شهلا منصوریه در تقویم کشور ما، هفته ای برای گرامیداشت حمل و نقل و رانندگان و راهداری ثبت شده است. ۲۶ آذر تا اول دی ماه هرسال. به همین بهانه در این هفته بسیاری از مسئولان دولتی و بخش خصوصی تلاش دارند تا دست‌آوردهای خود در یک سال گذشته را در حوزه حمل و نقل […]

شهلا منصوریه

در تقویم کشور ما، هفته ای برای گرامیداشت حمل و نقل و رانندگان و راهداری ثبت شده است. ۲۶ آذر تا اول دی ماه هرسال. به همین بهانه در این هفته بسیاری از مسئولان دولتی و بخش خصوصی تلاش دارند تا دست‌آوردهای خود در یک سال گذشته را در حوزه حمل و نقل بیان کنند. با افتتاح سومین نمایشگاه صنعت حمل و نقل و صنایع وابسته با حمایت وزارت راه و شهرسازی و فدراسیون جهانی راه، همکاری وزارتخانه ها، سازمان‌ها، انجمن‌ها و اتحادیه‌های مرتبط؛ تلاش بر این بوده تا شرکت ها و صنایع فعال و معتبر در حوزه های مختلف حمل‌ و ‌نقل، خودروهای سبک و سنگین، تجهیزات ایمنی راه‌ ها، نشریات و استارت آپ‌های حوزه حمل ‌و‌ نقل به معرفی آخرین دستاوردها، توانمندی‌ ها و فناوری ‌های حوزه فعالیت خود بپردازند. ضمن اینکه بتوانند در این فضا فرصت مناسبی جهت معرفی فن ‌آوری، تولیدات و نوآوری‌ های صنعت حمل‌ و‌‌ نقل کشور بیابند و با بیشتر کارشناسان و مدیران و فناوری‌های روز جهان در صنعت حمل‌ و ‌نقل‌، راهسازی و راهداری آشنا شوند.

 

سومین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌‌ و نقل و صنایع وابسته امروز روز آخر خود را سپری می کند؛ نمایشگاهی که در بازدید از آن متوجه حجم نه چندان کم بازدیدکنندگان می شویم و غرفه هایی که تقریبا خالی نیستند و میهمانانی برای معرفی، پذیرایی و مصاحبه در آن حضور دارند. در سطح نمایشگاه غرفه های مختلفی وجود دارد، غرفه هایی که برای گام های بزرگ آمده اند و غرفه هایی که این نمایشگاه را یک پله پرش می بینند. اما در این میان غرفه دارانی هم هستند که دیدی فراتر و انتظاراتی بیش از این از نمایشگاه داشتند. برخی غرفه ها حرفی برای گفتن دارند و برخی هم کارکنانی هستند که یا اطلاعات کاملی از غرفه‌شان ندارند و یا اینکه صرفا به دنبال افرادی در بدنه دولت هستند تا با آنها ارتباط بگیرند.

غرفه های متنوع
در محیط نمایشگاه غرفه‌ هایی با ماکت های جاده ای و خودروهای سنگین بیشتر از غرفه های دیگر خودنمایی می کردند و بیشتر از سایر غرفه‌ها بازدیدکنندگان را به سمت خود جذب می‌کردند. هرازگاهی افرادی دولتی وارد نمایشگاه می ‌شدند و با تیم خود شروع به بازدید از محیط رویداد می‌ کردند. در حین بازدید این افراد، نمایشگاه تکانی می‌خورد و پس از بازدید سریع و کوتاه آنها، دوباره موسیقی آرام پس زمینه آرامشی مضاعف به آن می‌داد.
یکی از غرفه‌ داران شرکت در نمایشگاه که در زمینه ساخت ماشین آلات کوره های آجرپزی فعالیت می کند به روزنامه «جمله» گفت: این شرکت نزدیک به یک سال و نیم در زمینه صنعت آجر شروع به فعالیت کرده است. مهندس عندلیبی ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که در این زمینه وجود داشت و در مشورت با متخصصان حوزه توانستیم بخشی از مشکلات این بخش را مرتفع کنیم.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات بخش کوره های آجرپزی برای کارگران، حمل آجر بود، ادامه داد: دستگاهی طراحی کردیم که توانستیم آجرها را به داخل کوره حمل کند. با حمایت های ناچیز توانستیم تقریبا این دستگاه را به تولید برسانیم.
عندلیبی با اشاره به اینکه هم اکنون از نیروهای بومی استفاده می کنیم افزود: در گذشته از نیروهای افغان در این زمینه استفاده می شد. اکنون با توجه به اینکه فشار کار با این دستگاه کمتر شده است، معمولا از کارگران بومی منطقه استفاده می کنیم. هر دستگاه نزدیک به ۶ نفر در آن منطقه مشغول به کار هستند.
وی درخصوص حضور در سومین نمایشگاه صنعت حمل و نقل و صنایع وابسته نیز گفت: با توجه به اینکه در این نمایشگاه فروشی نداشتیم، اما حضور در این نمایشگاه مفید است و این فرصت را در اختیار ما قرار می دهد که بتوانیم خود را در این صنعت و بازدیدکنندگان دولتی و سرمایه گذاران معرفی کنیم. این موضوع می تواند انگیزه و شروع خوبی برای پیشرفت باشد همچنین می توانیم ایده های بزرگ از شرکت های بزرگ بگیریم.

نمایشگاه تخصصی
در بین تمامی شرکت‌ های حاضر در نمایشگاه، آنهایی که حال و هوای بیشتری برای حضور در عرصه بزرگ صنعت و مجامع داشتند پررنگ تر حاضر شدند و به همین جهت نیز بیشتر توجه بخش خصوصی و دولتی و مردم را به خود جلب می‌کردند.
مدیر بازرگانی خارجی یاوران خودرو به روزنامه «جمله» گفت: یاوران خودرو شرق، تولیدکننده و نماینده انحصاری MAN آلمان در بخش اتوبوس است و در سال‌های اخیر توانسته پرچم این برند را در ایران برافراشته نگهدارد.
هادی باقری در خصوص این نمایشگاه گفت: قبل از حضور در نمایشگاه، لیستی به ما ارائه شد که نام شرکت های شرکت کننده در نمایشگاه در آن وجود داشت و با توجه به اینکه شرکت ما در گروه خودرویی قرار دارد، برایمان مهم بود که خودروهای معتبر نیز در این نمایشگاه حضور داشته باشند.
وی ادامه داد: یک روز قبل از افتتاح سومین نمایشگاه صنعت حمل و نقل و صنایع وابسته اعلام شد که خودروهای معتبر (ایران خودرو دیزل، سایپا دیزل و…) کنسل شده اند و این موضوع در شرایط بحران اقتصادی برای حضور در نمایشگاهی که خالی از رقبا بود چندان جالب نبود. اگر می دانستیم که رقبا نیستند ما نیز کمرنگ تر در این نمایشگاه حاضر می شدیم. زیرا ما با دست پر و پرتوان به میدان آمده بودیم.
وی افزود: این نمایشگاه مثل بسیاری دیگر از نمایشگاه های حمل و نقل در زمینه ریلی، دریایی و هوایی تخصصی فعالیت می کند اما در زمینه حمل و نقل زمینی چندان فعال نبود.
وی در ادامه به استقبال بازدیدکنندگان از غرفه اشاره کرد و افزود: کاملا از استقبال بازدیدکنندگان از غرفه مشخص است که چه چیزی را انتخاب کرده اند.

حضور در نمایشگاه های دیگر
از سوی دیگر مدیر روابط عمومی شرکت آمیکو، با بیان اینکه چندین دوره در این گونه نمایشگاه ها شرکت می کنند به روزنامه «جمله» گفت: درصدد هستیم در نمایشگاه شهر آفتاب نیز حضور پیدا کنیم.
منیره فلاحتی ادامه داد: آمیکو یک برند ملی محسوب می شود. یک پکیج کامل از محصولات را در این نمایشگاه در معرض دید قرار داده ایم.
وی به استقبال از سومین نمایشگاه صنعت حمل و نقل و صنایع وابسته اشاره کرد و افزود: استقبال از نمایشگاه نسبت به سال گذشته بد نبود، ولیکن انتظار ما بیش از این بود.
فلاحتی درخصوص تبلیغات این نمایشگاه هم گفت: آن چیزی که ما پیش فرض داشتیم نسبت به نمایشگاه در نظر داشتیم و به ما ارائه شد، آنگونه نبود. به همین جهت بازدید و استقبال چندانی نشد. و بازدیدکنندگان صرفا براساس برند و لینک خودمان بودند اما باید منتظر ماند و بعد از نمایشگاه بازخورد را سنجید.
وی افزود: با توجه به وضعیت بازار و وضعیت اقتصاد معدود شرکت های خودرویی هستیم که محصولاتمان را به بازار ارائه می دهیم و در تمام نمایشگاه ها حضور داریم. آمیکو همه استانداردهای لازمه را رعایت می کنند. ۸۸ استاندارد لازمه ای که هر خودرویی باید داشته باشد به لحاظ آلایندگی و زیرمجموعه آن خیلی گسترده است شامل محصولات ما می شود.

حمایت از بخش خصوصی
مدیر عامل و رئیس هیات مدیره شرکت ناودیس راه با بیان این که این شرکت در سال ۱۳۶۱ تاسیس شده است به روزنامه «جمله» گفت: این شرکت از آن سال تا کنون در بخش راه، راه آهن، تونل پل های بزرگ، آب و نفت و گاز فعالیت داشته است و متوسط در این ۳۶ سال گذشته سالی یک پروژه به کارفرما تحویل داده است.
جمشید شیخ اکبری، درخصوص هدف از شرکت در سومین نمایشگاه صنعت حمل و نقل و صنایع وابسته گفت: این نمایشگاه محوریتی که باید داشته باشد را ندارد. نمایشگاه جای عرضه توانمندی های شرکت ایرانی در صنعت احداث است که در اینجا طرف دوم را نداریم.
وی با اشاره به اینکه طرف دوم ما کیست و ما به چه کسی محصولات خود را عرضه می کنیم گفت: با توجه به اینکه توانمندی های شرکت های ایرانی در این نمایشگاه عرضه می شود باید شرکت های خارجی از محصولات ما بازدید کنند و طرف دوم ما باشند. آنها باید ما را شناسایی و با ما مصاحبه کنند و شرکت ها و پروژه های ما را ببینند. این نمایشگاه جای آشنا شدن با طرف های خارجی است.
این پیمانکار به مشکلات جدی صنعت در داخل کشور اشاره کرد و افزود: در این نمایشگاه بانک ها باید حضور داشته باشند تا صنعت را حمایت مالی کنند. بانک ها، قوه قضاییه، دارایی و بیمه هیچ کدام از قشر صنعت حمایت نمی کنند.
وی همچنین به مشکلات خارج از کشور هم اشاره کرد و افزود: در خارج از کشور هم جایی برای معرفی و ارائه محصولات وجود ندارد. اگر هم باشد و بخواهیم ورود پیدا کنیم باید از سوی بانک ها، کارفرمایان و وزارت امور خارجه حمایت شویم. در شرایط فعلی بخش خصوصی روز به روز ضعیف تر و ضعیف تر می شود و با این روند در سال های آتی بسیاری از شرکت ها از این صنعت خداحافظی خواهند کرد.
سومین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته امروز ۲۷ آبان ماه به کار خود پایان می‌دهد و آنطور که شرکت‌های حاضر در نمایشگاه اظهار داشتند، امید دارند تا بتوانند نتیجه‌های حاصل از حضور در این نمایشگاه را در ماه‌های بعد در بدنه شرکت‌های خود ببینند.