موزه هنرهای دینی امام علی (ع) در گروه موزههای هنری و مجموعههای هنر مدرن و معاصر دستهبندی میشود. این موزه دارای آثاری با مضامین مذهبی و دینی است. آثار هنری این موزه شامل نقاشیهای خیالنگاری، نقاشی معاصر، آثار حجمی، تصویرسازی، عکس و خوشنویسی است. همچنین جلدهای لاکی، مرقع خوشنویسی، قلمدان، تابلو فرش و کتاب چاپ سنگی در این مجموعه حفظ و نگهداری میشوند.
احداث این موزه در سال ۱۳۷۹ که به نام سال امیرالمومنین (ع) نامگذاری شد آغاز و ساخت آن در سال ۱۳۸۱ به پایان رسید.
موزه هنرهای دینی امام علی (ع) گنجینهای از آثار هنرمندان در عرصه هنرهای تجسمی معاصر، تابلوهای نقاشی سنتی و مدرن، تابلوهای گرافیک، نگارگری، نقاشیخط، خوشنویسی، هنر چاپ و بخش کوچکی از آثار قدما را جمعآوری کرده است. این آثار ارزنده از استادان پیشکسوت نقاشی قهوهخانهای چون حسین قوللر آقاسی، محمد مدیر، عباس بلوکیفر، اسماعیل جلایر و حسن اسماعیلزاده، در این گنجینه به تناسب زمان به نمایش در آمدهاند.
ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران صبح روز گذشته ۲۵ شهریورماه در تذکر به شهرداری تهران اعلام کرد که ۳۰ تابلوی ارزشمند از موزه امام علی (ع) که متعلق به شهرداری تهران است چند ماه قبل از محل این موزه خارج و به بهانه برگزاری یک نمایشگاه خارج شده و هنوز به این موزه بازنگشته و معلوم نیست کجا هستند؟
ناصر امانی به ارزش مالی و معنوی این تابلوها اشاره کرد که به گفته او، ارزش تنها یکی از تابلوهای خارج شده از این موزه ۳۰ میلیارد تومان است که مشخص نیست سرنوشت آن چه شده است؟
پس از اطلاع رسانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران بود که ماجرای گم شدن تابلوهای موزه امام علی درصدر اخبار قرار گرفت و با وجود پیگیری رسانهها نه تنها هیچ مسئولی پاسخگو نبود که هیچ ردی جز صحبتهای ناصر امانی از مکان تابلوها یافت نشد.
اين ماجرا آنقدر عجیب است که آدم را ياد ماجرای دردناک مجسمههای تهران و قالی های گم شده سعدآباد میاندازد.
در همين رابطه مدیر روابط عمومی موزه امام علی درخصوص اینکه آیا نقاشیهای قوللرآغاسی نیز در میان تابلوها بوده است، به ايلنا گفت: صددرصد میتوانم اعلام کنم که تابلوهای قوللرآغاسی و هیچ تابلوی قهوهخانهای دیگری در میان آثار خارج شده نبوده است.
او همچنین درخصوص یک تابلو که ارزش آن به ۳۰ میلیارد تومان میرسد نیز اظهار نظر کرد و گفت: جدای از ارزش مالی تابلوها، ارزش معنوی آن بسیار مهم است اما در رابطه با این عدد نیز غلو صورت گرفته و این رقم نیست اما با این حال ارزش معنوی این تابلوها بسیار مهمتر از ارزش مادی آنهاست.
«ناصر امانی» عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار ایلنا درباره تابلوهای موزه امام علی (ع) گفت: این تابلوها اوایل امسال برای استفاده در یک نمایشگاه به امانت داده شده بود و قرار بود تا ۳۰ تیرماه به موزه بازگردد که هنوز برنگشته است.
وی ادامه داد: تابلوها نیز توسط یک نهاد فرهنگی به امانت گرفته شده بود و قرار بوده در یک نمایشگاه استفاده شود. بعد ما شنیدیم که این تابلوها بازنگشته است و پاسخ پیگیری دوستان را نمیدهند و با شهرداری مکاتبه کردیم، اما پاسخ ما را ندادند و ما مجبور به تذکر در صحن شورا شدیم.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: دیروز بعد از تذکر من در این خصوص در صحن شورا آقای باقری معاون برنامهریزی و امور شورای شهرداری تهران که در صحن شورا حضور داشتند به صورت شفاهی به من و آقای چمران گفتند که تابلوها برگشته است، حالا ما در حال پیگیری هستیم تا ببینیم تابلوها بازگشته است یا خیر که انشاءالله بازگشت آنها صحت داشته باشد.
وی با بیان اینکه دوماه از زمان بازگشت تابلوها به موزه گذشته و تاخیر ایجاد شده است و پاسخگو هم در این زمینه نبودند، گفت: ادعای شهرداری این است که این تابلوها به موزه بازگشته است، اما ما همچنان پیگیر این ادعا هستیم و نتیجه آن را نیز اعلام خواهیم کرد.
فارغ از اینکه سرنوشت این آثار هنری به کجا کشيده خواهد شد، عملکرد فرهنگی شهرداري تهران در دوره علیرضا زاکانی فراز و نشیبهای فراوانی داشته است و اسباب نارضایتی بسیاری را فراهم آورده، شهرداری بهعنوان مرجع اصلی حفظ و توسعه پايتخت ایران بايد عملکرد به مراتب بهتری داشته باشد، به جای جانمایی حجاب بان در متروهای شهر بايد هزینه و تمرکز بر فرهنگسازی باشد، متاسفانه شهرداری تهران در دوره اخير بيش از آنکه به ماموریتهای اصلی خود مشغول باشد، وارد حيطه های بی ربط به وظیفهاش از جمله مسئله حجاب، مسکن و مباحث سياسی شدهاست. اگر اين روند تغییری نکند سرنوشت خوبی در انتظار پايتخت نخواهد بود، آنهم درحالیکه رئیسجمهور معتقد است، تهران ديگر نای بزرگتر شدن ندارد.
- نویسنده : ملیحه منوری ـ سردبیر