بازی برد – برد
بازی برد – برد
چند روز پس از مسابقه بین دو تیم نامدار ایران و عربستان از سری مسابقات جام باشگاه‌های آسیا روشن شد که نماینده AFC روز قبل از انجام بازی از مدیر باشگاه ایرانی خواست مجسمه سردار حاج قاسم سلیمانی را از محوطه زمین بازی بردارد.

سرویس سیاسی جمله – چند روز پس از مسابقه بین دو تیم نامدار ایران و عربستان از سری مسابقات جام باشگاه‌های آسیا روشن شد که نماینده AFC روز قبل از انجام بازی از مدیر باشگاه ایرانی خواست مجسمه سردار حاج قاسم سلیمانی را از محوطه زمین بازی بردارد و نماینده AFC دقایقی قبل از شروع بازی وقتی مشاهده کرد برابر میل وی رفتار نشده است از داور و سرپرست تیم الاتحاد خواست وارد زمین نشوند.
این اتفاق موجب شد موجی از واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی علیه عربستان و همچنین موضوع سیاسی شدن فوتبال به‌راه افتاد و برخی نیز دولت سیزدهم و اميرحسين عبداللهيان را زیر سوال بردند که اگر در روز نشست خبری با وزیر امور خارجه این کشور اتاق جلسه را بنا به خواست طرف عربستانی و به دلیل وجود عکس سردار سلیمانی تغییر نمی‌داد، امروز به چنین وضعیتی نمی‌رسیدیم.
برخی رسانه‌های افراطی اصولگرا هم به دولت و وزارت ورزش و جوانان تکلیف کردند که تیم الاتحاد را تحریم کند و نه برای تکرار این بازی و نه برای هیچ مسابقه دیگر مقابل این تیم قرار نگیرد، دیگر نقدها و نظرها در این موضوع زیاد بود که جای طرح همه آن موارد اینجا نیست.
در این میان و حدود سه روز پس از این رخداد، منطقی‌ترین واکنش را از وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدیم که اعلام کرد با وزیر امور خارجه مذاکراتی داشت و توافق کردند بازی در مکانی دیگر تکرار شود.
هرچند برخی از فوتبال غیرسیاسی دفاع می‌کنند و نسبت به ورود سیاسیون به فوتبال پرهیز می‌دهند اما اقدام وزیر امور خارجه دولت سیزدهم نمونه دخالت مثبت و سازنده سیاست در فوتبال است و با این وجود می‌توان احتمال داد این بازی نه سه صفر به نفع یکی از دو تیم که تکرار خواهد شد.احتمال تکرار بازی فوتبال سپاهان و الاتحاد از آنجا بالا گرفته است که عربستان نفوذ بالایی در فدراسیون فوتبال آسیا دارد و اگر چنین اراده کند پیشنهاد وزیر امور خارجه محقق خواهد شد.
جای خوشحالی است که دو کشور ایران و عربستان به سطحی از پذیرش سیاسی رسیدند و برعکس سال‌های گذشته، تلاشی بر نفی همدیگر ندارند و روابط سیاسی خود را با احترام متقابل در دستور کار دارند و الفبای دیپلماسی همین است.
برخی تحلیل‌گران طی چند روز اخیر گفتند لابی‌های صهیونیستی و مخالفان منطقه‌ای نزدیکی ایران و عربستان دست به تحرکات فراوانی زدند تا سوءتفاهمات بین دو کشور را زیاد کنند تا به سطحی از مخاصمه برسند.
این تحلیل‌گران بر این باور هستند که نزدیکی رابطه تهران و ریاض به‌زودی محقق نخواهد شد و جمهوری اسلامی ایران در این مسیر مانع بزرگی است و در هر حوضه‌ای تلاش خواهند کرد تا پروژه‌های متعددی اجرا شود تا مناسبات سیاسی این دو کشور به دو سال قبل بازگردد.
بدیهی است برای رد یا قبول این تحلیل نشانه و مدرکی وجود ندارد اما هر کسی که با روابط بین‌الملل و همچنین لابی‌های صهیونیست‌ها در کشورهای مختلف اندک آشنایی داشته باشد این تحلیل را چندان خطا نمی‌داند.
رسانه‌های حامی دولت و همچنین چهره‌های شاخص جریان اصولگرایی در این میان لازم است از تحریک و تهییج احساسات مردم به‌ویژه جوانان پرهیز کنند و همچنین این نکته را واضح بگویند که تقاضای برداشتن مجسمه سردار شهید حاج قاسم از سوی نماینده فدراسیون طرح شد و اگر این مسیر طی شود، کمیته نظارت که معمولاً برابر گزارش نماینده خود رای صادر می‌کند نتیجه بازی را سه بر صفر به نفع الاتحاد اعلام خواهد کرد.
در چنین شرایطی رایزنی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بهترین اقدام را انجام داد و با توجه به نیاز دو کشور به هم و نفوذ عربستان در فدراسیون فوتبال آسیا از وی خواست مسیر این جدال را به سمت تکرار بازی هدایت کند که گویا با موافقت فیصل فرحان وزیر امور خارجه سعودی مواجه شد و لازم است ما نیز از این مسیر برد برد استقبال کنیم.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس سیاسی