رونق صنعت پوشاک بر پایه توانمندی‌های صادراتی
رونق صنعت پوشاک بر پایه توانمندی‌های صادراتی
رونق صنعت پوشاک بر پایه توانمندی‌های صادراتی خلق ارزش افزوده بالا در تولید پوشاک، این صنعت را در دسته صنایع پربازده ایران جای داده است؛ و همین موضوع باعث ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان داخلی و خارجی شده است.

محمدعلی دهقان‌دهنوی، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، در پیامی به مناسبت دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک فاخر ایرانی و اسلامی تاکید کرد رونق صنعت پوشاک بر پایه توانمندی‌های صادراتی خلق ارزش افزوده بالا در تولید پوشاک، این صنعت را در دسته صنایع پربازده ایران جای داده است؛ و همین موضوع باعث ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان داخلی و خارجی شده است.

اما رقابت در این بازار برای تولیدکنندگان داخلی که با چالش‌هایی چون کمبود مواد اولیه دست و پنجه نرم می‌کند چندان کار آسانی نیست از این‌رو برای جلب نظر مشتریان و حفظ سهم بازار، باید با ارائه محصولات باکیفیت و قیمت مناسب و طرح‌های جدید و مد روز، به طور مداوم مبادرت به نوآوری کنند.

تجارب بین‌المللی این صنعت نشان می‌دهد که تولید پوشاک ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه اشتغال به خصوص برای زنان و یا افراد با سطح مهارت و سواد پایین دارد؛ ایران، نیز با داشتن مزایایی مانند نیروی کار ماهر و باتجربه در صنعت نساجی و پوشاک، و همچنین قیمت‌های نهایی پایین در مقایسه با برخی از کشورهای دیگر، ظرفیت قابل توجهی برای افزایش تولید و صادرات در این صنعت دارد.

در حال حاضر سهم محدودی از نیاز بازار داخلی پوشاک از سوی تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود و ورود پوشاک در قالب قاچاق مشکلات عدیده‌ای را پیشروی تولید داخلی قرار داده است و برای گذر از این معضل باید یک عزم جدی میان نهادهای مختلف تصمیم‌گیری شکل بگیرد. اما با این وجود تولیدات با برند و نشان ایرانی توانسته فرصت‌های صادراتی مناسبی را به وجود بیاورد و هم‌اکنون تولیدات ایرانی به بازار کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان، آسیای میانه و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس راه پیدا کرده است.

با وجود چالش‌های بسیار و فعالیت رقبای جدی در منطقه از جمله ترکیه، چشم‌انداز بلندمدت صنعت پوشاک ایران مثبت است و با تمرکز بر تولید محصولات باکیفیت، مطابق باسلیقه و نیازهای بازارهای هدف، و همچنین توسعه استراتژی‌های بازاریابی و صادرات مناسب، تولیدکنندگان ایرانی می‌توانند برای افزایش سودآوری و رونق صنعت پوشاک کشور تلاش کنند. به بیان دیگر تولیدکنندگانی که می‌توانند با نوآوری، کارایی و استفاده از فناوری‌های جدید به این چالش‌ها پاسخ دهند، می‌توانند از پتانسیل رشد و سودآوری قابل توجهی بهره‌مند شوند.

اما در ایران اسلامی تولید و عرضه پوشاک عفیفانه، یک ضرورت و نیاز است که به نظر می‌رسد نبود سکوی فروش دائم برای عرضه انواع پوشاک اسلامی بسیار احساس می‌شود؛ از این‌رو برگزاری نمایشگاه‌هایی با محتوا تولید و عرضه پوشاک ایرانی و اسلامی علاوه‌بر نشان‌ دادن توانایی تولیدکنندگان در تولید این محصولات می‌تواند توانمندی‌های صادراتی ما را به رخ بازدیدکنندگان خارجی بکشاند. تلاش بر این است که در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک فاخر ایرانی و اسلامی آخرین تولیدات تولیدکنندگان این صنعت به نمایش گذاشته شود.

امیدواریم که این نمایشگاه، بتواند به عنوان یکی از رویدادهایی مهم در صنعت مد و لباس ایران، زمینه‌های رونق این صنعت را در داخل کشور و تسهیل روند بازاریابی جهانی را فراهم سازد.