شهردار تهران گفت: اخذ عوارض از پلاکهای مخالف در محدوده زوج و فرد براساس مصوبه شورای شهر انجام میشود. پیروز حناچی در حاشیه «همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا» با بیان اینکه مشکل آلودگی شهر تهران قدمتی طولانی دارد که به دهههای قبل بازمیگردد، گفت: برخلاف همه تلاشهایی که تاکنون صورت گرفته این مشکل […]
شهردار تهران گفت: اخذ عوارض از پلاکهای مخالف در محدوده زوج و فرد براساس مصوبه شورای شهر انجام میشود.
پیروز حناچی در حاشیه «همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا» با بیان اینکه مشکل آلودگی شهر تهران قدمتی طولانی دارد که به دهههای قبل بازمیگردد، گفت: برخلاف همه تلاشهایی که تاکنون صورت گرفته این مشکل برطرف نشده و اصلی ترین عامل آن هم تمرکزی است که در شهر تهران ایجاد شده است.
شهردار تهران با بیان اینکه ۳۰ درصد از فعالیت های اقتصادی در شهر تهران متمرکز است، ادامه داد: ۳۸ درصد از تولید ناخالص ملی در این شهر به دست میآید و ۸۰ درصد جمعیت نخبه کشور در این منطقه زندگی می کنند.
وی گفت: البته امسال نسبت به سال های قبل از نظر آلودگی شرایط بهتری داشتیم و همکاران من در شهرداری دلیل آن را اجرای سخت گیرانه تر معاینه فنی و اعمال شیوه جدید طرح ترافیک می دانند. علاوه بر این شرایط اقلیمی هم در آن بی تاثیر نبوده است. حناچی درباره محدوده زوج و فرد تصریح کرد: تمام مطالعات در مجموعه های مختلف مانند پلیس راهور و شهرداری تهران نشان می دهد که اجرای مستمر طرح زوج و فرد تاثیر زیادی در کاهش آلودگی ندارد. البته اجرای طرح های ضربتی مانند اعمال محدودیت طرح زوج و فرد از درب منازل که در بعضی روزها اجرا شد در کنترل آلودگی موثر بوده است، اما اجرای این طرح به صورت مستمر اثر چندانی ندارد. حناچی تاکید کرد: اینکه چه کار باید بکینم یا چه طرح جایگزینی برای آن داریم در کمیته فنی در حال بررسی است و تا زمانی که این بررسی ها به نتیجه نرسد نمی توانیم اظهار نظر کنیم.
شهردار تهران درباره قانونی بودن دریافت عوارض از خودروها برای ورود به محدوده طرح زوج و فرد نیز توضیح داد: هر لایحهای را که شورای شهر تصویب کند قانونی و لازمالاجرا است و درباره اخذ عوارض برای پلاکهای مخالف در محدوده زوج و فرد این کار براساس مصوبه انجام میشود.
وی همچنین با اشاره به استفاده از بخش خصوصی برای توسعه حمل و نقل عمومی گفت: در کشورهای دیگر بخش خصوصی در حمل و نقل عمومی فعال است، اما در کشور ما به دلیل رقم بالای یارانه ای که سیستم حمل و نقل می گیرد، بخش خصوصی انگیزه ای برای فعالیت در این بخش ندارد.
حناچی درباره میزان تاثیر کنفرانس هایی مانند همایش امروز پرسیده بود، اظهار کرد: به طور قطع این همایشها در بررسی و حل مشکل بی نتیجه نیست، اما در برخی مواقع تصمیم هایی که در یک موضوع در بخش های مختلف گرفته میشود هم راستا و هم جهت نیست و گاهی متضاد است. این عامل سبب بی اثر ماندن تلاش ها می شود. شهردار تهران ادامه داد: یکی از این موارد همین است که با وجود تمامی تلاش ها آمار نشان می دهد استفاده مردم از خودروی شخصی کاهش نیافته و برعکس میزان استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومی رو به کاهش است. من معتقدم این رخدادها به دلیل خنثی شدن برخی فعالیت ها به دلیل سیاستهای متضاد است. البته قبول دارم که صنعت حمل و نقل عمومی ما مشکلات زیادی دارد، به طور مثال ۳ هزار اتوبوس کم داریم.
حناچی در پایان گفت: این خبر خوب را هم اعلام کنم که ۸۵ درصد از ۷۰ واگن مترو از گمرک ترخیص شده است و از اوایل سال آینده در خطوط مترو استفاده خواهد شد.