ما امیدواریم و جز امید هیچ نداریم
ما امیدواریم و جز امید هیچ نداریم

سال ۱۴۰۱ به ایستگاه پایانی خود رسید و دیگر همه آماده سال ۱۴۰۲ هستیم. سالی که امیدواریم برای همه ما نویدبخش روزهای خوب، پویایی، پیشرفت و تحقق تمام آرمان های والای بشری باشد. سال ۱۴۰۱ برای همه ما سالی پر از تنش و اتفاقات تلخ بود. از نیمه دوم سال و ورود کشور به شرایط […]

سال ۱۴۰۱ به ایستگاه پایانی خود رسید و دیگر همه آماده سال ۱۴۰۲ هستیم. سالی که امیدواریم برای همه ما نویدبخش روزهای خوب، پویایی، پیشرفت و تحقق تمام آرمان های والای بشری باشد.
سال ۱۴۰۱ برای همه ما سالی پر از تنش و اتفاقات تلخ بود. از نیمه دوم سال و ورود کشور به شرایط پیچیده اجتماعی و سیاسی، زمانی که ناامیدی و یاس بر جامعه سایه انداخت، همه چیز دگرگون شد. اتفاقات تلخی به وقوع پیوست که منجر به داغدار شدن تعدادی زیادی از هموطنان شد.
کام ها تلخ و چه زندگی هایی نابود شد. شرایط اقتصادی در بدترین وضع خود به سر برد و شاخص فلاکت جامعه ایران جابجا شد. محدودیت اینترنت به بیشترین میزان عمر خود در ایران رسید و دلار به رقم نجومی ۷۰۰۰۰ تومان هم نزدیک شد. فشار جوامع خارجی افزایش یافت، فرهنگ و هنر دچار رکود شد و مشکلات دیگری که همه ما آن ها را فقط نشنیدیم؛ با تمام وجود حس کردیم و برای عبور از خیلی مراحلش، اگر دستمان در دست هم نبود، همه چیز خیلی سخت تر می شد. هرچه بود رفت و ما که عضو کوچک این جامعه ایم و در «جمله» هم نهایت خدمت رسانی مان به مردم ایران، یادآوری نکاتی است به مسئولین تا بهتر ببینند و عبرت گیرند. کسانی که باید از این حوادث بهره مند شوند، فقط و فقط مسئولان اند؛ بالاخص کسانی که مورد خشم و غضب مستقیم مردم قرار گرفتند. زیرا ما دیگر نه سال آینده، و نه سال های آینده، نمی خواهیم و نمی توانیم آنچه امسال دیدیم را ببینیم. سال ۱۴۰۱ به پایان رسید و شاید کسی فکرش را هم نمی کرد که وقتی این سال پر از تنش و فشار به پایان برسد، در کوله بارش حامل اتفاقات خوب هم باشد. شاید خدا نخواست وقتی به ۱۴۰۱ فکر می کنیم، فقط تلخی باشد و تلخی. اگرچه شاید این اتفاقاتی که در روزهای پایانی سال رخ دادند، به خودی خود نیازمند دست افشانی و پای کوبی نباشند، اما برای مردمی که رنج های بی شماری را در طول مدت زمان کمتر از ۶ ماه تحمل کرده اند، این اتفاقات می توانند نویدبخش روزهای خوب باشند. در ادامه نگاهی به این اتفاقات امیدوار کننده می اندازیم.

سفر گروسی به تهران
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه ۱۲ اسفند ماه برابر با سوم مارس وارد تهران شد؛ سفری که در بحبوحه اختلافات ایران و آژانس و انتشار گزارش اخیر گروسی در خصوص افزایش ۱۸ برابری سقف میزان ذخایر اورانیوم‌‌‌‌‌‌‌‌‌ غنی‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده ایران در برجام انجام گرفت. همچنین در آخرین گزارش آژانس، آثاری از اورانیوم غنی‌شده تا «۷/ ۸۳‌‌‌درصد» پیدا شده و از ایران خواسته شده است تا درباره این میزان غنی‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی شفاف‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی کند. ایران نیز توضیح داده که این موضوع بسیار طبیعی و مساله کوچکی است اما کمی پیش از سفر گروسی به تهران، لورا روزن در مطلبی در تارنمای دیپلماتیک به صحبت‌‌‌های اخیر رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اشاره کرد و نوشت: مالی گفته که ایالات متحده پیش از تعیین گام‌های بعدی منتظر نتایج سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در آخر هفته خواهد بود.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر به تهران و دیدار با مقامات بلند پایه کشورمان را مهم ارزیابی و تصریح کرد که یک درک روشن درباره ادامه همکاری‌ها برای حل‌وفصل مسائل پادمانی حاصل شده است. وی با اشاره به بیانیه مشترک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت که چارچوب کلی برای حرکت رو به جلو بدست
آمده است.

ریزش قیمت دلار
هفته دوم اسفند قیمت دلار به قله قیمتی خود رسید و رکورد بی‌سابقه‌ای را ثبت کرد. اما این افزایش قیمت چندان پایدار نبود و از همان روز، کاهش قیمت دلار آغاز شد. از دلایل اصلی کاهش قیمت دلار، سفر گروسی به تهران و نتیج مثبت این سفر بود. نعمت خدادادی که به سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم اعطا شد؛ زیرا ایشان تا آخرین لحظه آمادگی صحبت درباره قیمت دلار را هم نداشت! در این لحظه که در حال خواندن این سطور هستید، قیمت دلار ۴۲ هزار و ۴۴۰ تومان است.

توافق با عربستان سعودی
ایران و عربستان سعودی بر سر بازگرداندن روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت‌ها پس از هفت سال تنش توافق کردند. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: انتظار می‌رود توسعه مثبت روابط ایران و عربستان نتایج مثبت و خوبی را در رابطه با موضوع یمن به دنبال داشته باشد.
تنش ها بین ایران و عربستان سعودی از مدت ها به این سو بالا بوده است. کشور پادشاهی عربستان روابط خود را با ایران در سال ۲۰۱۶ پس از هجوم معترضان به پست های دیپلماتیک عربستان در آنجا، قطع کرد.
عربستان سعودی ۴۶ روز قبل از آن یک روحانی برجسته شیعه را به همراه دیگر روحانیون اعدام کرده بود که جرقه اعتراضات را برانگیخت. چندین کشور دیگر از جمله بحرین از سعودی ها در قطع روابط با ایران پیروی کردند.
کنعانی همچنین تاکید کرد که توافقنامه کتبی بین ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان وجود دارد.
دیپلمات ارشد ایران روز یکشنبه مدعی شد که مبادله زندانیان با ایالات متحده نزدیک است، اگرچه او هیچ مدرکی برای حمایت از ادعای خود ارائه نکرد. ایالات متحده بلافاصله اظهارات او را به عنوان یک “دروغ بی رحمانه” رد کرد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در گذشته اظهارات مشابهی درباره معاملات احتمالی با ایالات متحده بر سر دارایی های مسدود شده خارج از کشور و سایر موضوعاتی که هرگز محقق نشد، بیان کرده بود.
انتظار می‌رود توسعه مثبت روابط ایران و عربستان، نتایج مثبت و خوبی در رابطه با موضوع یمن به دنبال داشته باشد. «جمله» امیدوار است این اتفاقات خوب در سال آینده و سال آینده ادامه دار باشد. ما امیدواریم و جز امید هیچ نداریم. امیدواریم شادی، خوشبختی، عدالت، توانمندی و آزادی، عضو لاینفک زندگی مردم ایران باشد و هرچه می شود، ببرای مردم ایران بهتر شود.