مدیرکل شورای گسترش آموزش عالی وزارتعلوم ، دکتر ابوالقاسم دولتی  ضمن اعلام این مطلب به برنامه‌های وزارت علوم برای تجمیع واحدهای دانشگاهی غیرکاربردی اشاره کرد و افزود: شورای گسترش واحدهای علمی کاربردی که زیر نظر وزارت علوم فعالیت می‌کند، تصمیماتی در خصوص ساماندهی مراکز و واحدهای این دانشگاه انجام می‌دهد براین اساس حداقل بیش از ۳۰۰ […]

مدیرکل شورای گسترش آموزش عالی وزارتعلوم ، دکتر ابوالقاسم دولتی  ضمن اعلام این مطلب به برنامه‌های وزارت علوم برای تجمیع واحدهای دانشگاهی غیرکاربردی اشاره کرد و افزود: شورای گسترش واحدهای علمی کاربردی که زیر نظر وزارت علوم فعالیت می‌کند، تصمیماتی در خصوص ساماندهی مراکز و واحدهای این دانشگاه انجام می‌دهد براین اساس حداقل بیش از ۳۰۰ واحد علمی کاربردی مربوط به دستگاه‌های اجرایی در حال حاضر تعطیل شدن هستند و پذیرش دانشجو در بیش از ۶۰۰ واحد نیز بر اساس درخواست و نیاز بازار صورت می‌گیرد و واحدهایی نیز که متقاضی نداشته باشند، جمع آوری می‌شوند.

وی در ادامه از تقاضای حدود ۵۰ موسسه آموزش عالی دولتی برای تعطیلی خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر که سیاست کیفیت، مهارت افزایی و آمایش آموزش عالی در تمامی زیر گروه‌های آموزش عالی اعم از دانشگاه‌های علمی کاربردی، فنی و حرفه‌ای، پیام نور و همچنین موسسات غیرانتفاعی مطرح است، واحدها و رشته‌هایی که متقاضی نداشته باشند و ثابت شود طی چند سال نتوانسته‌اند در حد کفایت دانشجو جذب کنند، تعطیل خواهند شد. زیرا ما در نظام‌های آموزشی مذکور موسساتی را داریم که در اثر عدم تقاضا از سوی دانشجویان و داوطلبان، متقاضی تعطیل شده و یا خواستار توقف فعالیت‌های آموزشی هستند که این موضوع در کمیسیون ماده ۲ آموزش عالی بررسی می‌شود و در نهایت تصمیم کمیسیون در این زمینه ابلاغ خواهد شد.

مدیرکل شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم با تاکید بر اینکه راه‌اندازی رشته‌های تحصیلی بر اساس درخواست موسسات آموزش عالی صورت می‌گیرد، گفت: این درخواست در کمیسیون آموزش عالی شورای گسترش و در نهایت شورای گسترش و برنامه ریزی مطرح می‌شود در صورت تصویب، آن رشته اجرایی می‌شود.

دکتر دولتی از اجرای جدی برنامه آمایش آموزش عالی در وزارت علوم خبر داد و افزود: در سیاست‌گذاری‌ها و اعمال برنامه‌های جدید که مهم‌ترین اصول آن کیفی سازی دانشگاه‌ها است یک موضوع این است که به شدت از توسعه کمی مراکز آموزش عالی بپرهیزیم و آنچه که در حال حاضر مطرح است به سمت توسعه کیفی هدایت کنیم. متاسفانه‌آمارهای وزارت علوم بیانگر این موضوع است که وضعیت آموزش عالی از لحاظ کیفیت مناسب نیست.

مدیرکل شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم علوم خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر بسیار محدود مواردی بود که وزارت علوم با مجوز راه اندازی یک مرکز آموزش عالی موافقت کرده باشد. اما از ابتدای سال جاری با وجود درخواست‌های ارسالی هیچ مجوزی برای راه‌اندازی مرکز جدید آموزشی عالی صادر نشده است.