ضرورت هوشمندسازی نورچشمی‌ها!
ضرورت هوشمندسازی نورچشمی‌ها!
برای سومین بار جایگاه‌های توزیع بنزین مورد حمله سایبری قرار گرفت و برابر اعلام معاون وزیر نفت، حدود 60 درصد جایگاه‌ها در این حملات دچار توقف در خدمات شدند و همین موضوع، موجب تشکیل صف‌های طولانی در جایگاه‌ها شد و بر نگرانی افکار عمومی افزود.

سرویس سیاسی جمله – برای سومین بار جایگاه‌های توزیع بنزین مورد حمله سایبری قرار گرفت و برابر اعلام معاون وزیر نفت، حدود ۶۰ درصد جایگاه‌ها در این حملات دچار توقف در خدمات شدند و همین موضوع، موجب تشکیل صف‌های طولانی در جایگاه‌ها شد و بر نگرانی افکار عمومی افزود.
یکی از منابع خبری غربی اعلام کرد گروه هکری «گنجشک درنده» عامل این حمله سایبری بوده است و هنوز خسارت این حملات مشخص نشده است و روشن نیست چه اندازه خسارت جدی به جایگاه‌داران وارد شده و این خسارت‌ها از کدام محل قرار است جبران شود.
وزیر نفت نیز در جمع خبرنگاران حاضر شد و تأیید کرد که اختلال در پمپ‌بنزین‌ها درپی حمله سایبری اتفاق افتاده است.
«جواد اوجی» همچنین اطمینان داد که مشکلی در توزیع بنزین ایجاد نشده است و در حال حاضر تعداد زیادی از جایگاه‌های سوخت‌رسانی در سراسر کشور فعال است و به صورت دستی سوخت‌رسانی را انجام می‌دهند و برای سهمیه سوخت مردم نیز هیچ اتفاقی نمی‌افتد.
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز طی بیانیه‌ای نوشت: به اطلاع عموم هم‌وطنان شریف ایران می‌رساند نظر به بروز اختلال فنی در بعضی از جایگاه‌های عرضه سوخت کشور ناشی از توطئه معاندان برای تحت‌الشعاع قرار دادن رفاه و آسایش مردم، تا اطلاع ثانوی عرضه فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌های عرضه سوخت، به صورت آفلاین انجام خواهد شد.
این بیانیه همچنین گفت: کارشناسان و کارگروه‌های تخصصی در حال حل مشکل هستند و تا ساعاتی دیگر همه جایگاه‌ها به وضع عادی بازخواهد گشت و روند سوخت‌گیری عادی خواهد شد.
البته تا روزی‌که ما هستیم دشمن هست و تا روزی که دشمن هست چنین حملاتی نیز ادامه دارد اما چند سوال در پیوند با این حمله از مدیران حوزه امنیت شبکه توزیع بنزین در وزارت نفت داریم:
نخست این‌که در حمله اول سایبری در سال ۱۴۰۰ و همچنین حمله دوم که در سال ۱۴۰۱ رخ داده بود، برخی مدیران حوزه وزارت نفت در برابر دوربین نشستند و گفتند که سیستم توزیع بنزین در جایگاه‌ها، مورد بازبینی قرار گرفته و آفلاین است و بعد از این امکان هک وجود ندارد. یکی از مسئولان سامانه هوشمند سوخت، ماه گذشته روی آنتن زنده تلویزیون ادعا کرده بود «سامانه هوشمند کارت سوخت، کاملاً مستقل است و کاملا «یونیک»-منحصر به‌فرد- و بسیار «سیف»-امن- است و به اینترنت و جایی وصل نیست.»(لازم است توضیح دهیم اصطلاحات انگلیسی غیرضروری مانند «یونیک و سیف» از سخنان این مدیر در در گفت وگوی تلویزیونی با شبکه خبر پیاده شد) اما امروز تأیید می‌کنند که مورد حمله سایبری معاندان خارج‌نشین قرار گرفته و سوال افکار عمومی این است اگر سیستم آفلاین است، چگونه مورد حمله خارجی قرار گرفت؟
سوال دوم از مدیران این است که آیا این انتقاد درست است که افراد و کارشناسانی که در طراحی و پشتیبانی این سامانه ملی به کار گرفته شدند، افرادی هستند که با سفارش فلان مسئول و بهمان مدیر به کار گرفته شدند و سطح تخصص آنان در حدی نیست که بتواند از چنین سامانه‌ای در برابر حملات سایبری صیانت کند و اگر این نقد، وارد باشد چه کسی پاسخ‌گوی اعتبار این سامانه و اعتماد افکار عمومی به آن خواهد بود و هزینه تحمیل شده را چه کسی جبران خواهد کرد ؟
البته باید در انتظار پاسخ صریح وزیر نفت به این نقدها بود اما این‌که مدیری از این مجموعه در جلوی دوربین زنده چنان ادعایی می‌کند و یک‌ماه بعد چنین حمله‌ای رخ می‌دهد به خوبی گواه این است که کار، دستِ نخبگان نیست اگر نگوییم دستِ پخمگان است.
در این زمینه توصیه ما به دولت‌مردان این است که اگر نورچشمی‌ها را بر این مأموریت خطیر گذاشتند، دستِ کم آنان را هوشمندسازی کنند تا شاهد خسارت کمتری به این بخش باشیم.
امروز برای همه کسانی که اندک آشنایی با نحوه کار چنین سامانه‌ای دارند سوال است که چگونه ممکن است یک سامانه آفلاین، توسط گروه هکری از خارج کشور، هک شود؟
نکته مهم بعدی رویکرد پدافند غیرعامل است که گویا کاملاً خارج از توجه مدیران وزارت نفت است. چگونه ممکن است طی سه سال متوالی این سامانه ملی سه بار هک شود اما هیچ راهکار جایگزینی برای فعال کردن آن طراحی و تدبیر نشده باشد یا برای مقابله با حملات بعدی اقدامی
صورت نگیرد؟
نکته آخر این‌که احساس امنیت از خودِ امنیت مهم‌تر است همان‌گونه که احساس ناامنی از خودِ ناامنی خطرناک‌تر است. نحوه مدیریت وزارت نفت بر این سامانه و توزیع بنزین در کشور، بیشتر موجبات احساس ناامنی را برای افکار عمومی فراهم آورده است.
قطع موقت توزیع بنزین یا جایگزینی آن با نازل دستی و تشکیل چند صف، اتفاق چندان هولناکی نیست اما اثری که از نظر روانی بر جامعه می‌گذارد این است که دولت حتی نمی‌تواند بر حوزه‌های عمومی و ارائه خدمات معمولی به شهروندان کنترل مطلوبی داشته باشد و هر لحظه ممکن است یک گروه هکری این فرایند را مختل کند و این برای اعتبار کشور زیان‌بار است.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس سیاسی