بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پس از طي‌کردن مراحل قانوني مجوز دائمي فعاليت بانک قرض‌الحسنه مهرايران را صادر كرد. بانک مرکزی، باتوجه به شاخص‌های مطلوب و شايسته بانک قرض‌الحسنه مهرايران در حوزه‌هاي مختلف بانكداري از جمله كفايت سرمايه ۲۷ درصدي، رشد مثبت منابع قرض‌الحسنه، پايين بودن ميزان مطالبات بانكي به ميزان يك درصد، پيشگامي در […]

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پس از طي‌کردن مراحل قانوني مجوز دائمي فعاليت بانک قرض‌الحسنه مهرايران را صادر كرد.
بانک مرکزی، باتوجه به شاخص‌های مطلوب و شايسته بانک قرض‌الحسنه مهرايران در حوزه‌هاي مختلف بانكداري از جمله كفايت سرمايه ۲۷ درصدي، رشد مثبت منابع قرض‌الحسنه، پايين بودن ميزان مطالبات بانكي به ميزان يك درصد، پيشگامي در عرصه‌هاي بانكداري الكترونيك، شفافيت عملكرد مالي و … با اعطاي مجوز رسمي، فعاليت اين بانك را دائمي كرد.
در متن این مجوز آمده است: « پیرو مجوز موقت فعالیت شماره ۲۷۳۱/ه مورخ ۶ شهریور ماه سال ۱۳۸۷، بدين وسيله با ادامه فعاليت آن بانک در چارچوب قانون پولي و بانکي کشور، قانون عمليات بانکي بدون‌ربا، مصوبات شوراي پول‌و اعتبار، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هاي بانك مركزي و ساير قوانين و مقررات ذي‌ربط موافقت به عمل مي آيد.
توسعه فرهنگ پسندیده قرض‌الحسنه، حفظ حقوق سپرده‌گذاران، تطبیق ساختار آن بانک با ضوابط و مقررات ذی ربط از اهم مواردی است که انتظار مي‌رود توسط مديران و کارکنان محترم آن بانك مورد توجه قرار گيرد. »
شایان ذکر است، تاسیس، ثبت، فعالیت و انحلال نهادهای پولي و اعتباري از قبيل بانک ها، موسسات اعتباري غيربانکي، تعاوني هاي اعتبار، صندوق‌هاي قرض‌الحسنه، صرافي‌ها و شرکت‌هاي واسپاري (ليزينگ ها) و همچنين ثبت تغييرات نهادهاي مذكور فقط با اخذ مجوز از بانك مركزي جمهوري اسلامي و به موجب مقررات مصوب شوراي پول و اعتبار امكان پذير است.
با صدور این مجوز از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامي ايران، فعاليت بانک قرض‌الحسنه مهرايران در حوزه بانکداري اسلامي در بستر قرض‌الحسنه، دائمي شد. گفتنی است، این بانک طی یازده سال فعاليت مطلوب در حوزه قرض‌الحسنه بالغ بر ۴ ميليون و ۱۰۰ هزار فقره تسهيلات قرض‌الحسنه به ارزش بيش از ۳۱۹ هزار ميليارد ريال پرداخت نموده که ۳۸ درصد تعداد پرداختي در دو سال اخير، شامل ۷۵۲ هزار فقره در سال ۹۶ و بيش از ۸۵۰ هزار فقره از ابتداي سال ۹۷ تا کنون صورت گرفته شده است.
با استقبال مردم از فعالیت های این بانک، از ابتدای تاسيس تا پايان آذر ماه سال جاري بيش از ۶ ميليون و ۳۳۱ هزار سپرده‌گذار جذب شده است.
مانده منابع بانک قرض‌الحسنه مهرایران در پایان سال ۹۵ بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد ريال بوده که طي ۲ سال اخير با رشد ۱۴۵ درصدي مواجه و در حال حاضر بالغ بر ۱۴۷ هزار ميليارد ريال مي‌باشد.

 

بانکداری دیجیتال صنعتی

بی‌حد و مرز است

عضو هیات مدیره و معاون شعب بانک ملی با اشاره به اینکه آینده شعب در بانکداری دیجیتال است، گفت: ایجاد قابلیت‌های بیشتر در این زمینه در همه سطوح عملیاتی بانک تاثیر ویژه‌ای در ثبات مالی سازمان خواهد داشت.
برات کریمی با بیان اینکه شعب بانک‌ها اولین حلقه اتصال مشتریان با بانک هستند، اظهار داشت: هرگونه رشد سپرده‌ها، افزایش منابع و نقدینگی، وصول مطالبات و در کل پیشرفت و حرکت جهادی در بانک‌ها از آنجا آغاز می‌شود و این امر بیانگر اهمیت تدوین برنامه‌هایی جامع و کاربردی در سطح شعب و حرکت به سمت بانکداری دیجیتال است.
وی با تاکید بر اینکه اخیراً مفهوم جدیدی در صنعت بانکداری تحت عنوان “بانکداری دیجیتال” مطرح شده که رویکردی کامل در حوزه استراتژی و پذیرش یک راهبرد و مدلی جدید از بانکداری است، افزود: بانکداری دیجیتال با بانکداری الکترونیک متفاوت است. در بانکداری الکترونیک بانک محصولی را تولید و در اختیار مشتری قرار می‌دهد ولی در بانکداری دیجیتال محصولی ساخته نشده و بانک زیر ساخت تولید محصول را در اختیار شرکت‌های فین تک قرار می‌دهد.
وی تصریح کرد: این بانکداری الزاماتی به همراه دارد و مستلزم تحول و مدرن سازی در همه لایه‌های مدیریتی، عملیاتی، اجرایی و فناوری است. همچنین نیازمند گذار از یک دیدگاه محصول‌گرا به مشتری‌گرا و خدمت‌محور است.
به گفته کریمی، این الگوی بانکداری به‌وسیله مشتری آغاز می‌شود و از حداکثرسازی قابلیت‌هایی همچون خدمت‌دهی، دسترسی، سودمندی و هزینه برای مشتری، اطمینان پیدا می‌کند و صاحبنظران صنعت بانکداری نیز بانکداری دیجیتال را عامل اصلی استحکام رابطه بانک با مشتری و ابزار ایجاد مزیت رقابتی برمی‌شمارند. این عضو هیات مدیره بانک ملی ایران ادامه داد: این الگو در پی کاهش هزینه‌های عملیاتی، کاهش خطاها، توسعه بازار و افزایش منابع درآمدی بر اساس مدل‌های نوین کسب‌وکار همراه با استفاده از نوآوری و تجاری‌سازی ایده‌هاست. بنابراین یک سازمان برای دیجیتال شدن باید روی مشتری‌محوری، ساده‌سازی و اتوماسیون فرآیندها تمرکز کند و هدف آن نیز افزایش کارآمدی آن‌ها در تمامی لایه‌های سازمان و در کل زنجیره ارزش باشد.
کریمی اضافه کرد: در بانکداری دیجیتال فعالیت‌های مشتری شامل تراکنش‌های بانکی، موضوعات مورد علاقه، سلایق، میزان رضایتمندی از خدمات بانکی و از طریق استفاده از کانال‌های مختلف و ابزارهای دیجیتال رصد می‌شود و پس از تحلیل فعالیت‌ها، پیشنهادها و محصولات متناسب با نیاز مشتری به وی ارائه می‌شود.