تب و تاب فروش برای خودروهایی که با هدف کسب سود خریداری شده بود، به این دلیل بالا گرفته است که دو خودروساز اصلی اعلام کرده اند که طرح های پیش فروش را از اوایل هفته پیش رو آغاز خواهند کرد. این افراد نگران هستند با انجام این پیش فروش ها، حاشیه سودشان بیش از قبل […]

تب و تاب فروش برای خودروهایی که با هدف کسب سود خریداری شده بود، به این دلیل بالا گرفته است که دو خودروساز اصلی اعلام کرده اند که طرح های پیش فروش را از اوایل هفته پیش رو آغاز خواهند کرد. این افراد نگران هستند با انجام این پیش فروش ها، حاشیه سودشان بیش از قبل تقلیل رفته و حتی ضرر کنند.گزارش های میدانی از بازار خودرو حکایت از آن دارد که قیمت طی یکی دو روز گذشته با کاهش بیشتری مواجه شده و در برخی مدل های خودروهای داخلی بین ۵ تا ۷ میلیون تومان کاهش را تجربه کرده است، ضمن اینکه فروشندگان در هر آگهی جدیدی که منتشر می کنند، تلاش دارند تا قیمت را کاهش بیشتری دهند تا بلکه سریعتر خریدار پیدا کنند.
تفاوت مشهود قیمت خودرو بین خودروسازان و بازار
در حال حاضر، قیمت پراید ۱۱۱ در کارخانه ۲۲ میلیون و ۴۹۲ هزار تومان و در بازار ۳۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۱، ۲۲ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان در کارخانه و ۳۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در بازار، پراید ۱۵۱ در کارخانه ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار قیمت خورده است.
همچنین نرخ هر دستگاه خودروی تیبا ۲ در کارخانه ۳۰ میلیون و ۳۸۹ هزار تومان و در بازار ۴۱ میلیون تومان، چانگان در نمایندگی ۷۴ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان و در بازار ۱۲۳ میلیون تومان معامله می شود، در حالی که هر دستگاه پژو ۴۰۵ در کارخانه ۳۲ میلیون و ۹۴۶ هزار تومان و در بازار ۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو SLX در کارخانه ۳۵ میلیون و ۱۰۵ هزار و ۹۰۰ تومان و در بازار ۵۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ دوگانه سوز در کارخانه ۳۴ میلیون و ۷۴۵ هزار و ۲۰۰ تومان و در بازار ۵۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.
خودروسازان هر دستگاه پژو پارس را ۴۰ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۷۰۰ تومان می فروشند، در حالی که این خودرو در حاشیه بازار ۶۴ میلیون تومان قیمت می خورد، ضمن اینکه هر دستگاه پژو پارس TU۵ در کارخانه ۴۲ میلیون و ۴۸۱ هزار تومان و در بازار ۷۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در کارخانه ۳۶ میلیون و ۲۸۶ هزار تومان و در بازار ۵۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در کارخانه ۴۱ میلیون و ۹۴۲ هزار تومان و در بازار ۶۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و خودروی ۲۰۶ صندوق دار V۸ در کارخانه ۴۲ میلیون و ۷۶۳ هزار و ۱۰۰ تومان و در بازار ۶۶ میلیون تومان است.
در خانواده سمند، هر دستگاه سمند LX در کارخانه ۳۳ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۴۰۰ تومان و در بازار ۵۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، سمند EF۷ در کارخانه ۳۴ میلیون ۳۳۸ هزار و ۲۰۰ تومان و در بازار ۵۳ میلیون تومان، سمند دوگانه سوز در کارخانه ۳۶ میلیون و ۶۱۶ هزار تومان و در بازار ۵۵ میلیون تومان است، ضمن اینکه دنا دنده ای ۴۶ میلیون و ۹۸۹ هزار و ۴۰۰ تومان در کارخانه و ۷۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در بازار قیمت خورده است.
هر دنا پلاس اتومات نیز در کارخانه ۵۳ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۸۰۰ تومان و در بازار ۹۵ میلیون تومان و هر دستگاه ۲۰۷ دنده ای در کارخانه ۴۷ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان و در بازار ۸۱ میلیون تومان است.
در نهایت خودروسازان برلیانس ۳۳۰ اتومات را ۶۶ میلیون و ۴۸۱ هزار تومان می فروشند و خریداران در حاشیه بازار بین ۱۰۶ تا ۱۰۹ میلیون تومان برای آن قیمت گذاشته اند. هر برلیانس ۳۲۰ اتومات نیز در کارخانه ۶۳ میلیون و ۷۴۱ هزار تومان بوده که در بازار بین ۱۰۱ تا ۱۰۶ میلیون تومان نرخ می خورد.
حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو در رابطه با حضور دلالان در بازار خودرو گفت: در شرایط موجود و با در نظر گرفتن این موضوع که خودروسازی ها اجازه آزاد سازی قیمت ها را ندارند و با توجه به همه محدودیت هایی که چه در عرضه و چه در تقاضا وجود دارد، ایران خودرو چاره ای جز تعریف چنین پروتکلی برای پیش فروش نداشته است.
وی افزود: با در نظر گرفتن چنین محدودیت هایی هدف آن بوده که جلوی تعداد کسانی که به طمع دلالی در ثبت نام و خرید خودرو شرکت می کنند گرفته شود و این امیدواری وجود داشته باشد که تا قبل از تحویل خودرو به مشتریان تکلیف قیمت این خودرو ها مشخص شود تا هم خودروساز ضرر نکند و هم جو سفته بازی و دلال بازی فروکش کند.
این کارشناس صنعت خودرو در مورد اینکه مردم هنگام مراجعه به سایت های فروش محصولات خودروسازان با مشکلاتی مواجه می شوند تصریح کرد: با وجود آنکه ایران خودرو تلاش کرده است با تفکیک شماره سمت راست کد ملی و روزهای تعیین شده میزان هجوم یکباره به سایت را کاهش دهد، اما شاهد آن بودیم که تعداد زیادی از افراد به سایت ایران خودرو هجوم آورده اند و این موضوع تا تقاضای زیادی  وجود دارد اجتناب ناپذیر است.
وی معتقد است علت هجوم مردم به سایت های فروش خودروسازان به هنگام پیش فروش ها این است که مشکل اصلی حل نشده و کماکان  هم نقدینگی در دست مردم وجود دارد و  هم از سویی فاصله قیمت کارخانه و بازار هنوز بسیار بالا است و طبیعی است که نقدینگی در محلی جذب می شود که احساس می شود در آن سودی وجود دارد. و این کار به نوعی دلالی به حساب می آید.
کریمی سنجری تصریح کرد:ممکن است مصرف کننده ای که در سایت برای خرید خوردو ثبت نام می کند در نهایت تصمیم بگیرد خودروی خود را بفروشد. بنابراین آن کسی که این خودرو را می خرد اسمش مصرف کننده نهایی است. همچنین ممکن است فردی همه شرایطی که ایران خودرو در نظر گرفته است را داشته باشد اما نخواهد خودروی خود را نگه دارد و به جهت فروش مجدد آن را خریداری کند خواه با وکالت و یا هر راه دیگری، بنابراین اسم این کار هم دلالی است.
وی گفت: زمانی که ریشه اصلی  که در واقع اختلاف قیمت کارخانه و بازار است قطع نشود و از جهتی بحث آزادسازی قیمت اتفاق نیافتد و همچنین  تا زمانی که  دولت فکری به حال سرگردانی نقدینگی های در دست مردم نکند و برنامه ای برای کنترل این نقدینگی ها نداشته باشد به نظر می رسد این موضوع کماکان ادامه خواهد داشت. در چنین شرایطی روش ایران خودرو نسبت به سایپا با توجه به اینکه تجربه ای کسب کرده است به نظر روش بهتری است. در واقع ایران خودرو محدودیت ها و فیلتر ها را افزایش داده تا احتمال اینکه خودرو را به دست متقاضی نهایی برساند بیشتر کند و تقاضا های کاذبی که به دنبال دلالی هستند کاسته شود.