گروه اقتصادی جمله؛ بعد از آنکه در اواخر هفته گذشته قیمت خودروهای داخلی به صورت ناگهانی ریزش کرد، امیدها در جامعه مبنی بر دخالت مفید دولت افزایش یافت و ماه عسل خریداران خودرو شروع شد. اما این ماه عسل ۴۸ ساعت هم دوام نیاورد و از آغاز هفته جای دوباره نرخ خودروها روند صعودی گرفت.
بازار خودروهای پرتقاضا روز شنبه را در شرایطی آغاز کرد که به واسطه ریزش نرخ ارز قیمت های این خودروها نیز در سرازیری قرار گرفته بود. روز گذشته قیمت خودروهای پرتیراژ حداقل افتی ۴ میلیون و ۵ میلیون تومانی را به خود دیدند. به رغم افت قیمت در اولین روز هفته اما بازار خودرو امروز را با رشد قیمت سپری کرد. بررسی قیمت های خودروهای پرتقاضا نشان می دهد هایما S7 پلاس رشدی حوالی ۵۰ میلیون تومانی را تجربه کرد. این خودروی مونتاژی ایران خودرو در حالی روز گذشته با قیمت یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان به کار خود پایان داده بود اما امروز توانست قیمت خود را تا حوالی یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان بالا بکشد. در میان محصولات سایپا نیز شاهین رشد قیمتی حول و حوش ۱۳ میلیون تومانی را به خود دید. این خودرو که به تازگی به مرکز توجه مشتریان بازار رها یافته امروز با قیمتی حدود ۵۲۵ میلیون تومان قابل خریداری بود. دنده پلاس با گیربکس اتوماتیک نیز رشدی ۱۲ میلیون تومانی را در کارنامه خود ثبت کرد. این خودروی سدان از سوی فروشندگان با قیمت نزدیک به ۷۱۰ میلیون تومان
عرضه شد.
اما کمترین رشد قیمت را به نسبت روز گذشته تیبا ۲ به نام خود ثبت کرد. این خودروی هاچ بک (بدون صندوق) به نسبت روز گذشته رشدی دو میلیون تومانی را به خود دید. این محصول خودروسازی سایپا امروز با قیمت حول و حوش ۲۹۷ میلیون تومان در بازار آفتابی شد. اما در میان محصولات ایران خودرو سمند با موتور EF7 تغییر قیمتی را به نسبت روز گذشته تجربه نکرد و با همان حدود ۴۴۷ میلیون تومان در بازار معامله شد. کوییک معمولی و کوییک R به ترتیب حدود ۲۹۶ میلیون تومان و ۳۰۵ میلیون تومان قیمت خوردند. دنا معمولی نیز به کمک اهرم رشد قیمت سه میلیون تومانی قیمت خود را به حوالی ۵۸۳ میلیون تومان رساند.
پژو ۲۰۷ با گیربکس دستی به رغم
عرضه ای که امروز در بورس کالا داشت به نسبت روز اول هفته رشدی ۱۰ میلیون تومانی را در کارنامه خود ثبت کرد و خریداران باید برای در اختیار گرفتن این خودرو حساب های خود را پیش از حضور در بازار حول و حوش ۵۸۵ میلیون تومان شارژ می کردند.
به گزارش جمله؛ ماجرای خودرو درحالی فرازونشیب را طی می کند که مردم توقع داشتند بعد از خبر آزادسازی پول های بلوکه شده در کره و پیوستن ایران به بریکس شاهد افت به مراتب بیشتر و طولانی تری باشیم اما از آنجایی که علی رغم هیاهوی فراوان هنوز آثار پیوستن ایران به پیمان شانگهای روشن نشده، بازار توقع خود از موفقیت های دولت را کاهش داده است. از سوی دیگر نهادهای دخیل در بازار خودرو نیز قابلیت خود را تا حد زیادی از دست داده اند و میان دولت و مجلس هم در باره کیفیت و قیمت خودرو اختلاف نظر جدی وجود دارد.
کارشناسان بر این عقیده هستند که تا زمانی که واردات خودرو در واقعیت و به شکلی معنادار رخ ندهد، خبری از ایجاد تعادل در بازار خودروهای داخلی نخواهد بود.
- نویسنده : ارسالی از گروه اقتصادی جمله