مهدی کیهانی این بار خواننده تیتراژهای موفق تلویزیونی به روی صندلی ما می نشیند. صدایی که بارها و بارها در انتهای سریال های محبوبمان تا به گوش می رسید ناخودآگاه صدای پخش کننده ها بیشتر می شد. خواننده‌ای که با موسیقی تیتراژهای موفقش گاه بعضی از سریالهای تلویزیونی را ماندگار کرده شاید بشود به «دلنوازان» […]

مهدی کیهانی
این بار خواننده تیتراژهای موفق تلویزیونی به روی صندلی ما می نشیند. صدایی که بارها و بارها در انتهای سریال های محبوبمان تا به گوش می رسید ناخودآگاه صدای پخش کننده ها بیشتر می شد.
خواننده‌ای که با موسیقی تیتراژهای موفقش گاه بعضی از سریالهای تلویزیونی را ماندگار کرده شاید بشود به «دلنوازان» به عنوان سوگلی این خواننده اشاره کرد. با «علی لهراسبی» که به تازگی با حضورش در جام جهانی فوتبال هنرمندان در مسکو فوتبالیست بودن خود را نیز ثابت کرده به گفتوگو نشستیم و از هر بابی صحبت کرده ایم.

از آلبوم «ربات» شروع می کنیم. مدت زیادی از انتشار آلبوم «ربات» گذشته است، در مقایسه با آلبوم موفق «تصمیم» و «۱۴» چه بازخوردهایی داشتید؟
همان قدر که آلبوم «تصمیم» با آلبوم قبل خودش «۱۴» فرق داشت، به همان اندازه آلبوم «ربات» با «تصمیم» تفاوت داشت. در آلبوم «ربات» به دنبال تغییرات و تجربیات تازه بودم مثلاً در ربات قطعاتی که از ساخته های «مرتضی پاشایی» داشتم که خیلی ربطی به فضای کاری من نداشت ولی برای پروسه کاری ام به شدت جوابگو بود. از سوی دیگر قطعاتی مثل سفر و دیوار در فضای قبلی کارهای من بودند. در سیستم کاری من همیشه تغییرات بوده، گاهی این تغییرات مورد استقبال قرار گرفته و گاهی هم خیلی ها خوششان نیامده است.

از یک فضای عاشقانه به موسیقی ریتمیک رسیدید.
کارهای ریتمیک من همه عاشقانه است. ریتم مد امروز دنیاست. امروزه در دنیا، موزیک به همین شکل در حال حرکت است. محترمانه همیشه گفتم، من خواننده یک گروه خاص نیستم بلکه خواننده ای پاپ هستم و دوست دارم تمامی مخاطبین موسیقی جزو شنوندگانم باشند ولی بعضی از دوستان ترجیح می دهند من فقط در یک مدار خودم را تکرار کنم.
خودم وقتی کاری که اجرا کردم مجدداً بخواهم در همان استایل بخوانم اذیت می شوم، مثلاً علاقه ندارم بگویند که این قطعه مثل «تنها نرو» یا «فاصله ها» است. من آنها فضاها را خواندم پس دیگر دلیلی ندارد بخواهم آن را تکرار کنم. گاهی بحث با کستینگ است که اغلب اوقات همین کستینگ قطعات هم دست من نیست. اگر شما بررسی کنید عمده خواننده ها خودشان مولف قطعاتشان هستند و از بحث کستینگ خارج اند و فقط گاهی تنظیم کننده ها در ساخته هایشان تغییر می کنند.
جزو معدود خواننده هایی هستم که موزیک خودم را از دیگران می گیرم و همین موضوع باعث می شود وارد چالش های زیادی شوم. در فضاهای مجازی مثل اینستاگرام و فیسبوک وقتی کامنت ها را می خوانم احساس می کنم تعدادی از مخاطبینم که سالهاست کنارم بودند و خیلی برایشان احترام قائلم اصلاً با موزیک کاری ندارند و به افرادی که این قطعات را ساختند توجه می کنند این دسته از دوستان فقط به کستینگ نگاه می کنند و شاید اصلاً آن موزیک را گوش ندهند در صورتی که اخیرا موزیک های خوبی ساخته ام و روال کارهایم با فکر است. البته با همکاری«روزبه بمانی»، «بهروز صفاریان» و «علیرضا افکاری» در حال ساخت قطعاتی هستیم که فضاهای جدیدی دارد.

علی لهراسبی تا قبل از آلبوم «تصمیم» از چهره های بی حاشیه موسیقی بوده ولی با انتشار آلبوم تصمیم به صدر حاشیه ای های موسیقی کشیده شد. از همکاری با «شادمهر عقیلی» گرفته و همخوانی با «محسن یگانه» و اتفاقات زیادی که در همین حوالی زمانی رقم خورد؟
همکاری با شادمهر حاشیه محسوب نمی شود، حاشیه درست شد. شادمهر از دوستان من بوده و هست و ما موسیقی کار کردیم. شادمهر دوست داشته برای من موسیقی بسازد و ساخت. کسی که ۱۵ساله جزو هیئت های موسیقی فارسی محسوب می شود.
اجرای من و محسن هم واقعا یک مبحث از پیش تعیین شده نبود، حین اجرا محسن یک باره تصمیم گرفت به روی استیج بیاید و ما قطعه «سزامه» را با هم خواندیم. حتی محسن شعر این قطعه را هم حفظ نبود.
در هر صورت در موسیقی پاپ ما نمی شود بدون حاشیه زندگی کرد. من هیچ وقت دوست نداشتم وارد حاشیه ها بشوم. اگر بررسی کنید چون خودم خواننده دور از حاشیه هستم همیشه حاشیه ها به من آسیب زد ولی برای خیلی ها همه حواشی فایده های خیلی زیادی داشت.

در فضای موسیقی، دسته ای از شنونده ها در یک بازه مخاطب یک خواننده هستند و در یک بازه دیگر مخاطب یک سبک دیگر. نظرتان در رابطه با این بی ثباتی در شنیدار موسیقی چیست؟
بله، خیلی هم زود فراموش می کنند. ما باید یک نکته را همیشه در نظر داشته باشیم که موسیقی «فان» مردم محسوب می شود و مکمل زندگی مردم است نه همه زندگی آنها. اگر من نوعی، موسیقی ای بسازم که مردم دوست دارند، گوش می دهند. احساس می کنم ما مقداری توقع مان از مردم زیاد شد.
موضوعی هست که همیشه اذیتم می کرد و آن مد شدن موسیقی بود. مردم گاهی به خاطر دیگران موسیقی گوش می دهند مثلا موسیقی آقایx و همه گوش می دهند پس تو باید صدای ضبط خودت را با این موزیک هماهنگ کنی، فکر نکنم در خارج از ایران همچین فضایی حاکم باشد و دلیل این نگاه اشتباه به واسطه چند واژه در موسیقی ماست. خواننده مجاز و غیر مجاز یا خواننده با ویدئو کلیپ و بدون کلیپ، این واژه ها برای مردم جذاب شده اگر بتونیم این مرز ها را حذف کنیم این قول را می دهم که این موارد بر طرف می شود.
مردم ما خیلی شعور موسیقی بالایی دارند و از سالها پیش فرهنگ موسیقی دارند ولی این اتفاقات موجب شده خیلی از بچه های خوب حذف شوند و مخاطبین دهه هفتادی که تینیجر محسوب می شوند و دارند تکلیف موسیقی را روشن می کنند اصلا این موزیسین ها را نمی شناسند. اینجا همه چیز مد می شود حتی کنسرت خواننده. مثلاً کنسرت فلان آقا مد می شود. می گویند با کلاسه! خب با کلاس یعنی چی؟ و این فقط به واسطه جریانات اطراف موسیقی ماست.

راجع به تیتراژهایی که از شما پخش شده صحبت کنید. تیراژ سریال «رهایی» و «همه چیز آنجاست».
ما هیچ رسانه خاصی برای سنجش قطعات نداریم و در حد اینستاگرام و فیسبوک می شود بررسی کرد. قطعه «رهایی» را گروه پازل ساخته بودند و ترانه این قطعه توسط «مهرزاد امیرخانی» نوشته شده بود من این قطعه را از قبل داشتم ولی قطعه «همه چیز آنجاست» که ملودرام خوب و قوی است خیلی زحمت کشیدیم برای این قطعه که در نهایت «روزبه بمانی»، «علیرضا افکاری» و «بهروز صفاریان» و «فواد غفاری» و «حدیث دهقان» در این قطعه همکاری داشتند.

شما از خوانندگی وارد فوتبال شدید؟
این سوال را خیلی ها می پرسند ولی من از فوتبال وارد خوانندگی شدم. خیلی فوتبال دوست دارم و فوتبال بازی می‌کنم. فوتبالم هنری نبود یعنی از فضای فوتبال هنرمندان معرفی نشدم بلکه حتی دوره ای را در فضای باشگاهی هم بازی کردم و فوتبالم را با بازیکنان خیلی حرفه ای گذراندم و اگر آسیب نمی دیدم شاید هیچ وقت وارد حوزه هنر نمی شدم.

پیشنهاد بازی در سینما هم داشتید؟
اصولا به همه خواننده ها پیشنهاد می شود ولی هیچ وقت به این حوزه فکر نکردم.

برنامه‌های آینده شما به چه صورتی است؟
به زودی اجرایی در تهران برگزار می کنیم و امیدوارم مشکل اجراهای استانها هم برطرف شود و بتوانیم به نقاط مختلف ایران برویم.

حرفی هست بخواهید در خاتمه بگویید؟
به امید روزی که بشود کارهای خوبی انجام بدهیم و مخاطبین موسیقی با نگاهی متفاوتی و با دقت به این قطعات گوش دهند، چون این موزیک ها همان موسیقی های قدیمی است که استایل هایش عوض شده است. ان شالله که بتوانم کارهای خوبی انجام دهم.