کار برای سی‌سال دوم!
کار برای سی‌سال دوم!
بازنشستگان در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و درحال توسعه دنیا پس از این‌که سی تا چهل سال در شغل خود فعال بودند، در سن بازنشستگی از فعالیت‌های جدی اقتصادی کناره می‌گیرند و تلاش دارند از سال‌های باقی‌مانده از عمر خود در آرامش لذت ببرند، به سفرهای دور دنیا بروند و تجربیات خود را در معرض نمایش بگذارند، اما شوربختانه در ایران این‌گونه نیست.

در ایران افرادی که پس از سی سال فعالیت به افتخار بازنشستگی نائل شدند، نه تنها توان مالی و امکانات لازم برای سفرهای طولانی‌مدت داخلی و خارجی ندارند، بلکه ناچار هستند برای دومین سی سال فعالیت خود طرح و پلن آماده کنند در غیراین‌صورت از پس هزینه‌های معمولی زندگی خود بر نمی‌آیند.
امروز متوسط حقوق بازنشستگان فرهنگی و همچنین کادر درمان حدود ۱۵ میلیون تومان است آن هم برای افرادی که در سنی هستند که داماد، عروس و نوه دارند و عموماً نیز هزینه دارو و درمان بالایی پرداخت می‌کنند و بیشتر از زمانی که شاغل بودند، نیاز به حمایت دارند.
ارزیابی تورم افزایشی در جامعه به‌خوبی تأیید می‌کند بازنشستگان با چنین حقوقی نمی‌توانند تا ده روز اول ماه دوام بیاورند و لازم است دولت و مجلس اقدامی ویژه برای آنان انجام دهند. برخی بازنشستگان حتی در این سن، فاقد مسکن هستند و درحقیقت چیزی از حقوق آنان باقی نمی‌ماند.
نکته مهم بعدی این است که طرح همسان‌سازی نیز باید هرچه زودتر برای این طبقه شریف اجرایی گردد هرچند افزایش این طرح نیز چندان چشم‌گیر نیست اما به تعبیر ضرب‌المثل قدیمی «کاچی به از هیچی است».
روز گذشته سخنگوی دولت چهاردهم درباره روند اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: بازنشستگان محترم باید بدانند که دولت به‌طور جدی پیگیر وضعیت آنان است. با این حال، باید توجه داشته باشیم که ما دو دسته بازنشسته داریم؛ بازنشستگان تأمین اجتماعی و بازنشستگان کشوری. هرکدام از این دو دسته شرایط خاص خود را دارند.
فاطمه مهاجرانی افزود: مشکلات بازنشستگان تأمین اجتماعی نسبتاً ساده‌تر است؛ چرا که فرایندهای مربوط به آنان در حال انجام است و در این زمینه پیشرفت‌هایی داشته‌ایم. اما موضوع بازنشستگان کشوری کمی پیچیده‌تر است و آن‌ها در مراحل اجرایی و احکام خود با مشکلات بیشتری مواجه هستند. با این حال، دولت به‌طور جدی پیگیر حل این مسائل است.
سخنگوی دولت چهاردهم ادامه داد: بازنشستگان کشوری طی مدت اخیر دغدغه‌ها و نگرانی‌های زیادی داشته‌اند و ما این موضوع را به‌خوبی درک می‌کنیم. با این حال، باید تأکید کنم که وعده دادن زمانی که امکان تحقق آن وجود نداشته باشد، کار بسیار نادرستی است. به همین دلیل، من به‌عنوان یکی از اعضای دولت نمی‌خواهم زمانی را برای حل این مشکلات اعلام کنم که بعداً محقق نشود. این مسأله فقط باعث ناامیدی می‌شود و ما درصدد جلوگیری از چنین اتفاقی هستیم.
فاطمه مهاجرانی تأکید کرد: از همین رو، ترجیح می‌دهم زمانی را اعلام کنم که از اجرای کامل آن مطمئن باشم. با این وجود، این اطمینان را به بازنشستگان عزیز می‌دهم که دولت به‌طور مستمر در حال پیگیری وضعیت آن‌هاست و تلاش می‌کند تا هرچه زودتر مشکلاتشان حل شود. همچنین باید بگویم که به‌زودی اخبار خوبی در این زمینه خواهیم داشت. البته این‌که دولت چهاردهم یک صندوق خالی را تحویل گرفت که برخی خواستند از آن به دروغ با لقب «اسب زین‌شده» یاد کنند، صحیح است و این نکته که اتفاقات اخیر منطقه و احتمال حمله اسراییل به برخی زیرساخت‌های ایران فشار بر دولت چهاردهم را مضاعف کرده است و دست دولت را در بسیاری از امور بسته است نیز صحیح است اما نکته‌ای که نمی‌توان و نباید از کنار آن عبور کرد این است که بخش اعظمی از بازنشستگان لشگری و کشوری توان و امکانی برای فعالیت مالی و اقتصادی ندارند ضمن این‌که در شهرها و مناطق حاشیه‌ای زندگی می‌کنند که فضای شغلی برای جوانان تحصیل‌کرده بسیار محدود است چه برسد برای بازنشستگان.
نکته مهم دیگر این است که جامعه در شکاف جمعیتی قرار دارد و پیری آینده کشور را تهدید می‌کند و این مشکل نیز باید با ازدواج جوانان، تدبیر شود. اکنون زمانی که جوانان، وضعیت نابسامان پدران و مادران خود را می‌بینند چه تصوری از آینده خواهند داشت و با چه امیدی اقدام به ازدواج و فرزندآوری کنند ؟
از هر منظر دیگری هم که به این موضوع نگاه کنیم تأیید می‌کنیم که بازنشستگان شریف مستوجب نگاه و عنایت ویژه دولت چهاردهم هستند و در گام نخست نیز دولت وظیفه دارد با تأمین اعتبار، قانون همسان‌سازی را در کوتاه‌ترین زمان اجرایی کند.