افزایش روزانه نرخ
ارز هستیم.
صبح روز گذشته جلسه‌ای غیرعلنی بین دولتی‌ها و مجلسی‌ها با هدف جلوگیری از افزایش نرخ دلار -بخوانید کاهش نرخ ریال- برگزار شد که از اخبار و اظهار نظرهای پس از آن روشن است که نتوانستند هیچ تصمیمی بگیرند.
سخنان کوتاه محمدباقر قالیباف درخصوص این جلسه که با حضور مخبر معاون اول رییس‌جمهور، فرزین رییس‌کل بانک مرکزی و خاندوزی وزیر اقتصاد برگزار شد.
یکی از این اظهار نظرها بود که در آغاز جلسه علنی مجلس گفت: باتوجه به اهمیت مسائل ارزی در کشور که لازمه یک هماهنگی جدی و قوی بین دولت و مجلس برای سامان دادن این بازار است، امروز-شنبه- از ساعت ۸ صبح تا این لحظه، مجلس با حضور معاون اول رییس‌جمهور، وزیر اقتصاد و رییس‌کل بانک مرکزی جلسه
غیرعلنی داشتیم.
وی در ادامه اظهار کرد: به جمع‌بندی‌های خوبی در این جلسه رسیدیم و ان شاءالله با هماهنگی شکل گرفته و اقدامات و حرکت‌های دولت بر این مشکل فائق خواهیم آمد.
صرف نظر از این‌که مُجمل‌گویی رییس مجلس که برخلاف عادت همیشگی وی بود، ریشه در سردرگمی وی در بحران اخیر ارزی داشت، باور ما این است اگر «قالیباف» با «دولتی‌ها» برای کنترل نرخ ارز، به جمع‌بندی‌های خوبی می‌رسیدند، حتماً آن را رسانه‌ای می‌کردند.
محمدرضا میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره جلسه غیرعلنی مجلس گفت: دولت گزارش‌هایی به نمایندگان مجلس در رابطه با بازار ارز کشور ارائه داد و سپس چند تن از نمایندگان و همچنین نماینده‌هایی از کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه در این باره صحبت و سوالاتی را مطرح کردند که تیم اقتصادی دولت به آن پاسخ دادند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: معاون اول رییس‌جمهور اظهار داشت که در ابتدای دولت سیزدهم مشکلاتی وجود داشته که به مرور زمان این مشکلات در حال کاهش یافتن است و به زودی در بازار ارز نیز شاهد حل مشکل و ثبات خواهیم بود.
میرتاج‌الدینی ادامه داد: رییس‌کل بانک مرکزی بیان داشت که با ایجاد سامانه واحد ارز و طلا قیمت واقعی دلار نیز در آن سامانه درج شده است و آن قیمت‌هایی که در فضای مجازی و در جاهای دیگر وجود دارد غیر واقعی است و خاندوزی نیز گزارش‌هایی به نمایندگان مجلس ارائه داد و بیان داشت که پشت پرده اختلالات بازار ارزی شناسایی شده و به‌زودی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و قضایی تکلیف این افراد را مشخص خواهند کرد.
در سوی دیگر «عبدالناصر همتی» رییس بانک مرکزی دولت روحانی که همانند معلمانِ بدقلق و غلط‌گیر، در گوشه‌ای نشسته و دنبال فرصت می‌گردد تا به دولتی‌ها درخصوص سیاست‌های نادرستِ پولی طعنه بزند در توییتی نوشت: اعلام کردند که امروز مجلس و دولت برای ساماندهی بازار ارز به نتیجه رسیده‌اند و به‌زودی در بازار ارز شاهد حل مشکلات و ثبات خواهیم بود.
وی اضافه کرد: اگر با جلسه یک ساعته می‌شد برای ساماندهی ارز جمع‌بندی کرد، تا به حال چه می‌کردید؟ تیم اقتصادی تاثیر دلار ۵۶ هزار تومانی را بر زندگی و سفره مردم درک می‌کند؟
اتفاق موثر دیگری که به زیان ریال و اقتصاد ملی در جریان است و روز گذشته، رسانه‌ای شد این بود که برخی منابع خبری اعلام کردند «گروه ویژه اقدام مالی» جمهوری اسلامی ایران و کره شمالی را در لیست سیاه «fatf» نگاه داشت و روسیه را نیز به لیست خاکستری این سازمان مالی اضافه کرد.
این دو خبر یعنی ماندن ایران در این لیست سیاه و وضعیت مبهم روسیه به‌عنوان یکی از شرکای اصلی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، ناخودآگاه بر کاهش ارزش ریال اثر خواهد گذاشت و موجی از افزایش نرخ دلار را به همراه خواه داشت.
دولتمردان به‌ویژه تیم اقتصادی دولت سیزدهم و بخش مهمی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درک درستی از این مناسبات ندارند و فکر می‌کنند با اتخاذ موضع انقلابی در برابر غرب و «fatf»، می‌توانند مطلوب ذهنی و آمال و آرزوهای خود را به اقتصاد ملی سنجاق کنند و به‌جای واکنش عقلانی و اقدام مناسب در برابر این اخبار، رویکردی احساسی و هیجانی می‌گیرند و واکنش چکشی نشان می‌دهند و این واکنش‌ها نیز در کاهش بیشتر ارزش پول ملی، کوچک شدن اقتصاد و تبعات ویرانگر آن در معیشت شهروندان خود را نشان می‌دهد و هیچ کس هم پاسخگوی این رفتارهای خود نیست.
ما بارها گفته‌ایم و باز هم می‌گوییم که باز نگاه داشتن باب مذاکره با غرب، تلاش برای رسیدن به توافقی مطلوب و همچنین پیوستن به کارگروه اقدام مالی هیچ‌کدام نافی عزت ملی و استقلال کشور نیست اما رویکردِ دولت سیزدهم قطعاً به حذف جمهوری اسلامی ایران از اقتصاد جهانی خواهد انجامید و رکود، تورم و بیماریِ ریال را وخیم‌تر خواهد کرد تا جایی‌که ما را دچار آسیبی خوفناک به نام «ابرتورّم» کند که آن روز کار زیادی از دست دولت و مجلس
ساخته نیست.

توصیه ما به عقلای اصولگرا و بزرگان دولتی این است
که تا دیر نشده و زمان باقی است نباید از اتخاذ تصمیم بزرگ باز بمانند و این نکته مدیریتی را از یاد نبرند که «تصمیمِ بد» همان «تصمیمِ خوب» است اما در زمانی نامناسب و نادرست و بسیار دیر اتخاذ شده است.