مشهد میزبان‌نخستین نمایشگاه صادرات به کشورهای آسیای میانه و افغانستان
مشهد میزبان‌نخستین نمایشگاه صادرات به کشورهای آسیای میانه و افغانستان
سرپرست نمایشگاه بین‌المللی مشهد گفت : در هر کشوری، نمایشگاه‌ها به‌عنوان آینه پیشرفت و اقتصاد محسوب می‌شوند واین در حالیست که هرساله حدود ۳۲ هزار نمایشگاه در کل دنیا برگزار می‌شود که بیش از ۵۵۱ میلیارد دلار گردش مالی ایجاد می‌کنند.

 
سرپرست نمایشگاه بین‌المللی مشهد با اشاره به اینکه مشهد دومین قطب نمایشگاهی کشور است، ادامه داد: به همین دلیل و با توجه به اهمیت برگزاری نمایشگاه در کشور‌های توسعه‌ یافته، نمایشگاه بین‌المللی مشهد متمرکز است تا فعالیت‌های نمایشگاهی و همایش‌های تخصصی را بیش از پیش گسترش دهد.
سلطانی تصریح کرد: راهبرد اصلی ما درآینده پیش رو این است که غرفه‌های غیربومی اعم از خارج استان و خارج از کشور، نمایشگاه مشهد را حلقه اتصال تولید داخل با بازار‌های صادراتی بدانند. به همین علت طبق برنامه‌ریزی رسمی، اولین نمایشگاه بین‌المللی صادرات به آسیای میانه و افغانستان از اول تا چهارم آبان‌ماه ۱۴۰۳ در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار  می شود.
وی در ادامه گفت: ما از مجریان نمایشگاه‌ها خواسته‌ایم تا با توجه به اهمیت نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌کنند، تورهای تجاری به کشورهای منطقه، از جمله افغانستان را در دستور کار خود قرار دهند. همچنین یکی از برنامه‌های ما راه‌اندازی بخش تورهای تجاری و سامانه باشگاه مشترک نمایشگاه است که امیدواریم در این زمینه موفق باشیم.
وی  در خصوص برنامه‌های آینده نمایشگاه بین المللی مشهد با توجه به جایگاه ویژه آن در منطقه اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی مشهد هر سال بیش از ۶۰ عنوان نمایشگاهی را برگزار می‌کند. این نمایشگاه در چارچوب برگزاری رویدادهای اختصاصی جمهوری اسلامی ایران، با برگزار کردن ۷۵ رویداد خارجی در چهار قاره، مشارکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و تخصصی و اعزام هیات های تجاری، دستاوردهای چشمگیری دارد.
وی خاطر نشان ساخت: در طول فعالیت خود به موفقیت‌های منحصر به فردی دست یافته ایم، که از آن می‌توان به تدوین تنها استاندارد خدمات نمایشگاهی کشور و اخذ مستمر از اداره کل استاندارد، تدوین اولین برنامه راهبردی نمایشگاهی کشور، دریافت گواهینامه استاندارد ایزو و عضویت در مجامع بین‌المللی از جمله انجمن جهانی صنعت نمایشگاهی (UFI) اشاره کرد.
سلطانی تاکید کرد: در سال جاری، برگزاری ۶۲ عنوان نمایشگاهی در دستور کار داریم. تاکنون ۳۰ عنوان نمایشگاهی در ۱۷ دوره برگزار شده که حدود ۱۸۰۰شرکت غرفه دار و بیش از ۳۰۰ هزار نفر بازدیدکننده داشته است.
سلطانی بیان کرد: برنامه ما برای آینده شامل برگزاری پیوست رویدادهای فرهنگی در حاشیه هر نمایشگاه است. از  مجریان خواسته ایم که پیش‌بینی برگزاری بسته‌های فرهنگی و پیوست رسانه‌ای را داشته باشند. همچنین، عناوین جدیدی در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نیز در تقویم سالانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
در ادامه این نشست  رئیس اتاق مشترک تجاری ایران و افغانستان بیان داشت: استان خراسان رضوی  دروازه دسترسی تجاری به افغانستان و آسیای میانه است.
محمود سیادت  تصریح کرد: نخستین بار اوایل دهه هشتاد بود که همزمان با ورود آمریکا به افغانستان، رویداد مشابهی در مشهدالرضا(ع) با حضور ۱۴ کشور دنیا برگزار شد. اکنون مایه خرسندی است که در مقیاسی بسیار بزرگ‌تر این رویداد در نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار  می شود تا بسیاری از آن‌هایی که هنوز دانسته‌هایشان نسبت به بازار افغانستان قدیمی است، بتوانند با حقایق دوران فعلی آشنا شوند.
وی ادامه داد: امروزه در چهار حوزه، فرصت‌های تجاری و صادراتی جدی در افغانستان وجود دارد. علاوه بر این، ترکمنستان که تا پیش از این به‌دلیل اختلافات پرونده تبادل گاز و انرژی، روابط کم‌رنگی با ایران داشت، با تلاش دولت سیزدهم به صف مشتریان جدی محصولات ایرانی پیوسته است و کشور‌های دیگر همچون تاجیکستان و ازبکستان نیز شرایط مشابه ای دارند.
رئیس اتاق مشترک تجاری ایران و افغانستان اظهار داشت: طی سه سال گذشته، سراسر افغانستان به یک کارگاه سازندگی تبدیل شده و سند اثبات این ادعا، افزایش چهاربرابری مساحت و سطح معاملات بازار هرات طی این مدت، به‌عنوان یک نمونه کوچک است. 
سیادت تاکید کرد : خوشبختانه صادرات استان خراسان به افغانستان نیز در شش‌ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته، با ۳۱/۸ درصد رشد از ۸۶۰ میلیون دلار به بیش از یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار افزایش یافته است و این امیدواری وجود دارد که با ایجاد مسیر‌های ترانزیتی جدید در افغانستان، سطح وزنی و ارزشی صادرات ما بیش از پیش افزایش پیداکند.