افق های جدید همکاری
افق های جدید همکاری
بریکس یک پلت فرم بزرگ بین دولتی است که به تقویت روابط بین کشورهای شرکت کننده و ایجاد ارتباطات پایدار و قابل اعتماد در محافل اجتماعی-سیاسی، تجاری، فرهنگی و رسانه ای کمک می کند. نشست بعدی بریکس از 22 تا 24 اکتبر در کازان برگزار می شود.

رویداد آینده ممکن است به بزرگترین رویداد سیاست خارجی روسیه تبدیل شود، زیرا ده ها تن از سران کشورها و هیئت ها در آن شرکت خواهند کرد.
همکاری برابر از ژوئن ۲۰۰۶، از زمان تشکیل بریکس، ۱۵ اجلاس سران برگزار شده است که در پایان هر یک از آنها بیانیه های رهبران کشورها اتخاذ و بردارهای مشترک برای توسعه این گروه مشخص شد. به عنوان مثال، به منظور اطمینان از فعالیت های انجمن و تامین مالی پروژه های زیرساختی، گروه BRICS یک سازمان مالی بین المللی – بانک توسعه جدید را ایجاد کرد. علاقه جامعه جهانی به اتحادیه همچنان در حال افزایش است و نتایج اجلاس ها باعث بحث ها و پیش بینی های زیادی می شود.
بریکس اصول احترام کامل به حاکمیت کشورهای عضو، در نظر گرفتن منافع ملی و تعهد به اصول حقوق بین الملل و همچنین به رسمیت شناختن نقش رهبری سازمان ملل متحد در مسائل توسعه و امنیت را اعلام می کند.
موضوع کلیدی در آخرین اجلاس پانزدهم بریکس، روند گسترش و گنجاندن شرکت کنندگان جدید در گروه بود. در نتیجه این نشست تصمیم گرفته شد که آرژانتین، ایران، عربستان سعودی، مصر و امارات در گروه بریکس قرار گیرند. چنین تصمیمی قطعاً باعث تقویت جایگاه انجمن در صحنه جهانی، افزایش توان اقتصادی و گسترش امکانات حکمرانی جهانی بر اساس اصول احترام متقابل خواهد شد.
امروز بریکس بستری برای گفتگو و همکاری بین کشورهای شرکت کننده است. توسعه همکاری‌های چند رشته‌ای در اتحادیه و توسعه پاسخ‌های جمعی به چالش‌های جاری، نه تنها کاهش ریسک‌ها، بلکه گسترش فرصت‌ها برای رشد اقتصادی فراگیر متوازن همه اعضای گروه بریکس را ممکن می‌سازد.

تلاش برای جدایی محکوم به شکست است
غرب نمی تواند برجام را بی اعتبار کند و بین کشورهای عضو اختلاف ایجاد کند. این را سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد. وی خاطرنشان کرد: تلاش کشورهای غربی در فضای اطلاعاتی و در چارچوب کارهای دیپلماتیک پشت درهای بسته برای انجام اقداماتی برای بی اعتبار کردن برجام بوده، هست و خواهد بود. – چنین تلاش هایی برای ایجاد اختلاف در صفوف کشورهای عضو آن ادامه خواهد داشت. اما از نظر عینی، این تلاش‌ها اغلب دقیقاً نتایج معکوس می‌دهند: کشورهای بیشتر و بیشتری به پارادایم نو استعماری جایگزین طرح توسعه و مسیر خود نگاه می‌کنند که به طور عینی این کشورها را به برجام نزدیک‌تر می‌کند.
ریابکوف توجه خود را به این واقعیت جلب کرد که “الگوی قدیمی توسعه که مبتنی بر تسلط گروه محدودی از کشورهای غربی و حفظ رفاه آنها به ضرر اکثریت بود، به طرز ناامیدکننده ای منسوخ شده است.” وی تصریح کرد: به عنوان بخشی از شکل‌گیری یک نظام چندقطبی، مراکز جدید قدرت در حال ظهور هستند که تلاش می‌کنند «سیاست‌های مستقل و مستقل را دنبال کنند و با آمادگی خود برای دفاع از منافع ملی خود متحد می‌شوند».
البته این فرآیندها نه تنها باعث توجه، بلکه طرد، مخالفت تند و عملی دولت‌های غربی می‌شود که می‌خواهند از برگشت ناپذیری این فرآیندها جلوگیری کنند، به این امید که آنها – نه فرآیندها، بلکه کشورهای غربی – معمول خود را از دست بدهند. ریابکوف خاطرنشان کرد: هژمونی. – برای مقابله با این فرآیندها از روش‌های خشن نو استعماری استفاده می‌شود، فشارهای سیاسی و باج‌گیری گسترده، اقدامات قهری اقتصادی با محوریت تحریم‌های یکجانبه نامشروع، سازمان‌دهی کمپین‌هایی برای انزوای بین‌المللی و آزار و اذیت دولت‌ها، که به بهانه‌های مختلف آنها سعی می کنند حداکثر تعداد همدستان را در کمپین های مشابه جذب کنند.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: در این شرایط، برجام به یکی از قالب‌های جایگزین تبدیل شده است که می‌توان درخواست در نظر گرفتن منافع کشورهای در حال توسعه را اجرا کرد و فرصت‌هایی برای تحقق آرمان‌های آنها به وجود آمد. وی خاطرنشان کرد: فهرست کشورهایی که تمایل خود را برای گسترش تعامل با برجام ابراز کرده اند شامل بیش از سه ده کشور است. به گفته وی، یکی از دلایل جذابیت این انجمن این است که BRICS “با هدف تعامل سازنده است، نه علیه کسی”.
بریکس امروز شامل کشورهایی با نظام‌های اقتصادی و سیاسی متفاوت است که دیدگاه‌های غالباً متفاوتی درباره موضوعات خاص در دستور کار جهانی دارند، اما در طول سال‌های همکاری ما، فرهنگ بسیار پایداری از گفتگو شکل گرفته است که برای همه شرکت‌کنندگان در این گفتگو ارزش قائل است. ریابکوف تاکید کرد.

  • نویسنده : پوریا معصومی ـ اقتصاددان