گمراهی در اولویت‌سنجی
گمراهی در اولویت‌سنجی
ولنگاری در فضای مجازی، عبارتی گنگ و نامفهوم است زیرا این فضای مجازی، بی‌شک «شاد» و سایر اپلیکیشن‌های ایرانی نیست. در غیر این صورت نیز در ارتباط مستقیم با دانش‌آموزان و خانواده‌ها نیست. پس این رسیدگی به چه علت واجب است و دقیقا کجا قرار است اعمال شود؟ یعنی شخص معلم به صرف معلم بودن نمی‌تواند فعالیت آزاد در فضای مجازی داشته باشد؟ و اگر نمی‌تواند، چرا؟

وزارتخانه آموزش و پرورش، از مهم‌ترین وزارت‌خانه‌های حاکمیت است. متاسفانه این وزارتخانه در دولت سیزدهم، هیچ وقت نظم یکپارچه‌ای نداشت و رکورددار تغییر سکاندار در این دولت است. از همان ابتدا که «حسین باغگلی» بدون داشتن کوچک‌ترین رزومه یا سابقه مدیریتی و شایعه داشتن نسبت فامیلی با رئیس جمهور به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی شد، و البته رای اعتماد هم نگرفت، تا همین امروز سایه سنگین تغییرات پی‌درپی و ناهماهنگی‌ها از روی وزارت آموزش و پرورش کم نشده است.

امروز سکاندار وزارت آموزش و پرورش رضا مراد صحرایی است. وی در شرایطی اداره این وزارتخانه را به عهده گرفت که خواسته‌ها از این وزارتخانه زیاد بود. حقوق معوقه معلمان به درستی پرداخت نشده بود و تازه در حال پرداخت بود. همچنین با وجود در بوق و کرنا کردن این خبر که طرح رتبه بندی معلمان بالاخره انجام شد و از آن به عنوان یک خدمت بی سابقه یاد می‌شد، منتقدان جدی داشت و هنوز هم دارد و بسیاری از فرهنگیان معتقد هستند اگر قرار بود رتبه‌بندی به این شکل انجام شود، بهتر که انجام نشود! صحرایی در این شرایط وزارتخانه را تحویل گرفت و انتظار شاهکار و حل و فص تمامی مشکلات در این مدت زمان کم، کمی بی‌انصافانه و پرتوقعی است؛ اما حداقل می‌توانیم متوقع باشیم که رضا مراد صحرایی، درگیر و دار حل مشکلات اساسی دانش‌آموزان و معلمان باشد و تاکید بر پیگیری جدی مواردی که رسیدگی به آن‌ها در اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش جایی ندارد، کمی ناامیدمان می‌کند. وزیر آموزش و پرورش در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد که به زودی ساز و کاری برای رسیدگی به رفتار و فعالیت معلمان در فضای مجازی پیش‌بینی خواهد شد.

به گزارش «انتخاب»، رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه در فضای مجازی شاهد یک ولنگاری هستیم و تاکنون پروتکلی برای حضور معلمان در فضای مجازی تدوین نشده است که به زودی اقداماتی را در این زمینه صورت خواهیم داد. وی افزود: دریافت وجوه توسط مدارس دولتی خلاف قانون  است و برای آن راه حل هم پیشنهاد شده است در صورت گزارش توسط مردم، به تیم‌های نظارتی با آن برخورد می‌کنند.

ولنگاری در فضای مجازی، عبارتی گنگ و نامفهوم است زیرا این فضای مجازی، بی‌شک «شاد» و سایر اپلیکیشن‌های ایرانی نیست. در غیر این صورت نیز در ارتباط مستقیم با دانش‌آموزان و خانواده‌ها نیست. پس این رسیدگی به چه علت واجب است و دقیقا کجا قرار است اعمال شود؟ یعنی شخص معلم به صرف معلم بودن نمی‌تواند فعالیت آزاد در فضای مجازی داشته باشد؟ و اگر نمی‌تواند، چرا؟

عدم لزوم رسیدگی به این مهم به حدی مبرهن است که نیازی به زیاده‌گویی نویسنده این سطور نیست؛ به جای آن خالی از لطف نیست نگاهی به بزرگ‌ترین و واجب‌ترین مشکلات اخیر آموزش و پرورش بیندازیم تا واضح‌تر شود که رسیدگی به اکانت‌های فضای مجازی معلمان چقدر خارج از اولویت و بی‌مورد است! مثلا نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس از به مشکل خوردن صدور احکام بازنشستگی برای معلمان بازنشسته به علت پرداخت نشدن سهم صندوق بازنشستگی از معوقات سال ۱۴۰۰ انتقاد و تصریح کرد: آموزش و پرورش حل این موضوع را با فوریت در دستور کار خود قرار دهد تا معلمان بازنشسته از مزایای قانون رتبه‌بندی بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: پیشنهاد مطرح شده به وزارت آموزش  و پرورش این است که با فوریت پرداخت سهم صندوق بازنشستگی را از سازمان برنامه و بودجه مطالبه کند تا مشکل بازنشستگان و صدور احکام آن‌ها حل شود و سپس به دنبال پرداخت معوقات قانون رتبه بندی در سال ۱۴۰۰ به معلمان باشد.

وحیدی اضافه کرد: برابر استعلامی که از صندوق بازنشستگی کشوری اخذ شده، سهم صندوق از رتبه‌بندی در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ پرداخت شده ولی برای ۶ ماهه دوم ۱۴۰۰ هنوز پرداخت نشده و به همین دلیل صندوق نمی‌تواند احکام بازنشستگی را برای معلمان با احتساب مزایای قانون رتبه بندی برای معلمان صادر کند. نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تصریح کرد: انتظار داریم این موضوع در اسرع وقت در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد و این مشکل نهایتا تا پایان این ماه حل و فصل شود تا بازنشستگان فرهنگی سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ از مزایای قانون رتبه بندی معلمان  در دوران بازنشستگی بهره‌مند شوند. مشکل اساسی دیگر همچنان طرح رتبه بندی است. رضا مراد صحرایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره طرح دوباره اعتراض معلمان درخصوص مسئله رتبه‌بندی گفت: موضوع رتبه‌بندی موضوع جاری وزارت آموزش و پرورش خواهد بود و قوانین رتبه‌بندی یکی از قوانین مترقی ما است.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: تعیین تکلیف قانون رتبه‌بندی معلمان هم زحمت شایسته کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی است و هم حمایت بی‌سابقه این دولت که علیرغم محدودیت‌ها آن را بعد از یازده سال اجرایی کرد.

وی خاطرنشان کرد: رتبه‌بندی معلمان نقاط قوت فراوانی دارد که باید دیده شود، نقاط ضعف محدودی هم دارد که نباید نقاط ضعف محدودش به نقاط قوت فراوانش بچربد.صحرایی بیان کرد: لذا از این به بعد هر سال کسانی (معلمان) که یک سال سابقه‌شان گذشته باشد را رتبه‌بندی می‌کنیم و آن‌های هم که رتبه‌بندی شده‌اند ۳سال یکبار باید رتبه‌بندی شوند و رتبه بالاتری ان‌شاالله بگیرند.

وی گفت: موضوع امروز ما در این لحظه رسیدگی به اعتراضات رتبه‌بندی مرحله اول است که طبق فرآیند پیش می‌رود و فرآیندش قابل قبول است.

علاوه بر این شهریه بالای مدارس (حتی دولتی)، نبود امکانات تحصیل در مناطق محروم، رسیدگی به دانش‌آموزان محروم از تحصیل، ارتقای اپلیکیشن‌های تحصیل در فضای مجازی، به روز کردن محتوای کتب آموزشی و مواردی از این دست، از مهم‌ترین اولویت های این وزارتخانه است. اگر چه تمام این موارد در دست بررسی‌اند و مطابق مطالب فوق الذکر، شخص وزیر نیز بر حل و فصل آن‌ها اهتمام دارد، اما با وجود چنین مشکلاتی، حتی اشاره‌ای کوتاه به اکانت‌های فضای مجازی معلمان و اینکه در آن‌ها چه می‌کنند، جایز نیست!

 

روزنامه جمله