رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: از بهار سال آینده طرح و نقشه مختص فرش گیلان به دار قالی کارگاه‌های این استان آویخته شود. مجتبی مهری با اشاره به رونق صنعت فرش دست باف در گیلان گفت: سالانه ۵۱ هزار متر مربع انواع قالی، قالیچه و تابلو فرش دستباف در گیلان تولید […]

رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: از بهار سال آینده طرح و نقشه مختص فرش گیلان به دار قالی کارگاه‌های این استان آویخته شود.
مجتبی مهری با اشاره به رونق صنعت فرش دست باف در گیلان گفت: سالانه ۵۱ هزار متر مربع انواع قالی، قالیچه و تابلو فرش دستباف در گیلان تولید می‌شود این درحالیست که تا ۱۰سال پیش سالانه ۱۰ هزار متر مربع فرش در این استان بافته می شد و این یعنی تولید فرش دست باف در گیلان در ۱۰ سال گذشته ۵ برابر شده است.
وی افزود: فرش گیلان افزون بر اینکه بازار خوبی در ایران دارد، در بازارهای کشورهای حاشیه خلیج فارس  و حاشیه خزر، عراق، چین و کانادا هم رونق خوبی دارد و سالانه ۱۴ میلیون دلار ارز عاید کشورمان می کند.
مهری با اشاره به اینکه ۱۳ هزار و ۳۹۶ نفر از بافندگان فرش دست باف گیلان کارت شناسایی دارند، ادامه داد: البته آمار فرش بافان گیلان بیش از اینهاست چرا که تعداد زیادی هم بصورت تفننی به این کار مشغولند که کارت شناسایی ندارند.
وی گیلان خاطرنشان کرد: فرش دست‌باف گیلان برای ۸ هزار نفر دیگر هم در حوزه حمل و نقل، تامین مواد اولیه، خرید و فروش و طراحی، غیر مستقیم شغل دست و پا کرده است.
مهری به مشکلات فرش دست باف گیلان نیز اشاره کرد و گفت: مشکلات این صنعت، فقط به نداشتن و نام و برند خلاصه نمی‌شود و توقف بیمه قالی بافان، بالا بودن هزینه های تولید به ویژه مواد اولیه و نبود تشکل صنفی از دیگر مشکلاتی است که توان تولید بیشتر را از قالی بافان در گیلان گرفته است.
رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: با استفاده از طرح و نقش هنرهای اصیل و قدیمی گیلان از جمله چادر شب بافی، جوراب بافی و رشتی دوزی و همچنین با استفاده از بن مایه های تصویری برگرفته از طبیعت و آداب و رسوم گیلان  می توان طرح ها و نقشه های ویژه ای برای فرش گیلان ایجاد و از این راه فرش دست باف گیلان را شناسنامه و برند دار کرد.
مهری افزود: طراحان به نام گیلان از دو سال پیش با الهام از بن مایه‌های تصویری و شاخصه‌هایی چون سوسن چلچراغ، نیلوفر آبی، گل‌گاو زبان، چای، برنج و دیگر ویژگی‌های جغرافیایی و فرهنگی گیلان، دست به کارِ طراحی نقشه های مختص فرش گیلان شده‌اند تا دست بافته های قالی بافان گیلان را برند دار کنند و تولیدات این استان به نام همین استان به فروش برسد.
وی افزود: تاکنون ۵ طرح برگرفته از بن مایه‌های تصویری گیلان قلم زده شده و اگرچه بصورت آزمایشی در حال تولید است اما فرآیند ثبت این طرح ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراحل پایانی را سپری می کند و پیش بینی می‌شود از بهار سال آینده فرش گیلان با برند همین استان به بازار عرضه شود.
رییس اداره فرش سازمان صنعت،معدن و تجارت گیلان گفت: اگرچه تاکنون ۹ هزار و ۲ نفر از بافندگان فرش دست باف گیلان به زیر چتر بیمه رفته‌اند اما از سال ۹۳ بیمه، چتر حمایتی خود را از سر فرش بافان برداشته و از همان سال هنرمندانی را که وارد این عرصه می‌شوند بیمه نمی‌کند، از این رو رمق چندانی برای نشستن پای دار قالی در کسانی که دوست دارند در این عرصه فعالیت کند، باقی نمی‌ماند.
مهری مشکل تامین اعتبار برای پرداخت حق بیمه از سوی دولت را دلیل این کار دانست و افزود: دولت همین حالا هم در تامین هزینه حق بیمه هنرمندانی که در گذشته بیمه شده‌اند، با مشکل مواجه است.
وی افزود: با متولیان فرش دیگر استان‌ها، بارها از وزارت صنعت، معدن و تجارت در خواست کرده‌ایم که بیمه فرش بافان را دوباره از سر بگیرد اما مسئولان اعلام می‌کنند که تامین مالی هزینه‌های بیمه کار آسانی نیست و هنوز اقدام موثری در این باره صورت نگرفته است.
رییس اداره فرش سازمان صنعت،معدن و تجارت گیلان گفت: لازمه تشکیل اتحادیه در شهرهای کوچک، وجود ۵۰ کارگاه قالی بافی و در شهرهای بزرگ، ۱۰۰ کارگاه است این در حالیست که تعداد کارگاه‌های متمرکز و غیر متمرکز و پشتیبان قالی در گیلان در مجموع ۱۰۶ تا است و این تعداد در شهر های کوچک و بزرگ به حد نصاب نمی‌رسد. مهری افزود: بر این اساس ۴ سال پیش، با رای دیوان عدالت اداری، تشکل اتحادیه قالی بافان منحل و پیشنهاد شد که قالی بافان در اتحادیه‌های همگن از جمله اتحادیه خیاطی عضو شوند این در حالیست که وقتی چند صنف باکارکردهای متفاوت در قالب یک اتحادیه در هم ادغام شوند، کارایی لازم را نخواهد داشت.