مقصر ۷۰ درصدی
مقصر ۷۰ درصدی
معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه ۷۰ درصد آلودگی هوای شهر تهران مربوط به انواع وسایل نقلیه است، گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود دو میلیون جریمه برای نداشتن معاینه فنی صادر شده است.

سرویس اقتصاد جامعه- معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه ۷۰ درصد آلودگی هوای شهر تهران مربوط به انواع وسایل نقلیه است، گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود دو میلیون جریمه برای نداشتن معاینه فنی صادر شده است.شاید باورتان نشود اما درحالی‌که ۷۰ درصد آلودگی تهران از خودروهای بی‌کیفیت داخلی است، سازمان استاندارد برای ورود خودروهای خارجی استانداردهای سختگیرانه ای دارد.بدتر از همه اینکه خودروهای بی‌کیفیت ایرانی اگر در تصادف آدم نکشند از طریق آلودگی حتما این کار را می‌کنند و به نظر می‌رسد باید نام آنها را از خودروهای ملی به ماشین های مرگ تغییر داد.با این‌همه صنعت خودروی ایران که مثل سیاهچاله سرمایه این ملت را می‌بلعد هنوز مشغول تغییرات در پلتفرم تیباست. کافی است کمی از این صنعت بی کیفیت و گران انتقاد کنید، آنوقت است که با چماق اشتغال بر سر شما میکوبند و البته به روی خود هم نمی‌آوردند که بخش عمده این اشتغال مخصوص آقازاده‌هاست.از سوی دیگر آلودگی هوا موجی از بیماری را در پایتخت به راه انداخته که برای اثبات این مدعا کافی است به آمار نگران کننده انواع بیماری‌های مرتبط با آلودگی در پایتخت بیاندازید که به ادعای کارشناسان هزینه به مراتب بیشتری از نوسازی کل ناوگان موتوری تهران روی دست مردم می‌گذارد.براساس آخرین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس که در پاییز سال گذشته منتشر شد، آلودگی هوا برای هر خانواده ۴ نفره تهرانی نزدیک به ۳۵ میلیون تومان، خسارت سالانه به جای می‌گذارد. نکته مهم دیگر که به شدت بر اقتصاد تهران تاثیر منفی می‌گذارد، تعطیلی‌های اجباری ناشی از آلودگی هواست.برخی می‌گویند خلأهای قانونی وجود دارد و باید قانون هوای پاک تغییر کند. یکبار در سال ۱۳۷۴ مصوبه‌ای درباره آلودگی داشتیم و همچنین در سال ۹۶ هم قانون هوای پاک در مجلس تصویب شد.آلودگی هوا به یک پدیده غالب در تهران تبدیل شده و هر ساله شاهدیم که در نیمه دوم سال به دلیل وارونگی دما، آلودگی در پایتخت افزایش می‌یابد و در روزهای سرد به اوج خود می‌رسد. هر چند که مسئولین منتظرند که بادی بوزد تا آلودگی جابجا شود.برف و باران هم بارید اما حریف آلودگی تهران نشد چرا که باید فقط باد بوزد تا الاینده‌ها جابجا شوند.شهردار تهران هم مثل همیشه تقصیرها را به گردن دیگران انداخته و می‌گوید در موضوع آلودگی هوا ۲۲ دستگاه مسئول هستند و تنها شهرداری مسئول نیست اما ما بیشتر از حد وظایف خودمان ورود کرده ایم. بنابراین ما شرمنده و مدیون شهرداری تهران شده‌ایم که بیشتر از وظیفه خود به زحمت افتاده‌اند. این ادبیات طلبکارانه البته به رسم شهرداری در دوره زاکانی بدل شده و بعید نیست اگر زمستان امسال شاهد افزایش مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا بودیم، شهرداری تقصیر را به گردن نفس عمیق کشیدن مردم بیاندازد.با وجود اینکه لوایح و قانون‌های زیادی در خصوص رفع آلودگی وجود دارد، اما می‌بینیم که دستگاه‌های مسئول در این زمینه به وظایف خود به درستی عمل نمی‌کنند. چند سال است که قانون هوای پاک تصویب شده اما همچنان مسئولان بر سر یافتن علت آلودگی هوا با یکدیگر اختلاف‌نظر داشته و توپ را در زمین یکدیگر پاسکاری می‌کنند. دولت باید به وظایف قانونی خود در زمینه توسعه مل و نقل عمومی بپردازد اما متأسفانه این وظایف به درستی انجام نشده و حتی دولتی‌ها ۱۵ درصد پیش‌پرداخت خرید ۶۳۰ دستگاه واگن از چینی‌ها را هم نداده‌اند در صورتی که اگر حمل و نقل توسعه یابد بسیاری از مشکلات آلودگی برطرف می‌شود.حالا و به اتکای نظر صریح ریسی پلیس می‌دانیم که مقصر اصلی این همه گرفتاری خودروهای فرسوده هستند، آنهم در کشوری که باسابقه ترین صنعت ملی خودرو در منطقه را دارد، اما ایران ناسیونال کجا و ایران خودرو کجا!

  • نویسنده : ارسالی از سرویس اجتماعی