سرویس بین الملل جمله – حوثی ها دست بردار نیستند و همانطور که پیش از هجوم زمینی اسرائیل به نوار غزه اخطار داده بودند، حملات موشکی خود به جنوب اسرائیل و بندر ایلات را آغاز کردند، تا اینجا فقط اسرائیل بود که باید دفاع میکرد و نگران ضربات موشکی از یمن بود، اما با گسترش کشتار در غزه، حوثیها قدم بعدی را برداشتند و آن ناامن کردن دریای سرخ برای کشتی هایی است که برای اسرائیل ترانزیت میکنند یا به طریقی به این رژیم مربوط میشوند.
آنها موفق شدند تابحال سه کشتی را توقیف کنند که در یکی از این موارد، در اقدامی کمسابقه با هلی کوپتر روی عرشه فرود آمده و ضمن بازداشت ملوانان کشتی ره به آبهای یمن بردند.
اما این اقدامات نیز منجر به توقف ماشین جنگی اسرائیل نشد و حالا حوثی ها شدت عمل را بالاتر برده و عملا دریای سرخ را بدل به جهنم کردند. این ناامنیها موجب شد سه شرکت بزرگ کشتی رانی جهان متعلق به آلمان، انگلستان و دانمارک اعلام کنند که تا اطلاع ثانوی به دریای سرخ و باب المندب نخواهند آمد.به گزارش جمله تمامی این فعل و انفعالات موجب شد که بالاخره قیمت نفت بالا برود و همان خطری که موجب نگرانی آمریکا و اروپا در آستانه زمستان شده بود، به واقعیت مبدل شود.
به گزارش بلومبرگ، قیمت نفت برنت به دنبال ۰/۹ درصد افزایش در هفته گذشته که به روند کاهشی ۵۰ روزه قیمت طلای سیاه پایان داد، در تازهترین معاملات خود حدود ۷۷ دلار به ازای هر بشکه خریداری شد. نفت وست تگزاس اینترمدیت نیز حدود ۷۲ دلار به ازای هر بشکه معامله شد.
مقامات کانال سوئز مصر نیز گفتهاند پس از آنکه آمریکا ۱۴ پهپاد حوثیها را در دریای سرخ سرنگون کرد، تنشهای این منطقه از نزدیک رصد میکند.
همچنین شرکتهای اصلی کشتیرانی مانند «مدیترانه» (MSC Mediterranean Shipping Co.) و «سیامای سیجیام» (CMA CGM SA)، تازهترین شرکتهایی هستند که عبور کشتیهای خود از مسیر دریای سرخ را ممنوع کردهاند. با ادامه جنگ در غزه، حملات حوثیها به کشتیهای مرتبط با اسرائیل افزایش پیدا کرده است.
قیمت نفت در مقایسه با اواخر سپتامبر که با افزایش همراه شده بود، اکنون یکپنجم از ارزش خود را از دست داده است؛ در واقع قیمت نفت در سال جاری میلادی حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است. افزایش تولید بیش از حد انتظار در آمریکا و تردید نسبت به این موضوع که آیا تمام اعضای اوپک پلاس به کاهش تولید نفت متعهد میمانند، از عوامل کاهش قیمت نفت در هفتههای گذشته بوده است.
گفتنی است تغییر مسیر ترانزیت کانال سوئز برای تجارت آسیا-اروپا به اطراف دماغه امید نیک، ۱۰ تا ۱۴ روز به سفرهای دریایی اضافه میکند.
- نویسنده : ارسالی از سرویس بین الملل