جمله دهه مبارک فجر، برای بیشتر نهادها و سازمان ها، دهه برگزاری مراسم و نشست های خبری است. در این میان، وزارت آموزش و پرورش نیز در تمام این روزها، اقدام به برگزاری نشست های خبری برای معاونین خود کرده است. این سلسله نشست ها که در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می شود به […]

جمله
دهه مبارک فجر، برای بیشتر نهادها و سازمان ها، دهه برگزاری مراسم و نشست های خبری است. در این میان، وزارت آموزش و پرورش نیز در تمام این روزها، اقدام به برگزاری نشست های خبری برای معاونین خود کرده است. این سلسله نشست ها که در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می شود به اقدامات مختلف کمی و کیفی در سال های پس از انقلاب در حوزه های مختلف می پردازد.

نشست دیروز وزارت آموزش و پرورش به معاون آموزش ابتدایی اختصاص داشت. رضوان حکیم زاده ضمن تاکید بر افزایش شمار دانش‌آموزان عشایر، مهم بودن این امر را بدان جهت اعلام کرد که جمعیت عشایری ایران قبل از انقلاب بیشتر بوده و اکنون هرچند به علت مهاجرت و یکجانشینی تعداد عشایر کمتر شده اما شمار دانش آموزان عشایری بیشتر شده است.
در گذشته خانواده‌ها به دلیل نگاه‌های فرهنگی که وجود داشت مانع حضور دختران در مدارس می‌شدند. خوشبختانه با نگاه روشنی که حضرت امام (ره) داشتند ذهنیت تغییر کرد و امروزه شاهد حضور بیشتر دختران در مدارس برای تحصیل بوده و هستیم. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان این مطلب افزود: یکی از شاخص‌های کمی قابل توجه این است که شمار کل دانش آموزان ابتدایی عشایری ما در مدارس ۷۸ هزار و ۹۸۲ نفر در سال ۵۷ بود که اکنون به ۱۸۷ هزار و ۴۹۷ نفر رسیده و رشد زیادی را زیادی نشان می‌دهد. شمار دانش آموزان دختر عشایری نیز از ۳۱ هزار و۵۹۵ نفر به ۸۸ هزار و ۶۴۹ نفر رسیده است.
به گفته رضوان زاده این آمار بسیار مهم است زیرا به طور طبیعی جمعیت عشایری ما قبل از انقلاب بیشتر بود و اکنون به علت مهاجرت و یکجانشینی کمتر شده است و با این حال شاهد افزایش شمار دانش آموزان عشایری هستیم. این امر نشان دهنده آن است که بسیار تلاش شده تا دانش آموزان عشایر جذب شوند و حتی مدارس تک دانش آموزه دایر شوند تا به هر طریقی فرزندان‌مان جذب شوند.
وی با اشاره به تعداد کارکنان لیسانس و بالاتر گفت: اشخاصی که وظیفه اصلی کیفیت بخشی را برعهده دارند بسیار مهم است. در سال ۵۷ درصد کارکنان لیسانس و بالاتر ۱.۲ بوده که در سال ۱۳۹۷ به ۷۹.۹ رسیده است.

نرخ پوشش پیش‌دبستانی در مناطق محروم و دوزبانه
وی با اشاره به افزایش نرخ پوشش پیش دبستانی اظهار کرد: این نرخ در سال ۵۷ حدود ۲۰.۲ درصد بود که اکنون به ۷۰.۱ درصد رسیده است. البته نرخ پوشش پیش‌دبستانی در مناطق محروم و دوزبانه بهتر از مناطق برخوردار بوده و در حالی که میانگین کشوری ۷۰.۱ درصد است، این رقم در سیستان و بلوچستان بالای ۸۰، در خراسان شمالی ۸۵، در ایلام بالای ۹۰ درصد و در خوزستان به حدود ۱۰۰ درصد رسیده است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: نرخ پوشش دوره ابتدایی نیز در سال ۵۷ حدود ۸۰ درصد بود اما امروز به ۹۸.۱۳ درصد رسیده است است. همچنین تعداد کل دانش‌آموزان دختر به پسر در سال جاری ۴۸ درصد بود در حالی که در اوایل انقلاب ۳۶ تا ۳۸ درصد بوده است.
حکیم زاده با بیان اینکه نرخ گذر از ابتدایی به متوسطه اول در سال ۵۷ حدود ۷۳.۹ بوده که به ۹۶.۴ درصد در سال ۹۷ رسیده است.
حکیم زاده در پاسخ به پرسشی درباره طرح شهاب عنوان کرد: در این طرح به تمام استعدادها توجه می‌شود. البته بنده معتقدم هوش فرهنگ دینی نداریم؛ زیرا امر فطری است و باید تقویت شود و همه آن را دارند؛ اما طرح شهاب به خودی خود طرح بسیار خوبی است.
وی درباره تراکم دانش‌آموزی گفت: بر اساس مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، تراکم هیچ کلاس ابتدایی نباید بالاتر از ۲۶ باشد. ۱۸۰ هزار کلاس درس در دوره ابتدایی با تراکم کمتر از ۲۵ دانش‌آموز داریم و ۶۰ درصد کلاس‌های دوره ابتدایی با تراکم بالای ۲۶ نفر است و ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دانش‌آموز ابتدایی را شامل می‌شود.

اتاق‌های اسباب بازی
وی درباره طرح بازی و یادگیری و ایجاد اتاق‌های اسباب بازی نیز گفت: بازی و یادگیری از جمله روش‌های آموزشی محسوب می‌شود. این طرح در مرحله اول و در ۱۰ استان و هر استان ۱۰۰ مدرسه اجرا می‌شود.
حکیم‌زاده درباره جذب ۳۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل به مدارس عنوان کرد: تلاش ما جذب کودکان بازمانده از تحصیل است، اما اگر کودکی به علت فقر و آسیب‌های اجتماعی از تحصیل باز بماند ما اعتباری برای رسیدگی به آن نداریم و سایر دستگاه‌ها باید تلاش کنند. در همین راستا در سال ۹۲ طرح انسداد مبادی بیسوادی با همکاری وزارتخانه‌های رفاه و کشور آغاز شد و در حال اجراست.
وی همچنین با بیان اینکه با همکاری آموزش و پرورش، وزارتین کشور و امور خارجه، کارت حمایت تحصیلی، جایگزین مدارک هویتی شد گفت: به این ترتیب توانستیم ۵۵۰۰ دانش‌آموز فاقد مدارک هویتی را نیز در مدارس ثبت‌نام کنیم.

دانش آموزان اتباع خارجی
حکیم زاده ادامه داد: در مجموع ۴۵۰ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در مدارس ما مشغول به تحصیل هستند که ۳۲۰ هزار نفرشان در دوره ابتدایی هستند. این تعداد دانش‌آموز به حداقل ۱۵ هزار معلم نیاز داشتند اما بدون اخذ مجوز استخدام، آموزش اتباع را نیز در دستورکار قرار دادیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی دیگر درباره کتب کمک آموزشی عنوان کرد: ممنوعیت ورود کتب کمک درسی در بیش از ۹۰ درصد مدارس اجرا می‌شود. آسیب و ضرر کتب کمک آموزشی کمتر از موادغذایی ناسالم نیست.
وی ادامه داد: طرح ممنوعیت ورود کتب کمک درسی در شهرها و مراکز استان‌های دیگر بهتر از تهران انجام شده است. البته بنای یک رویکرد جدید را گذاشته‌ایم و امروز هیچ مدرسه‌ای آزادانه کتب کمک درسی را در اختیار ندارد و ما در جهت کاهش آن هستیم. این اقدام تخلف است.
حکیم زاده افزود: در حیطه حذف آزمون‌های زائد موفق‌تر عمل کردیم و علت این است که چهار مؤسسه بزرگ آموزشی پای کار آمدند و اعلام کردند که آزمون در مدارس را اجرا نمی‌کنند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره تکالیف نوروزی امسال گفت: امسال طرح عید و داستان با تغییری جزئی در شیوه‌نامه اجرا می‌شود.