برای ۹ کلان شهر کشور تلفات۲۱ هزارنفری و زیان ۱۱ میلیارد دلاری
برای ۹ کلان شهر کشور تلفات۲۱ هزارنفری و زیان ۱۱ میلیارد دلاری
اداره کل هواشناسی استان تهران و سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی از افزایش غلظت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا تا سطح بسیار ناسالم در ۹ کلان‌شهر از جمله تهران خبر دادند.

پیش‌بینی‌ها حاکی از استمرار این وضعیت تا چهارشنبه (پنجم دی) است
در این دوره، غبار محلی و کاهش دید در سطح شهر پیش‌بینی می‌شود. کیفیت هوا برای گروه‌های حساس در حد ناسالم و در برخی ساعات، به‌ویژه عصرها و شب‌ها، ممکن است برای همه گروه‌ها به سطح بسیار
ناسالم برسد.
پرهیز از تردد غیرضروری، استفاده از ماسک بهداشتی در صورت نیاز، اجتناب از فعالیت‌های سنگین در فضای باز، مدیریت منابع آلاینده و آماده‌باش دستگاه‌های امدادی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط به منظور اتخاذ تصمیمات مقتضی برای حفظ سلامت شهروندان توصیه
شده است.
تکرار هرساله ماجرای آلودگی در فصول سرد دیگر به یک تراژدی بدل شده‌ است‌ و سالانه‌ زيان مالی و جانی فراوانی را به کشور تحمیل می‌کند.
بر اساس آمار اتاق ایران در سال ۹۸ يعنی ۵ سال پیش آلودگی هوا سالانه ۲۲۵ میلیارد دلار از اقتصاد جهان را از بین می‌برد. اقتصاد ایران نیز هر سال ۲.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به دلیل آلودگی هوا از دست می‌دهد.
اما جدیدترین آمار حاکی از آن است که خسارت ناشی از آلودگی هوا چیزی حدود ۱۱.۳ میلیارد دلار برآرود شده است، اگر همین شرایط ادامه پیدا کند تبدیل به بحران می‌شود.
کارشناسان معتقدند برای نجات کلانشهرها از آلودی هوا باید سایر شهرها توسعه پیدا کنند تا مهاجرت از آن‌ها شکل نگیرد، وقتی مهاجرت به شهرهای بزرگ نباشد مصرف انرژی در این شهرها کاهش پیدا می‌کند و با یک مدیریت مستمر می‌شود آلودگی هوا را کنترل کرد.
هوای آلوده تبدیل به هویت کلان‌شهرها شده است، به‌ویژه با آمدن فصل سرما آلودگی هوا بیشتر از قبل می‌شود، پاییز و زمستان امسال هم استثنا نیست و انتظار آلودگی در ماه‌های پیش‌رو انتظار عجیبی نخواهد بود؛ اما مرگ ۲۱ هزار نفر در سال ۱۴۰۰ به‌دلیل مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا نشان می‌دهد بحران در کمین است. بحرانی که برای رهایی از آن باید
کاری کرد
ناوگان حمل و نقل عمومي به عنوان يكي از راهكارهاي اصلي كاهش آلودگي هوا نياز به بودجه فراوان دارد. هزينه نوسازي حدود ۵۰ هزار دستگاه اتوبوس در كل كشور با فرض قيمت ۵۰ ميليارد ريالي هر اتوبوس نو، حدود ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار ميليارد ريال بودجه نياز دارد كه اين عدد برابر با حدود ۲۰درصد از كل بودجه عمومي كشور در سال ۱۴۰۱ است. در عين حال وضعيت كيفي هوا در اغلب كلان‌شهرها وخيم بوده وآلودگي هوا روز به روز درحال گسترش است.»
اين گزارش، بودجه مورد نياز حل مساله آلودگي هوا در كل كشور را حداقل ۲۰۶ هزار ميليارد تومان به عنوان سهم دولت برآورد كرده و مثال مي‌زند كه در شهر تهران، حدود ۱۰۷ هزار ميليارد ريال اعتبار مورد نياز است كه بخشي از آن توسط دولت، بخشي توسط شهرداري‌ها، بخشي آورده متقاضيان و باقي از ساير منابع قابل تامين است اما در عوض اين ميزان سرمايه‌گذاري، علاوه بر آنكه حداقل ۱۷۶ هزار ميليارد ريال عايدي اقتصادي ناشي از كاهش آلودگي هوا به دست مي‌آيد، حداقل ۲۷،‌۸درصد از آلاينده‌هاي گازي و
۱۹،‌۶درصد از آلاينده ذرات معلق كاهش پيدا خواهد كرد. اين گزارش با ذكر همين مثال مي‌افزايد كه با فرض تامين بودجه ساير منابع و نهادهاي آلاينده، دولت بايد سالانه ۴۱ هزار ميليارد تومان و معادل ۵‌۲درصد از بودجه عمومي كشور براي كاهش آلودگي هوا صرفا در ۹ كلان‌شهر (تهران، اصفهان، شيراز، تبريز، اهواز، قم، اراك، كرج و كرمانشاه) درنظر بگيرد درحالي كه در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ كل اعتبار تخصيص يافته براي اجراي قانون هواي پاك فقط ۲۸۸ ميليارد تومان بود
با این حساب نمی‌توان امید چندانی به‌ بهبود جدی شرايط داشت و حداکثر کاری که می‌توان کرد متوقف کردن روند بحران است‌.

  • نویسنده : ملیحه منوری-سردبیر