ممنوع‌الکاری و حکایتی که همچنان باقیست
ممنوع‌الکاری و حکایتی که همچنان باقیست
اواخر هفته گذشته، سینمای ایران با خبر ممنوع‌الفعالیت شدن تعداد قابل توجهی از بازیگران زن به دلیل کشف حجاب آنان در اعتراضات نیمه دوم سال گذشته، شوک‌زده شد.

سایه برین روزنامه نگار – اواخر هفته گذشته، سینمای ایران با خبر ممنوع‌الفعالیت شدن تعداد قابل توجهی از بازیگران زن به دلیل کشف حجاب آنان در اعتراضات نیمه دوم سال گذشته، شوک‌زده شد. این زنان بازیگر که در میان آنان هنرمندانی با رزومه پربار بین‌المللی و پیشکسوتان این حرفه نیز دیده می‌شوند عبارتند از: «باران کوثری»، «ویشکا آسایش»، «ترانه علیدوستی»، «کتایون ریاحی»، «شبنم فرشادجو»، «پانته‌آ بهرام»، «هنگامه قاضیانی»، «پگاه آهنگرانی»، «مریم بوبانی»، «دنیا مدنی»، «گلاب آدینه»، «فاطمه معتمدآریا»، «افسانه بایگان»، «شقایق دهقان»، «روناک یونسی»، «پردیس افکاری»، «آبان عسکری»، «سهیلا گلستانی»، «چکامه چمن‌ماه» و «شیوا ابراهیمی».
بر این اساس این افراد نه تنها در رسانه ملی، بلکه اجازه هیچ گونه فعالیتی در هیچ پروژه‌ای را در سینما و شبکه نمایش خانگی نیز ندارند. پس از اتخاذ این تصمیم، واکنش‌ها از جانب مسئولان، هنرمندان و حقوقدانان آغاز شد و در ادامه قصد داریم بارزترین آنان را به اطلاع مخاطبان «جمله» برسانیم و نتیجه گیری نهایی از اشتباه یا صواب بودن این خط مشی را به افکار عمومی واگذار می‌کنیم.

حمایت وزیر ارشاد از ممنوع‌الکاری تعدادی از بازیگران زن
به گزارش سینما اعتماد، «محمدمهدی اسماعیلی»، وزیر ارشاد در واکنش به ممنوع‌الکاری تعدادی از بازیگران تاکید کرد: ما قبلا هم اعلام کردیم که حجاب قانون است و ما قانون را اجرا می‌کنیم و من چندین بار اعلام کردم که کار کردن برای کسانی که قانون را اجرا نمی‌کنند امکان‌پذیر نیست.

ممنوع‌الفعالیت کردن خانم‌های بازیگر جرم است
«محسن برهانی»، دکترای حقوق جزا و جرم‌شناسی، مطلبی را در صفحه ایکس خود منتشر کرد و به این جریان واکنش نشان داد.
به گزارش سینما اعتماد، این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران نوشت: «محرومیت برخی خانم‌های بازیگر از بازیگری و ممنوع‌الکاری ایشان، اقدامی کاملا غیرقانونی است. هر مقام مسئوولی که این هنرمندان را بصورت غیرقانونی از اشتغال به بازیگری محروم نموده، به استناد ماده ۵۷۰ تعزیرات مرتکب جرم شده است و باید به حبس و انفعال محکوم گردد.»

قاضیانی: خودم خداحافظی کرده‌ام
هنگامه قاضیانی در دو استوری مجزا در صفحه اینستاگرامش تاکید کرد که از دنیای بازیگری خداحافظی کرده است.
او ضمن ارائه توضیحاتی مبنی بر این‌که پیش از اعلام این خبر، خود از دنیای بازیگری کناره‌گیری کرده‌است، باتاکید نوشت: «چرا حس این را دارید که شما مرا ممنوع‌الکار کرده‌اید؟ سال‌ها نشانه مهم شخصیت هنری من در حفظ عزت نفس، و قدرت اراده من بوده‌است.»

رضا کیانیان: آیا سرمایه‌سوزی کار صحیحی‌ است؟
«رضا کیانیان»، بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون هم با انتشار یک پست نسبت به این تصمیمات واکنش نشان داد و نوشت:
«آیا بر طبق قانون اساسی، کسی یا وزارتخانه‌ای می‌تواند بدون «حکم قطعی قضایی» حق کار کردن را از فردی بگیرد؟ تا آن جا که من می‌دانم، طبق قانون اساسی فقط دستگاه قضایی می‌تواند چنین حکمی بدهد. من از آقای اژه‌ای می پرسم . آیا دستگاه قضا چنین حکمی صادر کرده است؟ چون کار کردن حق طبیعی هر کسی ست. این همکاران من بیشتر‌شان ستاره‌ای هستند در آسمان هنر ایران. سال ها زمان لازم است که ستاره دیگر در این حد و اندازه طلوع کند. آیا به نکته فکر شده؟ این هنرمندان سرمایه‌های ملی هر کشوری هستند. آیا «سرمایه سوزی» برای کشور ما کار صحیحی‌ست؟ به جای تعامل با این هنرمندان «تیغ کشیدن» و «بریدن رشته گفتگو» صحیح است؟ کار وزارت ارشاد پشتیبانی از هنر و هنرمندان است. قدر و اندازه‌ی هنرمند را مردم مشخص می‌کنند. هنر و هنرمند را نمی توان با دیکته کردن از بالا تعیین کرد! قاعدتن وزارت ارشاد می‌بایست با هنرمندان و وزارت‌خانه های دیگر و ارگان‌های موجود وارد «گفتگو» شود تا مشکل را حل کند. آیا وزارت ارشاد به وظایف تعریف شده‌اش عمل کرده است؟ »

مسئولان سینما باید ممنوع الفعالیت شوند نه سینماگران
«محمدمهدی عسگرپور»، رئیس هیئت مدیره خانه سینما در گفت‌وگویی با سینما اعتماد درباره اعلام رسمی ممنوع‌الکاری تعدادی از هنرمندان از جانب وزارت ارشاد گفت: «برای اعلام چنین حکمی باید قانونی وجود داشته باشد تا بتوان کسی را از شغلش منع کرد، اصلا بر مبنای قانون اساسی چنین چیزی میسر نیست، بر اساس کدام قانون این حکم صادر شده است که کسی را که تمایل به کار دارد را از شغلش منع می‌کنند؟ محدودیت‌هایی هم اگر وجود دارد باید از جانب قوه قضائیه باشد و آن ها هم بر مبنای قوانین عمل کنند. اینکه در لایه های زیرین توسط وزیر یا مدیر کل این اظهار نظر ها صورت می‎گیرد باید مشخص شود براساس کدام قانون این حکم صورت بندی و صادر شده است ؟» وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: « اگر آقایان مبنا ر ا قانون قرار داده اندومعتقدند هرکس قانون رارعایت نمی کندنمی تواند فعالیت کند،پس بدانند خودشان اولین کسانی هستند که باید ممنوع‌الفعالیت شوند چون خود مدیران و مشخصا مسئولان وزارت ارشاد و مدیران سینمایی قانون را رعایت نمی‌کنند. نمونه مشخصی که بخواهم بگویم بر مبنای قانون آن ها باید ممنوع الفعالیت شوند ماده ۲ قانون بهبود محیط کسب و کار است . این ماده قانونی را مسئولان لطفا ببینید و بعد متوجه می‌شوند چه نکاتی را رعایت نکرده و نمی‌کنند، پس به گفته خودشان امروز باید ممنوع الفعالیت شوند.»
روزنامه «جمله» وصول احتمالی اخبار تازه در این خصوص را در آینده به اطلاع مخاطبانش خواهد رساند.

  • نویسنده : ارسالی توسط سایه برین