ایران و چترنجات نفتی
ایران و چترنجات نفتی
قیمت نفت برنت در بازارهای بین‌المللی به 90 دلار در ازای هر بشکه رسیده‌است، با این دست فرمان بعید نیست طلای سیاه دوباره رکوردشکنی کند و به ۱۰۰ دلار برسد، یعنی نرخی که در آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین تجربه کرد.

گروه اقتصادی جمله- قیمت نفت برنت در بازارهای بین‌المللی به ۹۰ دلار در ازای هر بشکه رسیده‌است، با این دست فرمان بعید نیست طلای سیاه دوباره رکوردشکنی کند و به ۱۰۰ دلار برسد، یعنی نرخی که در آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین تجربه کرد.
اگرچه در ظاهر آمریکا متحد تمام و کمال عربستان به نظر می‌رسد اما در جهان امروزی که منافع ملی به تکثر روابط و تعدد روزنه ها وابسته است، روسیه و عربستان که پیشتر نیز در اجلاس کشورهای حاشیه خلیج فارس، نزدیکی خود را عیان کرده بودند، بار دیگر در توافقی نفتی به کاهش تولید رای دادند تا شاهد اوج گیری مجددا قیمت نفت باشیم.
البته افزایش بی رویه نرخ نفت نیز به سود اعراب و روس ها نیست، چراکه عملا جز رکود نتیجه‌ای نخواهد داشت و در بازار جهانی شده امروز رکود مثل ویروسی تمام عیار به سرعت پخش می‌شود و دامن خود اعراب را نیز می‌گیرد بنابراین به نظر می‌رسد که قیمت ۹۰ تا ۹۵ دلار برای عربستان و روسیه مطلوب باشد. از سوی دیگر روسیه نیز که به دلیل تحریم‌ها به ناچار نفت خود را با تخفیف می‌فروشد از افزایش قیمت سود خواهد برد. همچنین پیش بینی ها نشان دهنده کاهش قدرت خرید چین است که نمی‌تواند برای روسیه و ایران خبر خوبی باشد. اما افزایش نرخ نفت بیشترین سود را به جیب ایران و ونزوئلا سرازیر خواهد کرد.
هرچند به عقیده برخی از کارشناسان درصورت افزایش قیمت نفت به بیش از ۱۰۰ دلار شاهد افزایش تورم کالاهای وارداتی ایران خواهیم بود که عملا سود حاصل از افزایش قیمت را سرشکن خواهد کرد.
نبايد برای نتایج تغییر قیمت نفت عجله کرد اما آن روی دیگر سکه به ما می‌گوید که نفت به اثر پروانه‌ای بدل شده و هرگونه تغییری در نرخ آن، تاثیرات اجتناب ناپذیری خواهد داشت که عملا پیش بینی آن غیرممکن است.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس اقتصادی