مدیرعامل شرکت راه‌آهن از ثبت رکورد جابه‌جایی ۳۵ میلیارد تن کیلومتر تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: این رکورد در حالی ثبت می‌شود که سال ۹۲ تنها ۲۲ میلیارد تن کیلومتر از طریق خطوط ریلی جابه‌جایی صورت می‌گرفت. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید محمدزاده در نشست تخصصی معاونان […]

مدیرعامل شرکت راه‌آهن از ثبت رکورد جابه‌جایی ۳۵ میلیارد تن کیلومتر تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: این رکورد در حالی ثبت می‌شود که سال ۹۲ تنها ۲۲ میلیارد تن کیلومتر از طریق خطوط ریلی جابه‌جایی صورت می‌گرفت.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید محمدزاده در نشست تخصصی معاونان و رؤسای تابعه پلیس راه‌آهن کشور اظهار کرد: باگذشت از پیروزی انقلاب اسلامی با همدلی شاهد برداشته شدن قدم‌های بزرگی در مسیر توسعه هستیم. وی با اشاره به نقش حمل‌ونقل ریلی در اقتصاد کلان و توسعه پایدار بیان کرد: عملکرد حمل‌ونقل ریلی در بخش بار به‌گونه‌ای است که هر چه بار از جاده به ریل منتقل شود صرفه‌جویی ناشی از سوخت، حفظ محیط‌زیست و افزایش ایمنی راه ها را در پی خواهد داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه جابه‌جایی هر یک‌تن کیلومتر بار از طریق ریل ۳۵ سی‌سی معادل ۱.۵ دلار در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌کند گفت: در حالی تا پایان سال جاری ۳۵ میلیارد تن کیلومتر بار از طریق ریل جابه‌جا می‌شود که رکورد سال ۹۲ برابر با ۲۲ میلیارد تن کیلومتر بوده است. وی با اشاره به بخش مسافری نیز بیان کرد: جابه‌جایی مسافر از طریق حمل‌ونقل ریلی در مسیرهای بلند صرفه‌جویی سوخت برابر ۲۰ سی‌سی برای هر نفر و یک دلار برای هر مسافر حومه‌ای در بردارد. محمد زاده بابیان اینکه خدشه‌دار شدن اعتماد صاحب کالا به وضعیت امنیت راه‌آهن به‌مثابه خدشه‌دار شدن اقتصاد ریلی است گفت: امیدوارم راه‌آهن و پلیس در کنار هم بتوانند حافظ نعمت امنیت برای مردم باشند. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تکمیل ساخت خطوط ملایر -کرمانشاه، تهران- همدان، قزوین- رشت و میانه- تبریز خاطرنشان کرد: همراه با توسعه شبکه راه‌آهن وظایف پلیس راه‌آهن نیز افزایش می‌یابد ازاین‌رو عدم امنیت در مسیرهای ریلی حفظ امنیت و جلوگیری از آسیب رسیدن به آن‌ها تا زمان بهره‌برداری از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی همچنین در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین اقدامات انجام‌شده درزمینه حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای بیان کرد: در اطراف شهر تهران سالانه یک میلیارد سفر حومه‌ای انجام می‌شود که ۴۰۰ میلیون سفر در کریدورهایی که ریل از آن‌ها عبور می‌کند، رخ می‌دهد لذا به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف سوخت لازم است برای توسعه حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای و جابه‌جایی مردم از این طریق تسریع شود.
مدیرعامل راه‌آهن در ادامه یادآور شد: در حال حاضر خط چهارم مسیر راه‌آهن تهران گرمسار بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در مقابل عملیات اجرایی خط دوم کرج- زنجان نیز از پیشرفت بالایی برخوردار است؛ همچنین در صورت پیگیری و حمایت‌های ویژه شاهد بهره‌برداری از راه‌آهن قزوین- زنجان در دهه فجر سال آینده خواهیم بود.
وی از توسعه خطوط حومه‌ای تهران- پرند، تهران- قم و قم- تهران- پاکدشت خبر داد و گفت: در چهار سال اخیر حجم قطارهای حومه‌ای در حال تردد در این مسیرها افزایش‌یافته است.
محمدزاده با اشاره به نیاز شبکه ریلی حومه‌ای کشور به ۴۰۰ ست ریل باس تصریح کرد: در حال تهیه مدل تأمین مالی ناوگان موردنیاز برای شبکه ریلی حومه‌ای هستیم که این اقدامات با توجه به توان داخلی در دستور کار قرار دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه و مشکل تراشی از سوی آمریکا خاطرنشان کرد: همکاری‌های شرکت ایریکو با طرف خارجی به خاطر تحریم‌های ظالمانه و دخالت‌های امریکا تعلیق شده است . به گفته محمد زاده قرارداد روسیه با همکاری بخش خصوصی و شرکت‌های روسی منعقدشده که این قرارداد در حال اجرا است.
سرقت از هر قطعه از مسیر ریلی می‌تواند به یک فاجعه ملی منجر شود
فرمانده پلیس پیشگیری ناجا با تاکید بر این که سرقت هرقطعه از راه‌آهن صرف نظر از جنبه مادی می‌تواند یک فاجعه ملی برای کل کشور ایجاد کند، از تهیه ۲ دستگاه پهباد برای حفظ امنیت و پایش شبکه ریلی از سوی پلیس راه‌آهن در سال ۹۸ خبر داد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سردار محمد شرفی در نشست تخصصی معاونان و رؤسای تابعه پلیس راه آهن کشور اظهار داشت: راه آهن یکی از مؤلفه‌های توسعه، اقتدار و قدرت نظام است که طی ۴۰ سال گذشته گام‌های بزرگی در حوزه‌های مختلف همچون تولیدات دفاعی، حمل پیکر متبرک شهدا و جابه‌جایی مهمات و رزمندگان در طول ۸ سال دفاع مقدس برداشته است.
وی افزود: کارکنان راه‌آهن، رزمندگان گمنام و مظلومی هستند که اقدامات آن‌ها به منظور اطلاع‌رسانی عمومی باید به صورت فیلم و محصولات فرهنگی در اختیار مردم قرار گیرد. فرمانده پلیس پیشگیری ناجا تغییر و تحول در پلیس راه آهن را مدیون تحول ساختاری و افزایش توانمندی‌های شرکت راه آهن طی سال‌های اخیر دانست و گفت: به خاطر تغییرات مدیریتی در پلیس راه‌آهن شاهد انجام اقدامات تخصصی و پیگیری نقشه راه مدنظر ناجا به منزله طی شدن دوران تحول پلیس در راه‌آهن هستیم.
سردار شرفی در ادامه یادآور شد: در پی اقدامات پلیس راه‌آهن کشف سرقت‌ها ۶۵ درصد، دستگیری سارقین ۱۰۹ درصد، ارزش ریالی کشف کالاهای قاچاق ۳۷۰ درصد، تشکیل پرونده بالای یک میلیون تومان ۱۴ درصد و کشف مواد مخدر ۱۰۰ درصد رشد داشته است. همچنین مبارزه با قاچاق کالا در پلیس راه‌آهن نسبت به ۹ ماهه گذشته از وضعیت مطلوبی برخوردار است. وی با بیان اینکه دیگر محیط راه‌آهن برای مجرمین و سارقین ناامن شده است، گفت: معلوم است با تغییر روش می‌توان عملکرد را حتی با وجود کمبود تجهیزات بالا برد.
فرمانده پلیس پیشگیری ناجا تأکید کرد: پلیس نیز همگام با توسعه شبکه ریلی باید ابعاد کاری خود را گسترش دهد که شامل تکمیل ظرفیت نیروی انسانی، تجهیز برای افزایش توان و تحرک پلیس، تجهیز مهارت‌های رفتاری و عملکردی و برگزاری دوره‌های آموزشی برای رشد و تعالی نیروهای پلیس راه‌اهن می‌شود.
سردار شرفی با اشاره به مسئولیت استقرار نظم در راه‌اهن کشور از سوی پلیس گفت: مراقبت از راه‌آهن و تأمین امنیت در منظومه‌ای قرار دارد که پلیس و راه‌آهن باید این منظومه را مورد توجه قرار دهند که شامل مراقبت پلیس، مراقبت الکترونیکی، تجهیزات و تدابیر کشف می‌شود.
وی خطاب به رؤسای پلیس راه‌آهن‌های کشور خاطرنشان کرد: باید اصول کاهش آسیب‌پذیری، توسعه و تعمیق فرهنگ بسیجی، توجه به فناوری‌های نوین، قانون‌مداری، مردم‌داری، انضباط، نوآوری و فعالیت، حفاظت از اسناد و مدارک، جلب مشارکت‌های مردمی، تعامل و سازندگی مورد توجه قرار گیرد و حفظ و صیانت از راه‌آهن به منزله یک ارزش تلقی گردد.
سردار شرفی در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران بیان داشت: ساختارهای پلیس راه‌آهن برای اجرایی شدن در سال ۹۷ تنظیم شده‌اند و هم‌اکنون ۱۰۰ درصد توان پلیس در شبکه ریلی کشور قرار دارد.