وقتی نرخ ارز در خلاف جهت تورم تثبیت می شود، بالاترین و موثرترین کمک به تولیدکنندگان خارجی صورت گرفته و بیشترین صدمه به تولیدکنندگان داخلی وارد می شود. تورم نسبی بالاتر، به معنی رشد بیشتر قیمت ها در داخل است. در حالی که با ثابت نگاه داشتن نرخ ارز، قیمت کالای خارجی تقریبا ثابت باقی […]
وقتی نرخ ارز در خلاف جهت تورم تثبیت می شود، بالاترین و موثرترین کمک به تولیدکنندگان خارجی صورت گرفته و بیشترین صدمه به تولیدکنندگان داخلی وارد می شود. تورم نسبی بالاتر، به معنی رشد بیشتر قیمت ها در داخل است. در حالی که با ثابت نگاه داشتن نرخ ارز، قیمت کالای خارجی تقریبا ثابت باقی می ماند (با توجه به اینکه تورم کشورهای طرف تجاری نزدیک به صفر است.) بنابراین با اعمال این سیاست، بیشترین خدمت و بزرگترین کمک به بازاریابی محصولات خارجی در داخل صورت گرفته است. میلیارد ۳۱ تا ۱۵ سال گذشته، میزان واردات سالانه کالا در دامنه ۱۵ مالی و تولیدی با جهان: ظرف حدود ، – فقدان تعامل تجاری ۱ دلار در نوسان بوده که همواره حدود ۱ تا ۱ درصد آن را کالاهای واسطه ای و سرمایه ای تشکیل می داده است. که بخش عمده ای از ۵ این میزان از تبادل کالایی با جهان، در قالب هیچ قرارداد بلندمدت با طرف های خارجی صورت نگرفته و ارتباط سازمان یافته ای با طرف به صورت ، های خارجی از نظر فروش تجاری و ارائه خدمات پس از فروش شکل نگرفته است. حجم عظیمی از کالاهای مختلف مصرفی خرده فروشی و در قالب های غیررسمی وارد کشور می شود. همچنین، تولیدکننده داخلی هم در شرایط تعریف شده مشخصی از نظر رقابت بر حسب شیوه ورود، با قیمت های ، با تولیدکننده خارجی قرار نمی گیرد .یک کالای صنعتی معمولی مانند جاروبرقی یا ماشین لباسشویی کاملا متفاوت وارد کشور می شود و در نتیجه امکان مقایسه مبتنی بر محاسبات مشخص را از تولیدکننده داخلی سلب می کند. نبود یک تولیدی و مالی با جهان، هزینه های مبادله را به شدت افزایش داده و تاثیر قابل توجهی را بر ، سازماندهی تعریف شده و بلندمدت تجاری رقابت پذیری محصولات تولید شده در داخل گذاشته است. ۳ به اصطلاح گران در می آید. حدود ، – نظام ناکارآمد بنگاه داری داخلی: در این نکته تردیدی نیست که تولید محصولات داخلی ۱ درصد از بنگاه ها که بنگاه های بزرگ هستند صورت می گیرد. از طرف دیگر، مطالعات انجام ۳ درصد از تولید صنعتی کشور، توسط حدود شده بیانگر آن است که در اقتصاد ایران، بهره وری کل عوامل تولید، رابطه عکس با اندازه بنگاه ها دارد به این معنی که بهره وری بنگاههای بزرگ به میزان قابل توجهی کمتر از بنگاه های کوچک است. بخش بزرگی از این شرایط که به کاهش معنادار رقابت پذیری محصولات تولید شده در داخل منجر شده است، به محیط غیررقابتی تولید مربوط می شود. ساختار مالکیتی بنگاه های بزرگ اقتصادی به شدت با
۱۰
معمولا با حد بهینه آن فاصله زیاد ، سیاست آمیخته است. تعداد شاغلان و ترکیب شاغلان یک بنگاه بزرگ متعلق به بخش غیرخصوصی دارد. مدیران این بنگاه ها معمولا تحت تاثیر معیارهای سیاسی انتخاب می شوند. در تعیین قیمت محصولات این بنگاه ها معمولا مصلحت اندیشی های سیاسی به اشکال گوناگون نقش دارد.
محدودیت های سیاسی در تنظیم مناسبات بین المللی در مورد این بنگاه ها به مراتب ، قانون اساسی ۴۴ بیشتر است.