خشکسالی درحال بلعیدن کشاورزی کشور
خشکسالی درحال بلعیدن کشاورزی کشور
خشکسالی درحال بلعیدن کشاورزی، دامداری و باغداری ایران است و تمامی آمارها و بررسی‌های میدانی این حقیقت تلخ را تأیید می‌کند.

سرویس اقتصادی جمله – خشکسالی درحال بلعیدن کشاورزی، دامداری و باغداری ایران است و تمامی آمارها و بررسی‌های میدانی این حقیقت تلخ را تأیید می‌کند.
بعنوان مثال بر اساس داده‌های مرکز آمار از بازار کار در تابستان ۱۴۰۲ سهم کشاورزی از اشتغال تنها در دو استان بالاتر از ۳۰ درصد بوده است، اما این نسبت در ۲۱ استان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش یافته است.
این داده‌ها حاکی از کاهش اشتغال کشاورزی و وقتی وضعیت نامناسب این حوزه نسبت به سال‌های گذشته است. به گزارش جمله کارشناسان پیشروی خشکسالی، کاهش رشد اقتصادی، مشکلات ناشی از فرونشست زمین و عدم به روزرسانی فناوری‌های حوزه کشاورزی را از اصلی‌ترین دلایل کاهش بازدهی در این زمینه می‌دانند.
طبق آخرین داده‌های مرکز آمار در تابستان ۱۴۰۲، سهم بخش کشاورزی از اشتغال تنها در استان‌های کرمان و خراسان شمالی بالاتر از ۳۰ درصد بوده است. این نرخ در ۹ استان بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است. همچنین، در ۵ استان کشاورزی سهمی کمتر از ۱۰ درصد از اشتغال دارد. در انتهای این لیست نیز استان تهران قرار گرفته که سهم کشاورزی از اشتغال در آن کمتر از ۳ درصد است.
بر اساس داده‌های اکو ایران آخرین به روزرسانی مرکز آمار از داده‌های بازار کار نشان می‌دهد که سهم بخش کشاورزی از اشتغال کل کشور به ۱۵٫۵ درصد رسیده که ۰٫۳ واحد درصد کمتر از تابستان سال گذشته است. به بیان دیگر، اگر کل جمعیت شاغل در کشور را طی تابستان سال جاری به صورت یک دایره ۱۰۰ قسمتی تصور کنیم، تنها ۱۵ و نیم قسمت از این دایره شامل کشاورزان می‌شود.
این نسبت برای هر استان متفاوت است. در استان کرمان ۳۹٫۷ درصد از شاغلان در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند. این استان بالاترین سهم کشاورزی از اشتغال را به نام خود زده است. در رتبه دوم نیز استان خراسان شمالی با ثبت نرخ ۳۲٫۸ درصدی قرار گرفته است. کشاورزی تنها در این دو استان سهم از اشتغال بالاتر از ۳۰ درصد را محقق کرده است.
داده‌های آماری حاکی از آن است که در تابستان سال جاری در استان‌های آذربایجان غربی، همدان، زنجان، اردبیل، کرمانشاه و گیلان نیز کشاورزی سهمی بین ۲۴ تا ۳۰ درصد را از اشتغال این استان‌ها به خود اختصاص داده است.
به گزارش جمله اطلاعات مرکز‌ آمار نشان می‌دهد که رشد بخش کشاورزی در دو سال گذشته منفی بوده است. می‌توان گفت که این رشد منفی باعث کاهش تولید و به تبع آن کاهش درآمد در بخش کشاورزی شده و اشتغال این بخش را نیز با مشکل مواجه کرده است.
آنچه موجب افزایش نگرانی‌ها شده این است که فعالان عرصه کشاورزی بارها درباره رکود در این حوزه اخطار دادند اما مورد توجه قرار نگرفت. کارشناسان عرصه کشاورزی معتقدند اگر شیوه بهره‌برداری از آب برای کشاورزی به همین شیوه ادامه پیدا کند، در یک دهه آینده ایران با خطرات جدی در حوزه امنیت غذایی و صادرات محصولات کشاورزی مواجه خواهد شد که سلامت و اقتصاد ایران را توأمان تهدید می‌کند.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس اقتصادی