بهترین انتخاب برای اسکار نگرفتن
بهترین انتخاب برای اسکار نگرفتن
ماجرای ارسال فیلم‌های سینمای ایران به رقابت‌های اسکار، خود یک سریال دراماتیک چندقسمتی است که در این مقال نمیگنجد اما فی‌الحال می‌توان درباره انتخاب آخرین فیلم سینمایی ایرانی برای اسکار سخن گفت.

سرویس فرهنگ و هنر جمله – ماجرای ارسال فیلم‌های سینمای ایران به رقابت‌های اسکار، خود یک سریال دراماتیک چندقسمتی است که در این مقال نمیگنجد اما فی‌الحال می‌توان درباره انتخاب آخرین فیلم سینمایی ایرانی برای اسکار سخن گفت. فیلمی که دولت تمام تلاش خود را کرده است که از سوی کارگردانی دگرانديش با تفکر دولتی تولید نشده باشد که پس فردا ناچار شود کارگردانش را برای آموزش فیلمسازی به قم بفرستد.
رائد فریدزاده، معاون امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی و سخنگوی کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار ۲۰۲۴ درباره روند نماینده ایران به مراسم یادشده گفت: کمیته انتخاب بعد از برگزاری سلسله جلسات متعدد و بررسی ۴۲ اثر حائز شرایط، در مرحله نخست ۱۵ فیلم را برای بازبینی انتخاب و در نهایت با بررسی چندباره، سه فیلم را به عنوان نامزد نهایی فهرست معرفی به آکادمی اسکار پیش رو، انتخاب کرد.
فریدزاده در ادامه اظهار کرد: سه فیلم «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس، «نگهبان شب» ساخته رضا میرکریمی و «شهرک» از ساخته‌های علی حضرتی، آثار راه‌یافته به مرحله پایانی بازبینی و در نهایت انتخاب نهایی کمیته معرفی نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار بودند تا ضمن احترام به تمامی آثار بررسی شده، یکی از این سه فیلم به عنوان نماینده سینمای ایران راهی آکادمی اسکار ۲۰۲۴ شود.
معاون امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی در پایان با تاکید بر ارج‌نهادن به تمامی آثار بررسی‌شده گفت: اعضای کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران پس از در نظر گرفتن تمامی جوانب، به اتفاق آراء فیلم «نگهبان شب» به کارگردانی سید رضا میرکریمی را به عنوان نماینده نهایی سینمای ایران برای آکادمی اسکار ۲۰۲۴ انتخاب کردند
به گزارش جمله انتخاب این فیلم از همان نخستین ساعات اعلام خبر واکنش‌های فراوانی رادر پی داشت.
نخست اینکه منتقدان این انتخاب را به دلیل حضور میرکریمی سیاسی تعبیر کرده‌اند و آنچنان که گفته شد دنبال دردسر نیستند، وگرنه فردا باید دوباره در تلویزیون ظاهر شوند و بگویند این آقا با پول جمهوری اسلامی رشد کرده اما حالا…
انتقاد دیگر به تهیه‌کننده فیلم وارد شده است. دیگر هرکسی که اندکی سواد سینمایی داشت و باشد می‌داند که بدون پخش کننده معتبر خارجی هیچ فیلمی شانس برنده شدن در اسکار خارجی و حتی قرار گرفتن در میان ۱۵ فیلم مسابقات را هم ندارد. تمامی حاضران یا برندگان قبلی از بهترین پخش کننده گان بین‌المللی بهره‌مند بودند، اما فیلم امسال خیر!
نکته عجیب دیگر اینکه نگهبان شب تابحال در هیچ جشنواره معتبر و درجه یکی حضور نداشته که این هم خرق عادت است، زیرا تمامی شرکت کنندگان قبلی سابقه حضور و موفقیت در جشنواره‌هایی نظیر ونیز، لوکارنو، رم، برلین، بوسان و غیره را داشته‌اند که نماینده تازه ایران در اسکار از این پیشینه بی‌بهره است.
جالب است عمده امتیازاتی که به فیلم داده شده هم پایین است و این یعنی مخاطبان و منتقدان هیچ کدام از فیلم رضایت نداشته‌اند، اما مهم نظر فارابی و معاونت سینمایی ارشاد است، نه کارشناسان. این البته به رویه‌ای معهود در دولت جدید بدل شده، یعنی هرچه بی مشتری تر؛ محبوب تر!
فیلم سینمایی «نگهبان شب» داستانی ساده دارد؛ رسول پسر ساده روستایی، به تهران آمده تا با کارکردن، زندگی خود را بسازد. او برای شغل نگهبانی در شیفت شب یک ساختمان استخدام می‌شود، بی‌خبر از اینکه پیشنهادها و موقعیت‌هایی در انتظار او هستند که هر کدام می‌توانند زندگی مادی او را دگرگون کنند.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس فرهنگ و هنر