شعبانعلی خاوری مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حملونقل جادهای از دست رفتن عرصهها در بالادست، انجام نشدن یا کاهش شدت عملیات آبخیزداری، قطع بیرویه درختان، تصرف منابع طبیعی و گمشدن مسیر آب در بالادست و پاییندست همچنین برداشتهای بیرویه و غیراصولی از رودخانهها را عوامل تاثیرگذار بر آسیب و خسارت دیدن ابنیه […]
شعبانعلی خاوری مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حملونقل جادهای از دست رفتن عرصهها در بالادست، انجام نشدن یا کاهش شدت عملیات آبخیزداری، قطع بیرویه درختان، تصرف منابع طبیعی و گمشدن مسیر آب در بالادست و پاییندست همچنین برداشتهای بیرویه و غیراصولی از رودخانهها را عوامل تاثیرگذار بر آسیب و خسارت دیدن ابنیه فنی به ویژه پلها خواند و از دستگاههای متولی و قضایی درخواست کرد نسبت رفع این مشکلات با سازمان همکاری کنند.
شعبان خاوری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به چالشهای پیش روی حوزه نگهداری ابنیه فنی در کشور و نیاز ۷۵ درصد آنها به بازنگری مجدد اظهار داشت: دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حملونقل جادهای وظیفه نگهداری ۳۷۰ هزار دستگاه پل از دهانه کوچک تا بزرگ به ارزش ۲۳ هزار میلیارد تومان و ۳۲۰ دستگاه تونل به طول ۱۷۷ کیلومتر و ارزش ۲۶۵ میلیارد تومان در کل کشور را بر عهده دارد.
وی با بیان اینکه «بخش ابنیه فنی علیرغم اهمیت و حجم گسترده آن مورد بیمهری قرار دارد» افزود: در سال گذشته با وجود بارندگیهای شدید وجهی از محل منابع ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده ۱۲ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران، به سازمان راهداری و حملونقل جادهای تخصیص نیافت و در سال جاری نیز ۱۰ میلیارد تومان بهعنوان اعتبار بخش نگهداری ابنیه فنی در نظر گرفته شد که سازمان بهمنظور کمک به این بخش مبلغ ۶۷ میلیارد تومان از منابع دیگر خود را برای ترمیم و ارتقا ایمنی تردد مردم هنگام عبور از ابنیه فنی به استانها تخصیص داد. این در حالی است که اعتبار مورد نیاز این بخش برای سال آینده ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حملونقل جادهای با توجه به سهم ۲ تا ۶ درصدی نگهداری کل هزینه ساخت یک پروژه زیربنایی گفت: در صورت بیتوجهی به بحث نگهداری ابنیه فنی بهناچار خسارتهای مالی هنگفت و چندین برابری گریبانگیر این سازههای عمرانی خواهد شد.
خاوری از دست رفتن عرصهها در بالادست، انجام نشدن یا کاهش شدت عملیات آبخیزداری، قطع بیرویه درختان، تصرف منابع طبیعی و گمشدن مسیر آب در بالادست و پاییندست را اتفاقات تأثیرگذار در تخریب و وارد شدن خسارت به ابنیه فنی دانست و گفت: نیازمند همکاری دستگاههای نظارتی و قضایی با سازمان راهداری و حملونقل جادهای برای احیای مسیرهای آبرو و جلوگیری از خسارت دیدن ابنیه فنی هستیم.
این مقام مسئول در سازمان راهداری و حملونقل جادهای یکی دیگر از موارد تأثیرگذار بر تخریب پلها را برداشتهای بیرویه و غیراصولی از رودخانهها عنوان کرد و گفت: برداشت بیرویه در پاییندست خسارت زیادی به پل وارد کرده و بهناچار ایجاد رادیه و برید تنها روش لازم به اجراست که از منظر زیستمحیطی ایجاد برید باعث بروز مشکلاتی میشود و انتظار میرود دستگاههای متولی نظارت بیشتری برداشت رودخانهها داشته باشند.