الکترونیکی شدن پاسخ استعلام‌های شهروندان سرپرست شهرداری رشت اظهار داشت: با پیگیری های انجام شده و جلسات متعدد کارشناسی ضوابط طرح تفصیلی شهر رشت اصلاح گردید. علی بهارمست در تشریح طرح تفصیلی ابراز داشت: طرح تفصیلی، طرحی است که بر اساس معیارها و ضوابط کلی طرح جامع شهری و نحوه استفاده از زمین‌های شهری در […]

الکترونیکی شدن پاسخ استعلام‌های شهروندان

سرپرست شهرداری رشت اظهار داشت: با پیگیری های انجام شده و جلسات متعدد کارشناسی ضوابط طرح تفصیلی شهر رشت اصلاح گردید.

علی بهارمست در تشریح طرح تفصیلی ابراز داشت: طرح تفصیلی، طرحی است که بر اساس معیارها و ضوابط کلی طرح جامع شهری و نحوه استفاده از زمین‌های شهری در سطح محلات مختلف شهر، موقعیت و مساحت دقیق زمین برای هر یک از آن‌ها وضع دقیق و تفصیلی شبکه عبور و مرور، میزان تراکم جمعیت و تراکم ساختمانی در واحدهای شهری، اولویت‌های مربوط به مناطق و بهسازی، نوسازی، توسعه و رفع مشکلات شهری و موقعیت تمامی عوامل مختلف شهری در آن تعیین و نقشه‌ها و مشخصات مربوط به مالکیت بر اساس مدارک ثبتی تهیه و تنظیم می‌شود.

بهارمست با تاکید بر اینکه طرح تفصیلی جدا از طرح جامع شهری نیست، گفت: طرح تفصیلی در واقع بخشی از طرح جامع شهری محسوب می شود، اما محتوای طرح تفصیلی در جزییات با طرح جامع تفاوت دارد.

وی از ابلاغ طرح تفصیلی در ۴ منطقه شهرداری رشت از سال ۹۴ خبر داد و افزود: در سال ۹۴ ضابطه طرح تفصیلی ابتدا به صورت چکیده ابلاغ شد، اما در اواخر سال گذشته ضابطه های این طرح به صورت تکمیلی به شهرداری ارسال شد.

سرپرست شهرداری رشت، تنظیم اصلاحات طرح تفصیلی را کاری طاقت فرسا خواند و گفت: از اسفندماه ۹۶ ضابطه طرح تفصیلی به استانداری جهت ابلاغ به شهرداری رشت ارائه شد اما این طرح نیازمند یک سری اصلاحات در ضوابط بود که مشاورین، کارشناسان و همکاران ما در شهرداری با توجه به شرایط تطبیق و مراحل مختلف بندهای این طرح و مراحل مختلف آن زحمات زیادی را متقبل شده اند.

تامین ۷۰ درصد از خواسته های شهروندان در ابلاغیه طرح تفصیلی جدید

معاون شهرسازی و معماری شهرداری رشت نیز در این گفت و گو در خصوص ضرورت تهیه طرح تفصیلی خاطرنشان کرد: برای این ‌که بتوان طرح جامع را به طرح‌های دقیق قابل اجرا تبدیل کرد، از طرح‌های تفصیلی استفاده می شود، طرح تفصیلی، متعاقب طرح جامع شهری و به منظور انجام برنامه‌های اجرایی تصویب شده، در این طرح صورت می‌گیرد.

محمد پورناصرانی با تاکید بر اینکه ابلاغیه اصلاحات طرح تفصیلی تامین کننده ۷۰ درصد از خواسته های شهروندان و انتظارات شهرداری است، بیان داشت: به زعم بسیاری ازکارشناسان و سازندگان و صاحبنظران ضوابط طرح تفصیلی نیازمند اصلاحات بسیار زیادی بود، علیرغم اینکه در برخی از موارد مدیران و کارشناسان استانداری، اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری بواسطه نوع نگاه شهرسازانه بدرستی قائل به اصلاحات نبودند، اما به دلیل سهولت در صدور پروانه های ساخت، حل معضلات شهروندی و ارتقا کیفیت زندگی شهروندان با همدلی و همراهی کامل تغییرات فوق را پذیرفتند. درنهایت اصلاحات ضوابط طرح تفصیلی توسط معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان در ۹۱ بند جهت اقدام به شهرداری ابلاغ شد.

وی از تلاش مجموعه مدیریت شهری در استقرار شهری سلامت محور خبر داد و گفت: شایسته است تا از تحمل، صبوری شهروندان و تعامل اعضای پارلمان محلی با مدیریت شهری معاونین، کارشناسان و مشاوران طرح تفصیلی در این زمینه قدردانی کنیم، همچنین از شهروندان فهیم شهر رشت مراتب عذرخواهی را به جهت قصور احتمالی خادمان آنان در شهرداری و طولانی شدن بررسی ضوابط طرح تفصیلی را خواهانم. و امید است این طرح که گامی است در راستای احیای مطالبات به حق مردم، آسایش شهروندی را درپی داشته و موجبات رضایتمندی آنان را فراهم نماید.

 

تداوم تصادفات جاده‌ای آذربایجان غربی

بی‌توجهــی مسـتمر به مشکلات جاده‌ای آذربایجان غربی سبب شده روزانه به طور میانگین دو نفر محورهـای مواصلاتی هفده‌گانه این استان در اثر تصادفات جاده ای از بین رفته و دهها نفر مصدوم و مجروح بر جای گذاشته شود.

جاده های  تکاب و میاندوآب به شاهین‌دژ و ارومیه به اشنویه را می‌توان به عنوان  خطرناک‌ترین جاده‌های استان  نام برد چرا که بیشترین آمار کشته شدگان تصادفات جاده‌ای در همین مسیرها به ثبت رسیده است.

جاده تکاب به شاهین‌دژ  غیر استاندارد است بنابراین افرادی که بیشترین رفت و آمد در این مسیر دارند همیشه  از وضعیت اسفبار آن گله مندند و خواستار توجه و رسیدگی جدی دولت به این مسیر هستند اگرچه این مشکلات به صورت‌های مختلف به اطلاع مسئولین مربوطه رسیده اما آنچه که تاکنون عملی شده فقط وعده‌های دولتی بوده و در میدان عمل مشکل جاده‌ای محورهای موصوف برطرف نشده است.

 

  اشنویه؛ پر مخاطره ترین  محورهای مواصلاتی آذربایجان غربی

ارومیه به عنوان مرکز استان و یکی از شهرهای پر جمعیت کشور یکی از پر تلفات ترین محورهای مواصلاتی به شهرهای هم‌جوار را دارد که جاده غیر استاندارد و پر مخاطره ارومیه به اشنویه یکی از آنهاست.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی  در این خصوص می‌گوید: وضعیت این جاده کاملاً وخیم است و جاده اشنویه یکی از پرتلفات ترین محورهای مواصلاتی استان است.

نادر قاضی پور می‌افزاید: علاوه بر تذکرات لازم سوالاتی نیز در این مورد از وزیر راه و شهرسازی پرسیده می‌شود که قرار است برای ایمن‌سازی و تعریض این محور اعتباری اختصاص داده شود که در مدت ۴ ماه و ۵ روز بعد از این حرفها هنوز اقدامی‌برای این مسئله نشده است.