خروج بیش از  ۴ هزار پزشک از کشور
خروج بیش از  ۴ هزار پزشک از کشور
درحالی‌که بسیاری از مسئولان مشغول تعریف و تمجید از شرایط موجود هستند آمارها از موج گسترده مهاجرت از کشور به خصوص در میان متخصصان خبر می‌دهند.

گروه اقتصادی جمله – درحالی‌که بسیاری از مسئولان مشغول تعریف و تمجید از شرایط موجود هستند آمارها از موج گسترده مهاجرت از کشور به خصوص در میان متخصصان خبر می‌دهند.
به گزارش جمله رصدخانه مهاجرت در سالنامه آماری سال ۱۴۰۱ اعلام کرده بنابر آمار غیررسمی مهاجرت داوطلبانه نیروی کار متخصص تحصیل کرده و ماهر در سه سال گذشته منجر به خروج بیش از ۴۰۰۰ پزشک از کشور شده‌است.
اگر تا چندوقت قبل این آمارها به طور مختلف کتمان میشد یا دست کم گرفته می‌شد اما کیفیت و کمیت خروج پزشکان در کشور آنقدر زیاد شده است که دیگر داد خود دولتی‌ها را هم درآورده. در همین رابطه رئیس هیأت مدیره انجمن‌های صنفی گروه پزشکی استان اصفهان که یکی از مشهورترین شهرهای ایران در حوزه درمان است در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بر اساس داده‌های به دست آمده از یک پژوهش پیمایشی در سال گذشته با جامعه آماری حدود ۱۰۰۰ نفری، متأسفانه تعداد قابل توجهی از پزشکان تمایل زیاد به مهاجرت نشان داده‌اند، اظهار داشت: متأسفانه در این پیمایش، بیش از ۷۰ درصد، مشکلات مختلفی را متصور بوده‌اند، اگر چه به سادگی نمی‌توان نتایج چنین پیمایش‌هایی را نماینده نظر تمامی جامعه پزشکی دانست اما به نظر می‌رسد تغییر وضعیت موجود، مسئله مهمی است که باید با بازنگری در برخی روندها در دستور کار قرار گیرد.
به گفته کارشناسان یکی از داده‌های قابل اعتنا در حوزه مهاجرت پزشکان، وضعیت صدور گواهی حسن انجام کار حرفه‌ای از سازمان نظام پزشکی به عنوان یکی از مراحل اصلی فرآیند مهاجرت پزشک است. هر چند دریافت این گواهی الزاماً به معنای مهاجرت فرد نیست اما آمار گواهی‌های صادر شده می‌تواند تا حدودی نشان دهنده روند مهاجرت پزشکان از کشور باشد. بر این اساس شاهد افزایش ۲۰۰ درصدی درخواست گواهی هستیم و طبق آمار اعلام شده از سوی سازمان نظام پزشکی در سال ۱۴۰۱، بیش از ۶۵۰۰ درخواست برای این گواهی به سازمان ارائه شده که نسبت به سال‌های گذشته، روند صعودی چشمگیری داشته است. اگر تا پیش از این، گرفتن تخصص در خارج از کشور، دلیل عمده مهاجرت پزشکان عمومی بوده است، متأسفانه امروز بیش از یک سوم کل مهاجرین جامعه سلامت را پزشکان متخصص و فوق تخصص تشکیل می‌دهند.
از سوی دیگر نه‌تنها شرایط در ایران هر روز وخیم‌تر می‌شود، بلکه جذابیت‌های مهاجرت نیز درحال افزایش است. بنا به تجربه بسیاری از پزشکان «برای پزشکان پیامک ارسال می‌شود که اگر ۵۵ سال به بالا نداشته باشید به‌راحتی در آلمان پذیرش می‌شوید، پزشکی که ۵۵ سال سن داشته باشد تقریباً ۲۰ سال تجربه کار دارد، آن‌وقت با مهاجرت آن‌ها یک تجربه این چنینی به‌راحتی گیر کشورهای دیگر می‌افتد.»
مجموعه پزشکان و پرستارانی که سال گذشته از کشور خارج شده‌اند از ۱۰ هزار نفر گذشته است. تا پیش از این خروج و مهاجرت پزشکان در رده پزشکان عمومی در سطح بالاتری قرار داشت، اما حالا متخصصان گوی رفتن را ربوده‌اند و تعداد خروجی‌های‌شان بیشتر شده، همچنین میانگین سنی متقاضیان نیز افزایش داشته است. در همین حال، کرسی‌های تخصص که پیش‌تر برای آن سر و دست می‌شکستند، سال گذشته خالی ماندند. یعنی پرورش برای ۵ تا ۱۰ سال آینده به‌اجبار متوقف شده و خروجی متخصص نخواهیم داشت. از سال گذشته رئیس سازمان نظام پزشکی کشور اعلام کرد که ظرف ۵ سال آینده متخصص قلب و اطفال در کشور نخواهیم داشت، اما تعدادی از پزشکان به «دنیای اقتصاد» گفته‌اند که در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک وضعیت از نظر تعداد و پراکندگی متخصصان از هم‌اکنون بد و نگران‌کننده است.
با همه این احوالات به نظر رئیس جمهور و هیات دولت همه‌چیز درحال بهتر شدن است و هرروز شاهد افزایش امیدواری در میان اقشار مختلف هستیم. این دست ادعاها که هر روز از صداوسیما پخش می‌شود به خوبی نشان می‌داد که ما ملت برخلاف حاکمان خود در جهانی دیگر زندگی می‌کنیم، وگرنه بعید است اینهمه خوشی و رفاه باشد، اما ما نبینیمش.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس اقتصادی