درسی از داووس
درسی از داووس
یکی از مشکلاتی که برخی مدیران ما در سطح ملی به آن مبتلا هستند مشکل در فهم درست مسأله است و بدیهی است زمانی که مسأله و چالش به‌درستی فهم نشود، عزم و اراده‌ای در مدیران برنمی‌انگیزد که اقدام به یافتن راه حل کنند.

سرویس سیاسی جمله – یکی از مشکلاتی که برخی مدیران ما در سطح ملی به آن مبتلا هستند مشکل در فهم درست مسأله است و بدیهی است زمانی که مسأله و چالش به‌درستی فهم نشود، عزم و اراده‌ای در مدیران برنمی‌انگیزد که اقدام به یافتن راه حل کنند و بدتر از آن، زمانی که مسأله فهم نشود، هشدار دلسوزانه کارشناسان درخصوص آن نیز مانند باد در هوا گم می‌شود و هرگز توسط مدیران شنیده نمی‌شود.
اساساً شناخت درست از مسأله و چالش آن هم مشکلاتی که درسطح ملی باید مورد شناسایی دقیق قرار بگیرند، گام نخست برای حرکت به سمت یافتن راه‌حل است و در چنین فرایندی، گاه لازم است از همه مردم نیز کمک گرفته شود اما متأسفانه بسیاری از مدیران ما نه تنها چنین نمی‌کنند که گاه مسأله و مشکل را انکار می‌کنند و اگر می‌بینیم درخصوص کمبود آب و برق و گاز، هر سال به ناترازی‌ها اضافه می‌شود، مشکل در همین نکته است که مدیران ما روشن نیست برابر چه محاسباتی، مشکل را درک نمی‌کنند و از فهم مسأله عاجزند.
مجمع جهانی اقتصاد، اجلاس سالانه خود را برای پنجاه و چهارمین بار در شهر داووس سوئیس طی روز‌های ۱۵ تا ۲۹ دی‌ماه برگزار کرد. در این اجلاس، ۲۸۱۲شرکت‌کننده، ۸۹۹سخنران، ۱۴۴۸ سازمان و بنگاه، ۳۵۰مقام دولتی از ۱۲۵ کشور ازجمله جمهوری اسلامی ایران شرکت کردند و ۴۵۰میزگرد برگزار شد و در دو ارزیابی از این نشست‌ها درخصوص خطراتی که دو سال آینده و ده سال آینده همه کشورهای جهان را تهدید می‌کند «رخدادهای شدید آب و هوایی»، «کمبود منابع طبیعی» و «آلودگی هوا» ذکر شده است.
وقتی گروهی از افراد متخصص و آگاه از سراسر جهان، کنار هم جمع می‌شوند و چنین موضوعی را طرح می‌کنند احتمال این‌که به راه‌حل‌های موقت یا دائم برسند، بسیار بیشتر است از جایی‌که اساساً مشکل دیده نشود یا انکار شود.
همین یک بند از نتیجه اجلاس داووس که در رسانه‌های رسمی به نقل از «دکتر محمود سریع‌القلم» که از استادان ایرانی دعوت‌شده به این نشست بود، به‎عنوان درسی برای مدیران ما کافی است که سه مشکل ذکرشده از مشکلات جدید و از تهدیدهایی است که حتماً باید برای آن اقدام کرد.
برای این‌که مصداقی از مشکلات برخی مدیران در فهم مسأله برای مخاطبان بیاوریم، لازم است یادآور شویم که چندی قبل رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مشکل بی‌آبی ایران طی چهل سال آینده را القای دشمن نامید و بدتر از آن مدعی شد جنگل‌های شمال قدرت تولید آب دارند و مشکل آب جدی نیست و حل خواهد شد و ما نیز در همین صفحه روزنامه «جمله» در تحلیلی با تیتر «خیانت شبه‌علم به اقلیم» در شماره روز شنبه ۱۱آذرماه مفصل به آن پرداختیم.
امروز که همه کارشناسان، خبر از تابستانی داغ و کم‌آب می‌دهند به این دلیل که نزولات آسمانی در بسیاری از استان‌ها و مناطق کشور در مقایسه با دو سال قبل پایین بوده و سدهای زیادی کاملاً خشک شدند و سطح آب سفره‌های زیرزمینی نیز فروکش کرده است و دولت‌مردان نیز «آچمز» هستند و کاری نمی‌توانند انجام دهند، اخبار نگران‌کننده بیشتری نیز می‌رسد.
روز گذشته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس با اشاره به کاهش ۸۰ درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته گفت: ‌سد رودبال که منبع تامین آب ۸ شهر و ۵۰ روستا و درمجموع ۳۲۵ هزار نفر جمعیت بود، کاملاً خشک شد.
«علی‌جان صادق‌پور» در نشستی خبری از سلسله نشست‌های مدیران پاسخگو که با حضور اصحاب رسانه به میزبانی استانداری فارس برگزار شد، درخصوص آخرین وضعیت شهر «بیرم» و تنش آبی به وجود آمده در این شهر در هفته اخیر، اظهارداشت: این منطقه از قدیم با کم‌آبی مواجه بوده و اخیراً نیز کمبود نزولات آسمانی موجب تشدید این وضعیت شده است، تا حدی که طی یک هفته گذشته منابع آبی در این منطقه به‌طور ناگهانی با افت زیادی
مواجه شد.
مدیرعامل شرکت آبفای فارس با اشاره به وجود شش حلقه چاه در این منطقه افزود: یک حلقه چاه از مدار بهره‌برداری کامل خارج شده، چهار حلقه هم‌اکنون فعال است و با چالش جدی به وجود آمده آخرین و ششمین حلقه چاه نیز تجهیز و وارد مدار بهره‌برداری شد.
البته این وضعیت وخیم تنها در یک استان است و دیگر استان‌ها حتی استان‌هایی که هرگز مشکل کم‌آبی نداشتند مانند گلستان و مازندران نیز امروز با مشکلات جدی در خصوص آب شرب و کشاورزی
مواجه هستند.
نمی‎دانیم آقای عباسعلی نوبخت همچنان بر این نظر هستند این مشکلات، القای دشمن است و جنگل‌های ما سالانه چندین میلیارد متر مکعب آب تولید می‌کنند یا نظرشان تغییر کرده است اما به ایشان توصیه می‌کنیم آن بخش از نتایج اجلاسیه داووس را که درخصوص کاهش منابع طبیعی و مشکلات آب و هوا است را با دقت مطالعه کند و حتی به مدیران وزارت نیرو نیز توصیه کند چنین کنند، شاید متوجه وخامت اوضاع بشوند و دست به کاری بزنند تا مشکل مدیریت شود.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس سیاسی