به شماره‌ افتادن نفس فقرا زیر داغی تورم‌ شهریور
به شماره‌ افتادن نفس فقرا زیر داغی تورم‌ شهریور
مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود از شاخص قیمت مصرف کننده شهریور امسال، تورم شهریور ماه را برای دهک‌های درآمدی اعلام کرده است.

بر این اساس تورم ماهانه در دهک اول بیشتر از دهک‌های بالاتر بوده است.
تفکیک تورم ماهانه شهریور به کالاهای خوراکی و غیرخوراکی نشان می‌دهد تورم ماهانه کالاهای خوراکی و غیرخوراکی در دهک‌های با درآمد کمتر، شدیدتر بوده است. در حالیکه در دهک دهم کمترین سطح تورم ماهانه این گروه‌های کالایی تجربه شده است.این يعنی خانوارهای کم‌درآمد در شهریور امسال تورم بیشتری را نسبت به سایر خانوارها در مجموع دو کالای خوراکی و غیرخوراکی لمس کرده‌اند و فقرا آزار بیشتری از گرانی دیده‌اند.بنابر تحقيقات صورت گرفته تغییرات قیمتی مهمترین کانال انعکاس سیاست­ های اقتصادی بر موقعیت اقتصادی خانوارها است. این تغییرات در قالب دو اثر درآمدی و توزیعی ظاهر می‌ شود. اثرات توزیعی از طریق تغییر در قیمت­ های نسبی و اثر درآمدی از طریق تغییر در سطح عمومی قیمت ­ها، شاخص ­های فقر را تحت تأثیر قرار می‌ دهد. اینکه تغییرات قیمتی به نفع گروه فقیر یا به نفع گروه غیر فقیر است، بستگی به رفتار مصرفی این گروه ­ها در قبال تغییرات قیمتی است. برای ارزیابی این اثرات معمولا ًاز شاخص­ های قیمت مصرف کننده که مبین رفتار مصرفی خانوارهای با درآمدی معادل میانگین درآمد جامعه است، استفاده می‌ شود، درحالی که رفتار مصرفی گروه ­های کم‌‌درآمد می‌ تواند متفاوت باشد. این مطالعه بر اساس تئوری تقاضای مصرف‌کنندگان با بهره ‌گیری از مفاهیم کشش، تأثیر تغییرات قیمتی را بر طبقه‌ ای از شاخص ­های فقر اندازه‌ گیری می ‌کند. نتایج تجربی در مناطق شهری ایران نشان داد که افزایش سطح عمومی قیمت­ ها (اثر درآمدی تغییرات قیمت) شاخص­ های فقر را بدتر می‌ کند. تغییرات توزیعی (تغییرات قیمت­ های نسبی) نیز به نفع گروه فقیر نیست. شاخص ­های قیمتی که با توجه به رفتار مصرفی گروه فقیر محاسبه می‌ گردد، بزرگتر از شاخص ­های قیمتی است که بر اساس رفتار مصرفی کل جامعه محاسبه می‌ شود. بنابراین، شاخص هزینه­ ی زندگی گروه کم درآمد به طور نسبی بالاتر از شاخص هزینه ­ی زندگی گروه غیر فقیر است.بانک جهانی در گزارش «فقر و توزیع رفاه» که‌ در پائیز سال گذشته منتشر کرد،نوشت:فاصله زمانی بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۲۰، دهه از دست رفته اقتصاد ایران است. نرخ فقر ایرانیان از ۲۰ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۲۸.۱ درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. ۴۰ درصد از ایرانیان در معرض فقیرشدن قرار دارند.بر اساس آخرین گزارش ها بررسی تورم ماهانه کالاهای خوراکی و غیرخوراکی در کل کشور نشان می‌دهد در شهریور امسال تورم کالاهای خوراکی معادل ۰.۹ درصد و تورم کالاهای غیرخوراکی معادل ۲.۱ درصد بوده است. البته همانطور که گفته شد این تورم با تورمی که خانوارها در دهک‌های مختلف احساس می‌کنند متفاوت است.
طبق این آمارها تورم ماهانه کالاهای خوراکی شهریورماه امسال در ۴ چهار دهک اول معادل یک درصد و در مابقی دهک‌ها معادل ۰.۹ درصد بوده است. به عبارتی قیمت کالاهای خوراکی برای سبد مصرفی چهار دهک اول ۱ درصد افزایش یافته اما در ۶ دهک بعدی ۰.۹ درصد افزایش را تجربه کرده است.
از سوی دیگر تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی شهریور امسال در دهک اول بیشترین سطح و در دهک دهم کمترین سطح را داشته است. بر این اساس خانوارهای دهک اولی (کم درآمد) در شهریور امسال با ۲.۶ درصد افزایش در کالاهای غیرخوراکی سبد مصرف خود مواجه شده‌اند. این نرخ به مرور با افزایش درآمد خانوارها و افزایش گروه دهکی کاهش پیدا کرده به طوریکه دهک دهم کمترین سطح تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی را تجربه کرده است. تورم کالاهای غیرخوراکی این دهک در شهریور ۱۴۰۳ معادل ۱.۹ درصد بوده است.
+++++++++++