عضو هیات مدیره پست بانک ایران معتقد است با برنامهریزی جدیدی که از سوی بانک مرکزی انجام میشود، نظام سنتی کارمزد در بانکداری ایران باید تغییر کند. وی اظهار داشت: برای رسیدن به یک برنامهریزی جدید در این حوزه بحث کارمزد را باید در سالهای ۸۴ تا ۸۶ بررسی کنیم. در آن دوره ساختار اصلی […]
عضو هیات مدیره پست بانک ایران معتقد است با برنامهریزی جدیدی که از سوی بانک مرکزی انجام میشود، نظام سنتی کارمزد در بانکداری ایران باید تغییر کند.
وی اظهار داشت: برای رسیدن به یک برنامهریزی جدید در این حوزه بحث کارمزد را باید در سالهای ۸۴ تا ۸۶ بررسی کنیم. در آن دوره ساختار اصلی سوییچها هنوز در اختیار بانکها بود و بار اصلی را آنها به دوش میکشیدند اما در آن زمان بحث مهم این بود که باید فرهنگ سازی میشد تا مردم بیشتر از بانکداری الکترونیکی استفاده کنند که تجربه موفقی بود.
وی با بیان اینکه در آن زمان یک نظام کارمزدی شکل گرفت که بار آن روی دوش بانکها افتاد، توضیح داد: بانک مرکزی در آن زمان یک کار موفق انجام داد و به اهداف مدنظر خود رسید، اما امروز و پس از عبور از آن سالها، نظام کارمزدی باید از حالت سنتی خود خارج شود. بحث این است که این اتفاق باید با چه راهبردی انجام شود.
مهرانی افزود: خلاقیتی باید ایجاد شود تا مدلهای نظام پرداخت و نظم نوین در حوزه کارمزدها شکل بگیرد. بانک مرکزی باید برای اجرای این راهبرد یک روند و هارمونی جدید به وجود بیاورد. حرکتی در رابطه با فین تکها شروع شد و انگیزههای زیادی هم در این زمینه وجود داشت ولی به نظر میرسد که فین تکیها به مسیر درستی هدایت نشدند و به حوزههایی ورود کردند که امروز در نحوه تعامل آنها با نظام پولی و بانکی خلاهایی وجود دارد.